Plutselig deakselrasjon/fantombremsing

Startet av gammalost, onsdag 27. september 2023, klokken 08:23

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Mobileum på lørdag 10. februar 2024, klokken 11:23Ok, men burde ikke dette inngå i typegodkjenning av bilen? Kanskje den eneste muligheten til å få bukt med problemet. Teknologien finnes.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/moderne-biler-opplever-fantombremsing-og-feil-pa-skiltlesing-1.15993603

Frydenlund har testet det meste av moderne doninger. Han har en teori på hvorfor fantombremsingen skjer.

– Det er rett og slett fordi bilen mistolker omgivelsene sine gjennom kamera og sensorikk som er innebygd.
Dette er jo basically det samme som jeg sier. Helt naturlig når man ser det fra bilens side, for mange helt uforståelig for den som ikke klarer å skjønne hvordan bilen "tenker".

Dog, det med fartskiltlesing er bare delvis at den ikke klarer å lese skiltene, men delvis at det ligger skiltdata inne i NAV-basen som skyldes enten en tilstøtende vei som ligger feil i navbasenn i forhold til topologien, eller en vei som ikke lengre eksisterer eller gamle fartsgrenser fra f.eks. perioder med veibygging, typisk som ved Hamar der mange opplever feil. Bilen er samtidig programmert (pga regler?) til å følge NAV-basen etter en viss tid etter lesing av skilt.

Noen ganger kan det og hende den faktisk leser et skilt, men at det er skilt på en tilhenger eller buss, en plakat eller en tilstøtende vei der skiltet kommer i synsfeltet. Ved siste tilfelle, kan det kanskje hjelpe at man rett og slett flytter det skiltet noen meter, så det ikke vil leses. Men det er jo Statens Vegvesen som må finne ut og bestemme seg for at de vil gjøre tiltak mot.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Kameraene klarer ikke å lese de nye digital fartsskiltene. Husker jeg riktig når jeg mener at dette klarer de fleste merker, men ikke Tesla? Mener å ha lest at dette er en "mismatch" mellom frekvensene på LED-lys og kamera. Kan sees når man filmer en bil med baklysene på med mobiltelefon.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Frekvensen styres av SW. Jeg mistenker at de har endret dette i enkelte SW-versjoner, siden enkelte versjoner har klart å lese fartsskilt bestående av LED-matrise.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på lørdag 10. februar 2024, klokken 13:50Kameraene klarer ikke å lese de nye digital fartsskiltene. Husker jeg riktig når jeg mener at dette klarer de fleste merker, men ikke Tesla? Mener å ha lest at dette er en "mismatch" mellom frekvensene på LED-lys og kamera. Kan sees når man filmer en bil med baklysene på med mobiltelefon.
Hvis de enkelte frames som bilen filmer er når led lysene er av (led blinker, de lyser ikke permanent) så vil ikke bilen få med seg skiltet. Løsningen er å eksponere over lengre tid. Dette har Tesla sagt de skal gjøre, men tydeligvis ikke helt fått til.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. februar 2024, klokken 14:28
Sitat fra: Mobileum på lørdag 10. februar 2024, klokken 13:50Kameraene klarer ikke å lese de nye digital fartsskiltene. Husker jeg riktig når jeg mener at dette klarer de fleste merker, men ikke Tesla? Mener å ha lest at dette er en "mismatch" mellom frekvensene på LED-lys og kamera. Kan sees når man filmer en bil med baklysene på med mobiltelefon.
Hvis de enkelte frames som bilen filmer er når led lysene er av (led blinker, de lyser ikke permanent) så vil ikke bilen få med seg skiltet. Løsningen er å eksponere over lengre tid. Dette har Tesla sagt de skal gjøre, men tydeligvis ikke helt fått til.
Synes min bil har slitt mer i det siste, noen slike skilt er ikke problematisk i det hele tatt, endel andre er derimot "umulig" å lese!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Chris Aurora

Merker at i de par siste oppdateringene så har bilen gått litt mer tilbake til tidliger oppførsel på fantombremsing, spesielt ved møtende trafikk men også ellers, så det er en regresjon ute og går...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Teslaabb

Hei, i dag ble kameraene på bilen ferdig kalibrert og jeg fikk testet ut cruisekontroll for første gang. Det tok ikke mange minuttene før jeg opplevde min første «kraftige» nedbremsing.
Dette skjedde i møte med en trailer i motgående kjørefelt. Jeg hadde en bil tett bak,  men jeg fikk gitt bilen speed slik jeg fikk opprettholdt hastigente igjen. Jeg har lest at flere har hatt samme opplevelse.
2024 Tesla Model 3  RWD (Highland)
Bestillingsdato 15.Desember 2023

turfsurf

Ganske kjent type fantombremsing dette. Var traileren i venstresving og nært/over midtstripen? Eller var det generelt bare smal vei? Synes AP har vært ganske bra på dette en stund nå, var helt krise en periode.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Teslaabb

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. februar 2024, klokken 19:20Ganske kjent type fantombremsing dette. Var traileren i venstresving og nært/over midtstripen? Eller var det generelt bare smal vei? Synes AP har vært ganske bra på dette en stund nå, var helt krise en periode.

Hehe, jepp det var nettopp det den var. Eller jeg opplevde ikke at den var i mitt kjørefelt. Men det var i en venstresving på Trysilvegen.

Handyman

Sitat fra: Teslaabb på fredag 16. februar 2024, klokken 19:15Hei, i dag ble kameraene på bilen ferdig kalibrert og jeg fikk testet ut cruisekontroll for første gang.
Hvor lang tid brukte den på å kalibrere seg? Blir normalt ferdig på et par mil med oppmerket vei.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Mener det avhenger av hvor godt veien er markert.  Brukte 8 km sist jeg prøvde, og da på E18 i solskinn, tørr og ren veibane.

Teslaabb

Sitat fra: Handyman på lørdag 17. februar 2024, klokken 10:29
Sitat fra: Teslaabb på fredag 16. februar 2024, klokken 19:15Hei, i dag ble kameraene på bilen ferdig kalibrert og jeg fikk testet ut cruisekontroll for første gang.
Hvor lang tid brukte den på å kalibrere seg? Blir normalt ferdig på et par mil med oppmerket vei.

Jeg kjørte i underkant av 900 km. Hentet ut bilen 26. januar. Den ble ferdig kalibrert i går. Det skal sies at jeg bor i Trysil og her er veiene snødekte med null eller lite oppmerket vei.

Teslaabb

Sitat fra: Teslaabb på lørdag 17. februar 2024, klokken 15:32

Jeg kjørte i underkant av 900 km. Hentet ut bilen 26. januar. Den ble ferdig kalibrert i går. Det skal sies at jeg bor i Trysil og her er veiene så godt som snødekte store deler av strekningen jeg benytter.

Mobileum

Sitat fra: Teslaabb på lørdag 17. februar 2024, klokken 15:32
Jeg kjørte i underkant av 900 km. Hentet ut bilen 26. januar. Den ble ferdig kalibrert i går. Det skal sies at jeg bor i Trysil og her er veiene snødekte med null eller lite oppmerket vei.

Da er det bedre å avbryte kalibreringen, og heller vente til bedre kalibreringsforhold byr seg. Så vidt jeg husker er det funksjoner som ikke fungerer når kalibrering pågår.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA