Grønlandsk Think City med fejl: EOC not reached in a long time

Startet av twirk, tirsdag 31. oktober 2023, klokken 14:37

« forrige - neste »

twirk

Hej Alle,
Jeg har fået god hjælp til at indstille SOC (State Of Charge) via Zebra Monitor fra venner her, nu står jeg med et andet problem med min 2010 Think City EV med Zebra batteri.

Think'en vil ikke lade helt op og den gule ladelampe på instrumentbrættet blinker konstant når nøglen er i og drejet.

Max SOC falder med ca. 5% hver gang jeg oplader. Det vil sige jeg resetter SOC med ZebraMonitor en gang om ugen.

Jeg kan dog se at bilen lader op til en 370V

Min oplader er 220V og ser ud til at give den rigtige kraft til bilen.

For mere information har kan i se mit indlæg i en anden tråd her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=65016.msg1116264#msg1116264

ZebraMonitor viser at ingen af battericellerne er døde.

Er der nogen herinde der har erfaring med denne fejl?
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Warlock

Hei

Jeg har lest gjennom det jeg har liggende om Zebra. Dette er jo en batteritype jeg ikke er veldig kjent med, men det virker på meg som at EOC skal nås så sant ikke bilen oppgir den har regnet ut alt for høy SOC og stopper ladingen. Men da vil du få en feilmelding om dette.
Ut i fra din egen beskrivelse da du fikk bilen til å fungere oppdaterte bilen selv SOC opp til 100%. Dette er noe som skjer ved EOC, og man vil derfor kunne anta bilen kommer dithen (i alle fall minst en gang).

Jeg begynner å lure på om dette kan ha ne med klokke eller lagring av status å gjøre. Hvordan vet bilen hvor mange dager som har gått? og hvor leser man ut tiden siden sist EOC?
jeg har bladd litt i Exceldomumentet du sendte meg uten å bli helt klok.

Jeg antar du har forsøkt å la bilen stå til "lading" lenge etter den har nådd topp.
Den gjør noe 5min etter ferdig lading og muligens noe mer etter litt tid.

Videre blir bare ren gjetting; hva med å lade fullt opp, vente en stund, sette SOC ned til 97-98% og la den stå til lading en stud til, og se om den når EOC?

Marsto

HMA hadde denne info for en del år siden i forhold til ladeproblemer og du har vel også forspurt her på forum i forhold til denne posten. Jeg ønsker bare å koble dette til din nye post så det kan hjelpe på hukommelsen til andre Zebra eiere.

https://elbilforum.no/index.php?msg=61197
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

twirk

Mange tak i to.

Jeg havde glemt jeg skal sætte min tråd til varsling så jeg modtager en email hver gang der er nyt indlæg her i forummet. Derfor ser jeg først nu at i har svaret!  :-[

Det er en god ide Warlock. Jeg skal måske prøve at lade bilen stå meget længe når den er oppe ved 100%. Det er et forsøg værd.

Og tak Marsto, det er god info fra HMA. Jeg kan se han siger 384V er maks ladning og jeg har indtil videre kun opnået ca. 374V. Maybe that's a clue  ???

Jeg forsøger nogle ting og vender tilbage.

Marsto

Hei twirk. Det var ikke mange som har kommet med en kommentar eller en løsning på ditt problem. Har du funnet ut hva som er problemet og har du også din bil fremdeles i daglig drift?

twirk

Hej Marsto. Det har ikke været muligt for mig at lade bilen helt op hvor fejlen om EOC forsvinder.

Jeg kan stadig køre bilen hvis jeg ofte resetter BMI og sætter SOC manuelt via ZebraMonitor. Men lader kampen på instrument brættet blinker altid. Det er ikke ideelt.

Jeg føler også at batteriet aflades hurtigere end før. Er lidt bange for at jeg er ved at beskadige batteriet ved alle disse reset og SOC ændringer.

Marsto

Det er rart at EOC ikke virker. Har du denne manualen for Zebra?. Det kan være noe her som kan hjelpe deg videre. Ser på side 41 hvordan ladeprosess skal være, hvilken lader du har kan også avgjøre, på side 56 står det en forklaring på EOC og hva som kan være årsak. Det er sikker mye mer i denne manualen du kan studere for å komme videre. Har du fremdeles 145.3% SOC i zebramonitor?
Det kan muligens være mulig å få hjelp fra produsenten også. Se vedlagte dokument web reserved area.

Marsto

Hei igjen twirk.
Idag har jeg fått litt informasjon fra to andre Zebra eiere og de sier at din SOC er ikke balansert. De sier det er viktig å kjøre bilen forsiktig ned til 20% og lade bilen opp. Det må kanskje gjøres to ganger før du får EOC. Jeg fikk et bilde fra Zebramonitor på en av bilene her. Jeg husker du hadde en SOC verdi på 145% på en av dem og det skal ikke være så høyt. Det ser ut som de to SOC verdiene skal være omtrent det samme.
Jeg legger ved et bilde jeg fikk fra Arnie her på forumet. det viser at SOC integral skal være omtrent lik SOC.
Din tank lampe blinker også konstant og det betyr vel også at bilen tror du er tom for strøm selv om SOC viser full tank. Dette bør forsvinne hvis du oppnår EOC.

twirk

Ej det er meget god information Marsto! Mange tak. JEg skal over de næste dage forsøge at køre ned til 20% og derefter lade op natten over.

Jeg er dog ikke så optimistisk må jeg indrømme, fordi jeg tænker jeg må have gjort det et par gange ved tilfælde allerede.

MEN, det er et forsøg værd.

Tak igen :) og jeg vender tilbage når det er afprøvet

Marsto

Hei Twirk. Det blir spennende.

Nå tenker jeg høyt og ettersom din integral SOC er 145% kan du da sette SOC til 65% og lade opp etter at du har kjørt batteriet ned til 20%? Teoretisk bør du da få 100 % på integral og kanskje begge. Deretter kjøre bilen ned igjen til 20% for så å lade fullt. Vil du da ha lik SOC på begge?

twirk

Hei Marsto. Nå det virkede ikke.

I aften har jeg sat bilen til opladning hele natten. I morgen ser jeg hvor integra SOC er. Jeg tror ikke den kommer op på 145% mere. Det var vidst bare en gang den gjorde det.

når dagen er omme vil jeg prøve at sætte SOC som du nævner og lad os se om den kan oplade.

JEg har dog en mistanke om at der sidder en måler som måske er gået i stykker. noget elektronik.

Jeg husker jeg engang kørte bilen hårdt, altså trådte på speederen mens batteriet var under 15%-20% og så gik bilen ud. JEg har altid været bekymret for om jeg beskadiget noget dengang.

Marsto

Hei igjen Twirk. Det blir spennende. Jeg snakket tidligere med en Zebra eier og det samme skjedde ved å kjøre for hardt med lav batteri %. 
Min Think er lithium og jeg måtte jeg la bilen stå på lading i 48 timer før batteriet var balansert etter en lang periode uten bruk. Jeg vet ikke om det er samme balanserings prosedyre for Zebra batteri men har du prøvd å la ladeplugg stå i uavbrutt et par dager? Det bør ihvertfall være nok til å oppnå EOC.

twirk

Det tror jeg ikke jeg har forsøgt.

er det da nødvendigt at trække ladestikket efter mange timer for at genstarte ladeprocessen?

Marsto

Hei Twirk.
Nei det tror jeg ikke er nødvendig men du kan la ladestikket stå innkoblet et par dager og så koble til Zebramonitor uten å koble vekk ladestikket for å se om du har fått EOC.

twirk

Wow lige nu efter kun en nat opladning siger:

Integral SOC 579%
SOC 51.9%
Actual battery capacity 39.5Ah
Capacity full charged 76Ah

Integral SOC virker meget meget højt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA