Hovedmeny

Statsbudsjettet 2024

Startet av Electric cars in Norway, søndag 17. september 2023, klokken 08:12

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. november 2023, klokken 11:09Nok en sak som viser at regjeringen har mistet det :

https://www.nrk.no/vestland/alarm-etter-sal-av-kritisk-infrastruktur-til-utlandet-1.16619756

Formueskatt får norske bedrifter og eiere å rømme landet.

Ja, det er så trist når de som skal lede landet er så totalt kunnskapsløse når det kommer til penger, eierstrukturer og konsekvenser. De kunne like godt hatt en gjeng 8.-klassinger til å lede landet. De har i hvert fall fått bevist at Høyre's spådommer om rømming av landet ikke bare var skremselspropaganda.

Det verste er jo at AP har på en måte ytret viktigheten av å ha ting på Norges hender, med så gjør de vedtak som resulterer i det stikk motsatte. Vi kan bare sitte og se på at landet selges bit for bit...
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. november 2023, klokken 14:16Det verste er jo at AP har på en måte ytret viktigheten av å ha ting på Norges hender, med så gjør de vedtak som resulterer i det stikk motsatte. Vi kan bare sitte og se på at landet selges bit for bit...

Ja - det er dessverre et kjennetegn på dagens regjering - at de sier en ting de ønsker å oppnå, deretter vedtar noe som ofte gir stikk motsatt virkning.

Det mangler noe kompetanse på å se sammenhenger og å få til en politikk som virker i den retningen de sier de vil gå. Enten det eller så prøver de jo å lure velgerene og sier en ting og gjør noe annet. Det siste har jeg vanskelig for å tro - så jeg setter en knapp på manglende kompetanse. Jeg tror landet hadde vært best tjent med å få de med praktisk arbeidserfaring eller lang utdannelse inn i politikken. De som har meldt seg inn i AUF, Unge Høyre osv.. og gått gradene innenfor politikken, og kun det - de vil slite med å forstå det store bildet.  Det viktigste i politikken er å fortstå at man iblant må ofre noen saker som går på tvers av verrdisyn for å oppnå noe bedre. Formueskatt kan være en slik sak der man via eget verdisyn tror at det er noe man må ha - men som i praksis gjør kaken mindre for alle.  Denne straffeskatten kalt høyprisbidrag på kraft en annen sak der man vedtok noe som over tid ville gjøre strømmen ennå dyrere for alle. I sjakk må man iblant ofre Dronningen for å vinne - og jeg tror våre politikere bør tenke slik at jobben deres er å gjøre samfunnet vårt sterkere, bedre og tryggere. Og da må man kanskje svelge noen kameler slik at de som f.eks er sterkere enn snittet ønsker å bidra og de som er bedre enn snittet føler de blir verdsatt osv..

Dette ble litt generelle ordelag - men Norge mangler gode politikere som vet verdien av økonomisk og politisk stabilitet som i neste omgang vil gi bedre kronekurs -> lavere prisstigning -> lavere rente..

Politikere må først høre på fagpersoner og de i industrien med lang erfaring før de går inn i verdidebatt diskusjoner i media......

Jeg tror f.eks Industripartiet vil seile opp som en ny utfordrer i politikken nettopp fordi de andre partiene ikke har klart å dytte frem fagpersoner fra næringslivet men isteden hentet broilere fra sin egen ungdomsorganisasjon.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 06. november 2023, klokken 15:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. november 2023, klokken 14:16Det siste har jeg vanskelig for å tro - så jeg setter en knapp på manglende kompetanse. Jeg tror landet hadde vært best tjent med å få de med praktisk arbeidserfaring eller lang utdannelse inn i politikken. De som har meldt seg inn i AUF, Unge Høyre osv.. og gått gradene innenfor politikken, og kun det - de vil slite med å forstå det store bildet.  Det viktigste i politikken er å fortstå at man iblant må ofre noen saker som går på tvers av verrdisyn for å oppnå noe bedre. Formueskatt kan være en slik sak der man via eget verdisyn tror at det er noe man må ha - men som i praksis gjør kaken mindre for alle.
Dette er nok hovedårsaken. Det jeg kaller "ideologiske skylapper". Man har dyrket frem en ideologi og evner ikke å se de faktiske konsekvensene av den.

Dette illustreres jo veldig godt av de diverse utvalgene som settes ned. Når svarene fra de er det som er ønsket frontes det som bevis for at ideologien er riktig, når det ikke er tilfelle så avvises det med at det ikke er ønsket politikk. Altså stort sett bortkastet tid.

Det skulle ha vært karantene for politikere, minimum ti år i jobb og uten politiske verv. Og så skulle det vært aldersgrense på stortinget, fra 30 til 70 sånn ca.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. november 2023, klokken 14:16Ja, det er så trist når de som skal lede landet er så totalt kunnskapsløse når det kommer til penger, eierstrukturer og konsekvenser. De kunne like godt hatt en gjeng 8.-klassinger til å lede landet. De har i hvert fall fått bevist at Høyre's spådommer om rømming av landet ikke bare var skremselspropaganda.

Det verste er jo at AP har på en måte ytret viktigheten av å ha ting på Norges hender, med så gjør de vedtak som resulterer i det stikk motsatte. Vi kan bare sitte og se på at landet selges bit for bit...

Sånn går det når vi setter 106ere til å styre landet.  :-1:

(106ere refererer til at 106 i IQ er nok til å få selvtillit men for lite til å få innsikt og omsette selvtillit til noe konstruktivt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Merce på tirsdag 07. november 2023, klokken 09:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. november 2023, klokken 14:16Ja, det er så trist når de som skal lede landet er så totalt kunnskapsløse når det kommer til penger, eierstrukturer og konsekvenser. De kunne ....

(106ere refererer til at 106 i IQ er nok til å få selvtillit men for lite til å få innsikt og omsette selvtillit til noe konstruktivt)
Merc....&ToWalk..... håper dere er ironiske nå, ikke sant?

Dere vet at det er byråkratene som forbereder sakene for det politiske miljøet på nasjonalt nivå.... Just saying...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 20. november 2023, klokken 07:40
Sitat fra: Merce på tirsdag 07. november 2023, klokken 09:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. november 2023, klokken 14:16Ja, det er så trist når de som skal lede landet er så totalt kunnskapsløse når det kommer til penger, eierstrukturer og konsekvenser. De kunne ....

Merc....&ToWalk..... håper dere er ironiske nå, ikke sant?

Dere vet at det er byråkratene som forbereder sakene for det politiske miljøet på nasjonalt nivå.... Just saying...

Hva mener du? Mener du at dersom SV får stor innflytelse så bytter de ut tilstrekkelig nok byråkrater til å komme med idiotisk politikk, og henge alle med utdannelse? Eller mener du at en kan spare seg for å gå til valgurnene fordi det er byråkratene som uansett bestemmer all politikk? Eller var du dobbel-ironisk, med at du var ironisk da du spurte om vi var ironisk?

Eksempel: Politikerne har bestemt seg for å øke utbytteskatten til over 37%....så da stikker folk til utlandet hvor utbytteskatten er mye lavere. Norge sitter igjen uten noe...
https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/skatt/utvikling-i-formuesskatten-siste-10-ar/

ToWalkOrDrive

Bare for å fortsette denne monologen.... penger ut Støre-vinduet.....
De skal nå gi en halv milliard mer...til Palestina...et land som ikke finnes på en måte...styrt av Hamas...håper de klarer å hjelpe sivilbefolkningen, og at ikke alt ender opp hos Hamas-lederne/krigerne.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQdGLm/regjeringen-gir-en-halv-milliard-ekstra-til-palestina

https://www.youtube.com/watch?v=gzdA0VWVHHY

Kanskje han skal bli Hamas-leder?

Egil S

Er nok noen politikere som burde lest denne historien.

10 meget gode venner går ut for å spise middag sammen. De har vært venner siden barndommen, og har endt på forskjellige steder i livet. Det spises og drikkes godt og regningen blir på 10000 kr. Regningen deles, slik de har blitt enige om, på samme måte som man betaler skatt:

– De fire første (de fattigste) betaler ingenting
– Den 5. betaler 100 kr
– Den 6. betaler 300 kr
– Den 7. 700 kr
– Den 8. 1200 kr
– Den 9. 1800 kr
– Den 10. personen (den rikeste) betaler 5900 kr

De 10 personene fortsetter så å spise middag på restauranten stadig vekk og er fornøyd med oppgjøret på 10000 kr. En dag sier restauranteieren:

– "Dere er så gode kunder! Jeg vil gi 2000 kr rabatt på middagen deres fremover"

En middag for 10 personer koster nå 8000 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales. De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 2000 kr slik at alle får sin del? De innser at 2000 kr delt på 6 blir 333,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hver persons regning proporsjonelt. Han regner så ut hva hver person skal betale. Resultatet blir at nå får til og med den 5.personen spise gratis. Den 6. må betale 200 kr, den 7. betaler 500, den 8. betaler 900, den 9. betale 1200 kr og til slutt den 10, som nå betaler 5200 kr i stedet for 590 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.

"Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 2000 kr " sier 6.personen og peker på den 10. og sier: "men han sparer 700 kr"

"Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5.personen.

-"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 700 kr tilbake, når jeg bare får 200 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7. i forbannelse

-"Vent nå litt" (sier de 4 første som spiste gratis); "vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike"

De 9 personen står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.
Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen.

Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords.

Når regningen kommer oppdager de noe rart.

Det mangler 5200 kroner....
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på torsdag 23. november 2023, klokken 18:00Er nok noen politikere som burde lest denne historien.

10 meget gode venner går ut for å spise middag sammen. De har vært venner siden barndommen, og har endt på forskjellige steder i livet. Det spises og drikkes godt og regningen blir på 10000 kr. Regningen deles, slik de har blitt enige om, på samme måte som man betaler skatt:

– De fire første (de fattigste) betaler ingenting
– Den 5. betaler 100 kr
– Den 6. betaler 300 kr
– Den 7. 700 kr
– Den 8. 1200 kr
– Den 9. 1800 kr
– Den 10. personen (den rikeste) betaler 5900 kr

De 10 personene fortsetter så å spise middag på restauranten stadig vekk og er fornøyd med oppgjøret på 10000 kr. En dag sier restauranteieren:

– "Dere er så gode kunder! Jeg vil gi 2000 kr rabatt på middagen deres fremover"

En middag for 10 personer koster nå 8000 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales. De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 2000 kr slik at alle får sin del? De innser at 2000 kr delt på 6 blir 333,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hver persons regning proporsjonelt. Han regner så ut hva hver person skal betale. Resultatet blir at nå får til og med den 5.personen spise gratis. Den 6. må betale 200 kr, den 7. betaler 500, den 8. betaler 900, den 9. betale 1200 kr og til slutt den 10, som nå betaler 5200 kr i stedet for 590 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.

"Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 2000 kr " sier 6.personen og peker på den 10. og sier: "men han sparer 700 kr"

"Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5.personen.

-"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 700 kr tilbake, når jeg bare får 200 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7. i forbannelse

-"Vent nå litt" (sier de 4 første som spiste gratis); "vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike"

De 9 personen står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.
Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen.

Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords.

Når regningen kommer oppdager de noe rart.

Det mangler 5200 kroner....
He he...Egil,,,takker for den... veldig god :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 15:38Eksempel: Politikerne har bestemt seg for å øke utbytteskatten til over 37%....så da stikker folk til utlandet hvor utbytteskatten er mye lavere. Norge sitter igjen uten noe...
https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/skatt/utvikling-i-formuesskatten-siste-10-ar/
He he, ja de reiste vel til Sveits de...ja det er litt av en gjeng som er så redd for pengene sine at de må reise til Sveits...stakkars de...men dem om det, helt patetisk......les den gode nyheten under om de stakkars som måtte reise avgårde...bilde er derfra og omtaler Røkke...stakkars Røkke.....som snur ryggen til det norske samfunnet...som har gjort han rik :P

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/09/13/de-stakkars-milliardaerene/

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 23. november 2023, klokken 21:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 15:38Eksempel: Politikerne har bestemt seg for å øke utbytteskatten til over 37%....så da stikker folk til utlandet hvor utbytteskatten er mye lavere. Norge sitter igjen uten noe...
He he, ja de reiste vel til Sveits de...ja det er litt av en gjeng som er så redd for pengene sine at de må reise til Sveits...stakkars de...men dem om det, helt patetisk......les den gode nyheten under om de stakkars som måtte reise avgårde...bilde er derfra og omtaler Røkke...stakkars Røkke.....som snur ryggen til det norske samfunnet...som har gjort han rik :P

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/09/13/de-stakkars-milliardaerene/

Kopiert fra Wikipedia: (https://no.wikipedia.org/wiki/Kjell_Inge_R%C3%B8kke)
"Røkke startet arbeidslivet ombord på en tråler som drev fiske i hjemlige farvann. I 1979 begynte Kjell Inge Røkke på tråleren «Arctic Trawler», den deltok i torskefiskeriene på USAs vestkyst.[9] Etter å ha arbeidet som fisker og spart opp en halv million kroner, kjøpte han sin første fiskebåt i USA. Det gikk ikke så bra med Røkkes første fiskebåt og heller ikke med de to neste. Med hjelp av forretningsmannen Robert Breskovich i Seattle kom Røkke på rett kjøl igjen, og sammen investerte de i tråleren «Golden Alaska». Etter hvert ble det flere båter, og Røkke etablerte fiskeriselskapet American Seafoods Company i Seattle som fisket sei utenfor Alaska. Over en 6–7 årsperiode frem til begynnelsen av 1990-årene tjente Røkke seg rik på fisket utenfor Alaska og da han returnerte til Norge hadde han med seg en formue på 2 milliarder kroner.[10]

I 1994 samlet Røkke sine bedrifter i det norsk-amerikanske konsernet Resource Group International, Inc. (RGI) lokalisert i Seattle. I 1996 kjøpte RGI aksjer i Aker og ble største aksjonær og fusjonerte senere Aker og RGI til Aker RGI ASA. Aker RGI kjøpte i 2000 gjennom sitt datterselskap Aker Maritime store aksjeposter i Kværner. Han var 2000–2004 eneaksjonær i Aker RGI ASA, men etter økonomiske problemer gjennomførte han en større reorganisering av sine interesser i 2004. Aker ble re-etablert som nytt morselskap med virksomheter fra det tidligere Aker RGI og Kværner som datterselskap. Det «nye» Aker ASA ble børsnotert i september 2004. Kjell Inge Røkke eier gjennom sine privateide TRG-selskaper til sammen 68,2% av aksjene i Aker ASA. Han har dessuten store eierinteresser i Molde Fotballklubb og har frem til 2010 støttet klubben med rundt 500 millioner kroner."

Nå er ikke jeg noe Røkke-fan, men det blir jo helt feil å si at det norske samfunnet har gjort Røkke rik. Røkke hadde mot, ståpåvilje og egenskapene til å skaffe seg risikovillig kapital. Dette gjorde ham rik i USA, ikke i Norge. I etterkant har han tatt med seg formuen hjem til Norge og investert i industriutvikling, arbeidsplasser m.m. Noe som har ført til enorme skatteinntekter til Norge, både direkte fra Røkke og hans selskaper, men også indirekte.

Gro sa "Det er typisk norsk å være god", men det riktige er jo at "Det er typisk norsk å være misunnelig på de som er gode". Jeg forstår så uendelig godt at de som har skapt seg en formue, ofte ved å bygge opp selskaper som sysselsetter mange av oss andre nordmenn, pakker kofferten og reiser. Når vi har en regjering som har fjernet all forutsigbarhet i skattepolitikken, og regjeringens støtteparti sier sett ut at de rike bare kan ha seg til helv..e ut av landet, ja da er vi på god vei til å grave vår egen grav. Norge er kanskje ikke den siste Sovjetrepublikk som det ble sagt en gang, men vi er på god vei mot en form for sosialisme som jeg også vil vurdere å flytte vekk fra uten at jeg har milliarder i formue.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Norge trenger investorer som Røkke - det er å drive selvskading å jage vekk rikinger fra landet.
Moralen til norske investorer er ikke noe verre enn hva man finner i utlandet - snarere tvert imot.

Venstresiden i Norsk politikk har regelrett mobbet bort en del mennesker som tør satse i landet.
Vestre brukte nesten 2 år på å forstå verdien av dem og prøver nå å snakke dem frem igjen etter at LO og spesielt SV og Rødt har gjort alt de kan for å drive dem bort.  Det Norge trenger er en forenkling av skattepolitikken ved å fjerne alle merkelige misunnelses skatter og heller satse på en mer forståelig skattepolitikk der det for det første lønner seg å stå på og for det andre få til klare og langsiktige rammebetingelser for skattepolitikken som skal gjelde.  Selv har jeg med årene mistet all vilje til å stå på noe ekstra. Det er ingenting av større formuesverdier jeg vil ha - som hytte (har ikke), større bolig (vår er enkel), ny dyr bil (vil ikke ha noe dyrere enn vanlig familiebil), eller dyr restaurant mat,fotballturer ,teater,kino,konsert,reiser og alt hva man ellers kan bruke masse penger på for seg selv eller familien. Når man ikke har interesse av å forbruke masse penger løpende, men heller skape og bygge opp f.eks industri,arbeidsplasser osv så ender man til slutt opp som slave av staten - dvs. det blir til slutt så mye skatt som skal betales at man føler man blir motarbeidet av staten hele tiden. Det er demotiverende og hadde jeg vært rik nok hadde jeg også flyttet til Sveits. Nå gidder jeg ikke stå på noe ekstra fordi jeg ser at for hver ekstra krone jeg får inn så forsyner staten seg så ekstremt at jeg ikke ser verdien i det. Da er det bedre med fritid og eventuell en liten passiv inntekt for å holde det flytende og så bare fokusere på små gleder i hverdagen.  Dessverre er det for mange som tenker at alle folk er A4 mennesker. Folk får ikke lov å være annerledes i dette landet - da kommer staten å tar alt man har av verdi og skal straffe deg føles det ut som. Sorry for utblåsningen, men jeg er så lei av all mediedekningen av f.eks LO og andre som vil karre til seg større andel av kaken - jeg vil ha fokus på de som kan bygge kaken større og hjelpe dem frem. At noen av dem også brenner av noen penger som andre misunner dem for så være.

PS. Stemmer IKKE FRP  eller Høyre - er så fort å bli stemplet av venstresiden.......

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. november 2023, klokken 20:25Norge trenger investorer som Røkke - det er å drive selvskading å jage vekk rikinger fra landet.
Moralen til norske investorer er ikke noe verre enn hva man finner i utlandet - snarere tvert imot.
.....     
hElg...... ja du har helt rett i det at vi trenger investorer som Røkke.... Men han feiga jo ut & dro......ville ikke dele med oss lengre...... 

Han Røkke han konka jo nesten tidlig på 2000 tallet og da var det jo DnB les staten som redda Røkke....jo det er Norge som gjennom sin industri og oljepolitikk har gitt han mulighetene.... Men ja han hadde mye pæng fra fisketurene sine også...

https://e24.no/naeringsliv/i/LAkpAq/biografi-om-kjell-inge-roekke-roekke-var-naer-konkurs

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 25. november 2023, klokken 08:04hElg...... ja du har helt rett i det at vi trenger investorer som Røkke.... Men han feiga jo ut & dro......ville ikke dele med oss lengre......

Han Røkke han konka jo nesten tidlig på 2000 tallet og da var det jo DnB les staten som redda Røkke....jo det er Norge som gjennom sin industri og oljepolitikk har gitt han mulighetene.... Men ja han hadde mye pæng fra fisketurene sine også...

https://e24.no/naeringsliv/i/LAkpAq/biografi-om-kjell-inge-roekke-roekke-var-naer-konkurs

Du kan også se på det sånn at det er flere millioner mennesker som har bodd i Norge i den samme perioden. Likevel er det Røkke som sitter igjen med milliarder, noe jeg vil påstå relativt få av oss andre gjør. Er det da Norges industri- og oljepolitikk eller Røkke selv som er primærårsaken til at han per i dag sitter noe bedre i det enn resten?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på mandag 27. november 2023, klokken 10:11Du kan også se på det sånn at det er flere millioner mennesker som har bodd i Norge i den samme perioden. Likevel er det Røkke som sitter igjen med milliarder, noe jeg vil påstå relativt få av oss andre gjør. Er det da Norges industri- og oljepolitikk eller Røkke selv som er primærårsaken til at han per i dag sitter noe bedre i det enn resten?
Ja du har nok rett i det når jeg leser det du skriver. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA