Hovedmeny

Q2 TMY fra Berlin har ikke LFP batteri

Startet av thebadger, søndag 18. juni 2023, klokken 20:06

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: thebadger på mandag 03. juli 2023, klokken 09:24... tipper det er en rimelig MDF plate elns
Hvis plata er av samme materiale som plata over nedre trunk så bør den tåle relativt mye. Er svært imponert over hva den plata tåler, og hvor lav vekt den har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: thebadger på mandag 03. juli 2023, klokken 09:24
Sitat fra: Kakemoms på torsdag 29. juni 2023, klokken 22:54Min har 3 og det fungerer helt greit. Er fint å ha på langtur så man slipper å få all bagasjen i bakhodet ved bråstopp.
Hvordan stabler du bagasjen? Løse ting burde man legge i en beholder eller brønn, og større ting som passer under hattehyllen treffer baksetene. Ville beklaget meg på hattehyllen som sikring under kollisjon, tipper det er en rimelig MDF plate elns

Sitat fra: RJK på fredag 30. juni 2023, klokken 10:49Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Ladetapet øker endel i kulden når man lader med for liten fart.

Og om man prøver å bruke forvarming, kan resultatet bli at mesteparten av energien går til å forvarme, ikke lade om man prøver å lade og forvarme samtidig.

Det kan derfor lønne seg å lade med 7,2 kW fremfor 3,6 kW eller lavere om vinteren, til tross for høyere nettleie, litt avhengig av prisdifferansen på hoppene.

Man betaler tross alt også for strømmen som forsvinner i ladetap.
Hvis jeg husker rett så er maks effekt på forvarming høyere enn maks ladehastighet på hjemmelading, altså over 11kW/h. Forvaring av batteri for hjemmelading er altså ikke hensiktsmessig.
Jeg hadde model 3 med lfp, og selv med forvarming fra vinterbro til Moss i desember var ikke nok til å få mer enn 70kW/h på superlader ved 18% resterende
Det er vel bare å se hvor mye varmeanlegget i bilen klarer å dra ut. Mange biler har toppen ved rundt 6,6 kW, og da kan det i verste tilfellet være at den drar strøm av batteriet i tillegg til det den drar fra veggen for å dekke det forbruket.

Med støtte for 11 kW bruker man nesten det samme på å forvarme, som det man bruker til å lagre energi i bilen. Så det er klart at forvarming er noe man ikke bør gjøre for mye av, helst ikke noe mer enn 10-15 minutter før "avgang" for å ha varm kupé og smeltet snø og is på rutene (eller så man enkelt koster av resten).

Og lengre forvarming bør man ikke gjøre annet enn når man skal på langtur og vil ha lavt forbruk fra start. Men da bør som sagt bil være ferdig ladet før forvarmingen skjer, og man bør ha effekt nok til at den ikke spiser for mye av batteriet før avgang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på mandag 03. juli 2023, klokken 11:40Og lengre forvarming bør man ikke gjøre annet enn når man skal på langtur og vil ha lavt forbruk fra start. Men da bør som sagt bil være ferdig ladet før forvarmingen skjer, og man bør ha effekt nok til at den ikke spiser for mye av batteriet før avgang.

Jeg tenker motsatt - altså hvis det er absolutt nødvendig å reise med 100% og ikke 98% bør man sette i gang forvarmingen mens bilen fortsatt lader, slik at bilen gjør seg ferdig med forvarmingen og så fortsetter å lade til 100%. Lader man til 100% og så setter på forvarming vil bilen trekke det den kan fra veggen og ta resten fra batteriet, og den vil ikke starte lading igjen så lenge det bare er noen få prosent som går fra batteriet.

Med dagens rekkevidde og tilgang/effekt på hurtiglading er dette som regel ikke så viktig, men sikkert greit å vite om det er noen som absolutt må ha de siste par prosentene der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på mandag 03. juli 2023, klokken 11:59
Sitat fra: RJK på mandag 03. juli 2023, klokken 11:40Og lengre forvarming bør man ikke gjøre annet enn når man skal på langtur og vil ha lavt forbruk fra start. Men da bør som sagt bil være ferdig ladet før forvarmingen skjer, og man bør ha effekt nok til at den ikke spiser for mye av batteriet før avgang.

Jeg tenker motsatt - altså hvis det er absolutt nødvendig å reise med 100% og ikke 98% bør man sette i gang forvarmingen mens bilen fortsatt lader, slik at bilen gjør seg ferdig med forvarmingen og så fortsetter å lade til 100%. Lader man til 100% og så setter på forvarming vil bilen trekke det den kan fra veggen og ta resten fra batteriet, og den vil ikke starte lading igjen så lenge det bare er noen få prosent som går fra batteriet.

Med dagens rekkevidde og tilgang/effekt på hurtiglading er dette som regel ikke så viktig, men sikkert greit å vite om det er noen som absolutt må ha de siste par prosentene der.
Nå tenker jeg du misforstod meg, men jeg tenkte spesifikt på der man er helt i grensa eller endog under grensa for hva man kan dra ut av veggen i forhold til hva varmeapparatet trekker av effekt.

Men jeg synes ikke differansen på 98 vs 100 % er noe å "hyle om", for det viktigste er at bilen blir varm og dermed bruker minst mulig strøm allerede fra avfart. Problemet er delvis at det nok fort trekker mer enn 2 % om man skal forvarme i en time før avgang, og vegguttaket ikke klarer å gi nok strøm til både å lade og forvarme.

Da er det bedre at bilen allerede er fullt batteri på, og så bruker all energi fra veggen til forvarming. Men forstår det er forskjellig hvordan enkelte biler gjør dette, så sjekk alltid hva bilen gjør i de forskjellige scenariene.
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på mandag 03. juli 2023, klokken 12:20Nå tenker jeg du misforstod meg, men jeg tenkte spesifikt på der man er helt i grensa eller endog under grensa for hva man kan dra ut av veggen i forhold til hva varmeapparatet trekker av effekt.

Ja da er vi enige. Altså hvis man kan trekke (nesten) all strømmen man trenger fra veggen gjør man det etter lading og hvis man ikke får nok strøm fra veggen så forvarmer man (om nødvendig) under lading. Forøvrig er jeg helt enig i at dette ikke er noe å hyle om.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på mandag 03. juli 2023, klokken 12:28
Sitat fra: RJK på mandag 03. juli 2023, klokken 12:20Nå tenker jeg du misforstod meg, men jeg tenkte spesifikt på der man er helt i grensa eller endog under grensa for hva man kan dra ut av veggen i forhold til hva varmeapparatet trekker av effekt.

Ja da er vi enige. Altså hvis man kan trekke (nesten) all strømmen man trenger fra veggen gjør man det etter lading og hvis man ikke får nok strøm fra veggen så forvarmer man (om nødvendig) under lading. Forøvrig er jeg helt enig i at dette ikke er noe å hyle om.
Husk at lading på høy SoC skjer med lav effekt, gjerne under 2kW. Med 11kW uttak har man plenty både til lading og varming.

Radial

LR'n i garasjen målte jeg gjennom Easee appen at trakk ca 6kW under forvarming i vinter. (Ingen lading pågikk)

Gikk etter husken ned til rundt 4kW ca når kupeen fikk temperatur.

20A IT 3-fas holder akkurat til forvarming av 1 bil😂

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 04. juli 2023, klokken 08:31LR'n i garasjen målte jeg gjennom Easee appen at trakk ca 6kW under forvarming i vinter. (Ingen lading pågikk)

20A 230V trefas gir 8kW, så da du har mellom 2 og 4kW til lading i tillegg ;-)

hELgenen

Sitat fra: Radial på tirsdag 04. juli 2023, klokken 08:31LR'n i garasjen målte jeg gjennom Easee appen at trakk ca 6kW under forvarming i vinter. (Ingen lading pågikk)

Det var ekstremt - jeg lader alt av elbiler på 3 kw og det er null problem med forvarming av disse i 20 minust i uisolert garasje  - da snakker jeg selvfølgelig om forvarming av kupe i ca 20 minutter før avreise - ikke batteri. Forvarming av batteri ved avreise er jeg usikker på om har noen hensikt......

Kakemoms

Sitat fra: thebadger på mandag 03. juli 2023, klokken 09:24
Sitat fra: Kakemoms på torsdag 29. juni 2023, klokken 22:54Min har 3 og det fungerer helt greit. Er fint å ha på langtur så man slipper å få all bagasjen i bakhodet ved bråstopp.
Hvordan stabler du bagasjen? Løse ting burde man legge i en beholder eller brønn, og større ting som passer under hattehyllen treffer baksetene. Ville beklaget meg på hattehyllen som sikring under kollisjon, tipper det er en rimelig MDF plate elns

På KIA'en min var materialet i tynn plast der en "drar det over" bagasjen. Det er i hovedsak for å forhindre at ting hopper over bakseteryggen ved et krasj, og jeg antar at et bagasjenett ville gjort samme nytten.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

Radial

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. juli 2023, klokken 11:54

Det var ekstremt - jeg lader alt av elbiler på 3 kw og det er null problem med forvarming av disse i 20 minust i uisolert garasje  - da snakker jeg selvfølgelig om forvarming av kupe i ca 20 minutter før avreise - ikke batteri. Forvarming av batteri ved avreise er jeg usikker på om har noen hensikt......

Ble overrasket selv, det duret i begge motorene + full fres i viftene mens den stod i garasjen, og appen viste 6kW strømtrekk.
Da var kupè og batterivarming-symbomet aktivt i appen til Tesla.

Vil tro RWD'n ikke får hentet samme effekt, siden den mangler en motor til å generere varme.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OlaM

Sitat fra: thebadger på søndag 18. juni 2023, klokken 20:06- byttet fra 2021 tm3, hjul-/vindstøy er natt og dag, snakker sammen med vanlig inmestemme i 110km/t, noe som var umulig i den gamle

Tidlig eller sent 2021? Har en sent 2021 TM3 fra Kina, nysgjerrig på hvor mye den oppgraderingen hadde gitt. Selv om den ikke er spesielt stille så går det veldig greit i 110. Har tilbrakt store deler av dagen i 130-150, også i endel regn, vi kan vel ikke hviske akkurat, men vi trenger ikke bruke utestemme heller.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 03. juli 2023, klokken 15:40

Husk at lading på høy SoC skjer med lav effekt, gjerne under 2kW. Med 11kW uttak har man plenty både til lading og varming.
Problemet er vel helst til stede der en har max 6 kW eller gjerne ned mot 3,6 kW og lavere, og det er kaldt.

Da kan det hende all eller nesten all effekt går til å få batteriene varme nok til at de klarer å ta til seg energi, men det er så godt som ikke mer effekt en maks en liten slump som går inn i batteriet.

Så alt man ender opp med da, er å fyre for kråka. ;)
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. juli 2023, klokken 23:55
Sitat fra: Handyman på mandag 03. juli 2023, klokken 15:40

Problemet er vel helst til stede der en har max 6 kW eller gjerne ned mot 3,6 kW og lavere, og det er kaldt.

Da kan det hende all eller nesten all effekt går til å få batteriene varme nok til at de klarer å ta til seg energi, men det er så godt som ikke mer effekt en maks en liten slump som går inn i batteriet.

Så alt man ender opp med da, er å fyre for kråka. ;)
Ja det stemmer, man kan ende opp med å måtte bruke batteriet som buffer, og at SoC i praksis synker før det sakte stiger igjen. I kaldt vær er det derfor lurt lade når man kommer frem, mens batteriet er tålig varmt.

Gusse

Fikk min TMY MCR fra Berlin levert forrige fredag (30.6). Kan den ha LFP?
Når jeg kobler den til hjemmelader (Tesla), så lader jeg opp til 70km/t. Dette er en 32A kurs. Får opp til ca 33km/t på min X, og mener jeg var opp i 49km/t på min M3 som jeg hadde før.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA