Tesla Model Y Performance

Startet av TM3P878, tirsdag 05. september 2023, klokken 11:17

« forrige - neste »

TM3P878

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 19. september 2023, klokken 14:38Er samme historien ved hver kvartalsavslutning, men denne gang virker det enda mer ekstremt.

Tja, "enda mer ekstremt" vil jeg ikke si... sammenlignet med mars 2023.

I mars 2023 ble det registrert mellom 200-400 Model Y i flere dager (14). To mars-dager toppet det seg skikkelig med 609 registreringer 14/3 og rekordregistreringen 613 stk. Model Y den 27/3.

Med "mer ekstremt" mener jeg mer "skippertakmetoden", som jeg nevnte tidligere i innlegget. Og får å måle ekstremismen tar jeg utgangspunkt i antall biler levert frem til skippertaksstart per dag målt opp med biler per dag etter skippertaksstart. I dette kvartalet er utleveringer per dag i skippertaksstarten 300% høyere enn per dag i snitt før skippertaksstarten, og jeg regner med antallet per dag øker frem mot månedsslutt. Kan ikke se at Tesla har ventet så lenge før med å starte skippertaket. I Mars 2023 begynte de skippertaket allerede i midten av februar. Nå ventet de helt til 19. september - altså mer ekstremt.
Tesla Model Y                         2021-

TM3P878

Er det bare meg som venter på Tesla model Y P?

Prorate

Venter også på MYP bestillt 25 aug. Ingen VIN enda, og når Tesla sjekket opp på mandag fant ikke de heller VIN, da sa de det ikke så lyst ut med sept levering. Står fortsatt est. 27-30 sept i appen.

banos

Sitat fra: banos på tirsdag 19. september 2023, klokken 11:34Og der kom VIN, men datoen ble dyttet til October 04 - October 19. Veldig spent på hva det ender opp med til slutt, er jo fram og tilbake hele tiden nå.
Og så kom jaggu en sms for valg av utleveringsdag/tid neste uke allerede (kunne velge mellom 26. til 29. sep)! Så da kom den seg innafor til slutt gitt.

Blå RWD, Bestilt:  3. sept -> VIN: 19. sept -> Utleveringsvalg: 20.sept.
2023 Tesla Model Y

Prorate

Sitat fra: banos på onsdag 20. september 2023, klokken 19:22
Sitat fra: banos på tirsdag 19. september 2023, klokken 11:34Og der kom VIN, men datoen ble dyttet til October 04 - October 19. Veldig spent på hva det ender opp med til slutt, er jo fram og tilbake hele tiden nå.
Og så kom jaggu en sms for valg av utleveringsdag/tid neste uke allerede (kunne velge mellom 26. til 29. sep)! Så da kom den seg innafor til slutt gitt.

Blå RWD, Bestilt:  3. sept -> VIN: 19. sept -> Utleveringsvalg: 20.sept.

Nice! Laget selv eller bestillt fra inventory?

banos

Laget i konfiguratoren ja (var ikke noe RWD i inventory når jeg bestilte, ikke at det er noe nå heller :P )
2023 Tesla Model Y

Prorate

Sitat fra: banos på onsdag 20. september 2023, klokken 20:23Laget i konfiguratoren ja (var ikke noe RWD i inventory når jeg bestilte, ikke at det er noe nå heller :P )

Interessant at de har klart å produsere din, og fått den på båt til Norge så raskt. Grattis! Jeg bestillte YP 25 aug. og ikke har fått VIN enda. Dropper den nok hvis jeg ikke får med rentekampanjen, uansett hvor lyst jeg har på bilen. Er litt vell opptatt av finanskostnader, og vil ikke betale cash.

sjokomelk

Tesla produserer ingen biler på bestilling. De lager bare en mengde med biler med lik farge og konfigurasjon, og sender de avgårde. Så du har bare hatt flaks med at det var en blå RWD sendt til ditt utleveringssted, og det var din tur i køen til å få bil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Prorate

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 20. september 2023, klokken 21:04Tesla produserer ingen biler på bestilling. De lager bare en mengde med biler med lik farge og konfigurasjon, og sender de avgårde. Så du har bare hatt flaks med at det var en blå RWD sendt til ditt utleveringssted, og det var din tur i køen til å få bil.
Make sense. Men rart at de ikke har hatt "all black" MYP i produksjon og på vei siden august. Det er den eneste konfigurasjonen jeg vurderer hvert fall, men kanskje jeg er basic.

sjokomelk

Det ble registrert 2 svarte Performance i dag, mot 5 hvite, 2 Quicksilver og 2 Cherry. Og i går var det 5 svarte av 31 Performance totalt. Så det kan tyde på at produksjonen av svarte biler er lavere enn hvite for øyeblikket.
Du kan selv se på https://teslastats.no/ på hva som blir registrert hver dag av modell og farge.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TKTS

Sitat fra: TM3P878 på onsdag 20. september 2023, klokken 11:28Er det bare meg som venter på Tesla model Y P?

Har blå Y Performance i bestilling. Bestilt 17 august. Ingen vin. Levering 27-30 sept

TKTS

Der fikk vi VIN og levering i oktober. Vurderer å avbestille bilen siden rentekampanjen går ut nå i september.

TheRealCoinman

Jeg hadde nok lagt den ligge til det kom noe informasjon om videre kampanje, er spennende å se om de gjør en prisjustering opp eller ned når de kommer til 14. Oktober. Skrur de opp prisen f.eks, så får jo du din fortsatt til den gamle prisen, skrur de ned prisen så får du jo den nye prisen. Uansett, så er jo du langt fremme i køen eventuelt.

Prorate

Samme her, fikk VIN nå nettopp og levering fra 6 okt.! Men usikker på om jeg gidder uten rentekampanjen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA