Id buzz på langtur?Hva med Mulitvan Hybrid?

Startet av Svk, torsdag 27. juli 2023, klokken 11:09

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Svk på søndag 30. juli 2023, klokken 08:16Har 420WLTP idag,der er akuratt nok.
Tror ikke jeg vil ha mindre.da kan jeg kjøre noen dag her lokalt uten å lade og kommer et greit stykke på langtur.
EQV er sikkert en god bil,ser det går noen taxier lokalt.

Er nok dagens id buzz som er mest aktuell.men mulig campingversjonen hadde vært noe.men har ikke tid til å vente.
Selv vil jeg ikke ha campervanen, da den fjerner for mye av annen plass, samt fleksibiliteten. Men jeg vil gjerne ha snurreseter fremme, hevbart tak med sovemulighet, "campermode" (kunne kjøre AC og 12/240V fra det store onboard-batteriet bilen vil få.

Jeg vil heller ha en løsning som kan fjernes, sammen med baksetene,  når jeg trenger ren varebil, og ren 5-seter med stort vrerom når det er mest praktisk. Så kan jeg hive inn campervan-løsningen når jeg har behov for den.

Og jeg tar gjerne 100 kWh og rask lading... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Kort versjon har tot vekt 3000kg.hva blir den da på langetypen og 6seter ?
  Tenker jeg ender opp med en ny/pent brukt av korte typen som er i salg idag.hengerfeste må jeg ha

Så kjøper jeg telt som går på bakluka og utover fra bilen + et pop up telt fra clas olshon..madrass.
Da kan 2 sove i bilen og 3 i popup telt.

https://www.soveromsbutikken.no/products/id-buzz-madrass

Evt ei lita vogn istedenfor telt.
Poletta 126 eller noe.

Men det sies at en mister 50% rekkevidde

daktari

Sitat fra: Svk på søndag 30. juli 2023, klokken 18:50Kort versjon har tot vekt 3000kg.hva blir den da på langetypen og 6seter ?
  Tenker jeg ender opp med en ny/pent brukt av korte typen som er i salg idag.hengerfeste må jeg ha

Så kjøper jeg telt som går på bakluka og utover fra bilen + et pop up telt fra clas olshon..madrass.

Poletta 126 eller noe.

Det som er digg med vogn (vs alle varianter av telt) er egen dass? Og varme?

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svk

Jepp,å så vokner en ikke opp våt og kald om det har hølj regnet hele natta

Svk

Poletta 126 virker ok ut.men har sise året økt til tot 900kg.var 750før.
Evt denne:

https://bobilkjeden.no/campingvogner/?item=caravelair-mini-freestyle-290-2023-893824

Hvor mye norsk vær tåler taket på denne? Har ikke mulighet til å vinterlagre inne hjemme.

Kjøper jeg litt mindre bil,så øker utvalget en den.men midter jo soveplassene i buzz'n

RJK

Sitat fra: daktari på søndag 30. juli 2023, klokken 19:30
Sitat fra: Svk på søndag 30. juli 2023, klokken 18:50Kort versjon har tot vekt 3000kg.hva blir den da på langetypen og 6seter ?

Poletta 126 eller noe.

Det som er digg med vogn (vs alle varianter av telt) er egen dass? Og varme?

Egen dass, er vel helt etter hva man føler for å drasse med seg. Finnes alt fra sammenleggbare krakker med stort hull i setet, som man skal feste en plastpose i og så kaste i søpla, til porta potti og lignende, der man heller bark eller et eget "vaskemiddel" i, som skal ta unna lukt og samtidig bryte ned alt fast.

Så får man kjøpt "privacy tents" (pop-up-telt) som man enten kan sette opp ved siden av eller i forbindelse med et tre, der man kan henge opp en sånn solvarmet campingdusj.

Da har man i tillegg dekket dusje-behovet når man er på tur. Om man ikke foretrekker de vanntankene som bygges av sort plastrør eller aluminium som festes til takstativet.

Nå er vi forresten kommet så langt i dette temaet, at jeg tillater meg å linke til tråd om camping på diskusjon.no:

https://www.diskusjon.no/topic/1917285-den-store-tråden-om-camping-med-bilbobil/page/18/#comments

Liten stund siden sist kommentar, men mange greie tips og tanker er luftet der. ;)
Bosted Oslo

Vix

"Battery Life" testet nylig en løsning fra Natuerliche reisemobile, som lar deg konvertere id Buzz til en basic campervan. Det som er kult med denne er at innredningen er midlertidig og kan tas ut når man ikke trenger den.

RJK

Sitat fra: Vix på søndag 30. juli 2023, klokken 23:26"Battery Life" testet nylig en løsning fra Natuerliche reisemobile, som lar deg konvertere id Buzz til en basic campervan. Det som er kult med denne er at innredningen er midlertidig og kan tas ut når man ikke trenger den.
Har sett den. Jeg er ikke veldig imponert over den løsningen, og virker jo som han egentlig har noen ting han ikke likte helt, men ville ikke "slakte" løsningen.

Tenker en løsning fra Egoe eller Ququq er mest aktuelle, men finnes sikkert flere.

Egoe: https://www.egoe-nest.eu/en/camper-conversion-kits/detail/hiker-410-/

Ququq:https://ququq.info/ququq/busbox-4-en/
Bosted Oslo

Suverin

Det finnes mange fine, ferdige løsninger for overnatting i "van".

Visu har også fått norsk forhandler nå, har vurdert mange, men felles for alle er at prisene er i overkant drøye :)

https://collectmoments.no/visucamp/visu-moie-multibox/kopia-visu-moiebox-mb05

Jeg har en Spacetourer og snekret en helt enkel løsning baki, som kan tas inn og ut på et enkelt løft. Har en foldbar madrass fra Ikea som brettes når bakseter er i bruk. God plass til bagasje under kassen, fem seter i bruk, og enkelt få en 140x200+ seng, ved å legge ned baksetene. I tillegg har jeg laget en seng for hun minste foran, plate som legges på tvers over fører- og passasjersete, låses mot "dashbord" med ved å kjøre setene forover, tarp over for- og sidevinduer, og gardin ved hodestøtter, så har treåringen "eget soverom". Har også Reimo Trapez hekktelt, og et eget sovetelt til de to eldste ungene. Brukt som campervan med alle fem i sommer.. Funker helt knall, dog litt jobb å måtte ta ut/inn tre barneseter ved hvert camp-bytte, men ikke mange minuttene en bruker på det.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

Buzz har allerede et falsk gulv med plass til bagasje under, man trenger bare madrassen. Så er jo spørsmålet om et lite biltelt, campingvogn og et lite mobilkjøkken er vel så enkelt og billig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: suverin på mandag 31. juli 2023, klokken 22:26Det finnes mange fine, ferdige løsninger for overnatting i "van".

Visu har også fått norsk forhandler nå, har vurdert mange, men felles for alle er at prisene er i overkant drøye :)

https://collectmoments.no/visucamp/visu-moie-multibox/kopia-visu-moiebox-mb05

Jeg har en Spacetourer og snekret en helt enkel løsning baki, som kan tas inn og ut på et enkelt løft. Har en foldbar madrass fra Ikea som brettes når bakseter er i bruk. God plass til bagasje under kassen, fem seter i bruk, og enkelt få en 140x200+ seng, ved å legge ned baksetene. I tillegg har jeg laget en seng for hun minste foran, plate som legges på tvers over fører- og passasjersete, låses mot "dashbord" med ved å kjøre setene forover, tarp over for- og sidevinduer, og gardin ved hodestøtter, så har treåringen "eget soverom". Har også Reimo Trapez hekktelt, og et eget sovetelt til de to eldste ungene. Brukt som campervan med alle fem i sommer.. Funker helt knall, dog litt jobb å måtte ta ut/inn tre barneseter ved hvert camp-bytte, men ikke mange minuttene en bruker på det.

Fin den, og fin løsning du beskriver. Ja, er man ikke for lang, kan vel selv voksne finne en grei sovestilling på tvers, men ellers så er det nok mer for barn. Men populært i de større varebilene som f.eks. MB Sprinter.

Problemet er at disse ikke har en versjon for ID. Buzz ennå, men man kan jo alltids lage en løsning selv, om man er litt handy og har plass hvor man kan stå og jobbe, og la tingene ligge når man har andre gjøremål.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 31. juli 2023, klokken 22:48Buzz har allerede et falsk gulv med plass til bagasje under, man trenger bare madrassen. Så er jo spørsmålet om et lite biltelt, campingvogn og et lite mobilkjøkken er vel så enkelt og billig?
Den hylla som de selger som tillegg, er fin om alt man trenger til er en (luft)madrass, og flyttbart gasskoke-apparat, og myke bagger til litt klær etc..

Får jo med seg litt under denne, men er litt klager på vippemekanismen som gjør at platen går ned i bakkant når den løftes opp, som er litt talentløst...

Kan og laste endel ting oppå hylla, som så flyttes foran setene når man skal re opp til seng. Eller eventuelt og et hekk-telt/biltelt som settes opp når man parkerer for kvelden/helgen.

Et annet alternativ, eller tillegg om man vil, er en markiseløsning som kan brukes om man bare vil ha skygge, eventuelt med vegger eller nettingvegger for litt mer privatliv eller bare beskyttelse for insekter, vind eller nysgjerrige blikk.

Men det krever jo uansett at det er ledig plass bak bilen eller på siden, alt etter hva man velger. F.eks. vingemarkise dekker jo både siden og bake, og noen løsninger jeg har sett, dekker jo mer eller mindre alt unntatt der panseret normalt er.
Bosted Oslo

Suverin

Sitat fra: daktari på mandag 31. juli 2023, klokken 22:48Buzz har allerede et falsk gulv med plass til bagasje under, man trenger bare madrassen. Så er jo spørsmålet om et lite biltelt, campingvogn og et lite mobilkjøkken er vel så enkelt og billig?

Den foldbare madrassen fra ikea koster drøyt 1000,- ser ut som den kan passe bra i Buzz også, enkel å skjære til for tilpasning 👍

Multiflex-gulvet er fint, men liker ikke at det er så lavt under, blir lite plass til bagasjen under der..

Jeg vurderer å bytte Spacetourer (min er fossil) i Buzz når den kommer med 4wd, håper den samtidig kommer med mer fleksibel løsning baki, litt som nye multivan hadde vert gull. Evt snekre noe der også, så man får høyere gulv :)
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Suverin

Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 22:53Fin den, og fin løsning du beskriver. Ja, er man ikke for lang, kan vel selv voksne finne en grei sovestilling på tvers, men ellers så er det nok mer for barn. Men populært i de større varebilene som f.eks. MB Sprinter.

Ja, man skal ikke være veldig mye over 140cm for å sove på tvers ;) Skal trives godt i fosterstilling om man er voksen iallefall!

Svk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA