Hovedmeny

Defekt PTC (varmeelement)

Startet av THE, mandag 23. oktober 2023, klokken 10:58

« forrige - neste »

THE

Har sett litt rundt på forumet, og funnet noen svar, men tenker det kan være noen flere gode erfaringer å hente.

Jeg har en 2017 TMX 6-seter, dvs. separat varmeelement til 2. og 3. seterad.

Jeg er sikker på at PTC foran er gått i stykker. Merket først at det lukte svidd, og litt etter kom et ganske høyt og tydelig smell tilsynelatende fra innsiden av dashbord på høyre side. Har ikke sjekket sikring ennå, men ser i andre poster at et smell tyder på feil/kortslutning i selve elementet. Jeg ser også at et slik PTC-element er noe man kan forvente ca. 5 års levetid på, så det har vel ingen hensikt å kjøpe et brukt element fra høggern? Er det evt. noen som har kjøpt brukt og byttet selv med god erfaring?

Allerede før elementet foran havarerte så tenkte jeg å ta kontakt med Tesla pga. at det er bare sånn passe lunk i varmeelementet bak, og fremdeles så fungerer varmen bak på samme dårlige måte. Er det noen tips til hva som kan være feil der? Elementet må vel nødvendigvis virke siden det ikke er kald luft som kommer?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sjokomelk

Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålene dine, men varmen på 3. rad fungerer bare hvis det sitter folk i setene med beltet på. Hvis bilen ikke detekterer personer der, så sparer den på strømmen og reduserer varmeeffekten til et minimum.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

THE

Sitat fra: sjokomelk på mandag 23. oktober 2023, klokken 11:47Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålene dine, men varmen på 3. rad fungerer bare hvis det sitter folk i setene med beltet på. Hvis bilen ikke detekterer personer der, så sparer den på strømmen og reduserer varmeeffekten til et minimum.
Ja, men du kan aktivere varme manuelt i tillegg også.

Det blåser helt kald luft foran, og i dysene bak på midtkonsoll til 2 rad. Dysene i B-stolpene og C-stolpene blåser lunken luft, så jeg antar at disse er forsynt fra varmeelementet for baksetene som 6- og 7-seterne har?

geear

Det har vært mye "støy" rundt kupévarme i Model X. Jeg syns vår 7s var OK, men satt vel aldri bak i noe særlig kulde selv, og på en lengre tur i -15 så klaget iallfall én voksen baksetepassasjer på kalde føtter, og det var ikke mulig å få noe mer varme. Da fikk jeg nesten den der Leaf og boblejakkefølelsen i "millionbilen".

I følge dette innlegget har du rett i din antakelse om at dysene i B og C-stolper er dekket av bakre varmeelement:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1894482/

THE

OK, da ser det ut som det er "normalt" at det skal være en kjølig affære å være passasjer bak i en TMX i norske vintertemperaturer, det er "as designed" som vel er Tesla sitt standardsvar når noe fungerer under det man kan forvente...

Jeg kan jo fortelle litt om hvordan turen uten varme foran utartet seg. PTC-havarerte med god temperatur i bilen og ca 6-7 varmegrader ute. En times tid etter havariet bar det over Dovrefjell med tempretur på et par minusgrader. I følge appen klarte vi å holde ca. 14-15 grader i bilen, så konklusjonen var at det kom noe varme ett eller annet sted. Det er ikke mulig å skru helt av varmen foran i bilen hvis varme på 2. og 3. rad skal være på, så jeg skrudde ned vifte foran på 1 og stengte lufteventilene i dashboard så godt jeg klarte. Kjørte max varme bak og vifte på 2 eller 3. Etter ladestopp på Dombås med klima på under lading, så startet neste etappe med ullundertøy og jakke på, og takket være rattvarme og setevarme var det OK bortsett fra at det ble kaldt på beina. Passajerene fikk heldigvis plass i en annen bil vi kjørte sammen med, så de fikk varme seg på restvarme fra fossilforbrenning resten av turen.

Over Valdresflya med temperatur ned mot 10 minus ble det kaldere i bilen, i følge min bedre halvdel, som sikkert var litt bekymret og sjekket temperatur i appen noen ganger, lå det på ca 10 grader i kupeen, så det er ikke all verden effekt i varmeanlegget for 2. og 3 rad tydeligvis. Temperaturen i bilen gikk heller ikke noe særlig opp når fjellet var unnagjort og vi hadde utetemperatur på +3 til -3 på resten av turen gjennom Valdres og over Filefjell.

THE

Det ser ikke ut som det er noe erfaring med å kjøpe brukt PTC hos høggern, så da blir det nok en tur på verksted for få nytt element.

Ellemelle

PTC selges på aliexpress til rundt 4000 kroner inkludert frakt. Hva skal Tesla ha?

YKarlsen

Sitat fra: THE på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 08:12Det ser ikke ut som det er noe erfaring med å kjøpe brukt PTC hos høggern, så da blir det nok en tur på verksted for få nytt element.

De fleste hugger har ikke PTC foran for salg. De som ligger ute er til bak

THE

Sitat fra: YKarlsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 08:57
Sitat fra: THE på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 08:12Det ser ikke ut som det er noe erfaring med å kjøpe brukt PTC hos høggern, så da blir det nok en tur på verksted for få nytt element.

De fleste hugger har ikke PTC foran for salg. De som ligger ute er til bak
Tesla skulle ha ca 20000,- kun for å bytte varmeelement. Endte opp med å sette inn bilen på EV-Services i stedet. Betalte 17000,- for bytte av PTC og den spesialtilpassede Tesla-servicen deres i tillegg. Servicen inkluderte bremseservice og bytte av bremsevæske og kupefilter ++.

Rævedilter

Kva kom kun skifte av PTC på hos EV Services?

THE

Slik jeg tolker faktura så kom bytte av PTC på 10497,50 inkl. mva.
PTC-heater: 7247,50
Arbeid: 3250,-

Da glemte jeg også å bruke TOCN-rabatt, så mulig jeg hadde fått noe avslag om jeg hadde husket på det.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA