Ustabil temperatur både sommer og vinter

Startet av lars667, mandag 30. oktober 2023, klokken 08:46

« forrige - neste »

lars667

Jeg er stort sett fornøyd med  min TMY 2021 (første batch). Men klimaanlegget det synes jeg etterhvert fungerer dårligere enn det gjorde på TM3 facelift jeg hadde tidligere. Altså effekten er der når det vil, men det virker som om ting skrur seg nesten av når det oppnås ønsket temperatur. Så synker temperatur 3-4 grader før den durer i gang helt til det blir for varmt igjen. Noen ganger må jeg liksom "nudge" den på fra 22 til 27 for å få noe særlig guff, selv om det føles som langt under 22 grader.

Det samme gjelder egentlig også på sommeren. Har jeg den på 21-22 grader, må jeg noen ganger dytte tempen ned til 17-18 grader før den blåser skikkelig kaldt. Er det andre som opplever dette? Jeg mistenker at det har med octovalve og distribuering av varme/kjøling til batteri/kabin, men synes på en måte det virker litt rart også, og tenker det burde vært mer syting og klaging hvis det er slik som det er hos meg. Samboer reagerer også på at temperaturen varierer veldig.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Jeg opplevde kanskje litt av det du beskrive den første vinteren, da det var mye trøbbel med varmeregulering knyttet bla. til et spjeld i grillen som frøs fast i åpne stilling.
Etter det er min erfaring at bilen nå er stabil på temp. Altså motsatt av deg.
En ting som jeg derimot er litt misfornøyd med etter at vinteren kom, er at den litt for lenge kjører i defrost-mode. Jeg setter den da i manuell en stund, så jeg får varm luft til føttene. Når jeg så setter den i Auto så kjører den uten defrost. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

Får melde inn i service-appen. Forrige gang jeg meldte inn klimagreier, måtte de ha sekund-logg over når ting skjedde, så jeg gadd ikke styre mer med det. Da var det slik at bilen ikke klarte å kjøle ned kabinen ved superlading. Så måtte ta med oss bikkjene på luftetur da. Sikkert vanlig, siden de bare har ett klimaanlegg i kjerra.

Handyman

Høres definitivt ut som det er noe galt med din bil. Skal ikke bli varmt i kupeen ved superlading.

Andreas84

For meg føles det som det er minst 3 grader forskjell fra 20 til 20,5 grader.

Kim-

Veksler mellom 20-22 grader. 22 grader hvis jeg har vært litt kald. Syns varmeapparatet er gir stabil god varme
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Radial

Rwd'n er mye mer stabil på temperatur enn awd'n her i husholdningen fant jeg ut denne uka (kong vinter på besøk på Østlandet).

Tok 15minuttter før det blåste over "fislunka" i awd'n på mandag, så tok en bug-report og bedt de se om det er noe de ser av loggen som bør undersøkes.
RWD'n varmer masse 200meter nedi gata uten forvarming, men der jobber varmepumpa skikkelig hardt (durer godt) før den rorer seg helt ned når varmen kommer. Awd'n sin varmepumpe er mye mer stillegående...går ikke like hardt kanskje?

Alltid vært litt rar denne awd'n, men når RWD'n er enormt mye mer stabil og gir mer varme, kan det kanskje være noe galt med awd'n.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på torsdag 02. november 2023, klokken 23:43Rwd'n er mye mer stabil på temperatur enn awd'n her i husholdningen fant jeg ut denne uka (kong vinter på besøk på Østlandet).

Tok 15minuttter før det blåste over "fislunka" i awd'n på mandag, så tok en bug-report og bedt de se om det er noe de ser av loggen som bør undersøkes.
RWD'n varmer masse 200meter nedi gata uten forvarming, men der jobber varmepumpa skikkelig hardt (durer godt) før den rorer seg helt ned når varmen kommer. Awd'n sin varmepumpe er mye mer stillegående...går ikke like hardt kanskje?

Alltid vært litt rar denne awd'n, men når RWD'n er enormt mye mer stabil og gir mer varme, kan det kanskje være noe galt med awd'n.
Ut fra de du beskrive så er det garantert noe galt med awd´n (LR?) Virker nesten som at kompressoren ikke går i det hele tatt. 

Radial

Sitat fra: Handyman på lørdag 04. november 2023, klokken 17:28
Sitat fra: Radial på torsdag 02. november 2023, klokken 23:43Rwd'n er mye mer stabil på temperatur enn awd'n her i husholdningen fant jeg ut denne uka (kong vinter på besøk på Østlandet).

Ut fra de du beskrive så er det garantert noe galt med awd´n (LR?) Virker nesten som at kompressoren ikke går i det hele tatt. 

Den konklusjonen tok jeg i går også, så nå er det meldt inn service request med ønske om diagnose av bug-rapporten om ikke annet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

lars667

IKke overraskende fant ikke Tesla virtual service noe feil. Det er en feature, ikke en bug  :-X

Handyman

Sitat fra: lars667 på mandag 06. november 2023, klokken 11:25IKke overraskende fant ikke Tesla virtual service noe feil. Det er en feature, ikke en bug  :-X
Meget spesielt å kalle manglende varme en feature. Hva er forresten "Tesla virtual service"? Liksom-service? ;-)

Klykken

Sitat fra: Handyman på mandag 06. november 2023, klokken 12:35Hva er forresten "Tesla virtual service"? Liksom-service? ;-)
Sjekker bilen "over eteren", altså uten å fysisk se bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

lars667

Sitat fra: Handyman på mandag 06. november 2023, klokken 12:35
Sitat fra: lars667 på mandag 06. november 2023, klokken 11:25IKke overraskende fant ikke Tesla virtual service noe feil. Det er en feature, ikke en bug  :-X
Meget spesielt å kalle manglende varme en feature. Hva er forresten "Tesla virtual service"? Liksom-service? ;-)

De fant ikke det samme fallet i temperaturen som jeg opplevde på de to turene jeg husket, de gikk inn og sjekket over eteren som en skrev her. De tilbød seg forsåvidt å sette opp en servicetime, men jeg begynner å bli trøtt av å kjøre 4-5 timer for at de skal fortelle meg at de ikke fant feilen. Så god er ikke nespresso-driten de serverer på servicesenter.

Radial

De fant ikke Bug-report'n min (slettes etter noen dager).

Må melde igjen om det skjer, og melde i appen med en gang..men de tok en remote performance test uten at det fikk noen indikasjoner på feil, så det er ikke noe umiddelbart galt ihvertfall.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: lars667 på torsdag 09. november 2023, klokken 09:33Så god er ikke nespresso-driten de serverer på servicesenter.
Den har alltid vært ute av drift de gangene jeg har vært på service.  :laugh: Men så har de også fiksa det som har vært feil, stort sett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA