Ladingen overskrider satt grense på 80%

Startet av Good Year, onsdag 29. november 2023, klokken 13:40

« forrige - neste »

Good Year

Hei!
Ny på forumet og ny på elbil.
Har normalt 80% sperre på lading, men åpner den for 100% før langtur. Hittil har dette fungert fint. 
Men i dag tidlig hadde ladingen gått forbi 80% og bilen var ladet 100%, selv om sperra fortsatt sto på 80%.
Noen som har hatt samme opplevelse?
ID4 GTX

gte-bjørn

Jeg opplevde én gang på hurtiglading av min ID.3 i sommer at den ikke stoppet ved 80, så jeg måtte selv stoppe ved ca. 82%. Det var vel og merke ikke første lading etter at jeg hadde ladet til 100% hjemme. Ingen anelse om hvorfor. ???

daktari

Ikke opplevd. Kan det ha vært at appen ikke klarte sende endret ladegrense til bilen?
Men har lest om at de som bruker tidsstyr lading kan oppleve dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Eneste gang jeg har opplevd at bilen lader forbi satt grense (eller ikke lader til satt grense) var da jeg la inn hjemmeadresse og eget ladenivå for lading hjemme. Det overstyrer appens grense.

Ut over det kan jeg tenke meg at den burde overstige grense om navi har destinasjon lenger unna enn rekkevidde med standard grense?

Bruker du Tibber eller andre til smartlading?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Good Year

Bruker ikke noe smart lading nei. Plugger bare i kabelen og lar det stå til. :)
Nå hadde jeg ladet 6 ganger på rad siden forrige 100%-lading, hvor den har stoppet korrekt på 80% uten at jeg har rørt verken apper eller skjerm i bil. Så det var en overraskelse at den plutselig fulladet til 100% uten tillatelse.  :(
ID4 GTX

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Good Year

Sitat fra: daktari på onsdag 29. november 2023, klokken 21:13Hvilken sw? Må være en bug.

Software er 3.5.

Bilen er for øvrig 2023-modell, utlevert ny i oktober.
Ladeøktene har alle skjedd fra Zaptec Go.
ID4 GTX

Øyvind.h

Får satse på at det var en bug, kommando tilbake til 80% som stoppa eller noe.
Husker lading fortsatte forbi grensen i Teslaene enkelte ganger, selv om jeg kunne se at grensen var korrekt. Men det var ingen krise og kan nok telle på en hånd de gangene jeg har opplevd en slik bug i løpet av 10 år.
Og for ID4 var det fordi jeg hadde lagt inn hjemmeadresse med egen grense.

Bra det ikke er 30 grader ute og du skulle på en måned ferie med bil parkert med 100% :)

Bytta akkurat til iPhone og lader den fast til 80%, men innimellom sørger telefonen selv for å gå til 100% for kalibrering av batteri. Ikke helt det samme men :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gte-bjørn

Jeg har aktivert den innstillingen som alltid skrur ladegrensen tilbake til 80 selv om jeg har overstyrt manuelt for en enkelt lading. Det har funket hver gang unntatt den ene hvor den ser ut til å ha "glemt" det. Det var på Eviny Aurland hvor Bilkraft-appen forteller meg at jeg ladet fra 9 til 81%. Tror det også var eneste gang jeg var under 10%, kan det være derfor? Jeg har software 3.2.

Krokstein

Har opplevd noen ganger at bilen plutselig ønsker å lade over satt grense på 80%. Jeg merker det ved at bilen kommer med en melding om at den etter neste lading vil sette grensen tilbake til 80% (battery care mode). Når jeg da går inn og ser på oppsettet i bilen ser jeg at den har blitt satt til 100% og jeg skrur den bare ned igjen før lading så er det greit.

Har ingen god konklusjon på hvorfor det blir slik, men jeg MISTENKER at det er appen som stiller seg opp til 100% og sender dette til bilen.
ID.4 GTX

vinterdekk

De som opplever dette har vel ikke gitt en app tilgang til å endre ladeplan vel? Synes noen av appene tar seg noen friheter via Enode (o.l.).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

gte-bjørn

Jeg har ingen app som kan snakke med bilen utenom VW-appen.

vinterdekk

#12
Tenker jeg vekker denne tråden istedenfor å starte en ny. Jeg lader sjeldent over 80% og enda sjeldnere til 100%. Ser nå etter en tids erfaring med både ID.4 23 (sw 3.5) og ID.4 24 (sw 4.1) at bilen selv setter ladegrensen til 100% i blant. Det er omlag 3000 km siden forrige gang bilen ble ladet til 100%.

Battery Care Mode er aktivert. I appen står det om Battery Care Mode "Lademål settes automatisk på optimal verdi." Hva optimal verdi er, står det ikke noe om.

Bilen lader på jobb nå og i appen sier den igjen 100%. Pleier å stille ned til 80% men skal la det stå til denne gangen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Opplever også dette noen få ganger. Og kjenner flere som opplever dette. Har sett en påstand i et internasjonalt forum at dette er lagt inn bevist fra vw slik at batteriet kan balanseres. Om det er sant, vet jeg ikke.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Dersom man kan unngå dette ved å slå av Battery Care Mode og sette ladenivå manuelt: Så tenker jeg det er en indikasjon på at VW ønsker at ladenivå skal settes til 100% innimellom.

Noen som har forsøkt dette?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA