Plutselig deakselrasjon/fantombremsing

Startet av gammalost, onsdag 27. september 2023, klokken 08:23

« forrige - neste »

Vaduz

Tror ikke jeg har hatt fantombremsing på noen år nå, men brukes bare på motorvei så vet ikke med landevei.

filtvet

Noe er riv ruskende galt med måten de implementerer sin software på. Du kan ikke lage "robotaxi" basert på kart om kart og terreng ikke stemmer, feks ifmb med veiarbeider eller "nye" veier. Når var E6 ved Mjøsa ferdig. Ihvertfall flere år siden.

Min bil klarer heller ikke se mer enn 50% av fartsgrenser på skilt som skifter dynamisk.

RJK

Det interessante er jo at FSD (Beta) lages for å kjøre etter terreng, ikke etter kart. Ihvertfall det som skrives om den. Dersom vei ikke finnes i kartet, men bilen ser vei, skal den kunne bruke veien.

Dette litt i motsetning til AP, der den helt tydelig bruker kartbasen for å avgjøre hastighet på området, og i mindre grad tar skiltene til etterretning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

Sitat fra: Nihon på søndag 04. februar 2024, klokken 09:03Kan være feil kartdata, det er mange veier her hvor jeg bor som har helt feil fartsgrense på kartet.
Har du fått EU-2024-2 kartdata?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

førategangtesla

Sitat fra: RJK på mandag 05. februar 2024, klokken 10:25Det interessante er jo at FSD (Beta) lages for å kjøre etter terreng, ikke etter kart. Ihvertfall det som skrives om den. Dersom vei ikke finnes i kartet, men bilen ser vei, skal den kunne bruke veien.

Dette litt i motsetning til AP, der den helt tydelig bruker kartbasen for å avgjøre hastighet på området, og i mindre grad tar skiltene til etterretning.

Kan bekrefte det. Nye E39 mellom Mandal og Kristiansand lå ikke i kartdataen i bilen i fjor, jeg kan ikke huske når den ble oppdatert til å ligge i kartet men likevel så kjørte da bilen veldig greit på veien på autopilot i "skogen" på kartet.

Handyman

Det er flere kartlag så at satelittfoto/kart ikke er oppdatert betyr ikke at det ikke finnes veidata i basen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nihon

Sitat fra: Elmo på mandag 05. februar 2024, klokken 15:55
Sitat fra: Nihon på søndag 04. februar 2024, klokken 09:03Kan være feil kartdata, det er mange veier her hvor jeg bor som har helt feil fartsgrense på kartet.
Har du fått EU-2024-2 kartdata?

Jeg har det og det er flere veier som er skiltet med 40 som bilen sier er 30, andre steder hvor det er skiltet med 70 så sier bilen at det plutselig er 40 og noen steder er det motsatt hvor det kan være skiltet med 40 som bilen mener er 80 sone. Det begynte med EU 2023.32 og ble verre med EU 2024.2

Det var noen områder på E18 hvor 110 ble til 50, men det har blitt rettet på med de siste oppdateringene.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

eisa01

Noen burde melde inn til Statens vegvesen, så blir det kanskje recall?
Enten må Tesla faktisk fikse kartdataene sine, eller slå av TACC i Norge om de ikke klarer levere et trygt produkt?

Mobileum

Begrepet "fantombremsing" er tre-delt.

1. En kraftig og umotivert oppbremsing som føles ut som om det er like før ABS slår til. Denne er veldig ubehagelig, og i mange tilfeller direkte trafikkfarlig. Dette er den opprinnelige "phantom braking". Så er det et par litt mildere varianter som har arvet navnet.

2. Så er det den som bremser for imaginære fartsgrenser o.l. Irriterende, men neppe trafikkfarlig.

3. Kraftig oppbremsing for møtende trafikk på smale veier, og da særlig møte med busser og lastebiler. Denne kan unngåes ved å slå av TACC/EAP når man ser at det kan inntreffe, eller være klar med wattpedalen.

Som sagt har fenomenet eksistert i årevis, og jeg tror lite på en snarlig løsning etter så lang tid.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

RJK

Sitat fra: eisa01 på tirsdag 06. februar 2024, klokken 07:31Noen burde melde inn til Statens vegvesen, så blir det kanskje recall?
Enten må Tesla faktisk fikse kartdataene sine, eller slå av TACC i Norge om de ikke klarer levere et trygt produkt?
Nå er det jo flere andre bilprodusenter som sliter på mange av de samme stedene, etter det man leser i tråder som ikke omhandler Tesla. Så det er ikke bare Tesla sine kart hvor det finnes feil. Så fint om andre melder oppdagede feil inn, så kanskje man kan komme inn til feilkilden og få rettet det til glede for alle!
Bosted Oslo

Mobileum

Feilen(e) er godt kjent av Tesla, og t.o.m kommentert av EM. Min første PB skjedde 4 km. fra avhenting av ny bil i 2018, og begrepet er fra 2016.

Kan ikke skjønne at det er en trøst at andre sliter med det samme. Dette er ene og alene Teslas ansvar.

RJK

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 06. februar 2024, klokken 11:09Feilen(e) er godt kjent av Tesla, og t.o.m kommentert av EM. Min første PB skjedde 4 km. fra avhenting av ny bil i 2018, og begrepet er fra 2016.

Kan ikke skjønne at det er en trøst at andre sliter med det samme. Dette er ene og alene Teslas ansvar.
Var det dette du dro ut fra mitt innlegg, så leser du skriften som fanden selv...! ;)

Poenget mitt var å peke på at det må (også/i tillegg til) være endel feil i underliggende kartverk hvor flere henter sine data. Blir det ikke rettet der, så blir det heller ikke rettet lengre utover i kjeden. Ihvertfall ikke før noen begynner å se lengre bakover på eget initiativ.

Jeg ser f.eks. ikke bort fra at "vi" tror vi har verdens beste kartbase, slik at man kanskje utelukker at "våre basedata" inneholder feil, og derved ikke går inn og sjekker og kvalitetssikrer.

Er veiene i de områdene, f.eks. ved Hamar, lagt inn korrekt både i forhold til fartsgrenser og posisjon av veiene i et 3D-perspektiv?

Siden dette tydeligvis er et område flere andre merkers biler sliter, så burde det ihvertfall være nærliggende å tro at her kan det være at noe er registrert feil, eller ikke oppdatert og pushet ut.
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. februar 2024, klokken 11:01Så fint om andre melder oppdagede feil inn, så kanskje man kan komme inn til feilkilden og få rettet det til glede for alle!

Enig. Om datagrunnlaget hadde vært feilfritt ville det kommet mange merker til gode. Jeg forsøkte selv å melde inn til databaser for mange år siden da Teslas AP nektet å kjøre i ønsket hastighet fordi datagrunnlaget var feil (for lavt), men tror ikke det hjalp noe. Nå har jeg ikke lenger troen på at datagrunnlag vil bli perfekt i løpet av overskuelig fremtid.

Det Tesla mangler, som andre merker har, er mulighet til å kjøre med autopilot uten at fartsgrensen hensyntas. Det gjør at andre merker kan kjøre på autopilot uten en eneste fantombrems fra Oslo-Moelv-Oslo.
Har kjørt den veistrekningen hyppig siden 2017-2018 og det er fortsatt flere feil der som gjør at en må deaktivere automatisk tilpasning til fartsgrense. Samtidig er det ikke alltid slik at jeg ønsker at bilen justerer hastighet iht skilt. Det avhenger av vær, føre, trafikale forhold etc. Så jeg forstår behovet for en fullstendig selvkjørende bil som slavisk skal følge skilt, men i praksis kan det være mye som påvirker hvilken hastighet en legger seg i (på/over/under fartsgrense). Jeg har slått av automatisk justering av hastighet både pga feil i datagrunnlag og fordi jeg ikke ønsker at bilen gir på eller bremser opp. Gjelder for så vidt både motorvei og småveier. Der jeg bor er det skiltet 40km/t et sted hvor du ikke på noen måte kan ligge i 40 og fortsatt ha gode nok marginer ift uoversiktlig fotgjengerfelt mm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Da jeg fikk min bil i 2018 ble jeg oppfordret av Tesla å melde inn med dato, klokkeslett, og sted når bilen fantombremset. Da prøvde de å "white liste" stedene. Det gav de fort opp, og siden har ingen ting skjedd.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA