Vare/lastebil med 5/6 seter 3500-4250 kg og B førerkort - Elbil.no sensur(?) på YouTube

Startet av RJK, torsdag 05. oktober 2023, klokken 14:05

« forrige - neste »

RJK

La inn et innlegg i går der jeg pekte på 2 klare feil i informasjonen som ble gitt i denne videoen:

I den opprinnelige kommentaren påpeker jeg først "talefeilen/tellefeilen" der det sies at bilen er 1,55 m høy, selv om bilen klart er høyere enn biltesteren, som selv hevder å være 1,89 m høy.

Den mer graverende feilen kommer ikke lenge etterpå, når det påstås at bilen kan fås med hvite skilter og 4250 kg lovlig kapasitet med bare B-lappen.

Med mindre reglene plutselig er blitt endret, er kravene fremdeles at bilen skal ha grønne skilter, og derved maks en seterad. Dvs at man kan få plass til sjåfør og 2 passasjerer.

Straks man gjør det til dobbeltkabin (mulig), så må enten bilen registreres som C1-kjøretøy, eller så må man nedklassifisere kjøretøyet, som da helt klart rammer nyttelasten.

Det er arbeid mot EU for å åpne for at campingkjøretøy skal kunne få samme unntaket, men per i dag er altså det ikke åpnet for, ei heller for rene personbil-utgaver.

Jeg er meget forundret over at man da sensurerer ved å slette innlegget, fremfor å svare på kritikken. Den var ikke fremlagt på en måte som bryter noen rettningslinjer, men fremsilt med spørsmål om kommentar.

Jeg er altså meget overrasket og forbløffet over at man tyr til sdensur, fremfor å kommenter og innrømme ev. feil, eller vise til nye regler som støtter påstanden.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK....ikke ta det ille opp det jeg nå sier.....men hvorfor i alle verden bruker du energi her inne på slikt på YT? Det gir ingen mening, slik jeg ser det. 

Alle innholdsprodusenter på YT ønsker gode kommentarer som støtter opp under tenkt innholds strategi....  Det må du da forstå....så jeg hadde også glatt slettet «eder å galle» kommentarer...

Bruk heller din kommenter energi her inne på forumet og ikke på YT, er mitt tips til deg..... no hard feelings? :D

RJK

No hard feelings! :)

Men nå er ikke dette kanalen til en privatperson. Dette er kanalen til foreningen som står bak dette forumet  blant annet. Og da synes jeg det er større enn at de kan bare slette ting de ikke liker.

Og jeg synes tross alt kommentaren jeg la inn, ikke kvalifiserte til "eder og galle"-stempel, men var en saklig kommentar om feil jeg synes er litt på grensen.

Ja, den om høyden var ikke mer enn "tungekrøll", så det var ikke viktig i det hele tatt, men mere en morrosak.

Men det med hva bilen kan registreres med på hvite skilter, er faktisk litt viktig, og her synes jeg de som offisiell kanal burde klargjøre om det var en endring i regelverket på gang, eller en direkte feilopplysning.

Å bare slette en slik kommentar fordi man synes det er "støy", det synes jeg faktisk er ganske dårlig av Elbil.no.

Så tåler jeg selvsagt veldig godt at det er delte meninger om dette. Men jeg haddee satt langt mere pris på en kommentar om at "dette kom ut litt feil, du har rett her" eller "Dette er en regelendring som vi har fått vite at er på vei, og blir implementert snart."
Bosted Oslo

goggo

Her er jeg faktisk helt enig med RJK.

Elbilforeningen fungerer for mange "ikke entusiaster" som en slags "Opplysningsrådet for elbiler", så hvorfor i all verden ønsker de ikke at det de presenterer skal være 100% riktig?
Har folkene i Elbilforeningen vært på litt for mange politiker-kurser mon tro? Og lært at det viktigste av alt her i livet er å aldri innrømme at man kan gjøre feil?

Nå som elbilene faktisk har seiret i privatbilmarkedet både i Norge og internasjonalt, så burde elbilforeningen (og gjerne Teslabjørn og andre influensere også :) ) ansette erfarne yrkessjåfører som kan vise hva som skjer innen elektrifisering av alt fra leasing/firma-biler, til varebiler til anleggsmaskiner til store lastebiler og busser. Det er her den store elbil kampen skal skje de neste årene, og det er her det fremdeles er mange som tror at hydrogen er løsningen.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jlan

Sitat fra: RJK på torsdag 05. oktober 2023, klokken 14:05Den mer graverende feilen kommer ikke lenge etterpå, når det påstås at bilen kan fås med hvite skilter og 4250 kg lovlig kapasitet med bare B-lappen.

Med mindre reglene plutselig er blitt endret, er kravene fremdeles at bilen skal ha grønne skilter, og derved maks en seterad. Dvs at man kan få plass til sjåfør og 2 passasjerer.

Er du sikker på at du har fått dette riktig? Grønne skilter gjelder biler i klasse N1, disse bilene skal være i N2(lastebil 3.5-12 tonn). De har vel ikke grønne skilter. Og jeg mener de kan ha inntil 8 passasjerplasser(?). Bilen i videoen er i klasse N2 og har tillatt totalvekt 3 977 kg

SitatKjøretøyforskriften § 3-5.4.    Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a.    har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt
b.    er registrert i gruppe N 2, som definert i bilforskriften § 4 eller tidligere forskrifter om kjøretøy
c.    bruker alternative drivstoff, som definert i forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy § 5-2 bokstav k, og
d.    er registrert i Norge og vilkårene er dokumentert med merknad i vognkortet eller er registrert i annen EØS-stat og dokumentasjonen på vilkårene knyttet til motorvognen foreligger på norsk, svensk, dansk eller engelsk og medbringes under kjøring.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2023, klokken 07:52
Sitat fra: RJK på torsdag 05. oktober 2023, klokken 14:05Den mer graverende feilen kommer ikke lenge etterpå, når det påstås at bilen kan fås med hvite skilter og 4250 kg lovlig kapasitet med bare B-lappen.

Er du sikker på at du har fått dette riktig? Grønne skilter gjelder biler i klasse N1, disse bilene skal være i N2(lastebil 3.5-12 tonn). De har vel ikke grønne skilter. Og jeg mener de kan ha inntil 8 passasjerplasser(?). Bilen i videoen er i klasse N2 og har tillatt totalvekt 3 977 kg

SitatKjøretøyforskriften § 3-5.4.    Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a.    har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt
b.    er registrert i gruppe N 2, som definert i bilforskriften § 4 eller tidligere forskrifter om kjøretøy
c.    bruker alternative drivstoff, som definert i forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy § 5-2 bokstav k, og
d.    er registrert i Norge og vilkårene er dokumentert med merknad i vognkortet eller er registrert i annen EØS-stat og dokumentasjonen på vilkårene knyttet til motorvognen foreligger på norsk, svensk, dansk eller engelsk og medbringes under kjøring.

Så vidt jeg vet, gjelder unntaket bare om alle punktene er oppfylt.

Så hvor mange seterader kan du ha i klasse N2?

Så vidt jeg klarer å finne ut, skal den bare ha en seterad og fast skillevegg, og dermed maks 2 passasjerer i tillegg til sjåføren.

Da kan man altså ikke få bil registrert i den klassen med 2 seterader, og derved heller ikke kjørt den om den har flere seter/seterader.

Og det var den påstanden som jeg altså reagerte på.

Og det med grønne skilter mener jeg du tar feil på, som vist her:

Her påstås det nemlig fra Vegvesenet at grønne skilter gis til N2-varebiler som får nedsatte avgifter:

"Varebil klasse 2 (bil med grønne kjennemerker): Varebil som er avgiftsmessig begunstiget i forhold til varebil klasse 1 og personbiler, dersom den oppfyller visse krav fastsatt av Finansdepartementet. Det følger av forskrift 19. mars 2001 nr. 268 om engangsavgift på motorvogner at varebil klasse 2 blant annet skal ha kun én seterad, med godsrom eller lasteplan bak. Bak setene må det være fast beskyttelsesvegg."

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/kommersiell-import/enkeltgodkjenning/
Bosted Oslo

jlan

Jeg tror du blander sammen Lastebil N2 og Varebil N1, klasse 2. Du ser vel selv på videoen at den bilen har hvite skilter.

Såvidt jeg kan se må en M2 buss ha minst 10 sitteplasser. Derfor må vel nødvendigvis alle biler med mindre enn 10 sitteplasser, som har totalvekt over 3500 kg og under 12000 kg havne i klasse N2.  Unntaket er vel bobiler (M1/SA), der er den noen spesielle regler.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/kravveileder/veiledning/

RJK

Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:52Jeg tror du blander sammen Lastebil N2 og Varebil N1, klasse 2. Du ser vel selv på videoen at den bilen har hvite skilter.

Såvidt jeg kan se må en M2 buss ha minst 10 sitteplasser. Derfor må vel nødvendigvis alle biler med mindre enn 10 sitteplasser, som har totalvekt over 3500 kg og under 12000 kg havne i klasse N2.  Unntaket er vel bobiler (M1/SA), der er den noen spesielle regler.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/kravveileder/veiledning/

Jeg har ikke snakket om lastebil. Skal du kjøre lastebil, må du ha C1 eller C.

Buss under 5000 kg og over 3500 kg, er M2-buss. Det krever da D1-sertifikat. M1 Personbil kan ha maks 9 passasjerer, men kan maks veie 3500 kg.

Er vel ikke laget klasse for "busser" med flere seterader og samtidig under 10 passasjerer, for ellers vil jo poenget med større buss falle bort. Ergo setter man inn minst 10 seter for å fylle kravet.

Unntaket fra kravet om C1 for å føre varebil med egenvekt over 3500 kg, gjelder altså kun om det er en varebil klasse N2, med kun en seterad og skillevegg.

N1 varebil skal altså være max 3500 kg, veier den mer blir det N2.

Men uansett, spørsmålet ble stilt til journalisten, og om journalisten mener at jeg tar feil, så kan han da svare og med klargjørende informasjon om hvor jeg tar feil.

Svaret er IKKE å slette saklige kommentarer, fordi spørsmålet stiller noen krav om kompetanse for å forsvare en påstand fremsatt.

Jeg tror du misser hele det poenget.
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på torsdag 19. oktober 2023, klokken 14:12Jeg har ikke snakket om lastebil. Skal du kjøre lastebil, må du ha C1 eller C.

Vel, i følge SVV kjøretøyopplysninger er bilen i videoen, ED97850 en Lastebil(N2). Den har hvite skilter, og den tillates kjørt med B førerkort etter spesialregelen.

Registreringsnummer ED 97850 (hvite)
Understells-/chassisnr. (VIN)WF0EXXTTRBNT12199
Merke og modell Ford Transit
Kjøretøygruppe Lastebil (N2)
Avgiftskode 361 (Lastebil, lukket)
Tillatt totalvekt 3 977 kg
Drivstoff Elektrisk

Eksempel på lastebil med to seterader og 6 sitteplasser: https://www.finn.no/b2b/truck/ad.html?finnkode=323902827
Registreringsnummer BT 18853
Understells-/chassisnr. (VIN) ZCFA61AF502634171
Merke og modell Iveco Eurocargo
Antall seter  6

Jeg er enig i at du kunne fått et svar, men samtidig kan jeg forstå at de sletter dine opplysninger, siden de ikke er korrekte.

RJK

Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2023, klokken 21:02
Sitat fra: RJK på torsdag 19. oktober 2023, klokken 14:12Jeg har ikke snakket om lastebil. Skal du kjøre lastebil, må du ha C1 eller C.

Vel, i følge SVV kjøretøyopplysningenr er ED97850 en Lastebil(N2). Den har hvite skilter, og den tillates kjørt med B førerkort etter spesialregelen.

Registreringsnummer ED 97850 (hvite)
Understells-/chassisnr. (VIN)WF0EXXTTRBNT12199
Merke og modell Ford Transit
Tillatt totalvekt 3 977 kg
Drivstoff Elektrisk

Jeg er enig i at du kunne fått et svar, men samtidig kan jeg forstå at de sletter dine opplysninger, siden de ikke er korrekte.

Da vil jeg gjerne at du går inn og leser kommentaren på nytt. Jeg åpner faktisk for at jeg kan ta feil, og ber da om at de viser hvorvidt dette er etter reglene.

Men jeg skjønner ikke at du fokuserer så veldig mye på akkurat denne bilen benyttet i artikkelen da dette er en 3-seter, ikke en 4, 5 eller 6-seter bil, som var det springende punktet.

Altså, dette er IKKE et kjøretøy med 2 seterader. Hvorvidt den har grønne eller hvite skilter er altså en relativt uviktig del av hele problemstillingen.

Det er de reglene som du selv har lagt inn i tråden som er gjeldende for om man kan kjøre med B førerkort når kjøretøyet har vekt mellom 3500 og 4250 kg. Derav er altså punktet om N2 med 1 seterad og skillevegg mot lasterommet ivaretatt.

Jeg har bedt om at de dokumenterer hvorvidt reglene nå endelig åpner for 2 eller 3 seterader, og samtidig kan kjøres på B-lappen da det ikke har vært lov frem til nå.
Bosted Oslo

jlan

RJK

Sitat fra: jlan på torsdag 19. oktober 2023, klokken 21:58
Sitat fra: RJK på torsdag 19. oktober 2023, klokken 21:29Jeg har bedt om at de dokumenterer hvorvidt reglene nå endelig åpner for 2 eller 3 seterader, og samtidig kan kjøres på B-lappen da det ikke har vært lov frem til nå.
https://www.tungt.no/article/view/867686/ford_provekjort_425tonns_etransit_med_bakseter
Greit, ser at denne er N2 med 5 seter.

Står dog ikke at den kan kjøres på B, men siden det i forskriften ikke står spesifikt om antall seter, så må det enten ha skjedd en endring som gjør at man likevel fyller krav til N2 med mer enn en seterad og flere seter enn 3 i den ene seteraden.

Det har ihvertfall tidligere vært spesifisert akkurat det jeg har skrevet om 1 seterad og skillevegg. Men vanskelig å finne nærmere info om dette, og krav til N2-kjøretøy, så da får jeg ikke kontrollert dette videre.
Bosted Oslo

vinterdekk

Jeg tror YT innimellom gjør sånne ting av selv, har hendt at jeg har brukt lang tid på en ryddig kommentar (på annen kanal) og så har den bare forduftet.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Orbit

YouTube sletter automatisk kommentarer dersom de inneholder noen form for lenke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på fredag 20. oktober 2023, klokken 00:00YouTube sletter automatisk kommentarer dersom de inneholder noen form for lenke.
Serr?

Det har jeg ikke lest noe om, og lagt inn i kommentarer selv. Første gang jeg merker at kommentar har blitt slettet, og tenker jeg har lagt inn lenker der for å henvise til saker om temaet.

Så da kan det faktisk være det som har skjedd, og ikke sensur fra elbil.no. Tåpelig av Youtube, men i så tilfelle blir ihvertfall dette stående i saken for de som kommer inn og leser tråden i ettertid.

Men har ihvertfall kommet noe godt ut av saken, jeg og sikkert flere har blitt klar over nå at man kan få godkjent elektrisk varebil med 2 seterader og mer enn 3 seter, og likevel få kjørt den med bare B, om kjøretøyet havner mellom 3500 og 4250 kg.

Da blir det jo å finne ut om man klarer å fylle kravet med bil som ikke er "2 etasjer høy", for min egen del ihvertfall. Men andre vil nok se positivt at man kan bygge om varerommet til campingbil, så lenge alt av innredning kan sees på som "løse gjenstander" som er sikret, altså som last og ikke fast inventar.

Det eneste man kanskje mister, om ikke det er tillat, å sette inn en dør i veggen. Det er kanskje greit mulig, da endel varebiler som er bygd for post/pakke-distribusjon har slikt. Vindu er mulig, f.eks. med gitter, så blir vel kanskje tilsvarende.
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA