Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Normal dekkslitasje?

Startet av Bigdrago, lørdag 04. november 2023, klokken 20:21

« forrige - neste »

Bigdrago

Normal dekkslitasje?
Iv80x med 21" med bridgestone. Bil gått 13000km. Utlevert mai 2022 etter ventetid ca 16mnd. Ikke mye tegn til skeivslitasje. Forrige sommer kjørte jeg med 3 bar mens i sommer 3.3 bar i alle hjul, unngår å ligge i sporene i veien. Mulig det er at jeg unngår sporete vei at dekkene er like fine? Har nå 19" vinterhjul med 3.3 bar.
Gikk ikke å legge til alle bildene pga plass.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Rusalka

80x mai22 her også Brigstone 19'. Har kjørt nå 34k mest på sommerdekk. Ikke tegn til skeiv slitasje. Er nok litt mer slitt enn dine, men går nok fint en sessong til🤗

vinterdekk

Hva er anbefalt dekktrykk på kalde dekk? Samme som ID.4 (2.5 foran, 2.5-2.9 bak om jeg husker rett)? Ser jo ut som at 3 bar også går bra ut fra dette.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Bigdrago

Står fra 2.7 til 3.1 i døra, spørs hvor tungt bilen er lasta.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

daktari

På ID.4 er det høyere lufttrykk foran på 4wd-modellen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på søndag 05. november 2023, klokken 10:58På ID.4 er det høyere lufttrykk foran på 4wd-modellen.

Jeg har ID.4 med 4wd.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

På min er det likt foran og bak og litt høyere trykk. Mener det var enda lavere på rwd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

#7
Sitat fra: daktari på søndag 05. november 2023, klokken 20:40På min er det likt foran og bak og litt høyere trykk. Mener det var enda lavere på rwd.

Kan hende bilen min er lettere enn din og Bigdrago sin Enyaq. Egenvekten er 2223 kg i vognkort (2,2t målt på vekt men har gått fra 21" til 20").

Men da kan man ut fra Bigdrago sitt innlegg vurdere å øke fra +0,2 til +0,5 bar utover fabrikkanbefalingene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Superman

#8
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 04. november 2023, klokken 20:21Normal dekkslitasje?
Iv80x med 21" med bridgestone. Bil gått 13000km. Utlevert mai 2022 etter ventetid ca 16mnd. Ikke mye tegn til skeivslitasje. Forrige sommer kjørte jeg med 3 bar mens i sommer 3.3 bar i alle hjul, unngår å ligge i sporene i veien. Mulig det er at jeg unngår sporete vei at dekkene er like fine? Har nå 19" vinterhjul med 3.3 bar.
Gikk ikke å legge til alle bildene pga plass.
Er enig med Bigdrago. Jeg kjører med litt overtrykk i dekkene. Dekktrykket som er oppgitt skal måles med "kalde" dekk. Så vil normalt dekktrykket bli litt høyere under kjøring når dekkene blir varme. Problemet i Norge kontra mange andre land er at det er ganske mye kjøligere her (sommer og vinter), vi har færre motorveier og lavere fartsgrenser, og nordmenn flest kjører ikke veldig langt i gjennomsnitt per kjøretur. For oss som bor i by blir det mange 5-20 minutters kjøreturer i 30-60 km/t. Her i Bergens-området er det kun en (bom)vei på ca. 15 km med fartsgrense på 100 km/t. Ellers er de fleste veiene med 30-60, og noen gjennomfartsårer med 70-80.

Anbefalingen jeg tidligere har fått av flere dekk-verksteder er å ha litt mer trykk i dekkene enn det bilfabrikantene anbefaler. Både sommer og vinter. Jeg har blitt fortalt at 10% over går helt fint. For vinterdekk tror jeg også man kan strekke seg enda litt høyere da dekkene sjeldent blir særlig varme under kjøring med det kalde/våte føret vi har her nord.

Jeg kjørte med ca. 3.0 bar trykk på alle 4 i sommer, som regel alene og oftest med lite ekstra last. Dekktrykk-skiltet i bildøren sier at det bør være 2,7 for alle 4 dekk ved lav last. Ingen skeiv slitasje å spore i flg. mønster-scanningen på dekkhotellet etter dekkskiftet i høst. Bridgestone 19" sommerdekk, Conti 19" vinterdekk. Begge deler levert med bilen i august i fjor. På vinterdekkene har jeg justert opp til 3,1 bar på alle 4 dekk. Heller ikke her er det antydning til skeiv slitasje etter første vintersesong i fjor. Og så er det viktig å følge med med jevne mellomrom så ikke dekktrykket dropper for mye når det blir ordentlig kaldt.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

daktari

Må etterfylle når det blir kaldt. Overtrykk når det er varm for å kompensere når det blir kaldt er galt. 3 bar er jo innenfor når maks med full last er 3,1/3,2.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hav4rd

Ikke for å spore av en Enyaq-tråd med ID.4-dekktrykk, men det er antakeligvis interessant for begge.

Min ID.4 GTX fra 2022 har anbefalt 2,5 foran og 2,5/2,9 bak, tilsvarende det @vinterdekk viser til.
Undres over at @daktaris 2023-modell har såpass mye høyere anbefalt trykk. Kan det være VWs respons på mange tilfeller med skjevslitasje?

Jeg pleier å ligge 10 % over anbefalt trykk, og har ikke hatt utfordringer med skjevslitasje.
ID.4 GTX (2022)

Bil2

#11
Hva regner man som skjevslitasje? Fikk dette bildet fra dekkhotellet. På selve dekkflaten varierer det noen mm, men litt mer slitt inn mot midten (5,8 mm på alle dekk). Dekkene har gått en sesong, ca 10 000 km.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

Egil S

#12
Ut fra det jeg ser har du helt klar skjevslittasje på innerkanten av bakdekkene dine, du har samme flate punktet som jeg har på mine.

Min RS har samme dekktrykk 2,7 og 3,1. jeg har kjørt med 2,8 og 3,2.
Noe som for meg er helt hinsides.
Gamle BMW M5'en min, var 2,1 tonn (Enyaq 2,3tonn) hadde 2,5 (265 20") framme og 2,7 bak (295 20").
Samme hadde min gamle M550D stasjonsvogn 2,2 tonn med 245/285 20".

Er i mine øyne veldig høyt dekktrykk på Enyaq. hadde det vært 2,5/2,7 eller 2,6/2,9 hadde det vært mer i tråd med hva jeg forventer.

Anyway, min RS hadde temmelig ødelagte 21" sommer dekk etter kun 7900km.

Bakdekkene er slitt på innerkant, et tydelig flatt punkt på skulderen på innsiden.

Framdekkene er slitt båre ytterkant og innerkant, samt har tydelig "rivinger" i kantene på sporene, veldig tydelig feil hjulvinkler.
Jeg mistenker feil camber som har slitt yttersiden og spissing som har ført til rivingen og slitasjen på innerkant.

Har time hos Møller 6. desember, fikk beskjed om å ta med alle 4 dekk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Veldig spent på hva Møller sier om dekkene dine. Du får vel den klassiske "du har for aggressiv kjørestil".
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

vinterdekk

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 07. november 2023, klokken 21:56Veldig spent på hva Møller sier om dekkene dine. Du får vel den klassiske "du har for aggressiv kjørestil".

Fikk også den. Har kjørt sommerdekkene jeg fikk på garanti i eco-mode etter det. Hadde også flatt punkt på skulderen, innside bak, slik som Egil S. Tenker å kjøre vinterdekkene på traction-mode hele vintersesongen dersom det hjelper mot spinn på bakhjulene.  :P
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA