Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Suverin

Veldig enig med geear her, Stavanger er som skapt for helårssyklister, får man flere utpå sykkel minker den voldsomme køen på motorveien. Med full forståelse for de som har en hjemme/jobb-situasjon som gjør at det ikke er mulig.

Jeg hadde 14-15 km til jobb, med elsykkel kunne jeg sette meg rett på kontoret uten dusj (ca 45 minutt med 22 i snitt), med assistanse opp til 25, holder man over 20 i snitt uten å slite seg ut på flatlandet :) Stort sett syklet jeg landeveissykkel, gikk fortere, men man må dusje. Når jeg syklet brukte jeg samme tid til jobb hver dag. De dagene jeg tok bil, hadde jeg ingen formening om det tok 30 eller 60 minutter pga veldig ufortsigbare køer i rushen..

Får man rekruttert flere til jobbsykling blir det bedre for de som kjører til jobb og, sykkelstamveien er et veldig godt grunnlag for å motivere flere til å komme i gang!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: suverin på fredag 15. desember 2023, klokken 09:13Veldig enig med geear her, Stavanger er som skapt for helårssyklister, får man flere utpå sykkel minker den voldsomme køen på motorveien. Med full forståelse for de som har en hjemme/jobb-situasjon som gjør at det ikke er mulig.

Jeg hadde 14-15 km til jobb, med elsykkel kunne jeg sette meg rett på kontoret uten dusj (ca 45 minutt med 22 i snitt), med assistanse opp til 25, holder man over 20 i snitt uten å slite seg ut på flatlandet :) Stort sett syklet jeg landeveissykkel, gikk fortere, men man må dusje. Når jeg syklet brukte jeg samme tid til jobb hver dag. De dagene jeg tok bil, hadde jeg ingen formening om det tok 30 eller 60 minutter pga veldig ufortsigbare køer i rushen..

Får man rekruttert flere til jobbsykling blir det bedre for de som kjører til jobb og, sykkelstamveien er et veldig godt grunnlag for å motivere flere til å komme i gang!

Sandnes Kommune (som er i ene enden av sykkelstamveien) utfordret nå innbyggerne om å kjøpe elsykkel mot å få 5000 i støtte (som er ganske likt statens mva). Over 1400 meldte seg på, men det ble loddtrekning på hvem som får, siden det ikke var satt av nok penger til å hjelpe alle. Viser bare at slike kampanjer hjelper, på lik linje med varmepumpe-støtte-kampanjer. Kan og være at Sandnes-folk ser at sykkelmotorveien begynner å ta form, selv om mye gjenstår.

Er for øvrig enig i at distriktet allerede er ypperlig for sykkelbruk.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Min drøm er er en Sur Ron elmoped for korte turer. Med alarm og god lås!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på fredag 15. desember 2023, klokken 12:24Min drøm er er en Sur Ron elmoped for korte turer. Med alarm og god lås!

Ja, så kul ut den. Og så bare 56 kilo.

Men så jo kul ut den som er i MC / Lett MC utgave og :-)
https://mc-sor.no/produkt/sur-ron-storm-bee-2023/
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: Egil S på onsdag 13. desember 2023, klokken 19:23Det skulle gått en 4 felts vei fra Solasplitten rett gjennom Forus over Soma til Stangeland. èn påkjørsel ved Solasplitten èn ved IVAR og èn på Stangeland der den koblet seg på RV44 sørover, som forøvrig skulle vært 4-felt til sør for Bryne.
Ingen riksveg 44 sidan 2010 sånn til opplysning :) Kanskje du meier rv444 som går mellom E39 kryss #29 Stangeland og godsterminalen?
Alle vegar med kvite nummerskilt er primær fylkesveg i dag.
2020 e-Golf (2023-)

Egil S

Sitat fra: geear på torsdag 14. desember 2023, klokken 22:00Og, det var tvert i mot du som startet med å kritisere sykkelmotorveien, som til syvende og sist gagner både syklende og kjørende.

Men det må da være lov å være enig i behovet for noe, men uenig i gjennomføringen?
Slik jeg ser det har de ved å bygge sykkelmotorveien slik de gjør, sørget for at E39 ikke på noen måte i fremtiden kan øke sin kapasitet, iallfall ikke på en kostnadseffektiv måte
Slik de har bygget denne kan de aldri bygge ut e39 til 6-felt eller legge til et bussfelt, det er det som er problemet.

Jeg mener også at ny E39 sørover aldri skulle gått i tunnel under Ålgård, de skulle valgt løsningen over Jæren.
De har valgt en dyr løsning i et område hvor det bor ca 15.000 mennesker.
Hadde de lagt yttretrasèen hadde 80.000+ mennesker fått en mye kortere vei til E39, istedenfor må de nå lage nye mate-veier på mange mil fra Jæren til E39. Det bor over 60.000 mennesker i Klepp, Time og Hå kommune, legger man til bygdene fra Hå til Egersund kan du legge på over 20.000 til.

Men for ikke bare være negativ, så er de nye tunellene de har laget for E39 til Tasta og over til Tau en suksesshistorie.
Gleder meg til de får 4 felt fra Tasta og videre nordover.

I 2025 vil det være 4-felt fra fylkesgrensen Agder til Kristiansand, bare så synd Rogaland bruker så alt for lang tid på å komme i gang med sin del.

Sitat fra: Gazer75 på fredag 15. desember 2023, klokken 18:16Ingen riksveg 44 sidan 2010 sånn til opplysning :) Kanskje du meier rv444 som går mellom E39 kryss #29 Stangeland og godsterminalen?
Alle vegar med kvite nummerskilt er primær fylkesveg i dag.
Det har du helt rett i, men alle jeg kjenner refererer til den som "nye 44'en", så akkurat den benevnelsen henger nok ganske godt i dagligtalen til de fleste.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Såklart lov å være uenig i gjennomføringen. Tolket deg som at du mente hele greiene var tull.

Forøvrig er det såklart mulig å utvide E39 allikevel, men målet er nullvekst i trafikken, og vi står minimalt i kø sammenlignet med Oslo og Bergensområdene, så jeg forstår vi ikke prioriteres.

Er ellers selv glad at E39-sløyfa om Jæren ble droppet. Kommunene der ute har ikke vist noen som helst vilje til å prioritere vei, og gjør dårlige disponeringer rundt valg av utbyggingsområder opp mot bane/kollektivaksene. Da er det fint at de får seile sin egen sjø.

Samme tullet var det med tverrforbindelsen som skal komme fra Foss-Eikeland til E39, der hadde de mulighet til å løse en floke med Kverneland/Orstad, men ville igjen ikke bidra. Skal kun ha skatteinntektene fra Microsoft og påføre hele regionen økte strømpriser. Hurra for mikrokommuner som ikke ser lenger enn egen nesetipp.

Egil S

Sitat fra: geear på fredag 15. desember 2023, klokken 21:24Såklart lov å være uenig i gjennomføringen. Tolket deg som at du mente hele greiene var tull.

Forøvrig er det såklart mulig å utvide E39 allikevel, men målet er nullvekst i trafikken, og vi står minimalt i kø sammenlignet med Oslo og Bergensområdene, så jeg forstår vi ikke prioriteres.

Er ellers selv glad at E39-sløyfa om Jæren ble droppet. Kommunene der ute har ikke vist noen som helst vilje til å prioritere vei, og gjør dårlige disponeringer rundt valg av utbyggingsområder opp mot bane/kollektivaksene. Da er det fint at de får seile sin egen sjø.

Samme tullet var det med tverrforbindelsen som skal komme fra Foss-Eikeland til E39, der hadde de mulighet til å løse en floke med Kverneland/Orstad, men ville igjen ikke bidra. Skal kun ha skatteinntektene fra Microsoft og påføre hele regionen økte strømpriser. Hurra for mikrokommuner som ikke ser lenger enn egen nesetipp.

Sykkelveier må vi ha. Jeg var kanskje litt uklar/satt på spissen i første innlegg så den ser jeg.
Slik de har bygget denne gjennom Forus, da spesielt ved broene ved IKEA og Kvadrat er det vanskelig å gjøre noe med E39.
Jeg vet de har nullvekstmål, men det må da gå an å være litt realistisk også.
Når jeg flyttet til regionen i år 2000, var det 53.000 mennesker i Sandnes og ca 100.000 i Stavanger.
Nå er det 82.000 i Sandnes og 146.000 i Stavanger, en økning på ca65.000 mennesker, mer enn hele Sandnes befolkning for 23 år siden, så tror de at en slik økning skal skje uten en trafikk økning?
I tillegg har Sola har økt med 10.000, Klepp med 7000, Randaberg med 3000, sånn sett har hele regionen økt med en befolkning som tilsvarer hele Stavangers befolkning på 23 år.
Vi kan vel forvente en tilsvarende økning de neste 25 årene, ca 100.000 flere mennesker, å tro at regionen skal kunne øke med 200.000 mennesker på 50 år uten at den blir en økning i trafikk er vel utopi.

Jeg bor selv i Klepp kommune, og jeg er veldig enig med deg, dette med vei er de ikke flinke på her ute.
Jeg var spesielt lite imponert over denne rundkjøringen de bruke 10 måneder å bygge ved jordbruksskolen på Øksnevad, en ting var tiden det tok, men hvorfor kunne de ikke koblet innkjørselen til skolen i rundkjøringen? Her har du et håpløst kryss 100m før en rundkjøring.
Værste var at under byggingen hadde de lagen en liten omkjøringevei rundt byggeområdet, det manglet vel 50m på å koble skoleveien inn på denne arbeidsveien.
Da kunne de med veldig enkle grep også fjernet krysset der ved Hove classic cars slik at de som skulle dit og til eneboligene måtte opp i rundkjøringen for å komme ut på hovedveien.

Electric cars in Norway

SitatSykkelveier må vi ha
Egil, You are my man for president. :+1: Spot on der altså

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. desember 2023, klokken 20:38
SitatSykkelveier må vi ha
Egil, You are my man for president. :+1: Spot on der altså
Make Norway great again  ;D

Balaklava

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. desember 2023, klokken 13:28
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 07. desember 2023, klokken 11:59Hva har pensjon med "Elbil vs fossilbil i Norge" å gjøre?

Er en lang tråd som drar det andre med seg....
Men oppsummert er vel at du ikke kan stole på myndighetene....

I det ene øyeblikket ønsker de at du skal kjøpe diesel-biler, bolig og jobbe 7-15 og betale inn AFP til LO. I det neste øyeblikket blir du skattet i hjel for forurensing fra diesel-bilen, må betale fordelsbeskatning for å eie eget hus, og mister AFP-pensjonen.

Så moralen er: Ikke stol på noen og stjel når du kan.

Husker du årstallet når dieselbil ble "billig"? Trodde de som opplevde det var i grava for lenge siden. Er det ikke et kvart århundre siden snart? Hvor mange av dieselbilene som ble kjøpt i den avgiftsletta for en generasjon siden er på veiene nå?

"I det ene øyeblikket så"... sikker på at flere tiårs gamle erfaringer er veldig relevante?

THE

Sitat fra: Balaklava på fredag 12. januar 2024, klokken 14:01Husker du årstallet når dieselbil ble "billig"? Trodde de som opplevde det var i grava for lenge siden. Er det ikke et kvart århundre siden snart? Hvor mange av dieselbilene som ble kjøpt i den avgiftsletta for en generasjon siden er på veiene nå?

"I det ene øyeblikket så"... sikker på at flere tiårs gamle erfaringer er veldig relevante?
Endringene i avgiftsnivå på dieselbiler som det vises til her vil jeg tro er endringene som ble innført i 2007. https://www.dagsavisen.no/nyheter/2006/10/12/raser-mot-nye-bilavgifter/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rosstopher

Sitat fra: THE på fredag 12. januar 2024, klokken 14:10
Sitat fra: Balaklava på fredag 12. januar 2024, klokken 14:01Husker du årstallet når dieselbil ble "billig"? Trodde de som opplevde det var i grava for lenge siden. Er det ikke et kvart århundre siden snart? Hvor mange av dieselbilene som ble kjøpt i den avgiftsletta for en generasjon siden er på veiene nå?

Endringene i avgiftsnivå på dieselbiler som det vises til her vil jeg tro er endringene som ble innført i 2007. https://www.dagsavisen.no/nyheter/2006/10/12/raser-mot-nye-bilavgifter/

Ja, 2007 var årstallet jeg hadde i mitt hode i hvert fall, uten at jeg har lest artikkelen der. Vet ikke når de slutta å være "billige" da, men det er i hvert fall ikke flere tiår siden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. januar 2024, klokken 14:29
Sitat fra: THE på fredag 12. januar 2024, klokken 14:10
Sitat fra: Balaklava på fredag 12. januar 2024, klokken 14:01Husker ...

Ja, 2007 var årstallet jeg hadde i mitt hode i hvert fall, uten at jeg har lest artikkelen der. Vet ikke når de slutta å være "billige" da, men det er i hvert fall ikke flere tiår siden.
Stemmer det med 07. Husker firmabilgrensen på dieselbiler til 249990,- var veldig hyggelig da. Men det var jo i en annen tidsregning ift klima/miljø utfordringene. Husker smoggen lå tjukt i Oslo sentrum på de kaldeste dagene blanda med piggdekk asfaltsvevestøv. Folk med asma tok jo repern av mindre, så ikke var luftkvaliteten da. Nå med elbiler er Oslo sentrumsluften mye bedre. 

Electric cars in Norway

Hva betyr egentlig dette at svenskene dumper prisen på kongebilen Mach-E?

Styrer svenskene mot økt fossil bil bruk/kjøp? Det er isf veldig trist.

Noen svensker her inne som vet?

https://www.tv2.no/broom/dumper-prisen-155000-kroner/16442320/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA