Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!

Startet av elektro, torsdag 26. oktober 2023, klokken 18:48

« forrige - neste »

elektro

Godt at noen tar bladet fra munnen:
https://youtube.com/shorts/wpGAfe2DmhM?si=RnqCIVka7ZVseq8v

Jeg spør; Hvordan i huleste kan noen kjøpe denne bilen? Og burde den vært forbudt?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Tipper EU vil se på saken.
En ting er at noen biler for spesielt interesse har hatt lignende løsninger,noe helt annet når en populær bil får det.

Øyvind.h

Så tiden en bruker på å se ned på midten av dashbordet for all kjøreinfo skal suppleres med å også se ned på rattet for å finne rett knapp. Og se på skjermen for å bytte gir? Sitter vel kanskje greit med muskelminne etter hvert, i en del situasjoner. Men ikke i alle.

Men regner med at mottakelsen er som for alt annet. Mange skriver de hater det, en del journalister klager, mens fanboys forsvarer løsningene i tykt og tynt. Og kritikk av løsningen fører bare til enda større forsvar av løsningsvalgene. Alt annet vil bli betegnet som fryktelig klønete og gammeldags.  Selv om spakene fungerer for alle, på muskelminne, i alle situasjoner, i blinde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

førategangtesla

Jeg har en 2023 tesla model y performance, siste model fra tesla i salg med gir og blinklyshendel  :laugh: helt uaktuelt å kjøpe ny tesla igjen uten dette, det er 100% sikkert.

Sannsynligvis så er det for å spare kostnader ift produksjon og tjene litt mer per salg. Jeg kan heller ikke forstår hvorfor noen kan finne på å kjøpe dette her, men vi er alle forskjellige. Det med å kunne benytte seg av blinklys på riktig måte både raskt og effektivt er jo mildt sagt ganske relevant og viktig når man kjører bil.

Det å eksempelvis blinke ut av en rundkjøring med sirener på venstre side og tungtransport bak deg og ellers mye trafikkavvikling med ting som skjer i trafikkbildet er ikke nødvendigvis det enkleste når du holder på å svinge til venstre med rattet og skal ut til høyre og telefonen ringer og barna skriker i baksetet og knappen blir kanskje nede i bunnen mot låret og knappen blir motsatt vei? Istedenfor for å vite nøyaktig hvor den er og dra spaken opp på 1 sekund  :laugh:

Øyvind.h

Hmm. Bilen skal vel forutse om du vil fremover eller bakover? Da kan den vel kanskje også forutse hvor du har tenkt til å kjøre også og blinke korrekt?
Eller kanskje det blir som med Yoke, hvor de måtte gå tilbake på endringen. Da blir det kanskje mulig å ettermontere for de som ikke fikk fra start?

Men ja - det kan ikke være annet en kostnadskutt som medfører slike løsningsvalg. På den annen side har Tesla satt inn en skjerm nede ved gulvet i baksetet. Det er ikke gratis, men lurer litt på hvem som skal bruke den? Kidsa ser jo på ipad, og å se ned på gulvet virker ikke som en god løsning for bakseteunderholdning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Håvar

Manglende bruk av blinklys kan medføre bot på 3700 kr, så det er et potensiale for noen ekstra kroner i statskassa om ikke annet :police:

Ref skjermen bak midtkonsoll virker det rart at rattet skal være en innsparingspost ja
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: elektro på torsdag 26. oktober 2023, klokken 18:48Jeg spør; Hvordan i huleste kan noen kjøpe denne bilen? Og burde den vært forbudt?

Det er vel bare fint hvis litt færre kjøper Tesla og de andre produsentene får en sjanse til å selge noen biler?

Litt rart om den blir forbudt pga manglende blinklysspak, for da blir en del andre biler også forbudt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. oktober 2023, klokken 19:15Tipper EU vil se på saken.
De har det. Og bilen er typegodkjent for salg i Europa.

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. oktober 2023, klokken 21:34Litt rart om den blir forbudt pga manglende blinklysspak, for da blir en del andre biler også forbudt.
Tror det blir ramaskrik hos de som har kjøpt Ferrari de siste 15-20 årene også da ja. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. oktober 2023, klokken 19:57Hmm. Bilen skal vel forutse om du vil fremover eller bakover? Da kan den vel kanskje også forutse hvor du har tenkt til å kjøre også og blinke korrekt?
Eller kanskje det blir som med Yoke, hvor de måtte gå tilbake på endringen. Da blir det kanskje mulig å ettermontere for de som ikke fikk fra start?

Men ja - det kan ikke være annet en kostnadskutt som medfører slike løsningsvalg. På den annen side har Tesla satt inn en skjerm nede ved gulvet i baksetet. Det er ikke gratis, men lurer litt på hvem som skal bruke den? Kidsa ser jo på ipad, og å se ned på gulvet virker ikke som en god løsning for bakseteunderholdning.
Om man er mer aktiv med å bruke navigasjon, så skal den jo egentlig kunne ta deg hele ruta til destinasjon via Navigate om Autopilot, ihvertfall om du har EAP. Men den er vel noe forkrøplet i Norge/EU, så da får man kanskje ikke den samme nytten, og hjelpen med automatisk blinking på ruta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. oktober 2023, klokken 19:32Så tiden en bruker på å se ned på midten av dashbordet for all kjøreinfo skal suppleres med å også se ned på rattet for å finne rett knapp. Og se på skjermen for å bytte gir? Sitter vel kanskje greit med muskelminne etter hvert, i en del situasjoner. Men ikke i alle.

Akkurat lys og visker vil sitte med muskelminne som alle andre knapper i biler, så det blir nok en ikke-sak. Girskift det samme.

Men blinklysene blir ett problem i norske rundkjøringer, så håper de fikser det med automatikk vha navigasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. oktober 2023, klokken 05:21
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. oktober 2023, klokken 19:32Så tiden en bruker på å se ned på midten av dashbordet for all kjøreinfo skal suppleres med å også se ned på rattet for å finne rett knapp. Og se på skjermen for å bytte gir? Sitter vel kanskje greit med muskelminne etter hvert, i en del situasjoner. Men ikke i alle.

Akkurat lys og visker vil sitte med muskelminne som alle andre knapper i biler, så det blir nok en ikke-sak. Girskift det samme.

Men blinklysene blir ett problem i norske rundkjøringer, så håper de fikser det med automatikk vha navigasjon.

Mange bytter mellom f.eks 2 biler også. Da blir det fort ennå mer rotete

Og å fikse blinklys vha automatikk er jo egentlig helt bak mål - det vil aldri fungere fordi da må man registrere hvor man skal på hver tur hvilket heller ikke alle gjør...Gjør det selv aldri dersom det ikke skulle være fare for ekstrem kø

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. oktober 2023, klokken 05:21Akkurat lys og visker vil sitte med muskelminne som alle andre knapper i biler, så det blir nok en ikke-sak. Girskift det samme.

En skal være godt trent for å opparbeide muskelminne på knapper som er små og endrer plassering. Det samme med skjerm hvor en må sveipe på en ganske smal stripe i ytterkant på skjermen hvor en ikke har fysiske holdepunkter annet enn å kanskje la en finger gå langs utsiden av skjermen for guiding. I motsatt fall vil du i blinde kunne operere gir, blinklys, viskere, lys etc.

Slike spare-tiltak er farlig for trafikksikkerheten.
VW ID4 GTX 2023

geear

Er ikke uenig i at det er et dårlig eller iallfall diskutabelt valg av Tesla, men akkurat dette med at alle andre løsninger er så forbanna intuitive vet jeg ikke om jeg er enig i. Noen biler har girspaken på høyre side av rattet, som på andre merker har annen funksjonalitet, noen har girspaken i senterkonsollen, og skal man dra inn manuelt gir så har det vært mye rart, dogleg osv. med R til venstre ned/forover.

Samme gjelder rattkontrollene, noen har cruise control på høyre side av rattet, andre på venstre side, noen har hornet i senter av rattet, andre en knapp på rattet. Fort gjort å stille volumet i stedet for hastigheten for eksempel. Eller skifte sang i stedet for avstand. Man må veksle fokus fra vei til ratt og tenke og se når man veksler mellom biler.

Og for spaker så har mange (ikke bare Tesla) girspaken på høyresiden der andre har viskere. Har ikke tall på hvor mange ganger madammen har prøvd å skifte gir i fart når hun kjører Tesla - og egentlig skal viske.

Idiotien her kunne omtrent bare blitt verre om man også byttet på pedalplasseringen.

Kan vel hende man heller burde tenkt tanken om standardisering av essensiell funksjonalitet på tvers av merker, og essensiell funksjonalitet burde kanskje ikke bare vært direkte sikkerhetsfunksjoner som viskere, lys og retning, men også cruise/selvkjøring, volum og andre hyppig benyttede funksjoner som skal forhindre å fjerne fokus fra veien.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. oktober 2023, klokken 08:47En skal være godt trent for å opparbeide muskelminne på knapper som er små og endrer plassering. Det samme med skjerm hvor en må sveipe på en ganske smal stripe i ytterkant på skjermen hvor en ikke har fysiske holdepunkter annet enn å kanskje la en finger gå langs utsiden av skjermen for guiding. I motsatt fall vil du i blinde kunne operere gir, blinklys, viskere, lys etc.

Ikke uenig i dette, poenget var bare at man sjelden opererer lys eller viskere midt i en skarp sving.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sant å si så er jeg heller ikke så glad i de blinklyshendlene man finner i vanlige biler. Jeg mener, hendelen er fin i seg selv, og det at den er på et forutsigbart sted og kan opereres i blinde, er helt essensielt. Men jeg plages av automatikken som slår av blinklyset når man dreier rattet i motsatt retning. Det er greit nok i et vanlig kryss, men i en rundkjøring så blir det ofte til at man må avse en hånd til å holde på blinklyshendelen mens man ratter seg rundt rundkjøringen. Gi meg heller et blinklys som aldri går av automatisk. I stedet kan bilen begynne å produsere et lydsignal når den gjetter seg til at man har glemt å skru av blinklyset.

Men vindusvisker? Jeg kan ikke fatte at ikke plasseringen og den viktigste funksjonaliteten til viskerhendelen er påbudt. For panikksituasjoner, som når frontruta blir sprøytelakkert med slaps fra en møtende trailer, skal det bare være å sveipe hendelen så langt opp den går med høyre hånd.

En fordel med rattet i videoen: Jeg og mange andre vil aldri spørre om å få låne en bil med det rattet.

Jeg tar det ikke så tungt med cruisekontrollen. Kjører jeg en ukjent bil, gidder jeg bare ikke prøve å lære meg hvordan den virker. Og jeg har oseaner av tid til å lære meg hvordan bruke den i min egen bil.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA