Hovedmeny

Traction modus på ID4 GTX

Startet av ENTO, fredag 03. november 2023, klokken 00:48

« forrige - neste »

ENTO

Har forstått det slik at dersom man velger «Traction» mode så låser man bilen til fast 4hjul kontroll. Har lest tidligere at dette valget funker opp til 30 km/t. Har prøvd dette,men den ligger fremdeles i traction mode ved å fortsette å kjøre i høyere hastigheter. Hva er sannheten om dette ? For meg må jeg selv velge å gå ut igjen til for eksempel sport ??

hELgenen

Sitat fra: ENTO på fredag 03. november 2023, klokken 00:48Har forstått det slik at dersom man velger «Traction» mode så låser man bilen til fast 4hjul kontroll. Har lest tidligere at dette valget funker opp til 30 km/t. Har prøvd dette,men den ligger fremdeles i traction mode ved å fortsette å kjøre i høyere hastigheter. Hva er sannheten om dette ? For meg må jeg selv velge å gå ut igjen til for eksempel sport ??

Om AWD forsvinner ved 30 km/t eller ei vites ikke,men at Traction ikke hopper over i annen modus er slik det må være fordi det ville være ren og skjær idioti om bilen hoppet over i annen modus så fort man passerte 30 km/t. Da ville jo førerer måtte trykke på mode knappen så fort man var nede i 30 km/t igjen. Så takk gud for at vi slipper det. Men om AWD kobles ut over 30 km/t og inn igjen så fort man er under 30 km/t i Traction mode vet jeg ikke..men så veldig behov for AWD over 30 km/t ser jeg ikke.

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Her er en kjapp oversikt over fordeler og ulemper med PSM og ASM motorene. https://topauto.co.za/features/70851/electric-car-motors-key-differences-you-need-to-know/

Slik jeg tolker det; er ASM ineffektiv og krever mer kjøling, og dermed er ikke ID.4 GTX/Pro 4MOTION designet for permanent firehjulsdrift (slik som f.eks. Subaru Solterra). Det er mer for assistanse over 20 km/t mens man bruker traction mode.

daktari

Unntatt i sport-modus, for da brukes begge motorene hele tiden uansett hastighet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på fredag 03. november 2023, klokken 07:48Unntatt i sport-modus, for da brukes begge motorene hele tiden uansett hastighet.

Ja det er jo interessant, eller kanskje den kobler seg inn under «gass» pådrag ref. ulemper med varmeutvikling på ASM motorer..? Vet ikke.

ENTO

Dette overrasket meg at alle 4 hjulene ligger inne hele tiden når bilen står i sportmodus! Det står jo også at traction mode er aktiv inntil 20 km/t ! Er det slik å forstå da at når eco og comfort er valgt, så kobler 4 hjul inn kun i de øyeblikkene bilen krever det ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA