Plutselig deakselrasjon/fantombremsing

Startet av gammalost, onsdag 27. september 2023, klokken 08:23

« forrige - neste »

yurgh

Har en 2020 M3 LR. Jeg opplever samme på sw 2023.32.6. På steder bilen har kjørt fint selv reduserer den nå hastigheten uten noen forståelig grunn. Det som er ennå mer irriterende er at bilen nå nekter å overskride fartsgrensen når autostyring er på:

Jeg har satt cruise/TACC til å koble inn på hastigheten jeg kjører i.. Jeg kan deretter justere hastigheten med rullehjulet hvis jeg vil, uten begrensninger. Autostyring har tidligere godtatt å kjøre inntil 10km/t over fartsgrensen, som jeg antok den hentet fra innstillingen overskridelse. Det gjør den ikke lenger.
Når TACC er satt til gjeldene hastighet er det ingen mulighet til å få autostyring til å godta overskridelse av fartsgrensen.

Hvis jeg setter TACC til å koble inn på fartsgrense + overskridelse 10km/t så funker autostyringen over fartsgrense, men jeg vil jo koble inn cruise på gjeldene hastighet som på alle andre biler jeg har kjørt.

Er vel ikke bare min bil dette gjelder?

Handyman

Sitat fra: yurgh på onsdag 04. oktober 2023, klokken 18:35Har en 2020 M3 LR. Jeg opplever samme på sw 2023.32.6. På steder bilen har kjørt fint selv reduserer den nå hastigheten uten noen forståelig grunn. Det som er ennå mer irriterende er at bilen nå nekter å overskride fartsgrensen når autostyring er på:

Jeg har satt cruise/TACC til å koble inn på hastigheten jeg kjører i.. Jeg kan deretter justere hastigheten med rullehjulet hvis jeg vil, uten begrensninger. Autostyring har tidligere godtatt å kjøre inntil 10km/t over fartsgrensen, som jeg antok den hentet fra innstillingen overskridelse. Det gjør den ikke lenger.
Når TACC er satt til gjeldene hastighet er det ingen mulighet til å få autostyring til å godta overskridelse av fartsgrensen.

Hvis jeg setter TACC til å koble inn på fartsgrense + overskridelse 10km/t så funker autostyringen over fartsgrense, men jeg vil jo koble inn cruise på gjeldene hastighet som på alle andre biler jeg har kjørt.

Er vel ikke bare min bil dette gjelder?
Du er ikke den eneste. Flere innlegg om det i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=65432.0
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

doraemon

Hei, jeg slenger meg på denne tråden.

Har hatt Tesla i ca 3 år nå, og vil vel egentlig bare ha et svar på om jeg er alene med følgende utrolig irriterende problem:

Det er nemlig klin umulig å kjøre med autopilot på E6 sånn ca mellom Hamar og Mjøsbrua, begge retninger. Bilen bremser ned til 80 (i 110) "hele tiden" så man blir sprø. Stort sett på de samme stedene.

Dette må jo være pga feil i navigasjonsdata? Som jo er veldig merkelig siden veien begynner å bli noen år gammel nå, og tross alt er tegnet korrekt på kartet.

Det er veldig merkelig at man ikke skal kunne bruke autopilot på en såpass lang strekning på en av Norges største veier.
Med mindre det bare er min bil da, selvfølgelig.  :'(  :'(  :'(  :blank:

Orbit

Det er mange som rapporterer problemet i det området, også på andre bilmerker, f.eks. her. I det kartgrunnlaget som VAG-gruppen bruker er ikke problemet feil fart på E6 i seg selv, men at veldig mange mindre veier som krysser over eller under er feilregistrert som kryss i samme plan. Er problemet hos Tesla (din bil) også på slike steder? Kan det være at det lokale Vegvesen ikke har vært nøye nok når de har lagt inn kartdata i det nasjonale systemet som alle skal hente fasit fra?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Etter 10+ år med fartsgrensevisning har jeg dessverre ikke troen på at dette vil bli feilfritt med det første, så eneste en kan gjøre er å slå av automatisk tilpasning til hastighet. Er jo heller ikke nødvendigvis slik at en vil justere hastighet iht skilt. Kan være behov for andre avvik mot skilt i ny sone. Eller gå fra avvik til å følge skilting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Hamar-Mjøsbrua er nå uproblematisk med ID.4, men det var trøbbel for 3 år siden.
Forrige tur var det "80-sone" ved Brummunddal/Wood hotell dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. november 2023, klokken 17:05Etter 10+ år med fartsgrensevisning har jeg dessverre ikke troen på at dette vil bli feilfritt med det første, så eneste en kan gjøre er å slå av automatisk tilpasning til hastighet. Er jo heller ikke nødvendigvis slik at en vil justere hastighet iht skilt. Kan være behov for andre avvik mot skilt i ny sone. Eller gå fra avvik til å følge skilting.

Hadde man bare hatt muligheten til å skru av all fartstilplassing, og bare hatt en dum cruise control med avstandsholder hadde mye vært gjort...

Jeg kan styre selv, men det er digg at bilen holder hastigheten, og aller helst en god avstand til bilen forran selv.
Kjører i Chill dagen lang slik at ett lite nykk i tåa ikke sender barnehage-baggen med pikkpakk dunkende rett i bakluka 😝
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 23. november 2023, klokken 19:55Hadde man bare hatt muligheten til å skru av all fartstilplassing, og bare hatt en dum cruise control med avstandsholder hadde mye vært gjort...

TACC tilpasser seg ikke fartsgrensene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. november 2023, klokken 20:19
Sitat fra: Radial på torsdag 23. november 2023, klokken 19:55Hadde man bare hatt muligheten til å skru av all fartstilplassing, og bare hatt en dum cruise control med avstandsholder hadde mye vært gjort...

Jods, dersom det er lagt inn hastighetbegrensninger i kartdata, overstyrer det hastigheten som er satt av fører.

Typisk Hamar-Brummundal, feil kart-data setter fartsgrensa til 40 og 50 midt i 110 sona, selv i TACC.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Radial på torsdag 23. november 2023, klokken 19:55
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. november 2023, klokken 17:05Etter 10+ år med fartsgrensevisning har jeg dessverre ikke troen på at dette vil bli feilfritt med det første, så eneste en kan gjøre er å slå av automatisk tilpasning til hastighet. Er jo heller ikke nødvendigvis slik at en vil justere hastighet iht skilt. Kan være behov for andre avvik mot skilt i ny sone. Eller gå fra avvik til å følge skilting.

Hadde man bare hatt muligheten til å skru av all fartstilplassing, og bare hatt en dum cruise control med avstandsholder hadde mye vært gjort...

Jeg kan styre selv, men det er digg at bilen holder hastigheten, og aller helst en god avstand til bilen forran selv.
Kjører i Chill dagen lang slik at ett lite nykk i tåa ikke sender barnehage-baggen med pikkpakk dunkende rett i bakluka 😝
En god del merker kan det. Men der er digg nå den bremser ned for svinger og rundkjøringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nihon

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. november 2023, klokken 20:19

Fra en artikkel fra 2022

"Nytt i år er at alle nye
biler fra juli skal ha intelligent fartstilpasning (ISA). Støttesystemet gjør det vanskeligere å kjøre fortere enn tillatt."

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/moderne-biler-opplever-fantombremsing-og-feil-pa-skiltlesing-1.15993603

Fra en artikkel i år

"Krav til nye bilar

I fjor kom det krav til alle nye typegodkjente bilar om at dei skal ha
«automatisk fartstilpasning». Det skal gjere det vanskelegare å
køyre fortare enn den lovlege fartsgrensa.

I juli neste år blir automatisk fartstilpassing påbode for alle nyregistrerte bilar – både eldre og nye bilmodellar.

Støttefunksjonen, som skal bidra til auka tryggleik i trafikken, gjer at bilen sjølv justerer farten.

Funksjonen hentar informasjon frå bilkameraet, den nasjonale vegdatabanken
og leverandørar av navigasjonstenester."

https://www.nrk.no/innlandet/tre-av-fire-stoler-pa-fartsgrensene-i-bilen-_-camilla-wik-_31_-veit-at-dei-ikkje-stemmer-1.16644262
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Mobileum

SitatMen der er digg nå den bremser ned for svinger og rundkjøringer.

Den gjør det alt for tidlig, og er foreløpig lite brukervennlig.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Radial

Sitat fra: daktari på torsdag 23. november 2023, klokken 21:44
Sitat fra: Radial på torsdag 23. november 2023, klokken 19:55

En god del merker kan det. Men der er digg nå den bremser ned for svinger og rundkjøringer.

Jeg vet, men med Tesla kan man ikke skru av denne funksjonaliteten...da må du gjøre alt selv isteden, skikkelig 2023.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

doraemon

Sitat fra: Orbit på torsdag 23. november 2023, klokken 14:48Det er mange som rapporterer problemet i det området, også på andre bilmerker, f.eks. her. I det kartgrunnlaget som VAG-gruppen bruker er ikke problemet feil fart på E6 i seg selv, men at veldig mange mindre veier som krysser over eller under er feilregistrert som kryss i samme plan. Er problemet hos Tesla (din bil) også på slike steder? Kan det være at det lokale Vegvesen ikke har vært nøye nok når de har lagt inn kartdata i det nasjonale systemet som alle skal hente fasit fra?
Ja det virker som at det skjer der det er småveier som nærmer seg fra siden, eller har krysset før den nye E6 kom.
Det jeg synes er rart da, er at kartet er tegnet riktig og at bilen navigerer riktig, mens tydeligvis bakenforliggende data er feil  ::)

Radial

Snålt at EU innfører krav som i visse tilfeller overprøver lokal skilting, når dataene åpenbart er eller kan være feil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA