Hovedmeny

Statsbudsjettet 2024

Startet av Electric cars in Norway, søndag 17. september 2023, klokken 08:12

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 06. oktober 2023, klokken 06:52Klarer ikke å se at disse avgiftsendringene for drivstoff vil gjøre noe for å endre kjøreadferd og kutte CO2 når det ene tiltaket nuller ut det andre.

Tanken er vel at den variable prisen per km skal gå opp, sånn at du sparer mer på å la bilen stå litt oftere. Men med 15 øre/liter, er det jo gjerne 10 øre per mil, som selvsagt betyr 0 for folks valg til transportmiddel den dagen. Men fint å slippe 400 i året for de som har bensinbil.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Billigere med bensin og diesel..dyrere med elbil...Så vedum passer på egen bil...eller lommebok om du vil.

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. oktober 2023, klokken 08:32
Sitat fra: vinterdekk på fredag 06. oktober 2023, klokken 06:52Klarer ikke å se at disse avgiftsendringene for drivstoff vil gjøre noe for å endre kjøreadferd og kutte CO2 når det ene tiltaket nuller ut det andre.

Tanken er vel at den variable prisen per km skal gå opp, sånn at du sparer mer på å la bilen stå litt oftere. Men med 15 øre/liter, er det jo gjerne 10 øre per mil, som selvsagt betyr 0 for folks valg til transportmiddel den dagen. Men fint å slippe 400 i året for de som har bensinbil.

Er i utgangspunktet fint at gjerrig bruk eller gjerrige biler belønnes. Jeg hadde blitt belønnet av denne endringen med ladehybriden jeg eide nylig. Ellers er det bare storforbrukere som ser noe forskjell, 4-500kr dyrere bilhold for de som kjører 40.000 km/året. (0,15+0,27)*(0,5l/m*4.000mil)-400..  Vanlige fossilbiler og forbruk vil ikke påvirkes overhode så vidt jeg ser det.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

goggo

Jeg er positivt overrasket over at de ikke rører MVA taket, men at det fremdeles skal stå på 500.000,-

Alt i alt så synes jeg ikke det ser så mørkt ut fra et elbil synspunkt; det er fremdeles et stort MVA fradrag på alle elbiler og endelig fjerner de pengegaven fra staten til alle som kjøper plug-in hybrider.

400 kroner mindre i året for å eie en fossilbil betyr ingenting opp mot det vi elbilister sparer på å fylle med "hjemmestrøm" framfor fossil drivstoff.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

stefse

Sitat fra: goggo på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:28Jeg er positivt overrasket over at de ikke rører MVA taket, men at det fremdeles skal stå på 500.000,-

Alt i alt så synes jeg ikke det ser så mørkt ut fra et elbil synspunkt; det er fremdeles et stort MVA fradrag på alle elbiler og endelig fjerner de pengegaven fra staten til alle som kjøper plug-in hybrider.

400 kroner mindre i året for å eie en fossilbil betyr ingenting opp mot det vi elbilister sparer på å fylle med "hjemmestrøm" framfor fossil drivstoff.

mvh
Hugo

Kanskje det, men det sier jo litt om hvilken retning de drar. Hvis det var de med eldst bil som trykket skulle lettes på, kunne de krympet kraftig i omregistreringsavgiften på eldre biler slik at disse iallefall kunne kjøpt seg en litt nyere (fossil)bil som ihvertfall forurenser LITT mindre. Men aller helst hevet vrakpanten slik at man får de verste fiendene mot folkehelsen vekk.
Men denne regjeringen kan man ikke ha noen forventninger til. De kan rett og slett ikke komme seg ut av kontorene raskt nok med sin inkompetanse.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Syklist

Helt enig. Vrakpanten på eldre fossilbiler burde heves til 30-50 kkr.  Ellers et hjertesukk som i fjor. Når det endelig begynte å bli bra utvalg av elbiler egnet for folk i distriktene, ble momsgrensen satt til 500 000, og bensin- og dieselavgiftene satt ned.  Og nå dette. 

Avgiftene på fossibiler må opp, sammen med avgiftene på bensin og diesel.  Og ordningen med grønne skilter og lavere avgifter på varebiler med fossilt drivverk burde oppheves.

(Vedum's diesel-Amarok burde koste 5000 per måned i trafikkavgift p.g.a. vekt og forurensning.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

daktari

Dårlig budsjett for elbiler. Mye rart i statsbudsjettet forøvrig også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 14:41Dårlig budsjett for elbiler. Mye rart i statsbudsjettet forøvrig også.
Daktari :+1: ser den... men det er jo dårlige tider også....tror det ville blitt slik uansett regjering....men en ting er å si noe nå og lage alternativt budsjett....noe annet er vel å styre i praksis.

Hører Torbjørn Røed Isachsen ex høyre i dagens Gjæver og gjengen vg podcast kaller budsjettet kjedelig og uten overraskelser.... Det sier jo litt...

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. oktober 2023, klokken 15:09
Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 14:41Dårlig budsjett for elbiler. Mye rart i statsbudsjettet forøvrig også.
Daktari :+1: ser den... men det er jo dårlige tider også....tror det ville blitt slik uansett regjering....men en ting er å si noe nå og lage alternativt budsjett....noe annet er vel å styre i praksis.

Hører Torbjørn Røed Isachsen ex høyre i dagens Gjæver og gjengen vg podcast kaller budsjettet kjedelig og uten overraskelser.... Det sier jo litt...
Det har ikke med dårlige tider å gjøre, pengene fordeles til folk i tynt befolkede strøk som kjører diesel.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 15:17

Det har ikke med dårlige tider å gjøre, pengene fordeles til folk i tynt befolkede strøk som kjører diesel.
Det er ikke sant. Elbilsalget har de siste årene tatt seg betraktelig opp i tynt befolkede områder, så nå når hele Norge tar del i elektrifiseringen fikk vi moms og vektavgift. Det er nå ting strupes inn og taket er nådd.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Sitat fra: vinterdekk på fredag 06. oktober 2023, klokken 16:19
Sitat fra: daktari på fredag 06. oktober 2023, klokken 15:17

Det er ikke sant. Elbilsalget har de siste årene tatt seg betraktelig opp i tynt befolkede områder, så nå når hele Norge tar del i elektrifiseringen fikk vi moms og vektavgift. Det er nå ting strupes inn og taket er nådd.
Jeg mente budsjettet som helhet.

ToWalkOrDrive

Først tenkte jeg: Det var et usedvanlig lite smertefullt oppgjør for de med lang utdannelse. Veldig like vilkår som i fjor....

Så kom jeg på at dette er jo bare et forslag - det skal jo gjennom SV og andre "de-rike-kan-ryk-og-reis"-partier, så da blir det fort mer skatt og avgifter med "utjevnende effekt" før vi er i mål...

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 08. oktober 2023, klokken 08:08Først tenkte jeg: Det var et usedvanlig lite smertefullt oppgjør for de med lang utdannelse. Veldig like vilkår som i fjor....

Så kom jeg på at dette er jo bare et forslag - det skal jo gjennom SV og andre "de-rike-kan-ryk-og-reis"-partier, så da blir det fort mer skatt og avgifter med "utjevnende effekt" før vi er i mål...
ToWalk.... :+1:
jeg har også tenkt at her skal det forhandles myyyyyye før dette statsbudsjettet går gjennom.... bra det... 

ToWalkOrDrive

Er jo litt bekymringsfullt når de som bestemmer rentene angir prisøkningen som 1 prosentpoeng høyere (eller 26,3% høyere om du vil) enn de som lager statsbudsjettet. Er litt bekymringsfullt at agronomen (les: bonden) / finansminister Vedum er uenig med Norges Bank om at prisstigningen i 2024 er 4,8. Regjeringen mener den blir 3,8%. Hva er det agronomen vet som Norges Bank ikke vet? Er det flinkere økonomer som jobber for regjeringen?

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/Q7bnMQ/et-flatt-budsjett

ToWalkOrDrive

Er jo litt betegnende og betenkelig at folket (middelklassen/arbeiderklassen) har det som om det var 1,5 millioner arbeidsledige, og full nedgangstid, mens vi derimot er fattig samtidig som oljeprisen er høy, regjeringen bruker 400 milliarder av oljepenger i året, og folk har jobb. Sosialister styrer, og rikdommen flyr ut av landet og til andre, mens vi kan synge med Herodes falsk fra 1992:

https://fb.watch/nBvhcHjLEE/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA