Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legge om til vinterdekkk på orginal gemini 19"

Startet av TheRealCoinman, tirsdag 22. august 2023, klokken 09:43

« forrige - neste »

TheRealCoinman

Hei

Hvilken felger passer til dekkene som kommer med originalt? Har letet litt på dekk24.no. Jeg tenkte å få lagt over sommerdekkene som følger med på nye felger, og bruke gemini felgene til vinterdekk.  ;) Noen andre som har gjort dette?

Rosstopher

Felgene er 9,5 tommer brede, og 255/45R19 som er på de originalt er litt smale og gir litt dekkstrekk. Optimal dekkbredde til de felgene er 265 eller 275. Men så spørs det hvor brede dekk du egentlig vil ha på vinteren. Å lete etter originaldimensjon er i hvert fall et sted å begynne. Du kan bruke en dekkalkulator for å sjekke om du får riktig rulleomkrets med alternative dimensjoner.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

TheRealCoinman

Takk for utfyllende svar. Det var jo en del variabler og ta hensyn til. Jeg tror jeg kommer til å outsource hele greiene til en lokal dekkforhandler heller, de må jo være noenlunde lik på pris som nettbutikkene tenker jeg.

geear

Skjønner egentlig ikke helt spørsmålet, forstår det slik at du vil kjøpe nye vinterdekk til de originale felgene, og nye felger til de originale dekkene. Da har du egentlig svaret allerede - at du må kjøpe felger og dekk i omtrent samme dimensjoner som du allerede har. Egentlig ganske meningsløst bytte, det ser ikke fresht ut med 19" og masse gummi på en bil på stylter uansett, og du betaler et par tusenlapper for omlegging.

Hvis du vil ha best mulig egenskaper så kjøper du 8,5 x 18" med 235-dekk på til vinteren. Da vil du oppleve økt rekkevidde, grep og redusert støy.

Sommerhjulene ser bedre ut uten kapsler, så det er et alternativ.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA