Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Highland får matriselykter som OTA

Startet av Mobileum, onsdag 20. desember 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

marud

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:22Takk for oppsummering  :+1:

Jeg antar at her vil komme forbedringer etterhvert med fremtidige oppdateringer. Definitivt ikke bra å bli blinket på. Positivt at vi får noe fjernlys også rett etter at møtende bil er passert og at de resterende raskt skrur seg på igjen.

Jeg gleder meg til jeg forhåpentligvis får det på min Y  :laugh: jeg har stusset litt på hvordan det vil jobbe på min generasjon lykter som har 102stk led i hver lykt, tenker da på om bilen vil lyse tettere på møtende bil siden her da kanskje er mulighet for enda litt mer detaljer som ikke nødvendigvis er bra hvis vi da blender møtende trafikk.

Opplever du at også nærlys i linsene blender ned i den skygge "kanalen" du får mot møtende bil?

Ja, virker som nærlyset også er blenda ned, kjeglen der bilen er blir helt mørk slik det ser ut fra mitt ståsted.

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. februar 2024, klokken 22:42Stilig at dette funker. Testet du motorvei også? Skiller den mellom motorvei med eller uten gatelys?

Nærmeste ordentlige motorvei er dessverre 5,5 time kjøring unna, så det får jeg ikke testet før til påsken dessverre 😅 jeg vil tro den skrur av fjernlys også på opplyst motorvei. 70-sonene jeg kjørte i her er opplyst og da skrudde den av fjernlyset helt.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

daktari

Ja, da får noen andre teste det!

iX og etron dimmet fjernlys på motorvei med lys, uansett fart. ID.4 skrur på matrix over ca 80-90 på motorvei med lys. Så noen muligheter er det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lipslide

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 06. februar 2024, klokken 23:52
Sitat fra: geear på tirsdag 06. februar 2024, klokken 20:21Jeg løper OFTE (flere ganger i uka) langs trafikkert vei, og nesten uten unntak så blir jeg blendet av Model Y og 3. Nesten rart ikke myndighetene har reagert. Kan umulig bare være feiljusterte. Vet mine egne Y også lyste kraftig opp skilt langt frem på høyre side selv på nærlys. Masse strølysdrit. Kanskje jeg skal begynne å løpe med lykt og lyse Y og 3 i retur i fleisen. 😂

Samme her. Jeg løper og sykler mye, og de siste par månedene synes jeg det har blitt en pest og plage å ha Model 3 og Y imot meg, uansett om jeg befinner meg på høyre eller venstre side. Det er rett og slett for skarpt lys på svært mange av de. Null problem å se, selv på lang avstand, hvilken som er en 3 eller Y i en rekke biler. Kanskje er det i forberedelsene til matrix-slippet, at de har innført maks lysstyrke på nærlysene?
Q4 etron, M3/Y og i3 er vel de som irriterer meg mest :-X

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 06. februar 2024, klokken 20:21Jeg løper OFTE (flere ganger i uka) langs trafikkert vei, og nesten uten unntak så blir jeg blendet av Model Y og 3. Nesten rart ikke myndighetene har reagert. Kan umulig bare være feiljusterte. Vet mine egne Y også lyste kraftig opp skilt langt frem på høyre side selv på nærlys. Masse strølysdrit. Kanskje jeg skal begynne å løpe med lykt og lyse Y og 3 i retur i fleisen. 😂

Nå skal jeg ikke garantere at det er sånn, men jeg følte at etter en oppdatering så ble nærlyset på min 2021 Model Y bedre. Med bedre mener jeg at den løfter lyset litt mer, slik at det lyser lenger bort. Det som dette medfører er jo at hvis jeg kjører på en konkav vei (bakketopp osv), så er det ikke mye bøying som skal til for at de mot skal bli blendet.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Til og med på flat vei blender de. Helt siden jeg fikk Y i august 2021 eller når det var, så la jeg merke til at den lyste opp skilter i høyre side av veien langt foran biler foran meg. Og høyt oppe. Også disse store blå skiltene langs motorveier osv i opplyste områder. Med kun nærlys. Samme med performancen, også etter den hadde hatt lysjustering som bulletin fra Tesla (de la det til selv ved en annen tilbakekalling, uten at jeg hadde nevnt noe). Får håpe dette blir bedre nå med matrix aktivert.

DavidRS

Fikk oppdateringen for noen dager siden. Funker bra. Fornøyd med oppdateringen. 😊

marud

Da har jeg fått tatt to litt mer langturer på 2024.2.7.

Kjørte først 1,5 time som fremste bil, ingen som blinket på meg og virket som lysene reagerte kjapt på blending både opp og ned når det kunne.

Kjørte så 1,5 time bak samboeren, hun hadde ingenting å utsette og syntes ikke lyset fra Teslaen var plagsomt selv med det adaptive lyset på.

Merket at lysene bruker lenger tid på å skru av fjernlys når det er gatelys, men det kan jeg fint leve med da den fremdeles ikke sjenerer øvrig trafikk. Alt i alt meget fornøyd med funksjonen  :+1:
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

førategangtesla

Det høres bra ut  :+1:

Nå får jeg håpe at jeg får oppdateringen min min MYP før vinteren er omme slik at jeg kan få prøvd den før de lyse nettene  :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA