Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prøvekjøring av Model S

Startet av BogZog, onsdag 05. desember 2012, klokken 21:07

« forrige - neste »

BogZog

Forstår det nærmer seg dagen hvor vi skal avgjøre spesifikasjonene på våre bestillinger. Ser at det i mange av trådene ligger inne ulike argumenter for de spesifikasjoner som man tenker å gjøre. Noe av dette regner jeg med er basert på erfaringer som til nå er hentet fra det amerikanske markedet og fra kommentarer fra Tesla selv. Eksempelvis ser jeg at denne ligger inne på de amerikanske sidene:

21-inch wheels are equipped with low-profile performance tires that provide less protection from, and are consequently more likely to suffer damage from, uneven road surfaces, debris, curbs, and other common obstacles. Damage to wheels or tires from these conditions are not covered under the Model S new vehicle limited warranty. 21-inch wheels with low-profile performance tires reduce battery range compared to 19-inch wheels with all season tires. Model S does not come with a spare wheel and tire.

Dette er vel verdifull informasjon for Norske kunder som må ta til takke med krøtterstier, i forhold til de de kjører på "over there".

Er det andre verdifulle tips som medlemmene her sitter inne med nå i tiden før vi skal gjøre valgene?
Model S Signature Performance #60
Model X #177
Trøndelag

RunarBT

Ein ting ang. performance og 21" dekkene.

21" performance dekkene har høyre friksjon, dette gir bedre veigrep, og er nødvendig for å få full ytelse av ekstra hestekrefter og "torque" etter det eg har forstått.:-)

Leaffen

Hva med støy fra 21" vs 19"? Er det noen som har noen innspill på dette?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Øyvind.h

21" er penere og vil gi litt bedre grep. Men det blir dyrt i innkjøp og drift, og det blir sikkert litt mer støy og rullemotstand.

Jeg var redd 19" ville se smått ut på bilen, men ble så positivt overrasket når jeg så bilen på Alnabru at jeg ikke er i tvil om at 19" holder for meg.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

drFloyd

Sitat fra: Runarbt på tirsdag 20. november 2012, klokken 15:22
Ein ting ang. performance og 21" dekkene.

21" performance dekkene har høyre friksjon, dette gir bedre veigrep, og er nødvendig for å få full ytelse av ekstra hestekrefter og "torque" etter det eg har forstått.:-)
Dette er nok korrekt - og medfører derved også et noe større energiforbruk og kortere kjørelengde. Er man ute etter maksimal kjørelengde bør man derfor velge 19".

Leaffen

#5
Jeg tror vårt valg vil komme til å bli 21" (grå felger) på sommerdekk og 19" på vinterdekk. Valget henger sammen med at vi ønsker Performance utgaven.

Men det som bekymrer meg mest med 21" lavprofil er støynivået. Har en kamerat med en Merce med high-speed / lavprofil. Etter min mening er denne bilen totalt ubrukelig pga uakseptabelt støynivå. Ønsker ikke å komme i samme situasjon.

Er det noen som har erfaring fra støynivået fra hhv 21" og 19"? Har dette vært tema på de amerikanske nettsidene (til dere som følger med der)?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

hkaspenberg

Sitat fra: Modelsn på onsdag 21. november 2012, klokken 09:39
Jeg tror vårt valg vil komme til å bli 21" (grå felger) på sommerdekk og 19" på vinterdekk. Valget henger sammen med at vi ønsker Performance utgaven.

Men det som bekymrer meg mest med 21" lavprofil er støynivået. Har en kamerat med en Merce med high-speed / lavprofil. Etter min mening er denne bilen totalt ubrukelig pga uakseptabelt støynivå. Ønsker ikke å komme i samme situasjon.

Er det noen som har erfaring fra støynivået fra hhv 21" og 19"? Har dette vært tema på de amerikanske nettsidene (til dere som følger med der)?

Har ingen erfaring med 21" og 19" felger, men fra 16" vs 17" på en ny BMW 320. Bilen går en god del stillere og mer behagelig på 16" 60-profil vinterdekk enn 17" 50-profil sommerdekk. Nå er 17" av runflat-typen som heller ikke akkurat bidrar postitivt... ::)

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

drFloyd

Sitat fra: Modelsn på onsdag 21. november 2012, klokken 09:39
Jeg tror vårt valg vil komme til å bli 21" (grå felger) på sommerdekk og 19" på vinterdekk. Valget henger sammen med at vi ønsker Performance utgaven.

Men det som bekymrer meg mest med 21" lavprofil er støynivået. Har en kamerat med en Merce med high-speed / lavprofil. Etter min mening er denne bilen totalt ubrukelig pga uakseptabelt støynivå. Ønsker ikke å komme i samme situasjon.

Er det noen som har erfaring fra støynivået fra hhv 21" og 19"? Har dette vært tema på de amerikanske nettsidene (til dere som følger med der)?

Vil nok tro at et 21" dekk støyer en del mer enn et 19" dekk i og med at man har mindre gummi å "fjære" på, men hvor stor forskjellen er i praksis er ikke godt å si.

Jeg kommer sannsynligvis til å gå for Performance-utgaven av Signature, men vil allikevel velge 19" dekk av flere grunner:
-Støy
-Kjørelengde
-Mindre fare for å ødelegge felgene (veldig utsatt på de "gode" norske vegene)
-Rimeligere dekk og felger (om man skulle være så uheldig å ødelegge en felg)

BogZog

Er det noen som har synspunkter ang lakkforsegling av nybiler? Hører veldig mye for og imot dette, mhp effekt og kostnader.
Model S Signature Performance #60
Model X #177
Trøndelag

Stighl

Jeg har Ditec behandlet alle mine biler, og er veldig fornøyd. Bilene blir enklere å holde rene, samtidig som jeg slipper poleringen.
Jeg vasker bilene ofte, men det er greit å levere de bort en gang i året.
Dette beskytter også mot riper og småskrammer som fikses ved etterbehandlingene.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Nes på Romerike.
Tesla Model S

19quiz76

Sitat fra: BogZog på onsdag 21. november 2012, klokken 11:20
Er det noen som har synspunkter ang lakkforsegling av nybiler? Hører veldig mye for og imot dette, mhp effekt og kostnader.
Her vil du få like mange forskjellige svar som antallet du spør, men etter egen erfaring kan du få veldig mye bedre resultat ved å investere i litt produkter selv enn å levere til Ditec-behandling. Det er forholdsvis dyrt, og krever jevnlig etterbehandling. Kan også være vanskelig å fjerne helt dersom du ønsker en annen type lakkbehandling senere.

Personlig bruker jeg poleringsmaskin, polish med forskjellige grader av cut (slipeevne), samt avslutter med en organisk voks. Synes det gir mest for pengene, samt at lakken holder seg i god form uten noen kunstig, kjemisk hinne utenpå.

Har du ekstra mye fritid kan jeg anbefale detailersclub.no som kunnskapskilde. Obs: sterkt avhengighetsskapende og hold godt på tusenlappene ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

Sitat fra: BogZog på tirsdag 20. november 2012, klokken 14:47
Er det andre verdifulle tips som medlemmene her sitter inne med nå i tiden før vi skal gjøre valgene?

- Panorama glasstaket gir deg bedre takhøyde
- Performance versjonen har høyt standard utstyrsnivå, og prisdifferansen er dermed ikke så stor som man skulle tro
- Gå for det største batteriet. Batterislitasjen blir mindre ift. kjørte kilometer jo større batteri du velger (eks. Leaf har teoretisk 3-4 ganger mer bruksslitasje på batteriet enn Model S ved samme kjørelengde, fordi du kommer 3-4 ganger lenger på en enkelt lading med Model S.)
- Tech-pakken er et minimum av ekstrautstyr man bør ta med!

Det var alt jeg kom på i farten.


-
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bent

Det finnes de som mener at bilen med den minste batteripakka er veldig skviset på pris for å få den under en psykologisk grense, og at dette derfor er den varianten av Model S som er mest valuta for pengene. Så spørs det jo om det minste batteriet er godt nok for ens eget bruksmønster da.
Tesla Roadster, 25Mm

Stig O

Kjører på 255/30- 22 på Audien, og måtte skifte fra Falken dekk til svindyre Michelin P2 p.g.a dekkstøy. De kom nemlig best ut i tester på støy.Forskjellen på støy og sporing var stor. Det er veldig store forskjeller på dekkmerkene når det gjelder støy på lavprofildekk. Det kan derfor være dummt å velge billigere alternativ en hva Tesla kjører som "orginal" dekk.I norge er det mye grovere asfalt enn mange andre plasser, så å lese amerikanske erfaringer kan være lite relevant. Det blir nok allikevel 21" på meg, da jeg synes bilen ser mye bedre ut.Må lide litt for skjønheten.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Oreo

Jeg skal iallefall passe på å bestille med to sett hjul da dette er momsfritt ved kjøp av bilen.
Hadde opprinnelig tenkt 21" på sommer og 19" på vinter. (19" er absolutt minste felgdimensjon p.g.a. bremsekalipperne iflg. Tesla).
Nå som det ser ut som en må betale ekstra for 21" må jeg vurdere dette nærmere når prisene og options blir tilgjengelige.
Forøvrig satser jeg på å krysse av på mest mulig av tilgjengellige options av samme grunn som nevnt.
Vurderer ikke annet enn største batteripakke.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA