Hovedmeny

Taktelt

Startet av oroar, onsdag 26. juli 2023, klokken 13:35

« forrige - neste »

oroar

Etter å ha kjørt rundt i norges land et par uker legger jeg merke til at mange kjører med taktelt. Spesielt nordover. Jeg har også sett mange Model Y, men ingen med taktelt.
Har noen erfaring med taktelt?
Hva anbefales, hva bør man tenke på osv. Tips fra erfarne brukere hadde vært fint.

Kan godt hende det blir taktelt til neste bilferie. Det ser veldig kjekt ut.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Handyman

Grunnen til at det ikke er mange Y med taktelt kan sikkert skyldes at den egner seg godt til å overnatte i. Jeg har gjort det selv og med god madrass er det helt supert!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på onsdag 26. juli 2023, klokken 13:56Grunnen til at det ikke er mange Y med taktelt kan sikkert skyldes at den egner seg godt til å overnatte i. Jeg har gjort det selv og med god madrass er det helt supert!
Handy :+1:  enig. Kan jeg spørre om har du vanlig madrass eller den som selges på nettet som formtilpasset TMY?

Jeg lurer på å kjøpe en slik men ser de er ganske så dyre i nettshoppene... så greit å få noen brukererfaringer først...

https://www.google.com/search?q=tesla+model+y+sleeping+madrass&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&oq=tesla+modrl+y+sleeping+madr&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBECEYnwUyBggAEEUYOTIHCAEQIRifBdIBCTE5Mjk4ajBqN6gCALACAA&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

RJK

Sitat fra: oroar på onsdag 26. juli 2023, klokken 13:35Etter å ha kjørt rundt i norges land et par uker legger jeg merke til at mange kjører med taktelt. Spesielt nordover. Jeg har også sett mange Model Y, men ingen med taktelt.
Har noen erfaring med taktelt?
Hva anbefales, hva bør man tenke på osv. Tips fra erfarne brukere hadde vært fint.

Kan godt hende det blir taktelt til neste bilferie. Det ser veldig kjekt ut.
Har ikke skaffet taktelt selv, men har MANGE tanker rundt det...! ;)

I tillegg til at teltet selvsagt ikke må være tyngre enn stativene og bilen er satt opp med grenser på. For min bil som kan ta 80 kg, må jeg altså ta og trekke fra vekt på takstativet, så antatt at dette er 5 kg, så har jeg altså 75 kg grense i realiteten. Tesla angir ike grense for selve bilen, men takstativet sier 75 kg, som jeg da forstår som vekt bilen og takler inkludert takstativet, så der stiller vi altså likt.

En elbil mister rekkevidde på alt som gir ekstra luftmotstand, så et taktelt bør være så lavt som mulig i sammenlagt tilstand. Men samtidig skal det jo ha plass til alle som skal sove der, så du må uansett velge basert på antall personer.

Og man skal ligge komfortabelt, så er dere 2, så vurder om dere vil trives med f.eks. 120 cm bredde (60 på hver ved 2 personer), eller om du vil opp til 140 cm, og kanskje det da kan passe til 2 + et lite barn. 160 cm finnes og som hard shell fra noen produsenter, men da blir fort takteltet for tungt.

Såkalte "hard shell" taktelt har dessuten fordelen at det ikke er noe blafrende trekk som øker støyen og komforten, eller som klan bli skadet under oppbevaring, påtagning/avtagning eller om man uheldigvis kommer borti et tre eller annet.

"Soft shell" taktelt er ofte av typen som klappes sammen som et skjell, og gir da gjerne langt større soveplass, da lengden på teltet montert for transport, er ca samme som sovebredden. Soft shell telt er ofte lettere i vekt, men pga mye stoff og kanskje ikke teltet like godt tålte "troperegn"-uka, så må du ta høyde for at teltet uansett bør slås opp passelig snart etter tur, så det får tørket opp.

Ellers er det fort at man får råteskader eller sopp, noe som selvsagt ikke er heldig. Så sørg gjerne for at du har plass, gjerne under tak, der du kan ha det stående en dag for tørking selv om det kanskje regner ennå.

Nå er det kanskje ikke like farlig i Norge, men ihvertfall om man kjører sør over og kanskje litt østover, så er tyveri av taktelt en mulighet, da de gjerne koster litt. Sørg derfor får låsbare fester om du tenker dette er områder du ser for deg å reise med takteltet. Thule har noen fine, som passer disse aerodynamiske takstengene sine, og som helt sikkert fungerer fint med Yakima og andre:

https://www.thule.com/en-us/rooftop-tents-and-accessories/rooftop-tent-accessories/thule-mounting-brackets-_-901882

Sist men ikke minst, når du er på campsite, prøv å parker bilen så teltet er mest mulig "i vater", da det ikke er behagelig å ligge i hverken oppoverbakke eller nedoverbakke, eller sideveis "bakke". Flere kjøper slike klosser man kan justere på ved plassering, for å prøve å komme i balanse, selv om "parkeringsplassen" ikke er din venn... ;)

Sist men ikke minst, skal man oppholde seg på samme plass mer enn bare for natta, er alltids et hekktelt/biltelt fint, og/eller en markiseløsning, gjerne en som festet i takstativet, så man får skydd for sol (eller regn) for både seg selv, ettpar campingstoler og bord. Greie tillegg, som ikke nødvendigvis koster veldig mye, og heller ikke trenger å ta allverden med plass eller vekt.

Denne er f.eks. veldig fin:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=289015571

SUV-telt eksempel:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Jeg hadde dårlig tid og kjørte innom Jysk og kjøpte 2 stk 12x75x200 som jeg kuttet bort for hjulbue og sidebrønner. https://jysk.no/soverom/madrasser/skummadrasser/skummadrass-75x200-plus-f60-dreamzone

Man klarer seg nok greit med en madrass på 120cm, men med 150cm fylles hele bredden mellom bakdørene.
Jeg kjørte begge stolene helt frem og satt sitteputa i baksetet på høykant i åpningen mellom stolene og bakseteryggen. På den måten fikk jeg støtte under madrassen i hodeenden og ca 10cm plass mot bakluka i fotenden. Jeg tilpasset ikke trekket på madrassene og jeg kan derfor legge tilbake den avkuttede delen dersom jeg vil bruke madrassene i full størrelse.
Fordelen med å skyve madrassen så langt frem som mulig er at hele overkroppen går klar av den smale delen ved hjulbuene.
Har også kjøpt solskjerming til alle vinduer så det blir mørkt.
Denne løsningen fungerer topp for to personer på tur.

geear

Hva er det egentlig man vil oppnå med taktelt? Altså hvorfor er det en greie? Jeg ser bare mange argumenter i andre retningen.

- De er skamdyre
- Man kan ikke bruke bilen etter de er slått opp
- De er små og har store begrensninger på vekt
- De tar enorm plass både på bilen og når de skal lagres
- De suger rekkevidde og støyer

Hva gjør et taktelt så mye bedre enn et vanlig telt, lavvo, hengekøye, eller til og med camp mode luksus?

Ved soving i bilen er egentlig største utfordringen hvis man har mye bagasje - den må være et annet sted. Men da er det bedre å sove i bilen og ha takboks enn taktelt...

daktari

Sitat fra: geear på onsdag 26. juli 2023, klokken 14:53Hva er det egentlig man vil oppnå med taktelt? Altså hvorfor er det en greie? Jeg ser bare mange argumenter i andre retningen.

- De er skamdyre

Hva gjør et taktelt så mye bedre enn et vanlig telt, lavvo, hengekøye, eller til og med camp mode luksus?

Ved soving i bilen er egentlig største utfordringen hvis man har mye bagasje - den må være et annet sted. Men da er det bedre å sove i bilen og ha takboks enn taktelt...
Akkurat slik tenker jeg også.
Hvis man først kan kjøre bilen helt dit man skal sove så får man billige og store campingtelt også, og noen kan stå uten plugger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 16:11
Sitat fra: geear på onsdag 26. juli 2023, klokken 14:53Hva er det egentlig man vil oppnå med taktelt? Altså hvorfor er det en greie? Jeg ser bare mange argumenter i andre retningen.

- De er skamdyre

Akkurat slik tenker jeg også.
Hvis man først kan kjøre bilen helt dit man skal sove så får man billige og store campingtelt også, og noen kan stå uten plugger.
De er dyre ja, men gode telt er også dyre.

Store fordelen, foruten det å fremdeles ha plass til både folk og bagasje, er blant annet at de er styggraske å sette opp. Ett minutt for å åpne et pop-up, og der er dyne og pute allerede på plass. Og nesten like rask å pakke sammen igjen. Kommer seg fort i seng og fort ut igjen neste morgen.

De som må felles ut trenger og plass på siden de åpnes på, mens pop-up tar knapt mer plass enn stigen, og den trenger ikke stå lengre ut en det man trenger for å åpne døra.

Å sove på taket gir dessuten en helt annen følelse både før man går til sengs og når man står opp, med forhåpentligvis langt bedre utsikt enn man får med et telt på bakken.

Og sist men ikke minst, bortimot null sjanse for å bli plaget av insekter, gnagere og andre små dyr som noen finner ekle.

Ja, i mange henseender er man mer beskyttet mot rovdyr om man ikke ligger på bakken.

Men det er klart, både det å sove i bil, i taktelt eller telt forøvrig, er ikke for alle. Heller ikke det å sove i campingvogn eller på små campinghytter.

For noen duger bare eget hjem eller til nød et hotellrom, men da skal det være 5-stjerners og i luksusklassen.

PS! Dette er skrevet fra sammenleggbar campingseng i et Coleman Octagon 8-personers telt jeg deler med datteren min.

Bosted Oslo

Stjerneglis

Sitat fra: Handyman på onsdag 26. juli 2023, klokken 14:46Jeg hadde dårlig tid og kjørte innom Jysk og kjøpte 2 stk 12x75x200 som jeg kuttet bort for hjulbue og sidebrønner. https://jysk.no/soverom/madrasser/skummadrasser/skummadrass-75x200-plus-f60-dreamzone

Man klarer seg nok greit med en madrass på 120cm, men med 150cm fylles hele bredden mellom bakdørene.
Jeg kjørte begge stolene helt frem og satt sitteputa i baksetet på høykant i åpningen mellom stolene og bakseteryggen. På den måten fikk jeg støtte under madrassen i hodeenden og ca 10cm plass mot bakluka i fotenden. Jeg tilpasset ikke trekket på madrassene og jeg kan derfor legge tilbake den avkuttede delen dersom jeg vil bruke madrassene i full størrelse.
Fordelen med å skyve madrassen så langt frem som mulig er at hele overkroppen går klar av den smale delen ved hjulbuene.

Demonterte du sitteputa i baksetet? Er det bare å nappe de rett opp?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

oroar

Gode svar her RJK.

Jeg har 3 telt i forskjellige størrelser, hengekøyer og mange andre muligheter til å få en god natts søvn. Taktelt er som RJK sier veldig enkelt for ei natts søvn innimellom. Kjapt å sette opp og kjapp å legge sammen. Vi er 3 personer og hund så ikke mulig å sove i bilen når vi har med bagasje. Taktelt er også en trygghet, tenker jeg. Å telte på bakken i nærheten av der biler kjører kan i noen tilfeller være forbundet med risiko. På en camping vi lå i forrige uke var det 2 små telt i camofarger satt opp like ved innkjørselen til campingplassen. Jeg hadde ikke turt å sove i de teltene.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

geear

RJK, Helt greit, men for min del er det fortsatt ingen av argumentene som veier opp for ulempene.

Når var forresten sist en person i telt ble angrepet av rovdyr i Norge, egentlig? :)

geear

Sitat fra: oroar på torsdag 27. juli 2023, klokken 00:02Gode svar her RJK.

Jeg har 3 telt i forskjellige størrelser, hengekøyer og mange andre muligheter til å få en god natts søvn. Taktelt er som RJK sier veldig enkelt for ei natts søvn innimellom. Kjapt å sette opp og kjapp å legge sammen. Vi er 3 personer og hund så ikke mulig å sove i bilen når vi har med bagasje. Taktelt er også en trygghet, tenker jeg. Å telte på bakken i nærheten av der biler kjører kan i noen tilfeller være forbundet med risiko. På en camping vi lå i forrige uke var det 2 små telt i camofarger satt opp like ved innkjørselen til campingplassen. Jeg hadde ikke turt å sove i de teltene.
Men du kan ikke putte 3 personer på takbøylene på en Model Y?

Påkjørselsrisiko kan man eliminere med plassering av telt, og eventuelt parkere bilen i mellom...

RJK

Sitat fra: geear på torsdag 27. juli 2023, klokken 00:05

Påkjørselsrisiko kan man eliminere med plassering av telt, og eventuelt parkere bilen i mellom...
Hvorfor ikke? TM3 har vel statisk vekt på 225 kg. Gitt vekt på teltet er 50 kg så har man 175 til resten. Far på 75, mor på 55 og et barn på 35, så har man fremdeles 10 kg til dyner, mobiler og pads.

;)

Sitat fra: geear på torsdag 27. juli 2023, klokken 00:04RJK, Helt greit, men for min del er det fortsatt ingen av argumentene som veier opp for ulempene.

Når var forresten sist en person i telt ble angrepet av rovdyr i Norge, egentlig? :)
Som sagt, er ikke taktelt for deg, så er det helt greit for meg. På samme måte forventer jeg det samme, er det greit for meg, så er det vel helt ok for deg. Vi kan ikke alle like det samme.

Sist noen ble angrepet av rovdyr i telt i Norge, har jeg ikke peiling på. Men nå sa jeg aldri at det var kun Norge jeg tenkte på.  8)
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på torsdag 27. juli 2023, klokken 00:05

Ja det med å bli påkjørt sovende i telt.... det har jo skjedd i Norge det.... I forsvaret på øvelse husker jeg godt at en kvinne i telt drept av tanks.... men det er jo noe helt annet. 

Har vel skjedd en annen stygg telt ulykke også i Norge ifm bilpåkjørsel. Mener å huske det...

Er på flere campingplasser i Norge og jeg ville ikke lagt meg i telt plassert helt inntil en trafikkert vei....

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 26. juli 2023, klokken 23:13
Sitat fra: Handyman på onsdag 26. juli 2023, klokken 14:46Jeg hadde dårlig tid og kjørte innom Jysk og kjøpte 2 stk 12x75x200 som jeg kuttet bort for hjulbue og sidebrønner. https://jysk.no/soverom/madrasser/skummadrasser/skummadrass-75x200-plus-f60-dreamzone

Demonterte du sitteputa i baksetet? Er det bare å nappe de rett opp?
Jepp. Superenkelt. Må i tillegg nappe ut en plugg for setevarme mm.
Seteryggene hviler ikke på sitteputa og blir liggende i samme høyde når men fjerner sitteputa. Det er derfor ikke nødvendig å legge noe beskyttende over rammeverket under puta.
Likevel kommer jeg nok til å lage en tynn plate for å dekke åpningen frem ril forsetene slik at jeg heller kan legge bagasje der jeg satte puta på høykant. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA