Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Highland får matriselykter som OTA

Startet av Mobileum, onsdag 20. desember 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 06. februar 2024, klokken 14:14
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 14:10
Sitat fra: Nihon på tirsdag 06. februar 2024, klokken 13:54
Sitat fra: marud på tirsdag 06. februar 2024, klokken 13:28Da var 2024.2.2.1 på tur inn i bilen! Release notes nevner adaptive fjernlys så blir vel en testtur i kveld 🥳

Håper den kommer til min snart også.
Så flott, da vet vi sikkert at det er noen med Highland som har fått denne i Norge. Sånn bare for å presisere det i forhold til diskusjonen over.

Ja, venter i spenning på førsteinntrykket av hvordan denne funksjonen oppleves.

Håper du får med deg noen som kan kjøre sammen med deg i en annen bil, så dere kan få testet ut både det å ligge foran, og det å bli forbikjørt av en Tesla med adaptive lys aktivert, og kanskje dere og kan kjøre strekningen i motsatt fartsretning, for å se hvordan det oppfattes.
Er det bekreftet at denne versjonen gir adaptive lys i Norge?
For Highlands, så skal det være 2024.2.2x. For legacy TM3 og TMY må man nok vente på 2024.4.x.x eller var det 2025.2.4.x.

Ihvertfall etter det som har kommet frem fra disse meldingene om godkjenning for adaptive lys.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

marud

Sitat fra: marud på tirsdag 06. februar 2024, klokken 13:28Da var 2024.2.2.1 på tur inn i bilen! Release notes nevner adaptive fjernlys så blir vel en testtur i kveld 🥳

Så flott, da vet vi sikkert at det er noen med Highland som har fått denne i Norge. Sånn bare for å presisere det i forhold til diskusjonen over.

Håper du får med deg noen som kan kjøre sammen med deg i en annen bil, så dere kan få testet ut både det å ligge foran, og det å bli forbikjørt av en Tesla med adaptive lys aktivert, og kanskje dere og kan kjøre strekningen i motsatt fartsretning, for å se hvordan det oppfattes.
Såvidt jeg vet vil ikke release notes nevne noe som ikke kommer i bilen. Jeg har adaptive lys i release notes på min bil nå. 60% ferdig med installasjonen, kan gå ut å bekrefte 100% når den er ferdig.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

marud

Sitat fra: Handyman på tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:07
Sitat fra: marud på tirsdag 06. februar 2024, klokken 14:43

Såvidt jeg vet vil ikke release notes nevne noe som ikke kommer i bilen. Jeg har adaptive lys i release notes på min bil nå. 60% ferdig med installasjonen, kan gå ut å bekrefte 100% når den er ferdig.
Takk for info. Det vil jeg si er "bekreftelse" god nok ;-)
Bare så det ikke er noen tvil  8)

RJK

Legg og merke til teksten fra en med Legacy TM# som har fått oppdateringen, i "hans" release notes er ikke adaptive lys nevnt med et ord, mest sannsynlig fordi han ikke har bil som kvalifiserer til den endringen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Du får skrive litt her etter turen  :+1:  :laugh:

Handyman

Sitat fra: marud på tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:13

Bare så det ikke er noen tvil  8)
Ser først nå at jeg leste alt for dårlig før mitt tidligere innlegg. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

marud

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 06. februar 2024, klokken 16:02

Da er første tur gjennomført! Kjørte en liten tur på en helt vanlig landevei med 70/80 sone. Systemet er absolutt en forbedring over det gamle auto-fjernlyset. Fjernlyset skrur seg ikke lenger på når det er gatelys og det skrur seg også av etter å ha kjørt inn i et område med gatelys. Syntes også den er raskere med å gjenkjenne at den kan skru seg på.

Dimming av andre biler gikk for det meste som smurt. Kjørte forbi en flyplass hvor det står 8 gatelys for å lyse opp parkeringen. Veien svinger forbi slik at møtende først kommer frem bak gatelyset. Bilen skjønte ikke at det kom en bil bak der og jeg ble blinka på. Kjapt etter det så dimma den ut bilen frem til den hadde passert.

Det var også en annen bil som kom møtende i en slak sving litt senere. Den bilen hadde ganske dårlig lys så bilen plukka den ikke opp umiddelbart, men så fort den blinka så ble den dimma ned.

Når det kommer biler imot så bruker den ca. like lang tid på å dimme ned som jeg gjør selv på å skru av fjernlyset på en hvilken som helst bil. Bilen fyller ut fjernlyset igjen veldig kjapt etter å ha passert en bil. Sånn sett har jeg ingenting å klage på der. Tok dessverre ikke igjen noen så vet ikke hvordan den tar det.

Pikslene som dimmes er forholdsvis store og det syntes når den dimmer ut biler. Men det er ikke problematisk. Det er åpenbart ikke så godt som volvo sitt system (bruker det mye på jobb), men heller ikke blandt de dårligste systemene.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd og gleder meg til å virkelig få testet det til påsken da jeg skal kjøre 1660km totalt tur/retur Nordland - Innlandet.

Øyvind.h

Takk for oppsummering. Som medtrafikant har jeg vært litt bekymra for om Tesla klarer å håndtere dette bra, ettersom de sliter med både fjernlysautomatikk og høydejustering allerede. Å hive matrix inn i miksen da kan bli fryktelig slitsomt for andre trafikanter. Men tenkte den tid den sorg, og det kan jo hende det blir bra!

Når møtende velger å blinke er det gjerne mer enn bare litt blendende/kortvarig, så det hørtes ikke helt bra ut. Samtidig er det veldig positivt å høre at fjernlysene ikke lenger skrur seg på i opplyste gater. Her jeg bor er den lokale bussholdeplassen i en sving, og kommer det en Y med auto-fjernlys kjøres fullt fjernlys på de som står og venter på bussen (i 40-sone i godt opplyst boligstrøk). Det er slitsom. For så vidt også for gående på fortau, men Tesla har jo sw/hw og all mulighet til å bli blant de beste til å maskere ut det som bør maskeres ut.

At pikslene er litt store tenker jeg bare er positivt. Da kan du som fører se klart og tydelig at møtende trafikk er maskert ut korrekt. I systemene med små ruter kan det være mer utfordrende å se.
Har selv ikke blitt blinket på siste året med matrix, men merker hvilke biler som kjører med matrix (gjelder flere merker) blant annet ved at de kan blende litt om jeg passerer dem på motorveien (i samme retning), hvor bilene kan være litt sene med å slå av matrix for bil som har kjørt forbi dem.
Lastebiler må en også passe spesielt godt på over bakketopper, for førerplassen der kan være synlig lenge før frontlysene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Jeg løper OFTE (flere ganger i uka) langs trafikkert vei, og nesten uten unntak så blir jeg blendet av Model Y og 3. Nesten rart ikke myndighetene har reagert. Kan umulig bare være feiljusterte. Vet mine egne Y også lyste kraftig opp skilt langt frem på høyre side selv på nærlys. Masse strølysdrit. Kanskje jeg skal begynne å løpe med lykt og lyse Y og 3 i retur i fleisen. 😂

førategangtesla

Sitat fra: marud på tirsdag 06. februar 2024, klokken 20:03
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 06. februar 2024, klokken 16:02

Da er første tur gjennomført! Kjørte en liten tur på en helt vanlig landevei med 70/80 sone. Systemet er absolutt en forbedring over det gamle auto-fjernlyset. Fjernlyset skrur seg ikke lenger på når det er gatelys og det skrur seg også av etter å ha kjørt inn i et område med gatelys. Syntes også den er raskere med å gjenkjenne at den kan skru seg på.

Dimming av andre biler gikk for det meste som smurt. Kjørte forbi en flyplass hvor det står 8 gatelys for å lyse opp parkeringen. Veien svinger forbi slik at møtende først kommer frem bak gatelyset. Bilen skjønte ikke at det kom en bil bak der og jeg ble blinka på. Kjapt etter det så dimma den ut bilen frem til den hadde passert.

Det var også en annen bil som kom møtende i en slak sving litt senere. Den bilen hadde ganske dårlig lys så bilen plukka den ikke opp umiddelbart, men så fort den blinka så ble den dimma ned.

Når det kommer biler imot så bruker den ca. like lang tid på å dimme ned som jeg gjør selv på å skru av fjernlyset på en hvilken som helst bil. Bilen fyller ut fjernlyset igjen veldig kjapt etter å ha passert en bil. Sånn sett har jeg ingenting å klage på der. Tok dessverre ikke igjen noen så vet ikke hvordan den tar det.

Pikslene som dimmes er forholdsvis store og det syntes når den dimmer ut biler. Men det er ikke problematisk. Det er åpenbart ikke så godt som volvo sitt system (bruker det mye på jobb), men heller ikke blandt de dårligste systemene.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd og gleder meg til å virkelig få testet det til påsken da jeg skal kjøre 1660km totalt tur/retur Nordland - Innlandet.

Takk for oppsummering  :+1:

Jeg antar at her vil komme forbedringer etterhvert med fremtidige oppdateringer. Definitivt ikke bra å bli blinket på. Positivt at vi får noe fjernlys også rett etter at møtende bil er passert og at de resterende raskt skrur seg på igjen.

Jeg gleder meg til jeg forhåpentligvis får det på min Y  :laugh: jeg har stusset litt på hvordan det vil jobbe på min generasjon lykter som har 102stk led i hver lykt, tenker da på om bilen vil lyse tettere på møtende bil siden her da kanskje er mulighet for enda litt mer detaljer som ikke nødvendigvis er bra hvis vi da blender møtende trafikk.

Opplever du at også nærlys i linsene blender ned i den skygge "kanalen" du får mot møtende bil?

turfsurf

Opplever også å bli blinket på med e-tron med Matrix. Dette selv om møtende bil ikke blir direkte opplyst av lyskjeglen, men de ser at det ikke kun er nærlys.

Situasjonen med lastebiler over bakketopper som nevnt kan være ganske kilen hvis de ikke har gode markeringslys oppe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Stilig at dette funker. Testet du motorvei også? Skiller den mellom motorvei med eller uten gatelys?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Kan ikke si jeg har opplevd Etron som problematisk? Kanskje ved passering i samme retning på motorvei der den kutter litt sent når jeg passerer, men ellers ikke.
Om møtende bil har matrix eller ei har jeg ikke tenkt mye på. Så lenge jeg ikke blendes har det jo ikke noe å si. Høres rart ut at noen skulle blinke fordi skogen på siden av veien er opplyst. Kan jo like gjerne være egen bil som lyser opp områder rundt.

Sjekket at høyden på nærlysene er korrekt? Jeg har sett Etron på veien med for høye nærlys, men få ift salgstallene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Folk blinker på alt. Stort sett veldig lite blink på alle bilene jeg har hatt med matrix.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: geear på tirsdag 06. februar 2024, klokken 20:21Jeg løper OFTE (flere ganger i uka) langs trafikkert vei, og nesten uten unntak så blir jeg blendet av Model Y og 3. Nesten rart ikke myndighetene har reagert. Kan umulig bare være feiljusterte. Vet mine egne Y også lyste kraftig opp skilt langt frem på høyre side selv på nærlys. Masse strølysdrit. Kanskje jeg skal begynne å løpe med lykt og lyse Y og 3 i retur i fleisen. 😂

Samme her. Jeg løper og sykler mye, og de siste par månedene synes jeg det har blitt en pest og plage å ha Model 3 og Y imot meg, uansett om jeg befinner meg på høyre eller venstre side. Det er rett og slett for skarpt lys på svært mange av de. Null problem å se, selv på lang avstand, hvilken som er en 3 eller Y i en rekke biler. Kanskje er det i forberedelsene til matrix-slippet, at de har innført maks lysstyrke på nærlysene?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA