Hovedmeny

Sluttgarantiundersøkelse

Startet av atom, lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:21

« forrige - neste »

atom

Det nærmer seg utløp av nybilgarantien for vår 2019 Model 3 og jeg har hørt at det kan være lurt å gjøre en sluttgarantisjekk hos NAF eller lignende og få eventuelle mangler fikset innenfor garantien til Tesla. Er det noen andre som har erfaringer med dette? Hvilke feil er det vanlig å finne og er det verdt det?

Nihon

Jeg vurderte å kjøre en sjekk hos NAF på min 2019 av samme grunn, men kansellerte og tok heller bilen til EU kontroll hos Tesla hvor de fant en del ting som de rettet på.

Jeg har hatt et par negative erfaringer med NAF, de som jobber der har null erfaring med Tesla.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Moas

Min lokale NAF virket som de hadde mye erfaring med Tesla og ga tips om gjenganger feil.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Handyman

Tesla er en av de mest solgte bilene de siste årene, så det ville vært veldig rart om ikke NAF kjente godt til disse og ting som er gjengangere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

goggo

Jeg har bestilt garantiutløpstest hos NAF Kristiansand  førstkommende torsdag på min 2019 LR.
Jeg har lest på Facebook forumene at noen 2019 eiere har hatt rustskader på bremserørene som ligger skjult under frunken og at Tesla da har byttet disse på garanti.

Jeg spurte derfor NAF om de kunne ta ut frunken og sjekke dette (har forstått at det er enkelt for en bilmekaniker å gjøre dette, og at det bare tar noen minutter??).
Da ble NAF kundebehandleren hos NAF Kristiansand irritert på meg, og sa noe sånt som "vi skrur da ikke bilen fra hverandre bare for å ta en slik test".

Er det noen her som vet hvor viktig det er å få sjekket dette?
Er det evt. lett å ta ut frunken selv så jeg kan levere bilen til NAF med frunken ute? (jeg er absolutt ingen bilmekaniker, bytter ikke engang sommer/vinterhjul selv...)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Sitat fra: goggo på søndag 15. oktober 2023, klokken 09:52Jeg har bestilt garantiutløpstest hos NAF Kristiansand  førstkommende torsdag på min 2019 LR.
Jeg har lest på Facebook forumene at noen 2019 eiere har hatt rustskader på bremserørene som ligger skjult under frunken og at Tesla da har byttet disse på garanti.

Jeg spurte derfor NAF om de kunne ta ut frunken og sjekke dette (har forstått at det er enkelt for en bilmekaniker å gjøre dette, og at det bare tar noen minutter??).
Da ble NAF kundebehandleren hos NAF Kristiansand irritert på meg, og sa noe sånt som "vi skrur da ikke bilen fra hverandre bare for å ta en slik test".

Er det noen her som vet hvor viktig det er å få sjekket dette?
Er det evt. lett å ta ut frunken selv så jeg kan levere bilen til NAF med frunken ute? (jeg er absolutt ingen bilmekaniker, bytter ikke engang sommer/vinterhjul selv...)

mvh
Hugo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 15. oktober 2023, klokken 09:58
Sitat fra: goggo på søndag 15. oktober 2023, klokken 09:52Er det evt. lett å ta ut frunken selv så jeg kan levere bilen til NAF med frunken ute?

Ja det er et tema på noen biler ser jeg på FB så hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt ut frunken selv før du leverer bilen til NAF og bedt de sjekke der også.

Handyman

Sitat fra: goggo på søndag 15. oktober 2023, klokken 09:52Er det evt. lett å ta ut frunken selv så jeg kan levere bilen til NAF med frunken ute? (jeg er absolutt ingen bilmekaniker, bytter ikke engang sommer/vinterhjul selv...)
Rimelig enkelt, men vurder selv om det er noe du vil gjøre:

https://www.youtube.com/watch?v=ECBoNunI8z8
Om du må plugge inn dekselet med frunklys og nødåpneknapp for å unngå feilmelding kan jo hende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

goggo

Sitat fra: Handyman på søndag 15. oktober 2023, klokken 11:25
Sitat fra: goggo på søndag 15. oktober 2023, klokken 09:52Er det evt. lett å ta ut frunken selv så jeg kan levere bilen til NAF med frunken ute? (jeg er absolutt ingen bilmekaniker, bytter ikke engang sommer/vinterhjul selv...)
Rimelig enkelt, men vurder selv om det er noe du vil gjøre:

https://www.youtube.com/watch?v=ECBoNunI8z8
Om du må plugge inn dekselet med frunklys og nødåpneknapp for å unngå feilmelding kan jo hende.

Takk for video @Handyman, men jeg tror jeg står over :)

Det ser jo ut som en erfaren bilmekaniker burde kunne demontere og montere frunken på max en halvtime, og jeg undres på hvorfor ikke NAF (de skryter jo tross alt av at de driver et bilverksted) tilbød seg å gjøre dette for kostnaden av en halvtimes arbeid eller noe. Han sa bare tvert nei.
Virker som NAF er mer interessert i å fakturere for oppdraget enn å hjelpe kunden med å finne mulige garantifeil på bilen :(

Men det er vel ingen andre enn NAF som tilbyr slik garantiutløpstest?

Her er forøvrig link til FB posten der dette er diskutert.
Se alle kommentarene i tillegg til selve posten, det er visst forskjellig praksis på de forskjellige Tesla servicesenterene om de vil dekke slik rust på garanti/reklamasjon eller ikke.
https://www.facebook.com/groups/model3/permalink/24885565731042154/

Mvh
Hugo

Rosstopher

Sitat fra: goggo på søndag 15. oktober 2023, klokken 16:26Men det er vel ingen andre enn NAF som tilbyr slik garantiutløpstest?

Et hvilket som helst verksted kan sjekke de samme tingene hvis du bare gir de en liste over hva du vil ha sjekket.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

sjokomelk

Husk også at NAF ikke lenger er en nøytral medlemsorganisasjon lenger, men en kjede av bilverksteder som lever av å selge deg timer. Da jeg hadde min Model X på EU-kontroll hos de for 2,5 år siden hadde både jeg og alle andre som var innom der for EU-kontroll den dagen 2-er feil på tåkelys foran som var feiljustert. Så ganske tydelig at det var årets melkeku for både justering av lykt, evt. bytte av lykt som de mente var rustet fast og etterkontroll. Jeg dro et annet sted og tok etterkontrollen som ikke fant noen feil på bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ludde

Jeg har også bestilt samme sjekk. Var også usikker først siden den gikk igjennom EU kontroll før sommeren, men for 3k er det vel greit nok i tilfelle noe dukker opp.

Noen som vet om man får en liste etterpå over sjekkpunkter som er gjennomgått?

filtvet

Sitat fra: sjokomelk på søndag 15. oktober 2023, klokken 19:49Husk også at NAF ikke lenger er en nøytral medlemsorganisasjon lenger, men en kjede av bilverksteder som lever av å selge deg timer. Da jeg hadde min Model X på EU-kontroll hos de for 2,5 år siden hadde både jeg og alle andre som var innom der for EU-kontroll den dagen 2-er feil på tåkelys foran som var feiljustert. Så ganske tydelig at det var årets melkeku for både justering av lykt, evt. bytte av lykt som de mente var rustet fast og etterkontroll. Jeg dro et annet sted og tok etterkontrollen som ikke fant noen feil på bilen.

Stemmer. Savner tiden der Naf var uavhengige og ikke drev verksted ved siden av. Nå stoler jeg ikke mer på de enn andre mht eu-kontroller.

goggo

OK, da er NAF garantiutløpstesten utført og min Model3 LR 2019 har vært 4 dager hos Tesla Kristiansand der de reparerte det som ble påpekt hos NAF pluss mye mere :)    Alt var selvfølgelig gratis garantiarbeid hos Tesla, og de tilbød lånebil uten at jeg måtte spørre om det en gang.

Kort oppsummert så gir jeg NAF Kristiansand terningkast 2 av 6 mulige, og Tesla Kristiansand får av meg terningkast 11 av 6 mulige.

NAF Garantiutløpstest
Her spurte jeg dem spesielt om de kunne sjekke for rust på bremserørene, både under frunken og ved hjulene.
Jeg viste de denne FB linken for å forklare hvorfor jeg ønsket det sjekket.
https://www.facebook.com/groups/model3/permalink/24885565731042154/

NAF sa da at de ikke kan/vil demontere noen deksler for å sjekke. Jeg spurte hvor mye det ville koste meg ekstra for at de skulle ta ut frunken og sjekke under der, men det gadd de ikke svare på en gang.
Jeg måtte faktisk be om å få snakke med en annen kundebehandler enn han som først mottok meg, da jeg ikke klarte å snakke med nr 1 uten å hisse meg opp. Nr 2 var mere imøtekommende, men jeg fikk heller ikke noe klart svar fra han på om de kunne sjekke de bremserørene.

På NAF testen fant de 2 feil, det var noe opphengsgreier i forstillinga på den ene siden foran, pluss "antydning til rust" (som de var usikre på om Tesla ville reparere på garanti) på bremserør ved venstre bakhjul.

Tesla garantireparasjon
Jeg lastet opp NAF sin rapport i APPen og spurte Tesla høflig om de kunne sjekke/utbedre det som var påpekt av NAF.
Fikk time et par dager seinere, og dette skulle de fikse på en arbeidsdag. No problem :)
Så etter noen timer på verkstedet fikk jeg en telefon fra en servicetekniker som sa at de fant en del mere rust enn det NAF hadde påpekt og han foreslo å fikse dette også når jeg først hadde bilen inne.
Jeg sa selvfølgelig ja takk til dette.

Fikk bilen tilbake i dag, legger ved gratisfakturaen som viser hva de har utført.

Jeg må si at jeg aldri i mitt 70 årige liv har opplevd en så positiv kundebehandling fra et bilverksted noen gang som nå hos Tesla.

mvh
Hugo

PS! Hvis noen bilkyndige der ute klarer å "dekode" den fakturaen og fortelle meg hva de faktisk har utført av arbeid så ville jeg bli veldig glad...

Nihon

Skulle ønske jeg bodde nærmere Kristiansand.

Min bil ble sendt ned dit en gang på grunn av et par batteri problemer og de er de eneste som ringer og spør kunden om ting (ut i fra hva jeg har opplevd).
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA