Hovedmeny

Beste leasingkampanje

Startet av OlliBolli, mandag 11. desember 2023, klokken 22:26

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 11. desember 2023, klokken 23:41Finnes ingen beste leasingavtale, eventuelt bare den minst dårlige! Min "humble opinion" er at hvis man ikke har råd til å kjøpe en slik bil så bør man i alle fall ikke lease en slik! Joda, klar over at dette er å legge hodet på blokken, så alle er velkomne til å hugge til! ;D

Vil bare si at jeg er helt enig.

Eneste gangen jeg kan tenke meg at leasing kunne ha vært bra var om en planlegger huskjøp og vet at lånegrensen vs inntekt kommer til å bli overskredet med bilkjøp, samtidig som en 100% sikkert vet at inntekten går opp om kort tid. Men blir jo et søkt tilfelle.

I stedet for å betale 229.000 på en Ioniq 5 over 3 år ville jeg heller kjøpt en brukt til 380.000, som en sikkert kan få veldig mye for om 5 år:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=332538382

Er bare å sette seg ned med Excel-arkene og lage alternativer og forutsetninger. En må og ha med faren for å overskride kilometer på leasing, og småriper. Dette er ofte relativt dyrt.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Ingenting å spare på "Leasing". Du har enda ett ledd som skal tjene penger. Kjøp heller en pent brukt bil.

Leide stereoanlegg fra Thorn en gang i min dumme ungdomstid. Like smart.

Rosstopher

Sitat fra: filtvet på torsdag 14. desember 2023, klokken 11:23Ingenting å spare på "Leasing". Du har enda ett ledd som skal tjene penger. Kjøp heller en pent brukt bil.

Haha! Thorn hadde jeg helt glemt! "Thank you, Thorn!"
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Moas

Sitat fra: filtvet på torsdag 14. desember 2023, klokken 11:23Ingenting å spare på "Leasing". Du har enda ett ledd som skal tjene penger. Kjøp heller en pent brukt bil.

Jeg skjønte aldri konseptet med å leie en tv o.l. når prisen du betalte (i evig tid) tilsvarte omtrent en tv hvert år du leide. Det var som å gi bort penger?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Sitat fra: Moas på torsdag 14. desember 2023, klokken 13:26

Jeg skjønte aldri konseptet med å leie en tv o.l. når prisen du betalte (i evig tid) tilsvarte omtrent en tv hvert år du leide. Det var som å gi bort penger?
Da jeg var i forsvaret, valgte vi å kjøpe en brukt TV og satte på rommet vårt. Alle gutta (ja, bare gutter på rommet på den tiden) var med på spleisen. Det gikk mye i MTV pga mangel på alternativer på dagtid, og få gode alternativer på kvelden.

Hadde vi bare hatt mulighetene man har nå med streaming og speiling...

Og ikke minst, langt større skjermer, men som likevel tar mindre plass i rommet. Dagens TV'er krever stort sett veggplass, men bygger lite ut i rommet, og kan greit stå oppå andre møbler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Såfremt ikke leasingavtalen er veldig gunstig. Som flere av de er nå.
Nevnte BYD Atto3:
Kjøpspris 400 000 kroner. Salgspris om 3 år kanskje 270 000 kroner. Verditap 130 000 kroner. Men kan like gjerne bli høyere, alt etter attraktiviteten. Så skal du også avertere bilen på Finn. Vente på en kjøper. Møte en kjøper som vil ha fratrekk for det ene og det andre.

Leasingpris 4000 kroner per måned. 36 terminer. 150 000 kroner inklusive etableringsgebyr. Uvisshet ved tilbakelevering om påkost som følge av unormal slitasje. Men det positive er rentefordel. Enten ved at du har et kontantbeløp ved kontraktsinngåelse, som du vil kunne få renteinntekter på gjennom hele leasingperioden. Si at du har 400 000 som du plasserer på høyrentekonto. I snitt 325 000 kroner som du får renteinntekt på (litt forenklet) gjennom tre år. Kanskje får du 3,5% nettorente etter skatt. 34 000 kroner netto rentegevinst. Eventuelt at du da slipper etableringsgebyr, og rente, på et billån i tilfelle du kjøper bilen.

Jeg går ikke normalt etter leasing selv, men her ville jeg selv gått for leasing. Forutsigbarhet, og vansker for å se hvordan kjøp vil kunne være billigere. 

Electric cars in Norway

SitatNevnte BYD Atto3:
Kjøpspris 400 000 kroner. Salgspris om 3 år kanskje 270 000 kroner. Verditap 130 000 kroner. Men kan like gjerne bli høyere, alt etter attraktiviteten. Så skal du også avertere bilen på Finn. Vente på en kjøper. Møte en kjøper som vil ha fratrekk for det ene og det andre
Helt enig :+1:
Ja, i den grad man bør være trygg på å kjøpe en Kinabil, så tilsier det at å lease denne er mer safe.
Både økonomisk og taktisk.
Politiske makro forhold kan jo på sikt redusere Kinabilenes vilkår i Europa (EU) samt i US, og det vil trolig påvirke oss også. Taktisk er det smartere å da lease enn å sitte med en tungsolgt brukt Kinabil.

Moas

Enda en fordel med leasing i disse tider, er kanskje at enkelte kina-merker selger svært dårlig i Norge og kan forsvinne etterhvert. Det kan også påvirke bruktprisene senere (og dårlig tilgang til deler på ettermarkedet).
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

edyrli

Ser ut som Atto3 er ute av denne Bil-deal kapanjen til RSA. Men man kan få Maxus Euniq 6 for 3990 pr.mnd. Det er lite for en så stor bil om enn med litt lav nyttelast. Det er også inkludert vinterjul. Det nærmer seg dealen jeg hadde på Seat Mii. Det var en bil som kostet under 200.000 ny og jeg betalte 1990 pr mnd med 10.000 km i året. Maxusen ligger på ca 400.000 ny og man betaler bare 3990 i måneden. Begge uten innskudd.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

filtvet

I spesielle tilfeller kan det lønne seg. Men da med 0,- i innskudd, høy km grense og absolutt ingen krangling når en skal/må levere tilbake.

Suverin

Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 12:20I spesielle tilfeller kan det lønne seg. Men da med 0,- i innskudd, høy km grense og absolutt ingen krangling når en skal/må levere tilbake.

Men må det alltid lønne seg (økonomisk) for at det skal være et fornuftig valg?

Leasing gir vel relativt liten risiko? (verditap, forutsigbare kostnader etc). Og det er det mange som liker.

Jeg har aldri leaset, men det er det jeg evt hadde sett på som fordel..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Trig8

Jeg ser på leasing som på fastrente på lån - du vet hva du kommer til å betale, men skal du tjene på det må du ha flaks i markedet eller vite noe långiver ikke vet. Uansett betaler du ekstra for risikoen långiver tar.

Moas

Sitat fra: Trig8 på fredag 15. desember 2023, klokken 14:07Jeg ser på leasing som på fastrente på lån - du vet hva du kommer til å betale, men skal du tjene på det må du ha flaks i markedet eller vite noe långiver ikke vet. Uansett betaler du ekstra for risikoen långiver tar.
Min erfaring med fastrenter er at lånegiver ofte vet mye om markedet de første årene, men etter 2-3 år så er det mye usikkerheter.

Med denne filosofien har vi her hjemme alltid kjørt på langsiktige strøm og rente-kontrakter. Det har vært fantastisk gunstig i de tidene vi er i nå.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

ToWalkOrDrive

Sitat fra: suverin på fredag 15. desember 2023, klokken 13:32
Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 12:20I spesielle tilfeller kan det lønne seg. Men da med 0,- i innskudd, høy km grense og absolutt ingen krangling når en skal/må levere tilbake.

Men må det alltid lønne seg (økonomisk) for at det skal være et fornuftig valg?

Leasing gir vel relativt liten risiko? (verditap, forutsigbare kostnader etc). Og det er det mange som liker.

Jeg har aldri leaset, men det er det jeg evt hadde sett på som fordel..

Tja, med måten prisene hopper opp og ned på så vet du aldri hva du må betale for bil om 3 år når du står på bar bakke uten bil. Kjøper du bil nå så vet du at du kan ha den så lenge du vil, eller du kan selge den om 3, 4, 5 eller 6 år, alt etter hva som er best. Så det går jo litt begge veier. Inflasjon og prisstigninger har vi jo sett mye av. Men hvordan blir den fremover vet ingen.

Men akkurat de Atto-leasing-avtalene var ikke så gale, selv om en taper 37,5% av bilens pris på 30.000 kilometer, eller 5 kroner per kilometer. Har sett ekstremt mye verre tilfeller enn det. Det som er 100% sikkert er at en taper 150.000 kroner :-). Penger det og, si :-)

En annen ting nå er at biler ved bilkjøp historisk sett har vært melkeku for staten. Men akkurat nå er det ikke det. Kan fort bli 100.000 mer i avgifter når en skal kjøpe bil om 3 år. Litt dumt hvis du da akkurat har avsluttet en leasingavtale...
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Leasing krever vel også at du må følge servicer etc og evt kjøpe nye dekk om de er slitte?

Og så er det det at det alltid er full krise om barn eller andre riper og lager småskader rundt om kring. Eier en bilen er det ikke like farlig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA