Hovedmeny

Hvordan vasker dere bilen??

Startet av Roy Aasen, mandag 23. oktober 2023, klokken 17:27

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: daktari på lørdag 04. november 2023, klokken 22:46Du argumenterer godt for at moderne biler ikke tåler vask på vinteren. Jeg synes det er for dårlig.

3 x 45 min pr uke tidlig på morgenen, i vaskehall (som det er få av), det er imponerende - men folk har bare ikke så mye tid.

Nå skal jeg ikke si at jeg står i vaskehall klokken halv 6 før jobb midt i uken hver gang, men tidlig på morgenen i helgene blir det en god vask :laugh: ellers så blir det jo litt ettersom. Uansett så prøver jeg å respektere at de aller fleste ikke har den samme rutine for vask av bil som meg ved å ikke skape kø ved selvvasken på vinteren.

Vask av bil er vedlikehold og selvfølgelig så er maskinvask bedre enn å aldri vaske bilen, men samtidig så bør man være klar over at maskinvask ikke er skånsomt for bilen.

Jeg synes at det er synd at bilene i dag produseres med komponenter som ikke er gode nok. Lyktene tåler alkaliske produkter opp til en viss PH (jeg ville ikke gått over en PH på 13) men det er essensielt å kunne få skylle nok etter vask, noe som ikke er mulig i maskinvask. Jeg har forståelse for at produsentene har gått bort fra lykter i glass og at vi står overfor/er i et grønt skifte som derfor gjenspeiles i de produktene vi kjøper i dag.

Det er i ferd med å bli amerikanske tilstander i Norge, alt ansvar skal legges på kjøper og man blir nødt til å ta hver enkelt sak rettslig kan det virke som. Selv om vi vet at maskinvask sliter mer på bilen så burde det selvfølgelig ikke føre til fysiske skader som sprekker og krakelerte lykteglass, det er for dårlig.

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 04. november 2023, klokken 19:57Jeg vasker i vaskehall på vinteren når utekrana hjemme er stengt. Som forvask bruker jeg blant annet king carthur control snow foam som er en alkalisk avfetting/forvask utblandet til en PH på 12 og pricbort ved behov (petrokjemisk) når jeg ser at det er områder som har asfalt. Petrokjemisk må ikke brukes på gummi og den bruker jeg kun fra vinduene ned minus dekk/felger og lykter. Ellers så tar jeg en runde med carpro iron-x en gang i måneden i vinterhalvåret for å ta flyverust. Vinterstid vasker jeg bilen 2-3 ganger i uken.

Tar alltid en god forvask før berøringsvasken for å fjerne mest mulig skitt. Ved selve berøringsvasken bruker jeg endel forskjellig, gjerne fra gyeon eller chemical guys, alltid PH-nøytral og vaskehanske i mikrofiber, en bøtte for såpevann og en bøtte med skyllevann "gritguard" i begge for å unngå at hansken legger seg ned i skitten.

De fleste selvvask haller tillater ikke bruk av medbragte kjemikalier (grunnet utslippskrav). Hvor har du lov til dette?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. november 2023, klokken 14:06
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 04. november 2023, klokken 19:57Jeg vasker i vaskehall på vinteren når utekrana hjemme er stengt. Som forvask bruker jeg blant annet king carthur control snow foam som er en alkalisk avfetting/forvask utblandet til en PH på 12 og pricbort ved behov (petrokjemisk) når jeg ser at det er områder som har asfalt. Petrokjemisk må ikke brukes på gummi og den bruker jeg kun fra vinduene ned minus dekk/felger og lykter. Ellers så tar jeg en runde med carpro iron-x en gang i måneden i vinterhalvåret for å ta flyverust. Vinterstid vasker jeg bilen 2-3 ganger i uken.

Tar alltid en god forvask før berøringsvasken for å fjerne mest mulig skitt. Ved selve berøringsvasken bruker jeg endel forskjellig, gjerne fra gyeon eller chemical guys, alltid PH-nøytral og vaskehanske i mikrofiber, en bøtte for såpevann og en bøtte med skyllevann "gritguard" i begge for å unngå at hansken legger seg ned i skitten.

De fleste selvvask haller tillater ikke bruk av medbragte kjemikalier (grunnet utslippskrav). Hvor har du lov til dette?

Jeg pleier å vaske i Mandal på Mandal bil. Her er kun to regler og det er max 15 minutter ved kø og spyle rent etter seg.

daktari

Her I Oslo er "medbragt bøtte svamp og utstyr" forbudt overalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

førategangtesla

Sitat fra: daktari på søndag 05. november 2023, klokken 18:04Her I Oslo er "medbragt bøtte svamp og utstyr" forbudt overalt.

Noen steder her i sør også, heldigvis ikke alle plasser.

Forøvrig så har dette med vaskekjemi og skader på bil begynt å surre litt rundt i media i det siste, så det er lov å håpe på at flere instanser kanskje begynner å ta litt tak i dette. Det har jo også vært oppe rettslig og kan kanskje skape presedens for senere reklamasjoner, men det gjør ikke nødvendigvis noe med rotårsaken til problemet, nemlig kraftige vaskemidler, dårlig skylling etter vask og plasten som lyktene er produsert av.

Det med kraftige kjemiske midler i maskinvask/selvvask er jo en konsekvens av at det skal være effektiv siden virkningstiden kun er sekunder/få minutter.

Så hvem sitter da med ansvaret for problemet? Er det produsenten av bilvasken/kjemien som brukes, eier av bilen eller bilprodusenten?

Ved en reklamasjon på krakelerte lykter så bør forhandler ha bevisbyrden, men jeg tror det er fort gjort at bileier blir stående med skjegget langt nedi postkassa og må betale de tusenlappen, kanskje titusenlappene av egen lomme, desverre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA