Hovedmeny

Hvordan er MY uten sensorer (USS)?

Startet av VoltWay, onsdag 19. juli 2023, klokken 23:08

« forrige - neste »

VoltWay

Nå har det blitt levert en del tusen biler her i landet uten ultrasoniske sensorer (USS) og jeg observerer at det ikke lages hurrasanger for Tesla Vision.

Hvilke erfaringer har dere fått så langt, både vinter og sommer?

Jeg har hatt sensorer som har fungert helt topp på de to siste bilene, samt 360-kamera, så det føles som et steg tilbake.

Er Vision så upålitelig at du alltid må basere deg på speil, se ut vindu eller selv observere på kamera?

Nimrad

Jeg personlig klarer ikke forstå de som klarer å basere seg på sensorer. Jeg synes ikke de er pålitelige nok der jeg parkerer. Blant annet har jeg ladekabel hengende ned på bakveggen jeg rygger inn mot i garasjen og de forvirres alltid av den. Heller ikke gode på høye fortauskanter. Vision er enda dårligere, blant annet sliter den når jeg rygger inn i garasje og svinger så den tror jeg treffer sideveggen når jeg ser tydelig at den ikke gjør det(PS: har kun hatt den noen dager, så mulig jeg må rekalibrere).

Ellers savner jeg 360-kamera mer enn jeg savner USS. Spesielt er det vanskeligere å vurdere hvor bent man rygger inn på parkeringsplass/garasje uten det.

Men selve kameraene er overlegne min forrige bil.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

førategangtesla

Ja, du må belage deg på å bruke speil, kamera og erfaring. Jeg har kjørt med vision på min MYP siden jeg fikk bilen i desember, det vil si mitt eget vision  :laugh: siden selve tesla vision ikke er mye å skryte av for å si det som det er.

Sliter fortsatt med å parkere front inn, model y sin front går jo såpass ned slik at jeg kan ikke se fronten på bilen, man ser jo bare vei som i og for seg er fint under kjøring. Men ved parkering front inn mot en vegg så kan iallefall ikke jeg stole på avstanden til vision.

Ved rygging er selvsagt kamera veldig bra sammen med blindsonekameraene, men da må det være fint vær  :laugh: regnvær og vinter gjør kamera også ganske så ubrukelig, så da må jeg ut og skylle av kamera før jeg skal rygge inn  :laugh:

Så det går jo på et vis, men vision er jo to steg tilbake. Jeg savner akkurat dette fra min forrige Honda fra 2011, den hadde parkeringssensorer foran og bak samt veldig fungerende regnsensor  :laugh:

Utover det så er det en fantastisk bil. Skulle bare ønske at tesla ikke var så kjipe at de ville spare noen få hundrelapper per bil, det burde jo heller gå andre veien slik at man skal gjøre bilen bedre og vision er definitivt ikke bedre. Det eneste jeg liker er sideavstanden, den er faktisk ganske nøyaktig, altså fortauskant etc. Ville likevel ha foretrukket sensorer.

geear

Løp forbi en parkert sensorløs Y P i går, parkert front-inn i et p-hus. Hadde telefonen vært litt lettere tilgjengelig hadde jeg tatt bilde. Stod sikkert 1,5 meter fra betongveggen, med bakenden en halvmeter ut i kjøreområdet.

Sitat fra: Nimrad på torsdag 20. juli 2023, klokken 06:58Jeg personlig klarer ikke forstå de som klarer å basere seg på sensorer. Jeg synes ikke de er pålitelige nok der jeg parkerer. Blant annet har jeg ladekabel hengende ned på bakveggen jeg rygger inn mot i garasjen og de forvirres alltid av den. Heller ikke gode på høye fortauskanter.
Må bruke øynene før/mens man parkerer et sted selv om man har sensorer, må alltid slenge et raskt blikk der du skal parkere først enten du rygger eller kjører front-inn.

1. Fortauskanter er for lave. Det trenger man ikke mange forsøk for å finne ut, og da må man ta høyde for det når man parkerer.
2. Ladekabelen vil du se indikert i displayet, og vet at det er den, så kan du kjøre på resten. Den viser oransje/rødt der hindringene er. Og har du noe spesifikt hengende et sted, som ikke egentlig betyr noe, så må du lære hvor nær du kan kjøre eller hvor langt du kan kjøre etter den indikerer stopp. Normalt pleier det være 30 cm eller noe igjen ved stopp. Bakover er det på alle biler nok til å åpne bakluka.

Jeg opplever sensorene som utrolig pålitelige der man kan forvente de å fungere. Front-inn så kjører jeg til de sier stopp og gjerne 5-10 cm til.

Handyman

En enkel måte å lære seg hvor langt fronten stikker er å sette opp et "hinder" som man kjører til man treffer, når man parkerer med fronten inn.
Det kan være et tau fra taket i garasjen, eller en bøyelig stang opp fra bakken. Då den måten lærer man veldig godt hvor langt fronten stikker. Det er ingen erstatning for ULS, men det skader aldri å lære seg hvor langt fronten stikker.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Daniel_0007

Sitat fra: Handyman på torsdag 20. juli 2023, klokken 11:36En enkel måte å lære seg hvor langt fronten stikker er å sette opp et "hinder" som man kjører til man treffer, når man parkerer med fronten inn.
Det kan være et tau fra taket i garasjen, eller en bøyelig stang opp fra bakken. Då den måten lærer man veldig godt hvor langt fronten stikker. Det er ingen erstatning for ULS, men det skader aldri å lære seg hvor langt fronten stikker.

Jepp snor med tennis ball er en klasikker

Model 3 2019 LR Rwd

Handyman

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 20. juli 2023, klokken 12:02
Sitat fra: Handyman på torsdag 20. juli 2023, klokken 11:36En enkel måte å lære seg hvor langt fronten stikker er å sette opp et "hinder" som man kjører til man treffer, når man parkerer med fronten inn.

Jepp snor med tennis ball er en klasikker

ehh, ja ... men da lærer du mer hvor langt frontruta rekker  :laugh:

VoltWay

I en garasje hjemme er ikke noe problem. Jeg rygger alltid inn så langt det lar seg gjøre uansett, så det eliminerer litt av problemet med manglende kamera og sensorer fremme.

Det er i parkeringshus, parkeringsplasser og ellers manøvrering utenfor egen tomt en har mest brukt for sånt.

geear

Jeg anser meg selv som temmelig åpen for teknologi og utvikling, og jeg setter stor pris på at Tesla utfordrer alle gamle sannheter rundt hvordan en bil er og hvordan den skal brukes, som 80 % av alle nordmenn tror jeg også at jeg er bedre enn snittet til å kjøre bil (og mer interessert..), men fjerningen av sensorene er veldig nær å være dealbreaker for en 2023+ Tesla for meg i dag.

Jeg klarer ikke komme bort fra at dette med fjerning av sensorene havner i samme kategori som fjerningen av regnsensor. Det er helt fint å tenke annerledes, men regnsensoren ble fjernet fem år før kameradeteksjonen var klar for det, og samme følelsen får jeg nå, at det er gjort altfor tidlig. Er også tvilende til om dagens hardware er tilstrekkelig for å få en skikkelig god løsning.

Radial

Har to y'er nå, en med og en uten USS, og kan vel ikke si annet enn at Vision-versjonen er en liten vits på 23modellen.

Man ender opp med å bruke en god dose intuisjon, samt "lære" seg hva som er fronten på bilen + litt sikkerhetsavstand.

Eneste positive er at vision virker tegne opp fortauskanter og asfaltkanter på begge sider ganske godt, og avstandene i fargegjengivelse (ingen avstandsvisning) matcher fornuften godt. (Under 10 cm til fortauskant = knallrød strek)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hideyowife

Kjører M3 med sensorer og bestilt MY 2023 uten. Prøvekjørte og syns Vision så bedre ut enn det vår nåværende bil viser oss med sensorer. Så skjønner ikke helt alt ståheiet jeg. Men mulig det var verre før oppdateringer av software? Vi prøvde bil i slutten av juni når vi la inn bestillingen og syns det fungerte ypperlig
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Handyman

Det handler vel ikke så mye om hvordan det ser ut, men om målingene er til å stole på. Hjelper lite om det ser fint ut dersom avstanden er helt på jordet. PS: jeg har kun erfaring med ULS, og kan derfor ikke uttale meg om Vision er til å stole på eller ikke.

geear

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 20. juli 2023, klokken 21:57Kjører M3 med sensorer og bestilt MY 2023 uten. Prøvekjørte og syns Vision så bedre ut enn det vår nåværende bil viser oss med sensorer. Så skjønner ikke helt alt ståheiet jeg. Men mulig det var verre før oppdateringer av software? Vi prøvde bil i slutten av juni når vi la inn bestillingen og syns det fungerte ypperlig
Kan hende det oppleves greit om man ikke har behov for presisjonskjøring, men her kan du se test med målinger fra USS og Vision side by side:

https://youtu.be/I_3y0N4sX8M

Håvar

Litt på grensen til off topic, men i går ble jeg vitne til ei som rygget en kliss ny EQA 350 inn i fronten på en finsk Caddy.
Åpenbart at sensorer og kamera ikke hindrer en fra dårlig håndtering.

Tilbake til topic: videoen i forrige post er omtrent så nyttig jeg opplever vision, så bruker det ikke i det hele tatt.
Som et kompromiss burde det vært USS foran inntil kamera i front er på plass.
Under rygging har jeg ikke savnet sensorer siden det er et godt kamera kombinert med stor skjerm
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

thebadger

Helt upålitelig, hadde det ikke vært for kampanjerente så hadde jeg kjøpt brukt '22
Hvis man svinger inn i en parkeringsluke så ser ikke kamera noe som er lavere enn panseret, så den tror det er klar bane om det står en barnesykkel, lav murkloss osv.
Står du parkert ved siden av to biler og skal rygge ut så har bilen ingen anelse hvor langt unna du er hvis du svinger.
Så du er tilbake til 90-tallet.
Utrolig dårlig argument at man må bruke egne øyne osv, hva er poenget med hjelpesystemer som ikke hjelper. Hvis man ikke krasjer trenger man ikke sikkerhetsbelte heller.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA