Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av Team Lotus, torsdag 06. desember 2012, klokken 13:15

« forrige - neste »

Team Lotus

Jeg har performance-dekk (Pirelli P-Zero) på min Lotus Evora som har 60% vekt bak 1340kg, 350nm moment. Jeg skiftet helt utslitte bakdekk på 19" felg ved 8000km. Rapporter fra andre Evora-eiere sier at slitasjen er sammenliknbar på andre performance-dekk merker, og så godt som ingen klarer få de til å holde mer enn 10-11'000km.

Med 53% vekt bak, 1700kg, større felger og 600nm moment og 19" vil jeg bli positivt overrasket om Model S klarer stort mer enn 7000km på sine dekk. Med tanke på at dekkene gjerne koster i overkant av 3000kr per stykk blir det en kostnad på kr 8,50, som vel omtrent tilsvarer drivstoffkostnad + dekkslitasje på en 2013 Passat... Selv om man skulle være så heldig at de skulle vare opp mot 10'000km må man regne en kostnad på minst 5kr/mil.

En annen ukjent og potensiell betydelig kostnad er forsikring. Som en direkte konkurrent til M5 er det vel ikke utenkelig at den gir omtrentlig lik pris på forsikring? Gjensidiges kalkulator for en 1999 modell M5 med 70% bonus og 16'000km kjørelengde er 28'500 i året, eller 18kr per mil... Er det noen som har hørt hva slags forsikringer de har fått i USA sammenliknet med M5, AMG etc?

Raske biler er dyre i drift, ikke bare i innkjøp, og drivstoff er bare en liten del av regnestykket.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Cato76

Det er opprettet egen post for priser på forsikringe som ligger her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6424.0.html

Priser som er helt OK  :D
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

darthy001

Sitat fra: Team Lotus på onsdag 21. november 2012, klokken 13:04

En annen ukjent og potensiell betydelig kostnad er forsikring. Som en direkte konkurrent til M5 er det vel ikke utenkelig at den gir omtrentlig lik pris på forsikring? Gjensidiges kalkulator for en 1999 modell M5 med 70% bonus og 16'000km kjørelengde er 28'500 i året, eller 18kr per mil... Er det noen som har hørt hva slags forsikringer de har fått i USA sammenliknet med M5, AMG etc?

Raske biler er dyre i drift, ikke bare i innkjøp, og drivstoff er bare en liten del av regnestykket.

If har model s i listene sine. Jeg fikk rett over 5000kr i året som estimat på den.

Øyvind.h

Jeg mener jeg fikk ca 7000 i årspremie. 29 år, 20.000km, 70% bonus andre år, parkering på egen tomt i Oslo.

Lurer på om det vil være plass til 18" felger?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Med 53% vekt bak, 1700kg, større felger og 600nm moment og 19" vil jeg bli positivt overrasket om Model S klarer stort mer enn 7000km på sine dekk. Med tanke på at dekkene gjerne koster i overkant av 3000kr per stykk blir det en kostnad på kr 8,50, som vel omtrent tilsvarer drivstoffkostnad + dekkslitasje på en 2013 Passat... Selv om man skulle være så heldig at de skulle vare opp mot 10'000km må man regne en kostnad på minst 5kr/mil.

Det er allerde folk i USA som har passert 7000 miles på bilen uten større slitasje på dekkene.
Dekkenkan man få fra USA til under 2000,- pr. stk. inkl. frakt og mva.
Forsikring for MS P85 fikk jeg pris på fra selskapet mitt på 6341,- pr. år med 70% bonus og 20kkm kjørelengde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Vår gamle bil, ikke noen performance sak, men en vanlig liten dieseljævel gikk over 90'000km med sine 18" sommerdekk. Trekk fra omtrent halvparten i vinterkjøring, og de giKK i 45'000km.

Har hatt biler som har gått over 20-25'000km med 19" før jeg har solgt unna med god dybde igjen, så ser ikke dette som noe problem.

Leaffen

Jeg har performance-dekk (Pirelli P-Zero) på min Lotus Evora som har 60% vekt bak 1340kg, 350nm moment. Jeg skiftet helt utslitte bakdekk på 19" felg ved 8000km. Rapporter fra andre Evora-eiere sier at slitasjen er sammenliknbar på andre performance-dekk merker, og så godt som ingen klarer få de til å holde mer enn 10-11'000km.

Vil tro at slitasjen henger sterkt sammen med kjøremønster. Klampen i bånn og spinning ved alle muligheter sliter på dekkene. Klarte i sin tid å slite ut de nye dekkene (forhjulene) på den gamle 1967 Ford 12M coupeén min på 3000 km. Null problem.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Havebigfun

Til driftskostnadene hører også servicekostnaden.
Meg bekjent mener Tesla årlig service til en pris av 6000Nkr er nødvendig.
Jeg synes dette virker mye, spes siden det de førtse årene antakelig kun dreier seg om softwareoppgraderinger. Dessuten virker årlig service hyppig ettersom de fleste andre leverandører nå tilbyr service hvert 2. år.
I denne bilen er det ikke olje som blir gammel ;)
I USA koster servicen 600 USD.

19quiz76

Dette rimer også med det dansken sa på Alnabru på mandag, men han antydet at intervallene kanskje ville bli noe mindre hyppige enn på Roadsteren..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Bent

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 21. november 2012, klokken 18:43
Jeg synes dette virker mye, spes siden det de førtse årene antakelig kun dreier seg om softwareoppgraderinger. Dessuten virker årlig service hyppig ettersom de fleste andre leverandører nå tilbyr service hvert 2. år.
I denne bilen er det ikke olje som blir gammel ;)
Det er vel grunn til å tro at Tesla legger seg på en veldig påpasselig linje mtp serviceintervaller siden dette er en helt ny bil fra en helt ny bilprodusent som bruker helt ny teknologi. De har ikke erfaringsgrunnlag til egentlig å kunne si hva som er riktig intervall, og tar nok heller litt hyppige servicer inntil de har bedre data å gå ut ifra.

De har også sagt noe annet som jeg ikke egentlig har grunnlag for å vite hvor viktig det er, da jeg aldri har eid bensinbil. De sier at de ved service dekker alt som trengs av fiksing fylling og bytting, unntatt nye dekk. Jeg vil tro at på en bensinbil så vil serviceverksted av og til si, "bakre kryss-gizmo er slitt ut, slikt skjer omtrent etter så lang tid, kr 5000 for en ny" – men muligens planlegger Tesla å aldri si dette noensinne, bare bytte ut. Som sagt, jeg vet ikke hvor revolusjonerende eller ikke dette er.
Tesla Roadster, 25Mm

gbzdoc

Så vidt jeg har klart å tolke den service løsningen til Tesla så får du som nevnt over dekket ALLE slitedeler på bilen dersom du betaler den årlige servicekostnaden på 6000,-
(Med unntak av dekk)

Dersom dette stemmer synes jeg det er en kjempe god løsning som gir et veldig forutsigbart utgiftsnivå på bilholdet. :-)

Og prisen mener jeg mer enn overkommelig dersom de dekker alt av slitasjedeler og servicebehov i bilens levetid.

På en fossilbil så varierer jo kostnadene grovt med alt fra motorhavarier til vannpumper, vifteremmer og bremser.

fredag

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 21. november 2012, klokken 18:43
Til driftskostnadene hører også servicekostnaden.
Jeg synes dette virker mye, spes siden det de førtse årene antakelig kun dreier seg om softwareoppgraderinger.

For min i-Miev er service en større årlig kostnad enn strøm til bilen sist jeg regnet på dette. Litt morsomt egentlig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Havebigfun

Ved siste besøk hos Tesla hørte jeg at det heller var snakk om service hver 25000 km- dette virker mere rimelig for meg og samsvarer med serviceintervallene for andre biler som må skifte væsker- for mitt vedkommende blir det service hvert 2-3 år i såfall virker prisen rimelig :)

Georg

19quiz76

Jeg fikk også inntrykk av at det blir lengre km-intervaller enn på Roadsteren, men at man også blir kalt inn ved et gitt tidsintervall dersom det inntreffer før f.eks 25K km. Han ville ikke presisere, men man kan kanskje anta 24 mnd?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Stig O

Til meg sa de hvert år. Synes dette var ofte, spesielt når du bor langt unna servic. De fleste biler har vel 2års intervaller. Da blir det litt rart å reklamere med mindre service på en elbil!!!
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA