Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Effekten av forvarming ved 10 amp / 16 amp ladekabel

Startet av Olemann, fredag 30. november 2012, klokken 09:54

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#30
vw.no er nå kommet med data på eGolf. Men de spriker:

1.
"Elektrisk Golf
Våren 2014 lanseres Norges mest populære bil også i elektrisk versjon. e-Golf vil få en rekkevidde på 175 kilometer og en topphastighet på 140 km/t. Bilen vil få samme ladestruktur som e-up!"

2.
"Rekkevidde
– Rekkevidde: opptil 150 km1)
1) gjeldende utviklingsstadium"

3.
"Batteri
- Type: litium-ion
- Kapasitet: 26,5 kWt
- Spenning: 324 V"

I praksis burde dette batteriet gi omlag samme rekkevidde som Leaf med 24kwt. Og da er det nok mange som foretrekker et VAG-produkt framfor Nissan.

Men dersom Tesla S kommer med gen III med rekkevidde 300 km, vil antakelig de fleste foretrekke denne selv med en prisforskjell på opp til NOK 100K.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Hyperstress

Noen som har funnet noe oppdatert info om specs i senere tid på Golf Blue e-motion? Evt noen som vet når de kommer med offisielle tall?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

shb

Jeg har fått vite at den kommer etter påske en gang, den får elektrisk oppvarmet frontrute, og varmepumpe til oppvarming. App til mobil.  Lading 8-10 timer med 10A. Den er klar for Mode 3 3,6 kW da 6-8 timer. Hurtiglading (Combo 2)DC 40 kW  30 minutter til 80 % Har fått data på pdf fra selger, om test bilene som var her. Blir nokk en slik som bil nr 2. Hadde tenkt på Tesla Gen 3 men er skeptisk, pga at de ikke følger leveringsplanen som de la opp for Model S, Som jeg venter på dato for enda. Har kjøpt 12 biler hos VAG kun 1 gang har bilen ikke vert der når den ble ble lovet. Da var det NSB/Tog frakt som rotet det til.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Elmo

#33
Sitat fra: shb på torsdag 15. august 2013, klokken 12:41
Jeg har fått vite at den kommer etter påske en gang . . .
Har kjøpt 12 biler hos VAG kun 1 gang har bilen ikke vert der når den ble ble lovet.

Julen 2015 er jo også etter påske engang, så det klarer de nok med god margin ;)


Men fra spøk til alvor. Det skal visstnok være en lukket lansering (kun innbudte) av eUp i slutten av august (i år).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

shb

Jo. E-Up kommer November. Men Golfen kommer ikke den Våren 2014?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Hyperstress

Ser at specs er nå offentliggjort:
24,2kwt batteri. 190km rekkevidde.

http://www.caranddriver.com/news/2015-volkswagen-e-golf-photos-and-info-news

Dere som har en feel med spesifikasjonene basert på leaf eller andre el-biler: Vil e-golf duge på 115km en vei motorveipendling og 250 høydemeter på vinteren? (min100kmt hastighet og vanlig temp i bilen).

Jeg er veldig skeptisk til at det kommer til å gå, i alle fall etter noen år når batteriene taper seg. Men jeg har heller ingen el-bilerfaring. Jeg ønsker ikke bli overtalt til å kjøpe Golf om jeg ender med å ikke nå frem  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tomrh

#36
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. august 2013, klokken 14:34
Dere som har en feel med spesifikasjonene basert på leaf eller andre el-biler: Vil e-golf duge på 115km en vei motorveipendling og 250 høydemeter på vinteren? (min100kmt hastighet og vanlig temp i bilen).
Anta en dag med 15 minusgrader. Hvis golfen har varmepumpe som euroLeaf (har den det?), og du kan forvarme på strøm hjemme og på jobb, og de 250 høydemetrene bare er opp og ned igjen (slik at netto er null høydemeter), så går det vel såvidt. Kan det monteres inn dieselvarmer, så går det uansett bra (trilling m/eber klarer 100 km). Batterier viser seg å tape seg veldig sakte i norsk, kaldt klima, det er varmt klima som knekker dem.

Edit: Forøvrig litt usikker på om varmepumpa har særlig effekt ved 15 minus eller kaldere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hyperstress

Det er 250 høydemeter bare opp..
Om den har varmepumpe så mister den vel mesteparten av effekten når det er særlig kaldere enn -10.. Usikker på om E-Golfen får VP.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tomrh

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. august 2013, klokken 17:54
Det er 250 høydemeter bare opp..
Kjøp TMS 60 om du har råd til det! :) Om pengene kniper så sats på en eller annen 24 kWh bil med dieselvarmer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hyperstress


Sitat fra: tomrh på onsdag 28. august 2013, klokken 21:14
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. august 2013, klokken 17:54
Det er 250 høydemeter bare opp..
Kjøp TMS 60 om du har råd til det! :) Om pengene kniper så sats på en eller annen 24 kWh bil med dieselvarmer.

Ja, planen er å kjøpe en TMS85. Bare greit å gjøre det med enda bedre samvittighet om jeg vet at ingen annen Elbil har rekkevidden jeg trenger
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trond Arve

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. august 2013, klokken 14:34
Dere som har en feel med spesifikasjonene basert på leaf eller andre el-biler: Vil e-golf duge på 115km en vei motorveipendling og 250 høydemeter på vinteren? (min100kmt hastighet og vanlig temp i bilen).
Tvilsomt. Med Leaf greier jeg såvidt 10 mil på de kaldeste vinterdagene, trailerfart i høyrefeltet, uten bruk av varme, 0 netto høydemeter.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

PerBear

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 29. august 2013, klokken 08:58
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 28. august 2013, klokken 14:34
Dere som har en feel med spesifikasjonene basert på leaf eller andre el-biler: Vil e-golf duge på 115km en vei motorveipendling og 250 høydemeter på vinteren? (min100kmt hastighet og vanlig temp i bilen).
Tvilsomt. Med Leaf greier jeg såvidt 10 mil på de kaldeste vinterdagene, trailerfart i høyrefeltet, uten bruk av varme, 0 netto høydemeter.
Det gjelder vel pre 2013 Leaf og at en kommer minst 20% lenger med nyere Leaf?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på søndag 08. september 2013, klokken 12:53
Sitat fra: Trond Arve på torsdag 29. august 2013, klokken 08:58
Tvilsomt. Med Leaf greier jeg såvidt 10 mil på de kaldeste vinterdagene, trailerfart i høyrefeltet, uten bruk av varme, 0 netto høydemeter.
Det gjelder vel pre 2013 Leaf og at en kommer minst 20% lenger med nyere Leaf?

Hvis man med "de kaldeste vinterdagene" mener -15 eller kaldere kommer ikke den nye Leafen en centimeter lengre enn den gamle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Sitat fra: PerBear på søndag 08. september 2013, klokken 12:53
Det gjelder vel pre 2013 Leaf og at en kommer minst 20% lenger med nyere Leaf?
Jepp. Jeg kjører uten varmeapparat.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

Ser at "TV2 hjelper deg" kårer eGolf som testvinner foran Leaf, i god tid før den blir lansert her: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/elgolf-slaar-nissan-leaf-4122637.html
Synspunkter?

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA