Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 10A - 16 A lading

Startet av Wenche, mandag 26. november 2012, klokken 18:33

« forrige - neste »

audioboy

Hvor langt er folket villige til å strekke seg i pris?   


ModelX 85(ikke P), Metallic, 5 seter, Skinn, 4x4, Dobbeltlader, Tåkelys, Tech, Luftfjæring, PDC, Vinterpakke, Hifi.

Tilsvarende S (uten 4x4) koster pr. 3.7.2014  615.500,-

Prisen skal ikke mye over 650k for min del før jeg hopper av.
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

Epleskreller

Sitat fra: audioboy på torsdag 03. juli 2014, klokken 00:24
Hvor langt er folket villige til å strekke seg i pris?   


ModelX 85(ikke P), Metalliec, 5 seter, Skinn, 4x4, Dobbeltlader, Tåkelys, Tech, Luftfjæring, PDC, Vinterpakke, Hifi.

Tilsvarende S (uten 4x4) koster pr. 3.7.2014  615.500,-

Prisen skal ikke mye over 650k for min del før jeg hopper av.

Jeg er på linje med deg. Alternativet mitt er å beholde MS. Må også se den endelige bilen før jeg bestemmer meg.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

satheesh.net

Skal beholde TMS'en. Jeg kommer sikkert til å bli så svak når jeg får sett og prøvd TMX'en at prisen neppe kommer til å hindre meg i et kjøp (kjenner jeg meg selv rett). :P Men håper de holder seg rundt (eller under) dagens TMS priser. ;)

Øyvind.h

Ikke si sånt Sateesh :) Husk at Tesla leser forumet her, så prisen er allerede aaaaalt for høy  ;D ;)

Spøk til side - Elon har allerede signalisert ensifret prosentvis forskjell i pris mellom S og X. Og jeg ser flere amerikanere som hevder at Model X normalt skal prises lavere enn Model S, fordi SUV``er prises lavere enn biltyper som Model S, uten at jeg tror det vil slå til.

Jeg tror fasiten her ligger i utstyrshoppet Model X vil medføre. 4wd vil trekke opp grunnprisen, så ved å introdusere 4wd på Model S har de allerede innført et prishopp for basis Model X vs basis Model S uten at han kan "tas" på ensifret-uttalelsen.

En velutstyrt S85 lander i dag på rundt 600K. Tipper en velutstyrt Model X lander på rundt 700K. Så kan jeg jo håpe jeg bommer grovt i positiv retning :) Men jeg "må" bytte. Hadde aldri byttet fra den lekre Model S til Model X om jeg ikke måtte pga 7-seter-behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:40
Ikke si sånt Sateesh :) Husk at Tesla leser forumet her, så prisen er allerede aaaaalt for høy  ;D ;)

Spøk til side - Elon har allerede signalisert ensifret prosentvis forskjell i pris mellom S og X. Og jeg ser flere amerikanere som hevder at Model X normalt skal prises lavere enn Model S, fordi SUV``er prises lavere enn biltyper som Model S, uten at jeg tror det vil slå til.

Jeg tror fasiten her ligger i utstyrshoppet Model X vil medføre. 4wd vil trekke opp grunnprisen, så ved å introdusere 4wd på Model S har de allerede innført et prishopp for basis Model X vs basis Model S uten at han kan "tas" på ensifret-uttalelsen.

En velutstyrt S85 lander i dag på rundt 600K. Tipper en velutstyrt Model X lander på rundt 700K. Så kan jeg jo håpe jeg bommer grovt i positiv retning :) Men jeg "må" bytte. Hadde aldri byttet fra den lekre Model S til Model X om jeg ikke måtte pga 7-seter-behov.

Hehe... Det var faktisk akkurat det jeg også tenkte da jeg skrev det. Men lot det stå... :P
Men ja, du er nok inne på noe i antakelsene dine. Nå som TMX kommer med 4WD som standard er nok opsjonene der pengene kommer til å fly tipper jeg.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:40
Jeg tror fasiten her ligger i utstyrshoppet Model X vil medføre. 4wd vil trekke opp grunnprisen, så ved å introdusere 4wd på Model S har de allerede innført et prishopp for basis Model X vs basis Model S uten at han kan "tas" på ensifret-uttalelsen.

Dette kan du så klart ha helt rett i ja, men kanskje ikke nødvendigvis? Det går rykter* om at MX skal utstyres med 2 mindre og mer effektive motorer, ikke slik det tidligere har blitt antydet med samme motor som MS bak, og en mindre foran. Ryktene høres fornuftige ut i mine ører, da batteriene umulig (dersom MX ikke kommer med større batterier) kan utnytte på langt nær begge motorene på en gang dersom den kommer med samme motor som MS.

Om ryktene stemmer så er det også grunn til å tro at disse motorene blir en del rimeligere en den store som sitter i MS. Så kanskje dette til en viss grad oppveier fordyrelsen av å ha drift på alle fire? Om ikke annet kan dette forklare hvorfor de gikk inn for at awd kommer i basisversjonen og ikke som ett tilvalg...

*) Jada, det er bare løse rykter :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

satheesh.net

Sitat fra: Amoss på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:40
Jeg tror fasiten her ligger i utstyrshoppet Model X vil medføre. 4wd vil trekke opp grunnprisen, så ved å introdusere 4wd på Model S har de allerede innført et prishopp for basis Model X vs basis Model S uten at han kan "tas" på ensifret-uttalelsen.

Dette kan du så klart ha helt rett i ja, men kanskje ikke nødvendigvis? Det går rykter* om at MX skal utstyres med 2 mindre og mer effektive motorer, ikke slik det tidligere har blitt antydet med samme motor som MS bak, og en mindre foran. Ryktene høres fornuftige ut i mine ører, da batteriene umulig (dersom MX ikke kommer med større batterier) kan utnytte på langt nær begge motorene på en gang dersom den kommer med samme motor som MS.

Om ryktene stemmer så er det også grunn til å tro at disse motorene blir en del rimeligere en den store som sitter i MS. Så kanskje dette til en viss grad oppveier fordyrelsen av å ha drift på alle fire? Om ikke annet kan dette forklare hvorfor de gikk inn for at awd kommer i basisversjonen og ikke som ett tilvalg...

*) Jada, det er bare løse rykter :)

Hmm.. Interessant vinkling... ::)

88charlie

Sitat fra: Amoss på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:40
Jeg tror fasiten her ligger i utstyrshoppet Model X vil medføre. 4wd vil trekke opp grunnprisen, så ved å introdusere 4wd på Model S har de allerede innført et prishopp for basis Model X vs basis Model S uten at han kan "tas" på ensifret-uttalelsen.

Dette kan du så klart ha helt rett i ja, men kanskje ikke nødvendigvis? Det går rykter* om at MX skal utstyres med 2 mindre og mer effektive motorer, ikke slik det tidligere har blitt antydet med samme motor som MS bak, og en mindre foran. Ryktene høres fornuftige ut i mine ører, da batteriene umulig (dersom MX ikke kommer med større batterier) kan utnytte på langt nær begge motorene på en gang dersom den kommer med samme motor som MS.

Om ryktene stemmer så er det også grunn til å tro at disse motorene blir en del rimeligere en den store som sitter i MS. Så kanskje dette til en viss grad oppveier fordyrelsen av å ha drift på alle fire? Om ikke annet kan dette forklare hvorfor de gikk inn for at awd kommer i basisversjonen og ikke som ett tilvalg...

*) Jada, det er bare løse rykter :)

Det er ikke noe problem å bruke de samme motorene, eller større varianter for den saks skyld, siden det er omformerne som styrer belastningen batteriet "ser". Tesla må veie fordelene med å bruke samme uniter på flere modeller opp mot ulempene med ekstra vekt og unyttbar kapasitet.

Fra et teknisk ståsted, og som normann vant til snøføre, er jeg ikke i tvil om at de to drivverkene må være like for å sikre at dynamikken, spesielt ved bremsing/regen, ikke er asymetrisk. Hvis de to motorene får forskjellig masse og/eller turtallsrange vil det gi ustabilitet i kritiske situasjoner, f.eks. regen i en sving på snøføre.

Det vil ikke overraske meg om TMX kommer med 2 stk. Model E drivverk i en modifisert utgave (f.eks. annen utveksling og opplegg for framhjul men ellers likt, inkl omformerne)

Så kan det tenkes at 4WD vil bli mainstream også for TMS med RWD kun for performanceutgavene siden Tesla da kan masseprodusere komponenter for bruk på tvers av modellene. Ev. at std. TMX kommer med 2xTME drivverk og TMX "performance" kommer med 2xTMS drivverk. Her er mange muligheter men tankegangen ser vi ellers i bilverdenen, spesielt hos de 3 merkene i VW konsernet.

Med de kreftene som er til rådighet er nok 4WD uansett en fordel på TMS. (ref dekkslitasje)


Amoss

Sitat fra: 88charlie på fredag 04. juli 2014, klokken 10:02
Det er ikke noe problem å bruke de samme motorene, eller større varianter for den saks skyld, siden det er omformerne som styrer belastningen batteriet "ser". Tesla må veie fordelene med å bruke samme uniter på flere modeller opp mot ulempene med ekstra vekt og unyttbar kapasitet.

Sant nok. Og ulempen med ekstra vekt - og fysisk størrelse og evnt. fordyrende produksjon - som taler for heller to mindre motorer enn en alt for stor og en liten - eller to alt for store. Som du også er inne på så kan jo en mindre motor kunne være den de tar i bruk til Model 3 også, og da får de etterhvert den fordelen med å bruke samme unit på flere modeller med denne motoren også.


Sitat fra: 88charlie på fredag 04. juli 2014, klokken 10:02
Fra et teknisk ståsted, og som normann vant til snøføre, er jeg ikke i tvil om at de to drivverkene må være like for å sikre at dynamikken, spesielt ved bremsing/regen, ikke er asymetrisk. Hvis de to motorene får forskjellig masse og/eller turtallsrange vil det gi ustabilitet i kritiske situasjoner, f.eks. regen i en sving på snøføre.

Stusset i utgangspunktet litt på dette jeg også når de viste at bilen skulle ha en liten motor foran og en stor bak. Men er ikke teknisk nok til å si noe bastant her, og når ingen andre så ut til å reagere så har jeg ikke tenkt mer på denne siden av saken. Men kanskje det er nettopp dette de har funnet ut hos Tesla, og at dette er grunnen til ett evnt. skifte over til 2 mindre motorer?

Sitat fra: 88charlie på fredag 04. juli 2014, klokken 10:02
Så kan det tenkes at 4WD vil bli mainstream også for TMS med RWD kun for performanceutgavene siden Tesla da kan masseprodusere komponenter for bruk på tvers av modellene. Ev. at std. TMX kommer med 2xTME drivverk og TMX "performance" kommer med 2xTMS drivverk. Her er mange muligheter men tankegangen ser vi ellers i bilverdenen, spesielt hos de 3 merkene i VW konsernet.

Med de kreftene som er til rådighet er nok 4WD uansett en fordel på TMS. (ref dekkslitasje)

Ja, helt enig i at 4WD uansett kan være en fordel. Ser det gjerne også på Model 3 når den kommer :)

Er mange muligheter her ja i hvordan dette kan konfigureres. Men å utstyre noen "performance" med to TMS motorer tviler jeg på at vil skje. Alt for mye dødvekt, og det tar alt for mye plass under panseret. Ser ikke at man ikke kan få mer enn nok "sprut" av to mindre motorer. TMS P har i dag litt over 400HK. Har man to motorer på hver litt over 200HK har man så vidt jeg har forstått like mange hester tilgjengelig, antar det samme gjelder dreiemoment også.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på torsdag 03. juli 2014, klokken 14:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:40
Jeg tror fasiten her ligger i utstyrshoppet Model X vil medføre. 4wd vil trekke opp grunnprisen, så ved å introdusere 4wd på Model S har de allerede innført et prishopp for basis Model X vs basis Model S uten at han kan "tas" på ensifret-uttalelsen.

Dette kan du så klart ha helt rett i ja, men kanskje ikke nødvendigvis? Det går rykter* om at MX skal utstyres med 2 mindre og mer effektive motorer, ikke slik det tidligere har blitt antydet med samme motor som MS bak, og en mindre foran. Ryktene høres fornuftige ut i mine ører, da batteriene umulig (dersom MX ikke kommer med større batterier) kan utnytte på langt nær begge motorene på en gang dersom den kommer med samme motor som MS.

Om ryktene stemmer så er det også grunn til å tro at disse motorene blir en del rimeligere en den store som sitter i MS. Så kanskje dette til en viss grad oppveier fordyrelsen av å ha drift på alle fire? Om ikke annet kan dette forklare hvorfor de gikk inn for at awd kommer i basisversjonen og ikke som ett tilvalg...
Motoren i Model S er ikke spesielt kraftig. Bare rundt 90hk kontinuerlig. En SUV som skal kunne dra tilhenger trenger sterkere motor/bedre kjøling enn Model S. Selv om motorene muligens er mindre, vil det høyst sannsynlig uansett bli dyrere med dobbelt av alt (drivaksler, motorer, kabling osv). Prisen kan nok kompenseres noe ved å velge to mindre motorer, men de kommer ikke unna økt behov for kontinuerlig effekt/kjøling.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. juli 2014, klokken 15:49
Motoren i Model S er ikke spesielt kraftig. Bare rundt 90hk kontinuerlig. En SUV som skal kunne dra tilhenger trenger sterkere motor/bedre kjøling enn Model S.

Nja og tja. Stemmer som du sier at den kontinuerlige effekten man kan ta ut er rimelig beskjeden, men selve motoren er jo mer enn sterk nok i seg selv (peek). Slik jeg har oppfattet det så går forskjellen her først og fremst på kjøling? Altså samme motor + bedre kjøling = høyere kontinuerlig effekt? Uansett årsaken så er vi i alle fall enige om at Model X bør kunne levere mer enn 90HK kontinuerlig.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. juli 2014, klokken 15:49
Selv om motorene muligens er mindre, vil det høyst sannsynlig uansett bli dyrere med dobbelt av alt (drivaksler, motorer, kabling osv).

Som jeg skrev: ... til en viss grad oppveier ... :p  Så nei, forventer ikke at det blir like billig med 4wd som det er med 2wd i dag... Bare at prishoppet for akkurat denne delen ikke nødvendigvis behøver å være så høyt som man kanskje ser for seg? Men på den annen side, ett bedre kjøleanlegg - som du jo minnet meg på at den uansett vil måtte ha - kan jo oppveie noen av fordelene her - både i pris, volum og vekt. :p

Men ett annet moment når det gjelder prisen på TMX, vil Tesla se for seg den samme profitten på TMX som på TMS?  De snakker jo om rekordprofitt (25% og økende) i dag, og mener å ha hørt at de i alle fall forventer det en god del lavere på TM3. Men hvordan de ser for seg at den skal være for TMX har jeg ikke hørt noe om?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

#86
Har skrevet dette før men gjentar meg selv igjen.
Audi Q7 4WD 5 seter koster fra $47700 og 1462 stk solgti hele USA i April 2014.
http://motrolix.com/2014/05/audi-u-s-sales-up-19-percent-to-15653-units-in-april-2014-by-the-numbers/

Dette er bilen Tesla liker å sammenligne model X med og ønsker å konkurere direkte med og pris spiller en rolle i dette segmentet også.

Marginene på Model S var mye lavere når produksjonen startet.
X har mye drahjelp på mye like deler som S og større volume fra underleverandører.
Om Tesla mener samme inntjening som S hadde i oppstarten er god nok, har de litt å gå på.
Om en bruker like motorer forran/bak, eller en mindre forran, har nok ikke så mye å si på kjørbarhet, siden det er elektronikken her som må gjøre jobben uansett.
Er svært skjelden en 4WD har lik fordeling forran og bak, men mange har fungsjon for å skru dette på, ofte sammen med krabbegir.
Normal landeveis kjøring, varierer det noe fra merke til merke, noen velger mer kraft forran, slik at bilen oppfattes som fremhjult trekt med fordelene dette medfører, andre har mer kraft på bakhjulene.

Ved bremsing/regenerering er det fordel med mer effekt på forhjulene. ;-)
Bremsene fordeler normalt 70/30 som standard om ikke ABS slår inn. ;-)
Men samtidig må elektronikken fordele slik at kreftene blir best mulig utnyttet uansett om det er for å komme opp i fart, ned eller bare fremkomelighet på glatt/sleip vei.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

88charlie

Sitat fra: sigurdi på lørdag 05. juli 2014, klokken 00:24
Har skrevet dette før men gjentar meg selv igjen.
Audi Q7 4WD 5 seter koster fra $47700 og 1462 stk solgti hele USA i April 2014.
http://motrolix.com/2014/05/audi-u-s-sales-up-19-percent-to-15653-units-in-april-2014-by-the-numbers/
Er svært skjelden en 4WD har lik fordeling forran og bak, men mange har fungsjon for å skru dette på, ofte sammen med krabbegir.
Normal landeveis kjøring, varierer det noe fra merke til merke, noen velger mer kraft forran, slik at bilen oppfattes som fremhjult trekt med fordelene dette medfører, andre har mer kraft på bakhjulene.

Ved bremsing/regenerering er det fordel med mer effekt på forhjulene. ;-)
Bremsene fordeler normalt 70/30 som standard om ikke ABS slår inn. ;-)
Men samtidig må elektronikken fordele slik at kreftene blir best mulig utnyttet uansett om det er for å komme opp i fart, ned eller bare fremkomelighet på glatt/sleip vei.

Du har rett i hva som er vanlig på fossilbiler med 4WD. Kjører selv en bil med Haldex4 hvor kreftene fordeles etter behov. På samtlige av dagens fossilbiler med 4WD og dynamisk kraftfordeling er det i realiteten dreiemoment som fordeles, dvs. at de involverte turtallene er like foran og bak (bortsett fra hvis man spinner). Kraftkilden er selvfølgelig 100 % lik og så fordeles dreiemomentet dit det trengs vha forskjellige løsninger (quattro, haldex, diverse typer clutch osv). Poenget som er viktig å få med seg er at det er liten forskjell i turtall, spesielt på kraftsiden hvor rpm er høyest i systemet. (der er det likt motorturall)

Hvis vi antar et multimotoroppsett, i dette tilfellet elektrisk, må de roterende komponentene ha samme turtall for å sikre at de dynamiske treghetene blir like. Når en roterende komponent blir tvunget til å forandre turtall vil tregheten være proporsjonal med kvadratet av turtallet. Dvs at bare et litt høyere turtall vil gjøre at systemet oppleves som svært stivt i forhold til et annet med lavere turtall. Det er dette prinsippet som benyttes i en gyro eller et svinghjul.

Tregheten vil kunne korrigeres elektrisk men man kommer ikke unna at der er en mekanisk komponent  som er fastkoblet i drivverket og sånt sett lever sitt eget liv. Forskjellige tregheter vil gi stabilitetsproblemer i visse situasjoner, særlig på vinterføre.

Derfor vil jeg anta at de to motorene i TMX vil være ganske like og garantert med samme utveksling/turtall. Det kan være at man bare benytter en kortere variant av TMS motoren foran, ev. 2xTME drivverk men så er det dette med slepekraft som kanskje krever høyere kontinuerlig kapasitet. Da kan man fort se 2xTMS drivverk og det er kanskje ikke så dumt hvis man vil ha volum på high-end rangen (TMS og TMX), samtidig som at TME blir så billig at den "ordner seg selv" mtp. volum.

sigurdi

#88
2xTMS drivverk er ganske lite sansynlig pga fysisk plass.
Ser du på plassen dette tar i bakakslingen på TMS skal det mye til å få plass i en aksling med sving på hjulene. :-)

Elektrisk drivverk skiller seg vesentlig fra standard siden det ikke er fysisk kontakt mellom for og bak aksling, moment på motorer kan styres på en helt annen måte.
Elmotorer kan produseres med ønsket dreiemoment og effekt kurver slik en ønsker i forhold til turtall og dermed kan ulike motorer settes sammen på en helt annen måte en det en kan gjøre med diesel/bensin motorer.

Bare å se på Porsche 918 Spider.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Porsche_918

Bensin motor og elmotor i parallell bak, 608+154 = 762hk
Via 7trins girkasse.
Front 125 hk elmotor med direkte drev (uten gir), men med elektrisk clutch så kan frikobles når ikke i bruk.

Har ikke hørt at denne har noe annet en helt fantastiske å kjøre og stabilitetsproblemer på banen er vel ikke tilstede værende. :-)

Bilen får så mye tilbakemeldinger at elektronikken tar seg av det meste, så omdreining forran og bak holdes konstant, mer krefter forran om bilen detekterer spinning bak, eller mer effekt på bakakslingen ved regenerering om bilen merker at for akslinken går for sakte (glir/låsing).

Er heller ikke problemer å lage to elmotorer som fungerer på samme turtalls område men har ulik effekt og moment kurver som gir dermed helt ulik størrelser og priser.

MB B klasse sin 177hk drivverk forran hadde vært knall sammen med S bak he he.
Tesla lager drivverket til MB elektriske B klasse, som faktisk har fremhjulsdrift.

Har vært borti elmotorer fra noen hundre kW til titalls tusen kW som går med samme turtall. :-)
Størrelse og pris var propesjonalt med effekt. :-)

Men og elmotor på 15MW som gikk med 200rpm på full hastighet, vekt 150tonn, DC motor. (Fremdrift i forsknings fartøy)

AC motorer kan produseres på kundens spesifikasjoner og ønsker, med tanke på turtall of moment og effekt kurver, samt kontinuerlig effekt. (Kjøling)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

timingbeltkiller

#89
Så usikkert det er med (størrelsen på) den statlige konkurransevridningen (/subsidiene for de som  ikke er allergiske mot dette begrepet) i årene som kommer, er det tilnærmet umulig å gjette på pris i N.

Du får ta utgangspunkt i sannsynlig US pris og gjette på dollarkurs og norsk konkurransevridning.
Er pessimist på alle 3 punktene og tror vi nærmer oss millionen i NOK.

BTW
Blir som totalkostnadene for Oslo OL 2022:
Optimistene innbiller seg NOK 30 milliarder
Realistene tror 130
Pessimistene  230.

Jfr Lillehammer OL og ny hoppbakke Holmenkollen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA