Hovedmeny

Feil på modul i batteriet

Startet av Olemann, søndag 17. desember 2023, klokken 13:14

« forrige - neste »

Olemann

Fikk på service vite at det er feil på en modul på batteriet og at denne skal byttes.  2022 GTX.

Andre som har hatt dette og har utskiftingen ført til bedre rekkevidde? Antar at en defekt modul automatisk utkobles og dermed reduserer batteriets kapasitet.

RJK

Slik jeg har hørt, så vil det ikke være "kutt av modulen" men at den modulen yter dårligere enn den skal. Når da du får en frisk modul på plass igjen, så vil denne oppføre seg som ny, og dermed vil rekkevidden gå mot det denne hadde som ny, men den endrer selvsagt ikke den degraderingen som de andre modulene er utsatt for.

Så du bør absolutt se en bedring av anslått rekkevidde. Nå vil nok forbrukstallene og grunnlaget for beregning av "guessometeret" også nullstille seg, og siden vi er i vintersesong vil den fort justere seg etter vinterforbruket fremover.

Det kan slå både bedre og dårligere ut, men spesielt i negativ retning, siden den da vil ha bare vinterlige forhold å basere seg på.

Forbered deg derfor på at du bør nullstille om våren igjen, for at den skal starte beregning med "finere" tall... :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Olemann

Jeg regner jo ikke med bedre rekkevidde enn som ny, mitt poeng var om noen hadde fått modul byttet og da erfarte at rekkevidden ble bedre enn før byttet, altså sammenlignet med en defekt modul i bilen.  Vet heller ikke om modulen kutter ut ved feilmelding eller om den yter dårligere, f.eks. med lavere energilagring, tregere ut/oppladning etc.
Men, dette finner jeg ut i mars når bilen skal få dette fikset.

TJV

Jeg byttet én modul i batteriet tidligere i år. Fikk beskjed at det kunne være redusert "noen km" rekkevidde før den ble byttet. Modulen har visst redusert ytelse, den kobler ikke ut. Batteriet er vel delt opp i 16 moduler visst jeg husker riktig. Om du merker de få kilometerne du får ekstra/tilbake når du bytter modul er vel mest i teorien. Jeg merket ikke noe forskjell i det daglige hverken før eller etter. Bare at et gult varsellys forsvant 😁
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Olemann

Nettopp, takk for svar.  Har ikke noe varsellys heller, bare verksted som sa en modul må byttes.
Ingen stor sak, bare litt nysgjerrig på ev. konsekvenser av dette.

TJV

Jeg hadde bilen innom for noe annet (lurer på om det var når jeg byttet 12v batteriet). Fikk beskjed om at bilen måtte settes opp på bytte av en modul i hovedbatteriet. Var lang ventetid, men fikk beskjed om at jeg sikkert kom til å få et varsel snart om en feil på hovedbatteriet og det var nok den feilen. Ganske riktig, gikk sikkert 2-3 uker så kom det et gult varsellys og litt mer info på skjermen i midten. Tok ikke turen innom verksted på nytt, men måtte kjøre rundt med den feilmeldingen i noen uker.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Olemann

Nettopp, da kommer det vel kanskje et gult lys her og.  Bra de finner slike feil før vi merker dem :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA