Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Planlegger kjøp av Ioniq 2021/2022 - tips?

Startet av Quintilian, onsdag 25. oktober 2023, klokken 09:17

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Har vært i Tesla-familien lenge (første bestilt for over 10 år siden, hatt 3 stk) og tenker nå å prøve noe nytt og litt rimeligere i en periode :).

Ser på IONIQ 2021-2022-modeller og synes disse virker som helt supre biler!

Vi tenker at det kan være en fordel å ha så mye rest-garanti igjen som mulig, og det gjør at vi heller mot 2022-modeller fremfor 2021. Ønsker også lav kjørelengde, så ser på biler som er kjørt mindre enn 20k KM.

Et eksempel fra 2022 er denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=322809864 (reg 14.07.2022, 8 900 KM, 274 900.-)

Ser man på 2021 har man f.eks denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324826596 (reg. 11.06.2021, 18 945 KM, 244 900.-)

Det er også en litt snedig joker som kun er kjørt 234(!) KM:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324867557 (reg. 20.07.2021, 243 KM, 259 900.-)

Sistnevnte er jo priset veldig lavt, men det er kanskje fordi den ikke har medfølgende vinterhjul? Er også litt skeptisk til om denne kanskje har stått med 100 % SOC over lang tid, ev. har blitt utladet om eieren ikke har fulgt med? Er kanskje også annet å tenke på med biler som bare har stått stille, som at klimagass ikke har fått bevegelse, ting har "satt seg" etc?

Hva tenker dere som kjenner bilene, Hyundai og markedet? Er ett år ekstra nybilgaranti og 10k km "verdt" 30k, eller kan man forvente så lav feilprosent at de 30k man betaler "ekstra" bare er å ta unødvendig del i fallet i nybilverdi? Er "jokeren" her interessant, eller noe man bør styre unna? :-)

Tar gjerne også i mot andre innspill knyttet til pris, interessante finn-annonser, tips & tricks om bilen etc! :)

Eladdin - Elbilfareren

Ikke taklast, ikke drakrok (kun evt sykkel ol). Hver 4. service er dyr pga bytte av kjølevæske. Vi snakker reg.reim-pris, rundt 10 tusen spenn hvert 4. år. Selgere, enten det er i forretning eller privat, holder selvsagt kjeft om dette.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

goggo

Jeg byttet min Ioniq 2020 mot en Model3 2019 for et halvt år siden.

Min erfaring med Hyundai og KIA (jeg er en gammal gubbe som har hatt maaaange av dem) er at det er kjempegode biler, men importør og forhandlere er ekstremt firkanta og vanskelige å ha med å gjøre. Det er mye kverulering rundt garanti, og de godtar ikke uten videre at du tar servicer hos andre enn deres autoriserte forhandlere.  Sørg i alle fall for å få skriftlig pristilbud før du setter bilen inn til service hos dem, det virker nesten som de forsøker desperat å irritere kundene sine mest mulig.

Dessuten, som @ExitElbil skriver over; servicekostnader blir veldig dyre på disse bilene på grunn av lave serviceintervaller og den kjempedyre kjølevæska.

OK, jeg overdriver kanskje litt her, men ikke mye... 
Men som sagt - det er gode biler :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Quintilian

Tusen takk for svar begge to!

Kjekt å få vite det om kjølevæske og kranglefanter på service!

En av de tingene jeg har elsket mest med holdet av Tesla i 10 år er servicen. Det har vært en del besøk etter hvert, men har aldri vært noe tull og alt (inkl. div bremseskiver og klosser) har gått på goodwill så lenge bilen var under garanti, og opplegget med å håndtere service (booke, godkjenne estimat, betale i app) har vært en drøm!...

Det er primært forventet dyrt vedlikehold nå etter 8 år som gjør at jeg bytter til en rimeligere bil, og da skal vi heller tåle at servicen blir litt dyrere hos Hyundai.

Hadde for øvrig 8-års serviceavtale på model S til en totalpris på 28 000; dvs. flatt 3 500.- per år... Da er jo faktisk Hyundai mye dyrere, noe som er litt rart mtp hvor mye mindre og "simpel" den bilen er... Jaja.

EDIT:

Kom over dette internasjonale IONIQ-forumet. Det er spesifikt for elektrisk (ikke hybrid/bensin) IONIQ produsert 2017-2021 og har ganske mange relevante poster. Kan være relevant for andre som finner denne tråden i fremtiden å ta en titt der også! :)

Balaklava

Har 2018 modell kjørt over 100 000 km. Har ikke fått med meg noe om kjølevæske og dyr service, men det har vært mange service, det er helt klart.

Av kostnader utover service har jeg byttet skiver og klosser, to lyspærer og 12V batteriet. Pærer og batteri byttet jeg selv og det kostet ikke mange kronene, var kjapt gjort. Skiver og klosser orker jeg ikke å tenke på, har fortrengt hvor mye det jæ..a verkstedet i Sarpsborg tok. Neste gang tar jeg det selv.

Service hos forhandler, Mobile... ellerhvadenåheter, har vært klart billigst. Har også prøvd service hos uavhengige verksteder, men det har vært dårlige greier hver gang. I motsetning til Mobile har ikke uavhengige verksteder tilgang til software for å oppdatere bilen, de har heller ikke tilgang til elektronisk servicebok og vet ikke hva som er gjort på bilen, og alle jeg prøvde (3 stk) tok "eksosbilpris", langt over det Mobile tar.

Av de tre uavhengige var Snap Drive dårligst. Grunnen til at jeg brukte de er at jeg har brukt de mye, med stort hell, på tidligere eksosbiler. Med Ioniq gjorde de feks bremseservice, som var gjort på forrige service... (for de har ikke tilgang til servicehefte), de kunne ikke oppdatere software selv om de på sine hjemmesider skriver at de skal være "ledende på service på elbil", og de tok seg betalt langt utover hva Mobile noen gang har gjort.

Ang batterihelse. Vi har mishandlet bilen ifht anbefalingene. Kjørt ned til rundt 10% flere ganger i uka, ladet til 100% over natt flere ganger i uka, år etter år. 1-2 langturer hvert år med flere hurtigladinger etter hverande. Men hurtiglader aldri til mer enn 80%, det er eneste "batterihelsetiltaket" vi har forholdt oss til. Har ikke målbar degenerasjon etter 100 000km. Men kan jo tenkes bufferen er spist opp og tapet blir synlig neste uke. Men ser på Teslabjørn sine tester at det er lav degenerasjon på batteriet til Ioniq 28, så det kan vel tenkes at LG batteriet er solide greier?

Ioniq er en bil jeg fint ville kunne kjøpe brukt utenfor nybilgaranti (blir litt vanskelig når den er så langvarig) og/eller reklamasjonsretten. Det er en enkel og solid bil.

"Exit elbil" skriver mye rart her på forumet... hvis ikke Ioniq kan anbefales som et ok bruktkjøp finnes det ikke en bruktbil i verden du bør kjøpe, eller elbil da, som vel ligger i kortene hos "Exit".

goggo

Sitat fra: Sutalaus på fredag 27. oktober 2023, klokken 10:19Har 2018 modell kjørt over 100 000 km. Har ikke fått med meg noe om kjølevæske og dyr service, men det har vært mange service, det er helt klart.

Det er kun 38 kWh versjonene (2020 og nyere) som har væskekjøling.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Quintilian

Takk for flere innlegg.

Om det er tilfelle at disse er gode biler som holder lenge utover garanti kan det jo være greit å se på noen som er enda litt eldre da? Ser f.eks. denne (reg. 29.07.2020, 39 850 KM) har bud på 180k+omreg.

Får man den for 185k+omreg vil jo det bety at man sparer 50k+ sammenlignet med å kjøpe en som er bare ett år nyere og kjørt 20k mindre....

De 50k kan jo da gå til ev. ekstra reperasjoner/bytte av dekk 1 år tidligere m.m....

Noen som har gjort tanker og vurderinger rundt disse tingene i forbindelse med egne bilkjøp og kan tenke seg å dele? :)

Balaklava

Sitat fra: Quintilian på fredag 27. oktober 2023, klokken 11:37Takk for flere innlegg.

Om det er tilfelle at disse er gode biler som holder lenge utover garanti kan det jo være greit å se på noen som er enda litt eldre da?

Noen som har gjort tanker og vurderinger rundt disse tingene i forbindelse med egne bilkjøp og kan tenke seg å dele? :)

Vi har holdt oss med to biler i husholdningen de siste 20+ årene. En bil via jobb, dvs firmabil på leasing og en eldre bruktbil.

Det er rett og slett mye mas med bil som er under garanti. Du kan ikke velge selv hvordan du vil fikse noe om det skulle være noe, du må holde serviceavtalen i live og forhandlerne har laget seg ett opplegg for å suge mest mulig ut av hele opplegget. Du får ikke timebestilling og service gjort mens du venter, nei de skal ha bilen hele dagen, minst, og du må ordne med lånebil osv. Og tidspunktene passer sjeldent særlig godt. 

Legg til evt. pålegg om dekkhotel (leasing). Hvis du da feks har en Hyundai Ioniq og kjører en del i året så snakker vi om 2-3 servicer pluss 2x dekkhotel. Legg til at du må på verksted for det minste pirk, for under garanti må alt fikses hos merkeverksted... så i verste fall er bilen inne nesten annenhver måned for ett eller annet.

Og om du eier bilen privat, ja det vil koste noen kroner.

Hvordan er det å eie en bil utenfor garanti? EU kontroll hvert annet år, og det er det. Skulle det være noe så kan du velge å sette bilen på ett rimeligere sted, når det passer deg, evt fikse selv, evt velge å utsette fiksen, eller la være å fikse feks en bulk/ripe eller noe annet som ikke har noe å si på EU kontroll.

Og når du vurderer biler i prisklassen 150 og deromkring så vil verdien på bilen nærme seg 100K innen ikke så alt for lang tid, og da kan en vurdere å gå ned på forsikringa til delkasko, eller kun ansvar.
---

Vår ioniq gikk ut av garantien nå nettopp, og det er jeg glad for. Nå bestemmer vi selv, adjø og farvel til forhandler og bilen er endelig "vår" på alle måter. EU tar jeg på et lokalt verksted som vet at jeg fikser småplukk selv (og dermed ikke prøver å finne på ting som må gjøres), men av og til "gir de" en jobb som følge av EU hvis det passer best.

Hadde tenkt å sette ned forsikringen, men sjekket bruktprisen først og ble positivt overrasket, så den får kasko 2-3 år til tenker jeg, så blir det ansvar og selvassuranse etter det.

Da er bilen 7-8 år og begynner vel å ruste. Så da er det å holde den sånn ca pen og driftsikker til den blir kjørt på høggern. Evt solgt til noen som vil ha batteriet.
---

Jeg er ikke i ett sekunds tvil om at det billigste bilholdet en kan ha er en rimelig og driftsikker bil utenfor alle garantier. Og siden det nå er elbil så slipper en jaggu å bytte eksosanlegg, olje, registerreim og det ene med det andre. Nå er det bare slitedeler som bremser, fjærer og dempere, som er billig og enkelt på en liten bil som Ioniq.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Sutalaus på mandag 30. oktober 2023, klokken 03:51Jeg er ikke i ett sekunds tvil om at det billigste bilholdet en kan ha er en rimelig og driftsikker bil utenfor alle garantier. Og siden det nå er elbil så slipper en jaggu å bytte eksosanlegg, olje, registerreim og det ene med det andre. Nå er det bare slitedeler som bremser, fjærer og dempere, som er billig og enkelt på en liten bil som Ioniq.

-Eksosanlegg holder gjerne LANGT utover garantitiden, gjerne 12-15 år, dersom en ikke driver med bare kaldkjøring/småkjøring. Pass bare på at ved dieselmotor så må en etterfylle billig Ad-Blue, og ved selvrensing så kreves det en litt lenger tur i ny og ne. Da holder DPF lenge.
-Motoren holder 300k km, minst, dersom en gidder å ta olje- og filterskift ved rundt 8-10k km. Dette er latterlig enkelt, tar kort tid og koster lite.
-Det går veldig fint an å velge en bil uten registereim. Det florerer faktisk av biler uten registerreim, og reg.reim er mest utbredt blant dieselmotorene. Velger en bensinbil slipper en altså lett unna reg.reim og DPF.

Vedlikehold av fossilbiler kan man med andre ord utføre selv for å sikre lang levetid uten hjelp av/krav om bilverksted. (-og slutt å mas om turbo- og gearkassehavarier rundt første hjørne. Det skyldes som oftest manglende vedlikehold og vanskjørdsel etter "starter-det-er-alt-i-orden"-metoden. Selv Volkswagen innså dette etter å ha solgt seg inn med 30k km-intervaller. Outlander med samme motor og turbo holdt/holder mye bedre med 20k-intervall for oljeskift.

Skal vi se... Hva kan en selv gjøre for å sikre lang levetid på elbilmotor, elbil-driftsbatteri og elbil-ombordlader og elbil-Battery Management System, inkludert et kjøle/varmeanlegg som virker- og som hindrer overoppheting av elbil-driftsbatteriet og helt død bil?
-fint lite, unntatt gunstige laderutiner, og smørbrødliste for gode laderutiner finner en overalt. La oss håpe det virker mange år etter garantitiden er ute, for svikter det koster det dritdyrt, og ofte mer enn verdien av bilen om den hadde virket. Det finnes mange tråder her i elbilforum om sterkt degraderte batterier, defekt AC og ødelagt ombordladere. På finn florerer det av litt eldre Teslaer med nye motorer og nye batterier, og jeg har sett flere fra Kia og Hyundai også, så at elbiler ikke kan gå i stykker er bare tull og tøys, og langt fra garantert et billig bilhold.
Personlig tror jeg eksosanlegg i en fossilbil har lenger levetid enn dagens elbil-driftsbatterier, dagens elbil-ombordlader og dagens elbil-AC-anlegg. Elbil-motor er jeg litt mer usikker på, men det er både kulelagre og reduksjonsgir som skal smøres i denne også. Et gjennomrustet eksosanlegg byttes med vinkelsliper og et fastnøkkelsett, om en ikke er femidott som liker best å snakke om følelsene sine og som ville fått juling av 70-tallets husmødre da...
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA