Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

geear

Jeg støtter sykkelveien, nesten hver eneste syklist er en mindre bil på veien, og tilretteleggelse for effektiv jobbsykling (frustrerende når man hele tiden må bremse/stanse/tilpasse) øker andelen og reduserer dessuten kostnader i helsenorge. Det gjør ikke biltrafikken. Jeg er slik at hvis jeg ikke kjører, så er sykkel eller løping eneste alternativ, fordi begge deler kan gjøres når jeg vil, i motsetning til kollektiv.

Det går heller ikke an å dømme sykkelveien før den verken er ferdig til Stavanger eller Sandnes. Vil faktisk påstå det hadde vært bedre å begynne i hver ende enn midt på, men samme det - snart på plass.

Hovedproblemet er uansett at det ikke finnes bane via Forus. Meningsløst å ha jernbanen langs Gandsfjorden. Sving den inn en kilometer.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på onsdag 13. desember 2023, klokken 20:03Jeg støtter sykkelveien, nesten hver eneste syklist er en mindre bil på veien, og tilretteleggelse for effektiv jobbsykling (frustrerende når man hele tiden må bremse/stanse/tilpasse) øker andelen og reduserer dessuten kostnader i helsenorge. Det gjør ikke biltrafikken.
geear :+1: da tenker vi likt. Elsykkel og elsparkesykkel hele vår, sommer og høst. Just love it.

Vaduz

Fantastisk å sykle om vinteren med piggdekk også faktisk!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. desember 2023, klokken 21:26Fantastisk å sykle om vinteren med piggdekk også faktisk!
Ikke på Østlandet rundt Oslo. Alt for mye snø og salting som ødelegger elmotor osv

Øyvind.h

Ble helårs-syklist i Oslo for mange år siden og må si jeg stort sett synes det er genialt.
Raskere til jobb, får trening og ikke avhengig av å stå tettpakket på vei til/fra jobb. Sparer også en del penger på det, selv om det går en del til vedlikehold av sykkel i løpet av året.

Eneste frustrasjon er råsyklister og enkelte bilførere, men jeg kommer nok til å sykle noen tiår til frem til jeg går av med pensjon. Skjønner dog godt de som dropper sykkel på vinteren, for det er ikke alltid like koselig som en skitur :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. desember 2023, klokken 22:13
Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. desember 2023, klokken 21:26Fantastisk å sykle om vinteren med piggdekk også faktisk!
Ikke på Østlandet rundt Oslo. Alt for mye snø og salting som ødelegger elmotor osv

Snø er ikke noe problem, men saltet er et stort problem. Jeg sluttet å sykle på vinteren her for flere år siden, når de begynte å salte sykkelstiene. Prøvde et par år men vedlikeholdsbehovet ble rett og slett for stort. Vedlikehold ble både for dyrt og for tidkrevende. Så kommunens "svart asfalt"-strategi for å få flere til å sykle på vinteren feilet totalt for min del.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

filtvet

Syklet i mange år opp og ned sentrum-nordstrand men det krever god garderobe, gode dekk og en vilje til å ta risiko. Mange skumle kryss og strekninger. I tillegg trenger du en gammel dårlig sykkel som bli ødelagt av salt og ikke blir stjålet.

Har sett flere gode sykler bli borte selv om de er låst innendørs (av innleide arbeidere ved et tilfelle).

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. desember 2023, klokken 06:37Snø er ikke noe problem, men saltet er et stort problem. Jeg sluttet å sykle på vinteren her for flere år siden, når de begynte å salte sykkelstiene. Prøvde et par år men vedlikeholdsbehovet ble rett og slett for stort. Vedlikehold ble både for dyrt og for tidkrevende. Så kommunens "svart asfalt"-strategi for å få flere til å sykle på vinteren feilet totalt for min del.
Samme her, helårspendlet i flere år to mil på sykkel. Syklene ble bare rasert, i tillegg til kulden i 40-50km/t i -15 krevde drastiske tiltak.

I mesteparten av Norge er helårssykling for spesielt interesserte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Oslo er litt kjipt kanskje, men stort sett er det fint å sykle på måkte, ikke-saltede sykkelstier i resten av landet.

Ferry

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. desember 2023, klokken 22:13
Ikke på Østlandet rundt Oslo.

Ganske mange andre steder på Østlandet enn rundt Oslo som ikke er særlig praktisk for vintersykling, selv uten salt. Jeg har syklet noen vintersesonger, men det er for spesielt interesserte. Mesteparten av landet består av landevei uten fortau eller gangvei/sykkelsti. Og hvor mange ganger har jeg ikke syklet på snødekt gangvei når bilveien er bar asfalt. God nok brøyting av gangveiene er en sjeldenhet.

geear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. desember 2023, klokken 22:48Ble helårs-syklist i Oslo for mange år siden og må si jeg stort sett synes det er genialt.
Raskere til jobb, får trening og ikke avhengig av å stå tettpakket på vei til/fra jobb. Sparer også en del penger på det, selv om det går en del til vedlikehold av sykkel i løpet av året.

Eneste frustrasjon er råsyklister og enkelte bilførere, men jeg kommer nok til å sykle noen tiår til frem til jeg går av med pensjon. Skjønner dog godt de som dropper sykkel på vinteren, for det er ikke alltid like koselig som en skitur :D
Har også helårssyklet flere år, men sliter litt med logistikken. Håper det blir sykling igjen i løpet av et år eller to. Når jeg først var inni det hadde jeg overhodet absolutt ingen ønske om å sitte inni en bil igjen. Og her i Stavanger/Sandnes-området er det egentlig ingen vær eller føremessige unnskyldninger for å ikke sykle året rundt, og med tilrettelagte infrastruktur blir det knallbra.

Det ironiske er at når jeg kommer meg over på sykkel igjen så er det enda mindre grunn til å ha elbil, da er det bedre med en fossilbil stående hjemme hele dagen, primært for langturer, enn å ha en elbil stående.

Egil S

Sykling er bra, men ikke for alle.
Jeg bor 18-20km fra jobb, har en arbeidstid som i perioder er veldig varierende.
Noen dager kan jeg jobbe fra 7-15, andre dager til kl 18.
Jeg har ofte behov for å forlate kontoret i kontortiden for å dra til leverandører i møter, oppfølging av leveranser o.l.

Min arbeidsdag er derfor ikke særlig gunstig for sykling og for bruk av kollektivtransport.
Jeg tar så og si aldri kollektivtransport i hverdagen, men på reise og ferier bruker jeg stort sett bare det.

For 20år siden prøvde jeg å sykle når jeg hadde en annen jobb, bodde vel ca3km fra jobb.
Jeg var ikke skrudd sammen for å sykle på morgenen, brukte 25-30 minutter til jobb på morgen og 10 minutter hjem på ettermiddagen.
All honnør til de som kan sykle, så får man også respektere de som ikke kan det også.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Har tilsvarende jobbsituasjon, og det finnes løsninger. I dag er det minimalt med møter som ikke kan tas over Teams, og det går an å utfordre arbeidsgiver til bilpool nettopp for å tilrettelegge bedre for jobbsykling. Det brukte jeg i stor grad hos tidligere arbeidsgiver da jeg syklet mye. Måtte ta taxi i mangel på poolbil én gang på flere år, og i embets medfør så er det reiseregning og bedriftens kost. Hadde kjøregodtgjørelse, men det var ikke noe kontraktskrav å stille med egen bil på jobb.

18-20 km funker om man er trent, men er man utrent så er det allikevel helt kurrant distanse med elsykkel.

Jeg har ingen problemer med å respektere at noen ikke vil sykle, sier bare at om man vil er det meste løsbart, og kanskje man får seg en ny vår, til og med. Det er nok menn 50+ med hjerteinnfarkt på sykehusene våre. Sykling/trening gjør fort at man får et annet fokus på livsstil og mat også. Og, det var tvert i mot du som startet med å kritisere sykkelmotorveien, som til syvende og sist gagner både syklende og kjørende. Har enda til gode å høre en rendyrka bilist ønske syjlister velkommen i veibanen. 😉

Kostnaden av sykkelveien er neglisjerbar i det store bildet, og det er andre offentlige prosjekter som fortjener mye mer kritikk. Dette er fremtidsrettet og verdt et forsøk! Kudos til de som våget å fronte dette og ta sjansen på noe man visste ville være upopulært!

Ferry

Sitat fra: geear på torsdag 14. desember 2023, klokken 22:0018-20 km funker om man er trent, men er man utrent så er det allikevel helt kurrant distanse med elsykkel.

Det tar omtrent én time å sykle 18-20 km, avhengig av terreng, føre etc. Jeg har jobbsyklet både med og uten el, så jeg har sånn noenlunde begrep om tidsforbruket. Og har du syklet en time, så føler du for en dusj. Og så er det gjerne litt mer omstendelig med påkledning, låse sykkel ut og inn av bod etc. Det er godt over smertegrensa tidsmessig for min del. I dag har jeg ca. 10 km til jobb, med en del oppoverbakker fra start. 2 km grusvei med vaskebrett, underganger, kryss, broer.
Og jeg bor i et notorisk "snøhøl". Det er en del dager det er mye løs snø som underlag, og det er det verste. Klink is er i grunnen ok, bare piggdekka er bra. Det har vært 14-15 blå noen dager nå. Jeg har en hund som må luftes før og etter jobb. 8 t er mer enn lenge nok i seg selv. Jeg bør/kan ikke bruke 1+ time på transport daglig.
Nå skal jeg også nevne at det er langt mer behagelig med bil, så det er lett å finne unnskyldninger for å kjøre. Jeg prøver å holde meg sånn noenlunde i form. Sykling alene er ikke bra nok, og det krever mye tid. Jeg blir mer sliten av en løpetur eller en runde i skiløypa. Så for meg er jobbsykling primært transport.
Treningen er en bieffekt, som for så vidt er fint. Men jeg vil helst kunne starte å jobbe så fort jeg ankommer arbeidsstedet. I den forrige jobben hadde jeg 10-12 minutter med elsykkel i oppoverbakke. Det er omtrent grensa for å måtte ta en dusj. Blir varm i trøya om man sykler beina selv uten belastning.

geear

Det går mange år mellom hver gang det er 14-15 minusgrader i området her, normalen er gjerne 3-10 hvite dager, og det brøytes og saltes så sykkelstiene blir fort bar asfalt.

Jeg løper ute nesten hver dag året rundt og har aldri løpt med pigg. Vanlige sommerjoggesko året rundt.

Igjen, derfor er sykkelmotorveien et prosjekt verdt å utforske. Det er ikke været det står på her i området.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA