Hovedmeny

Hvordan vasker dere bilen??

Startet av Roy Aasen, mandag 23. oktober 2023, klokken 17:27

« forrige - neste »

Roy Aasen

Har vi samme faren med VW/Skoda?? At den ikke tåler vask? (Skal innrømme at jeg bruker kraftvask og høytrykkspyler, bilen er like hel)

https://www.nrk.no/rogaland/to-maneder-gammel-tesla-fikk-skader-i-lykta_-tesla-skylder-pa-feil-bilvask-1.16507027

arthur

Kraftvask? Er ikke det hva man bruker på huset før det skal males?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Roy Aasen

Det er riktig, men i blanding 1:50 eller deromkring.
Legger på med lavtrykksprøyte og spyler av etter ett par minutter. Antagelig ikke anbefalt vaskemetode.

Edit:  Bilen er keramikkbehandlet og belegget ser ikke ut til å bli svakere av vasken.

i3/RSiV

Bilen er behandlet med keramisk coating. Vaskes kun for hånd og kun med Sonax produkter. Til avfetting vinter brukes Prickbort og høytrykksspyling i selvvaskehall. Bruker aldri maskinvask.

torerik

Vasket alle bilene mine i maskin siden 2015. Det må en bil og lakken faktisk kunne tåle. Vurderer Enyaq, tar som en selvfølge at det går helt fint med disse også.

Polerer vanligvis opp en gang i året, ikke vært plaget nevneverdig av vaskeriper. Velger riktignok «nye» vaskemaskiner, materialet på børstene (som vel knapt kan kalles børster lenger) er langt bedre på de nye.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Oddaa

Har byttet lykter på både VW og Volvo på grunn av krakelering. Senest i år. Børsteløs maskinvask virker å gi størst påkjenning på plasten i lyktene etter min erfaring.

Har gått på garanti, uten diskusjon.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Rosstopher

Sitat fra: torerik på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 00:36Vasket alle bilene mine i maskin siden 2015. Det må en bil og lakken faktisk kunne tåle. Vurderer Enyaq, tar som en selvfølge at det går helt fint med disse også.

Nei, det tåler lakken faktisk ikke, og det har ikke gått fint med bilene dine. Altså det kan godt hende du er fornøyd med resultatet, men hvis du faktisk ser etter vil du se en masse bittesmå riper.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

torerik

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 08:26
Sitat fra: torerik på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 00:36Vasket alle bilene mine i maskin siden 2015. Det må en bil og lakken faktisk kunne tåle. Vurderer Enyaq, tar som en selvfølge at det går helt fint med disse også.

Nei, det tåler lakken faktisk ikke, og det har ikke gått fint med bilene dine. Altså det kan godt hende du er fornøyd med resultatet, men hvis du faktisk ser etter vil du se en masse bittesmå riper.
Tja, har ikke vært særlig plaget med verken vaskeriper eller swirls. Kikker jo ganske godt på lakken når man polerer sånn roughly en gang i året. Godt mulig en detailer ville funnet ting i rett lys og med lupe, men i normalt lys og sollys har de sett helt fine ut. Jobbet litt som bilklargjører i mine yngre år, så vet godt hva jeg skal se etter.

Husker jeg var overrasket selv over hvor lite skader det faktisk var - tidligere brukte jeg aldri maskin av samme grunn.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Egil S

Selve lakken er nok ikke så ille, men det svarte på dørstolpene har ekstemt myk lakk som riper bare man ser hardt på den.
Jeg har Modesta BC-5 glasscoating på min og Stek PPF film på alle utsatte steder og overnevnte svarte deler på dørene.
Jeg vasker med skumkanon og varmt vann i høytrykkspyler til vanlig, en håndvask i ny og ne.
vinteren bruker jeg prikkbort og surfex HD som avfetting i tillegg til samme såpe i skumkanon som på sommeren.
siden jeg har glasscoating trenger jeg ikke polere, den skal holde seg fin i minst 5år og coatingen kan holde i opp mot 10år.

Har hobbypolert bil i snart 15år, men gadd ikke maskinpolere bruksbil et par ganger i året lengre, har bedre ting å bruke tiden min til, så denne bilen gjorde jeg så vedlikeholdsfri som mulig.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Børsteløs maskin flere ganger i uken i vintermånedene.
Høytrykkspyler på vår/sommer.
Dropoff forsegling
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Otkristo

Bigdrago

Ikke ta kontakt med de og si navnet ditt fordi da noterer de i systemet at du har vært og spurt, når lyktene krakelerer så bruker de det mot deg.
Selvsagt skal bilen tåle børsteløs maskin, går det til helvete tar du det på garanti.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

førategangtesla

Maskinvask både børster og børsteløs er sterke saker som sliter mer på bilen enn selvvask hvor du bruker medbrakte egnede produkter med "riktig" PH og egnede vaskeredskap som mikrofiberhanske o.l. Hvor du attpåtil får tid til å skylle av produkttester etter vask, da snakker jeg om 5 minutter+

Maskinvask bruker sterke alkaliske produkter som selvsagt er effektive, men det er for at skitten skal fjernes fra bilen og at hallen skal bli ledig for nestemann raskest mulig og pengene skal fortsette å plinge inn  :laugh:

Ved maskinvask får du ikke nødvendigvis en god nok renskylling av produkttester som da blir liggende og tære og gir da resultat av gjerne krakelterte eller sprukne lykter, uttørking av gummi, tæring på plast etc.

Dette er jo ikke et vw/audi/tesla problem, men det er jo et resultat av at det brukes mindre miljøskadelig plast etc i bilene som produseres nå kontra for 20 år siden samt at vasken skal være rask og effektiv.

Jeg vasker i vaskehall på vinteren når utekrana hjemme er stengt. Som forvask bruker jeg blant annet king carthur control snow foam som er en alkalisk avfetting/forvask utblandet til en PH på 12 og pricbort ved behov (petrokjemisk) når jeg ser at det er områder som har asfalt. Petrokjemisk må ikke brukes på gummi og den bruker jeg kun fra vinduene ned minus dekk/felger og lykter. Ellers så tar jeg en runde med carpro iron-x en gang i måneden i vinterhalvåret for å ta flyverust. Vinterstid vasker jeg bilen 2-3 ganger i uken.

Tar alltid en god forvask før berøringsvasken for å fjerne mest mulig skitt. Ved selve berøringsvasken bruker jeg endel forskjellig, gjerne fra gyeon eller chemical guys, alltid PH-nøytral og vaskehanske i mikrofiber, en bøtte for såpevann og en bøtte med skyllevann "gritguard" i begge for å unngå at hansken legger seg ned i skitten.

Skylling av bilen tar gjerne 5-10 minutter da det er viktig å få fjernet mest mulig av produkttester.

Hjemme bruker jeg biltørker, ved vask i hall har jeg en liten løvblåser på batteri som jeg tørker bilen med, speil, krinkel og kroker, bak skilt, felger, bremseskiver/calipere etc før tørker restene med en mikrofiberklut i kombinasjon med noen få sprut av en spray med Sio2 for å få tørket effektivt og så gir det litt ekstra glans og beskyttelse.

Jeg vasker tidlig på morgenen på vinteren for å være såpass høflig at jeg ikke vil skape kø da min vaskerutine for en rask vintervask gjerne tar 30-45 minutter  :laugh:

Det hender at jeg bare tar en rask underskylling av bilen vinterstid hvis det er hektiske dager.

daktari

Du argumenterer godt for at moderne biler ikke tåler vask på vinteren. Jeg synes det er for dårlig.

3 x 45 min pr uke tidlig på morgenen, i vaskehall (som det er få av), det er imponerende - men folk har bare ikke så mye tid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torerik

Helt enig. Folk flest har verken tid eller interesse av sånt, men må likevel kunne forvente at lykter holder. Klokkeklar reklamasjonssak spør du meg, med mindre selger har gitt en svært spesifikk oppskrift på bilvask før kontaktinngåelse. Og let's face it, da hadde ingen signert...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA