Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TPMS levetid på originale Tesla-felger

Startet av Hjortefot, tirsdag 21. november 2023, klokken 15:44

« forrige - neste »

Hjortefot

Jeg forstår det slik at de inneholder et batteri med begrenset brukstid. Det er jo irriterende om man må skifte en slik på et hjul der man nettopp har skiftet dekk.

Er det noen god statistikk på hvor lenge TPMS-sensorene virker i en Tesla? Generelle tommelfingerregler er fine, men det må da finnes noe bedre?

Teknisk sett: Varer de i flere år om man kjører lite? Er de i drift 24/7? Eller er det selvutladningen i batteriet som dominerer så det ikke har noen innvirkning? Teknisk nysgjerrighet. Det kan jo hende at det gir mer mening å oppgi hvor mange km de varer enn hvor mange år?
Model 3 LR - 2019

Jejl

Etter det jeg vet er ingen av mine skiftet etter 10 år og 3 måneder.

sjokomelk

Mine fungerer fortsatt fint på to sett med hjul etter totalt 115.000km og 6 år. (60/40 fordelt på sommerhjul og vinterhjul)

Batteriet er utkoblet når bilen står stille. Det er en bryter som fungerer på samme måte som en kvikksølvbryter i sensorene, som gjør at de er kun aktive så lenge hjulene går rundt med høy nok hastighet. Det er derfor det også står i manualen din at du må holde over 50km/t i 20 minutter ved hjulskift for at bilen skal oppdage at sensorene har blitt byttet ut.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hjortefot

RTFM - Read The Fantastic Manual.  ;D  Takk for hjelpen. Det oppklarte et lite mysterium. Jeg kjører ganske lite i året, så da lar jeg være å bekymre meg noen år til.  :angel:
Model 3 LR - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA