Hovedmeny

Hengerfeste på hele tiden?

Startet av Nimrad, torsdag 13. juli 2023, klokken 21:25

« forrige - neste »

Nimrad

Hei,

Venter på MYLR som kommer på onsdag og lurer litt på hva dere gjør med hengerfeste? Jeg har forstått det er tenkt at man skal ta av og på etter behov, men samtidig er det jo utrolig knotete. Jeg kjører ofte med henger, sykkelstativ eller fraktboks bakpå, så det er ganske uaktuelt å bruke masse tid på å ta det av og på. Er det noe problem å bare ha stående? Er det eventuelt noe slags beskyttelse der ute jeg ta på for å dekke opp det hullet som kommer?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

sjokomelk

De to siste spørsmålene: Nei og nei.
Montér det på bilen, kjør og ikke tenk mere på det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Eneste jeg vil legge til er at du gjør lurt i å ta det av og på igjen en gang i året eller noe, og gjerne grise opp "tappen" med kuler, så slipper du at det sitter bom fast om tre år.

ToWalkOrDrive

Mener å ha sett noen som tilpasser / skjærer i lokket til å gi plass til kroken og kontakten.

Dersom du trenger adapter til kontakten (f.eks. 7 poler) er det lurt å velge et som har lokk....mitt er litt halvdefekt etter mye vann/salt/graps...siden jeg ikke har lokk.
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Vanligvis ikke noe problem å ha det stående på. Men vær obs på at det kan "sette seg", og at det kan bli svært vanskelig å ta av når du etter to år finner ut at du vil ta det av igjen.

k1

Sørg for at det er godt smurt/fett på kulene og festeanordningen så løsner det fint. Kan være lurt å ta ut av og til, smøre litt, og så sette rett i igjen dersom du vil ha det stående på permanent.
Ellers risikerer du som andre nevner at det setter seg godt fast og kan være ordentlig vanskelig å ta av.
F.eks. ved innbytte hos Tesla, ønsker de å se at HF kan taes av.

Kim-

Hengerfeste er horisontalt, veldig lett å betjene. Du bruker 10-20 sekunder på å ta det av. Ikke snakk om å ligge seg ned under bilen osv.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

torsteinlyngoy

For min egen del tar det ca et halvt minutt å ta det av og på med plastspakene til formålet. Etter hus/hage var ferdig er det kun i bruk 1-2 ganger pr mnd. Jeg liker bilen best uten hullet i rumpa, så da er det verdt tidsbruken. Men slike plastverktøy for luka er nødvendig. Utrolig at ikke det kommer med, når luka er umulig å få opp uten.

turfsurf

Sitat fra: torsteinlyngoy på lørdag 15. juli 2023, klokken 09:44Men slike plastverktøy for luka er nødvendig. Utrolig at ikke det kommer med, når luka er umulig å få opp uten.
Dekkspaker for sykkel er bra for formålet, og noe mange sikkert har liggende uansett. Lettest å brekke ut fra oppe til høyre sett bakfra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E_S

Om man leser manualen nøye fra hengerfesteprodusenten står det at dersom festet sitter på hele tiden, skal det tas av og settes på minst en gang i måneden slik at mekanisme og lås ikke setter seg fast.

Uansett ser jeg ikke vitsen med å kjøre med festet på hele tiden om man ikke bruker det nesten daglig. Ikke er det noe pent, og ikke er det noe gunstig å fylle opp rommet bak fangeren med skitt og søle og salt heller, gjennom det åpne hullet når dekselet er av.
:)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA