Hovedmeny

2015 onboardlader kaputt!

Startet av Erlendmann, lørdag 08. juli 2023, klokken 14:24

« forrige - neste »

Erlendmann

Da var det tid for at min lader også røyk.
Fikk tilbud fra Bertel på å bytte den, 57000 Kr..!!!

Dette går jo ikke å koste på en bil til 80k. Ikke hadde jeg utvidet forsikring, så da gikk det heller ikke å få noe der.

Jeg åpna OBC og fant ut at det er en micrporosessor på det øverste kretskortet som var defekt..

Så jeg tenkte å bare få tak i en brukt OBC fra en hugger, og flytte over kretskortet.

Problemet er bare at det fins ingen obc med korrekt delenummer å få tak i 364000E240.
Alle på nettet er delenummer 364000E245.

Noen som vet forskjellen på disse to delenummerne?

Jeg tenker å ta sjansen og kjøpe en 364000E245, åpne den, og så flytte over kun kretskortet..

Noen som har en kvalifisert mening om det funker?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Erlendmann på lørdag 08. juli 2023, klokken 14:24Da var det tid for at min lader også røyk.
Fikk tilbud fra Bertel på å bytte den, 57000 Kr..!!!

Dette går jo ikke å koste på en bil til 80k. Ikke hadde jeg utvidet forsikring, så da gikk det heller ikke å få noe der.

Jeg åpna OBC og fant ut at det er en micrporosessor på det øverste kretskortet som var defekt..

Så jeg tenkte å bare få tak i en brukt OBC fra en hugger, og flytte over kretskortet.

Problemet er bare at det fins ingen obc med korrekt delenummer å få tak i 364000E240.
Alle på nettet er delenummer 364000E245.

Noen som vet forskjellen på disse to delenummerne?

Jeg tenker å ta sjansen og kjøpe en 364000E245, åpne den, og så flytte over kun kretskortet..

Noen som har en kvalifisert mening om det funker?
Erl....var borte i dette på noen biler men det er mange år siden... men det første jeg kommer på at vi slet med MY14 vs MY15 for de har hvert sitt nr. Husker ikke hvorfor men du har sjekket på etter OBC på eBay, ikke sant? Der handlet vi alt vi trengte av de delene der....da var eBay best.. nå er det jo så mange skrota her i Norge så deletilgangen er sikkert mye beste enn den var da.

Håper jeg husker rett nå og ikke roter.... Det føles som om det var 100 år siden... ;D

Mener Kia også hadde laveste art på de eldste dvs ....40->MY14 og ...45->MY15.

Det er forøvrig plug&play oppsett på å bytte. Se YT videos, det gjorde vi den gangen. Mener vi måtte innom obd2 å resette feilkoder......tror jeg hadde icaresoft på den tiden.... multibrand ... det gikk fint...

Beklager en noe upresis tbm men det er hva jeg husker fra den tiden...

Erlendmann

Takk for svar.

Bilen er en 2016 modell levert i 2015.

Finner ikke noen av de aktuelle obc på ebay ihvertfall, eller mente du at dere klarte å få tak i kun det kretskortet inni obc som er defekt?

Å bytte komplett OBC ser ganske lett ut, men spørsmålet er da om jeg kan bare montere inn obc med 364000E245 delenummeret når bilen egentlig skal ha 364000E240..?

Noen som vet spec på kjølevæsken til disse bilene by the way? Det er blå kjølevæske i min, men jeg mistenker at det ikke er bare å kjøpe "vanlig" blå kjølevæske på biltema og helle på..

Erlendmann

Fikk montert inn ny obc i dag som jeg fikk fra et bilopphuggeri med delenummeret som var hakket nyere; 364000E245. Gav 4000 for den.

Dette funka bra, og bilen lader igjen.

Så i mitt tilfelle funka det ihvertfall å erstatte delenummer 364000E240 med delenummer 364000E245.

For øvrig kan man jo stille spørsmål ved prisen BOS tar for å gjøre denne jobben.. jeg fikk tilbud fra de på kr 57000, og da kosta by OBC kr 49000, eller noe der omkring, resten arbeid og kanskje en skvett kjølevæske..

Dvs at arbeidet var ca kr 8000..

Jeg som aldri har gjort jobben før brukte ca 1 time i garasjen min inkludert å finne frem riktig verktøy etc.. DET er ganske fett betalt for samme jobb hos BOS, de gjør det sikkert på halve tiden av det jeg brukte..
Og da har de sikkert tjent kr 20000+ i tillegg på salg av delen..

Jeg kan ikke si noe annet enn at heile greia lukter nesten svindel... Er helt vilt hva de tar for noe slikt.

Man kan jo bare spekulere, men det virker som om BOS/Kia ønsker at folk skal kondemnere 7-8 år gamle fullt brukbare biler ved å gi overdrevent høye priser på reparasjon..!
Jeg har vært veldig fornøyd med bilen frem til nå, men å ta slike priser for reparasjon på en bil, gjør jo at jeg kommer til å tenke meg om mer enn en gang før jeg eventuelt velger å kjøpe enda en ny Kia...

En annen faktor er jo de skyhøye service-prisene for nye elbiler. Dette er kanskje mer generelt for flere merker, men når jeg hører om priser på service de 3 første årene som er 3-4 gangen av det jeg har hatt tidligere når jeg har kjøpt flunk ny fossilbil, så begynner jeg virkelig å lure på hele opplegget...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Erlendmann på tirsdag 18. juli 2023, klokken 23:46Fikk montert inn ny obc i dag som jeg fikk fra et bilopphuggeri med delenummeret som var hakket nyere; 364000E245. Gav 4000 for den.

Dette funka bra, og bilen lader igjen.

Så i mitt tilfelle funka det ihvertfall å erstatte delenummer 364000E240 med delenummer 364000E245.

For øvrig kan man jo stille spørsmål ved prisen BOS tar for å gjøre denne jobben.. jeg fikk tilbud fra de på kr 57000, og da kosta by OBC kr 49000, eller noe der omkring, resten arbeid og kanskje en skvett kjølevæske..

Dvs at arbeidet var ca kr 8000..

Jeg som aldri har gjort jobben før brukte ca 1 time i garasjen min inkludert å finne frem riktig verktøy etc.. DET er ganske fett betalt for samme jobb hos BOS, de gjør det sikkert på halve tiden av det jeg brukte..
Og da har de sikkert tjent kr 20000+ i tillegg på salg av delen..

Jeg kan ikke si noe annet enn at heile greia lukter nesten svindel... Er helt vilt hva de tar for noe slikt.

Man kan jo bare spekulere, men det virker som om BOS/Kia ønsker at folk skal kondemnere 7-8 år gamle fullt brukbare biler ved å gi overdrevent høye priser på reparasjon..!
Jeg har vært veldig fornøyd med bilen frem til nå, men å ta slike priser for reparasjon på en bil, gjør jo at jeg kommer til å tenke meg om mer enn en gang før jeg eventuelt velger å kjøpe enda en ny Kia...

En annen faktor er jo de skyhøye service-prisene for nye elbiler. Dette er kanskje mer generelt for flere merker, men når jeg hører om priser på service de 3 første årene som er 3-4 gangen av det jeg har hatt tidligere når jeg har kjøpt flunk ny fossilbil, så begynner jeg virkelig å lure på hele opplegget...
Erlendmann :+1:
Gode nyheter du kommer med og veldig godt jobbet. Ja her har du spart mye.

Og ja, Kia må ta seg sammen...det er direkte frekt å gi kundene sine slike høye pristilbud.

Det er litt som med VW og egolf når ting skal fixes der...mange innlegg om det her inne...VW må også ta se sammen....i de tilfellene..og der har det jo bare vært snakk om noen sensorer som skal byttes ut...mens VW priser det helt vilt!

Kim-

Lest at mange av disse OBC tar kvelden på grunn av defekt kjølevæske pumpe, sånn at laderen blir for varm. Kanskje noe å sjekke opp i samtidig. Du kan lese ut lader temp fra OBD porten
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

hanche

Gratlulerer med vel gjennomført jobb!

Hadde du servicemanual for hånden, eller gikk det greit uten? Måtte du gjøre noe spesielt for å beskytte deg mot spenning fra hovedbatteriet? 400 V likespenning er jo ikke til å spøke med.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Eladdin - Elbilfareren

Nå må vi tenke på at verkstedet priser arbeidet ut i fra at det er en elbil, og da må de ta betalt for utlading av hovedbatteriet. Dvs 20 myndige brannkonstabler med spesialutdanning i visuell overvåkning av elbilbatterier under utlading, mye dyrt spesialbeskyttelsesmaterialer dagen etter når de endelig kan ta sjansen på å ta på bilen med 3 cm tykke spesial-superisolerende supergummihansker, og til sist: unntakstilstand i kommunen fom de skrider til verket med superspesial-skrujern og en pipenøkkel ingen kunne tro var funnet opp allerede.
Sånn hørtes det ut når Motorforum skulle ha 35k for å bytte et rustet bremserør fra pumpa bak og frem til h. forhjul og batteripakka måtte demonteres på en iMiev jeg kom i skade til å eie i 3 mnd, og enda mer nå OBC (som forventet) tok kvelden noen mnd senere.
Så: BOS er ikke alene om å drive med reparasjoner som er så mystiske og så skumle at ingen andre enn dem kan tørre å snakke om det uten å få et veldig viktig og alvorlig uttrykk i ansiktet.
(dessuten vet de vel at folk kanskje har forsikring som dekker slike feil (lurt), eller at en kaputt elbil etter garanti kanskje gi et nytt salg bare reparasjonsarbeid prises urealistisk dyrt)

Men godt jobba. Supert at folk faktisk kan fikse elbilen sin selv. :-)
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Erlendmann

Sitat fra: hanche på mandag 24. juli 2023, klokken 11:29Gratlulerer med vel gjennomført jobb!

Hadde du servicemanual for hånden, eller gikk det greit uten? Måtte du gjøre noe spesielt for å beskytte deg mot spenning fra hovedbatteriet? 400 V likespenning er jo ikke til å spøke med.

Hadde ingen service manual, var bare å koble ut 12v batteri, samt 400v batteriet. 400v har en egen tilgangsluke i midten bak forsetene.
Deretter er det bare å skru seg nedover i motorrommet..
Men man bør ha litt peiling på å skru/elektro, vil ikke anbefale folk med 10 tommeltotter å gå i gang med denne jobben. Dog var det tålig rett frem..

Erlendmann

Sitat fra: Kim- på mandag 24. juli 2023, klokken 01:46Lest at mange av disse OBC tar kvelden på grunn av defekt kjølevæske pumpe, sånn at laderen blir for varm. Kanskje noe å sjekke opp i samtidig. Du kan lese ut lader temp fra OBD porten

Tok en dobbeltsjekk på dette nå, kobla meg på med en obd2 Elm dongle, og leste av verdiene med en app på telefonen.
Obc temperatur er ca 45 grader under lading med nødladeren, og man ser at kjølevæsken sin temperatur sykler mellom 42 og 35 grader avhengig av om kjølevæskepumpen går eller ikke. Kjølevæskepumpen går på ca 50rpm når den sviver i intervaller.

En observasjon litt på siden; så ser jeg at batteriets SOH er på ca 92%. Det er vel ikke så galt for en 2015 modell som er gått 75000km?

Electric cars in Norway

paale

Godt jobba Erlendmann 👍 Jeg har også samme problem med defekt ombordlader på 2015 modell. Jeg har spurt verksteder og bilopphuggere om 364000E245 kan erstatte 364000E240, men samtlige mener det er umulig. Jeg håpet og tror de tar feil. Kan jeg altså ta sjansen å bytte obc til 364000E245?

hanche

Sitat fra: paale på torsdag 27. juli 2023, klokken 18:13Godt jobba Erlendmann 👍 Jeg har også samme problem med defekt ombordlader på 2015 modell. Jeg har spurt verksteder og bilopphuggere om 364000E245 kan erstatte 364000E240, men samtlige mener det er umulig. Jeg håpet og tror de tar feil. Kan jeg altså ta sjansen å bytte obc til 364000E245?
Hvis det fungerte for Erlendmann så er det jo grunn til å tro at det fungerer for deg også. Verkstedene vil kanskje si nei fordi de pådrar seg et ansvar om de bytter til noe som kan virke som feil del, men kanskje du kan overbevise dem ved å vise dem denne tråden. Eller du kan bare kjøpe delen hos en hugger og gjøre det selv, hvis du føler deg kompetent til det. På eget ansvar, selvsagt.

paale

Takk for svar, og ja tenker at Erlendmann har vist at det er mulig så da kjører jeg på. Å skifte selv er kjempeenkelt heldigvis. Er verksted ville ha 22k for å gjøre jobben pluss 11k for brukt lader. Det var uaktuelt. Uten noen gang gjort det før tok det meg kanskje 30 mins med gode instruksjoner å få den ut for en tid tilbake. Ville sjekke om jeg kunne fikse den selv. Tenker at viss jeg bytter med 364000E240 igjen vil obc'en ryke igjen når som helst, det er tross alt noe galt med den. Kondensatorer som overopphetes og smelter er vanlig og det skjedde i min. Klarte ikke fikse den selv desverre. På 364000E245 tror jeg kondensator-greiene er fikset. Hakke så mye peiling men tar sjansen.

hanche

Kanskje du skulle få Erlendmann til å si noen ord om kjølevæske. Den sirkulerer vel også i ombordladeren, så du blir nok nødt til å fylle på, og kanskje ta spesielle grep for å unngå luftlommer? Og så gjelder det å bruke rett type kjølevæske. Erlendmann spurte om det, men fikk ikke svar her i forumet. Kanskje han kan fortelle mer om hva han fant ut? Kjedelig å gjennomføre en reparasjon bare for å få trøbbel med kjølingen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA