Hovedmeny

Beste leasingkampanje

Startet av OlliBolli, mandag 11. desember 2023, klokken 22:26

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 17:19Leasing krever vel også at du må følge servicer etc og evt kjøpe nye dekk om de er slitte?

Og så er det det at det alltid er full krise om barn eller andre riper og lager småskader rundt om kring. Eier en bilen er det ikke like farlig.
Tja  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på fredag 15. desember 2023, klokken 08:47Enda en fordel med leasing i disse tider, er kanskje at enkelte kina-merker selger svært dårlig i Norge og kan forsvinne etterhvert. Det kan også påvirke bruktprisene senere (og dårlig tilgang til deler på ettermarkedet).
Spot on

daktari

Du har flytende rente på leasing hvis ikke du har avtalt fastrente. Renterisiko ligger på kjøper.

Leasingselskapet kjøper bilen og leier ut, og leaseren betaler for hele verditapet som de har beregnet, og renter - tror det er renter på hele bilens verdi (men ikke avdrag).
Verditapet er beregnet basert på en forventet markedspris de kan få i bruktbilbransjen etter 3 år. Her ligger risikoen for selskapet. Oppkjøpere tar bilene stort sett.

Så kommer dette med normal slitasje, som innebærer at alle skader og slitasje utover "normalt" blir en ekstra kostnad ved innlevering. Litt riper. kantkjørte felger, småbulker, steinsprut. Her er risikoen for kjøper, for det er ikke måte på hvor ny en 3 år gammel bil "normalt" skal være. Kan bli krangel her. Det forventes nærmest at bilen skal leveres polert.

Service må tas. Det kommer også mva oppå årsavgiften som forskutteres av selskapet, de er eier og får den regningen (før hvertfall).

Fordelen for leaser er at man ikke får mer gjeldsbelastning, og man slipper risiko med verditap hvis man skulle solgt etter 3 år. Selskapet vil stort sett treffe godt på prisen, og med mange leasingbiler så kan de dominere bruktprisene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 17:19Leasing krever vel også at du må følge servicer etc og evt kjøpe nye dekk om de er slitte?

Og så er det det at det alltid er full krise om barn eller andre riper og lager småskader rundt om kring. Eier en bilen er det ikke like farlig.

Og dette får du naturligvis ikke høre fra en kranglefant som skal kjøpe bilen din? Må slå av for den lille ripen. For de små hakkene i en felg. Ikke fornøyd med mønsterdybden. Vannflekk på setet. Etc. Man kan være heldig, og møte kjøper som ikke bryr seg hvordan bilen ser ut. Eller du kan møte en kjøper som pirker på absolutt alt for å presse prisen lengst mulig ned. Så har du alt styret med annonsering. Venting. Kanskje må du vente eviglenge, og sette ned prisen i flere omganger, før det dukker opp en potensiell kjøper.

Leasing er forutsigbarhet. Ja, påkost kan man måtte regne med ved innlevering. Men det finnes retningslinjer for normal vs unormal slitasje. Og du har full rett til tredjepartsvurdering.

Jeg har selv levert inn 6 leasingbiler. Ennå til gode å oppleve å kreves for noe som helst ved innlevering, selv om ingen av bilene har vært strøkne på noen som helst måte.

Service må man påkoste uansett om det er en leasingbil eller en kjøpsbil. Samme også med å dekkslitasje. Du selger ikke en bil privat med blankslitte dekk.

torerik

Jeg har også leaset flere biler. Stort sett vært fornøyd, og så skal vi ikke glemme at det var ganske gunstig å lease hybrider for en del år siden. Fikk høy beregnet restverdi, som vel ikke alltid slo helt an. Hatt et par A3 e-tron som jeg sparte på å lease vs. kjøp, det er jeg helt sikker på.

Ellers kan leasing være gunstig når restverdien er usikker, dvs dersom man ønsker å begrense tapet. I motsatt fall sier man selvsagt fra seg en evt gevinst.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: torerik på lørdag 16. desember 2023, klokken 00:16Jeg har også leaset flere biler. Stort sett vært fornøyd, og så skal vi ikke glemme at det var ganske gunstig å lease hybrider for en del år siden. Fikk høy beregnet restverdi, som vel ikke alltid slo helt an. Hatt et par A3 e-tron som jeg sparte på å lease vs. kjøp, det er jeg helt sikker på.

Ellers kan leasing være gunstig når restverdien er usikker, dvs dersom man ønsker å begrense tapet. I motsatt fall sier man selvsagt fra seg en evt gevinst.

En ting som gjorde at leasing ofte var mer gunstig før var at merverdiavgiften ble utsatt i 3 år. Nå er det nesten ingen mva å utsette (for rkmelige elbiler). Hvis en f.eks. skulle lease en VW Passat Diesel 1.9 i 2003 så kostet bilen 400.000, hvorav mva utgjorde 80.000. Slik jeg mener å ha hørt det så trengte ikke leasingfirmaet å betale disse 80.000 før bilen ble solgt ETTER de 3 årene. Dermed kunne de tilby billigere leasingkostnader dengang da. (Husker ikke helt mva satsene da, men poenget er det samme)
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: torerik på lørdag 16. desember 2023, klokken 00:16Jeg har også leaset flere biler. Stort sett vært fornøyd, og så skal vi ikke glemme at det var ganske gunstig å lease hybrider for en del år siden. Fikk høy beregnet restverdi, som vel ikke alltid slo helt an. Hatt et par A3 e-tron som jeg sparte på å lease vs. kjøp, det er jeg helt sikker på.

Hadde en tilsvarende erfaring da jeg leaset en Toyota i 2010 fra Toyota og da ble restverdi satt til nærmere 70 prosent etter tre år! Da jeg leverte tilbake bilen så fulgte jeg litt med på hva som skjedde med bilen, og den ble stående hos en lokal forhandler i nesten et år mens prisen stadig ble satt ned. Tilfeldighetene ville ha det til at bilen ble kjøpt av en jeg tilfeldigvis møtte så fikk bekreftet historien og prisen han betalte. Det var ikke god butikk for Toyota! Men det var den gang da, ikke nå!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

torerik

Jepp! Null sjanse for like gode avtaler i dag... Men ser en del ålreite tilbud i tråden her, noen av disse kampanjene kan være verdt å se nærmere på. F.eks. den på Atto 3, hvis man har interesse for den type bil.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: torerik på lørdag 16. desember 2023, klokken 08:28Jepp! Null sjanse for like gode avtaler i dag... 
Tor..Ja det er min konklusjon også.

Og hvertfall når det gjelder Kina bil der det i et verst tenkelig tilfelle det kan bli problemer med bilen i fremtiden og den kinesiske apparatet ikke lenger er i Norge. Kansje på grunn av makro politiske forhold som gjør at vi stenger de ute. Da er leasing deilig. Bare levere inn bilen. Slippe som bileier å måtte mase i lang til for å få solgt bilen.

Chilton

Da er jo spørsmålet - hvem tar risikoen for at bilen står på verksted i lange tider pga delemangel ?
Får du leiebil ? Eller er det et forsikringsspørsmål ?
I min kaskoavtale har vi bare 60 dager og jeg vet biler som har stått 4 mnd i påvente av deler, relativt kurante biler.

Byttet frontrute på vår egen bil, da sa han på Riis at det var noen biler han ikke fikk rute til, bla. Seres 3, altså en veldig marginal bil.

De prisene vi fikk på BYD Tang med lang kjørelengde, virket totalt sett gunstige, ikke billig uansett, men 300.00 i sum på 3 år med 90.000 kjørte kilometre er ikke så ille.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på fredag 15. desember 2023, klokken 20:52Og dette får du naturligvis ikke høre fra en kranglefant som skal kjøpe bilen din? Må slå av for den lille ripen. For de små hakkene i en felg. Ikke fornøyd med mønsterdybden. Vannflekk på setet. Etc. Man kan være heldig, og møte kjøper som ikke bryr seg hvordan bilen ser ut. Eller du kan møte en kjøper som pirker på absolutt alt for å presse prisen lengst mulig ned. Så har du alt styret med annonsering. Venting. Kanskje må du vente eviglenge, og sette ned prisen i flere omganger, før det dukker opp en potensiell kjøper.

Leasing er forutsigbarhet. Ja, påkost kan man måtte regne med ved innlevering. Men det finnes retningslinjer for normal vs unormal slitasje. Og du har full rett til tredjepartsvurdering.

Jeg har selv levert inn 6 leasingbiler. Ennå til gode å oppleve å kreves for noe som helst ved innlevering, selv om ingen av bilene har vært strøkne på noen som helst måte.

Service må man påkoste uansett om det er en leasingbil eller en kjøpsbil. Samme også med å dekkslitasje. Du selger ikke en bil privat med blankslitte dekk.
Hm, jeg har privatleaset 6 biler selv, og jeg har ikke helt samme erfaring som deg. Det har vært noen runder med diskusjoner, og i to tilfeller løste det seg kun fordi jeg kjøpte / leaset ny bil hos forhandler. Å forlange omlakkering grunnet steinsprut på panseret av en bil som har gått 90.000km for eksempel er jo ganske idiotisk.

I motsatt ende har jeg solgt noen titalls biler og motorsykler privat, både innenfor og utenfor garanti, flere av de med nedslitte sommerdekk, riper i felg og diverse småriper i lakk. Aldri noen som har klaget på det, folk skjønner at brukt er brukt. De noterer seg tilstand og sammenligner evt med andre biler. Har vel aldri brukt mere enn to uker på å selge en bil, og aldri hatt en reklamasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Chilton på lørdag 16. desember 2023, klokken 09:19I min kaskoavtale har vi bare 60 dager og jeg vet biler som har stått 4 mnd i påvente av deler, relativt kurante biler.

Jeg endte med å få omlevert en Honda Civic i fjor, og den stod på verkstedet i ti (!), måneder (for forhandlers regning) i påvente av en ny del!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Det er tydeligvis stor forskjell på leasingavtaler. Noen er ran på høylys dag.
At du må betale 316.000 på 3 år (6.000/mnd + 100.000) for Norges mest solgte bilmodell for 45.000 km hos Leaseplan er ran. Ser at verditapet de første to årene er kanskje 50.000 - 100.000.

I tillegg er det dyreste du kan gjøre å bare ha bilen 3 år når en kjøper ny bil. Bør ha den nærmere 5 år.

arthur

Betingelsene fra Leaseplan for en Model Y viser vel det selskapets tro på bruktverdien på de bilene?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lørdag 16. desember 2023, klokken 10:49Betingelsene fra Leaseplan for en Model Y viser vel det selskapets tro på bruktverdien på de bilene?

I så fall har de tatt feil i 10 år på rad. Det var for øvrig like høye leasing priser for 2 år siden, da en Model Y LR kostet 492.000 flunk ny ferdig registrert. Som en ser ligger bruktprisen an til å knuse de anslagene når 2 av 3 år er gått.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA