Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjetting eller autosock til i3?

Startet av Bolfus, søndag 26. november 2023, klokken 16:13

« forrige - neste »

Bolfus

Når jeg googler etter kjetting eller andre løsninger for dimensjonen 155 70 r19 så finner jeg fint lite. Er det virkelig sånn at det ikke finnes noen kompatible kjettinger eller autosock-løsninger for i3?

Skulle ønske at jeg kunne slippe å måtte bruke C-Zeroen de dagene kjetting er nødvendig eller kan tenkes å bli nødvendig, for det er ikke akkurat noen bra vinterbil (sånn bortsett fra at den er kompatibel med kjettinger).

Orbit

Du får orginale kjettinger fra BMW: https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-ettermontering_og_ombygging-03_2893

Du kan også bruke AutoSock størrelse 695:
Sitat fra: Orbit på fredag 16. mars 2018, klokken 22:17Kjøpte et sett AutoSock til bruk med en forhjulstrukket varebil som skulle være med til fjells (som virkelig fikk bruk for det). Når jeg først hadde de fremme, måtte jo også i3'en få prøve, siden varebilen (225/65R16) har dekk med kun 1mm forskjell i diameter til i3 vinterdekk (155/70R19).

Det blir litt mye "sokk" på innsiden av felgen på i3 på grunn av smale dekk, men litt testing med rolig kjøring var det i alle fall ikke noe problem. Det var heller ingen merker på sokken etterpå som tilsier den har subbet i hjuloppheng eller lignende.

Dette er nok litt usupportert, men likevel en noe jeg kommer til å ha liggende i frunken til en gang det virkelig kniper, og for korte avstander. Det var enda lettere å legge på med smale dekk (enn på varebilen), så 2 min på, 1 min av. Dette er størrelse 695 hos AutoSock.

[attachment id=0 msg=666718]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bolfus

Mange takk for tipset! Jeg har nå bestilt autosock str. 695 - gleder meg til å prøve!

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Autowinder

Piggkjetting høres overkill ut, men hurtigkjettingen er nok bra, og brukbart raskt å sette på og autosock kanskje raskere. Husker at i3 på egne sider tidligere hadde et par anbefalte kjettinger, men finner ikke tilbake til de i farten. Men husk at DTC-mode drar deg godt frem i slapseføre, uten at jeg har testet på våt is. Men da er det ofte ikke nok med 4WD engang.

Edit: fant tilbake, men høy pris som vanlig på BMW originaldeler. Ser ikke veldig annerdedes ut enn andre hurtigkjettinger heller:
https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.bmw-comfort-kjettinger.html
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Bolfus

I dag fikk jeg prøvd autosock til i3'en for første gang, og jeg er kort sagt frelst. Det var utrolig mye greiere enn å legge på hurtigkjettinger og fungerte helt upåklagelig. Skulle rygge opp en relativt bratt bakke på et underlag av is/komprimert snø, med fersk snø på toppen. Uten autosock ble det bare dekkspinn, ingen grep i det hele tatt. Godt julegavetips til andre i3-eiere dette!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA