Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svake spyledyser?

Startet av knutix, torsdag 13. desember 2012, klokken 10:46

« forrige - neste »

knutix

Hei,
jeg vet det er et par produkter der ute som er laget for å kommunisere med lader og bms via diagnoseporten. Jeg ønsker å prøve meg på å lage en trådløs variant også..
I den forbindelse så trenger jeg en beskrivelse eller logg av data som går mellom diagnoseverktøy og lader/bms. Finnes denne protokollbeskrivelsen i noen gamle arkiver eller er det kun med logging av data til og fra diagnoseverktøyet som er alternativet (mye prøving og feiling også vil jeg anta..)? 

Kan tenke meg at man kan lage en Bluetooth variant av diagnose kontakten.
Hva med å patche litt på denne for å tilpasse Think-wiring.:
http://dx.com/p/obdii-bluetooth-car-diagnostic-cable-black-blue-orange-dc-12v-42825?rt=1&p=6&m=1&r=4&k=1&t=1&s=&u=42825

Med dette permanent montert i bilen så vil det være mulig å implementere en app på smarttelefonen som kan brukes til monitorering og til igangsetting av vedlikeholdslading etc.

Er det noen som har litt info om denne protokollen så hadde det vært et spennende prosjekt.

- knutix

Think City "Classic" 2001, Sandnes, Rogaland

El rayo

Interessant prosjekt!

Kunne godt tenke meg det. Har dessverre ingen info om kommunikasjonen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Veldig spennende. Vi har jo Nikometeret som gjør en helt ypperlig jobb, men det hadde ikke skadet å flytte oss inn i app-verdenen - vi har jo med telefonen uansett, mener jeg, og en dag går nok verden tom for gamle Palms.

Jeg kan heller ikke bidra med noe annet enn positive tanker. Håper det hjelper  :)

En ting jeg forøvrig vil nevne er at jeg flere ganger har vurdert å skru fast ett mobilkamera som ser på  dashbordet og poster bilder til internett med jevne mellomrom. Jeg har nemlig opplevd å komme ut til bilen etter jobb med blåst sikring, glemt ladekabel, eller andre artigheter. Dette krever jo både en telefon og et abonnement fast montert i bilen, så det er vel litt på siden av det du ser på.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

cra

Nå vet jeg ikke noe om hva slags hardware det er tenkt å bruke for å kommunisere med den OBD-II saken, men Arduino (og sikkert mange andre) mikroprosessorer har "byggeklosser" av ulike typer som du kan koble sammen, både med blåtann, WiFi, GSM og annet. Med et GSM-shield ombord burde det la seg fint gjøre å sende varsel pr SMS ved ulike anledninger. Og med WiFi-sield kan man ha webkamera (med f.eks. kamera-shield) i alle fall når man står i nærheten av et slik nett. Blåtann-shield ordner kobling mot mobilens app. :)

Så "alt er mulig", det er egentlig bare fantasien som setter grenser.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmetro

Har det skjedd noe på denne fronten de siste tre månedene?
Think Rød-01-
Think Blå -00-
Think Kjøkkenblå 08

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA