Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 10A - 16 A lading

Startet av Wenche, mandag 26. november 2012, klokken 18:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 07. februar 2014, klokken 13:26
Snakket med en på tesla og X beregnes et pris på 800000+..

Noen flere som har hørt noe vedrørende pris ?

Hmmm. Høres kurant ut om man snakker toppspekket med 4wd. Prising av awd opsjonen for Model S er det som vil hjelpe Elon ut av knipa ift. hans påstand om at Model X skal koste det samme som tilsvarende spekket Model S :)

800K syntes jeg uansett høres alt for høyt ut. Bilene er ganske like, ekstrasetene blir opsjon, men karosseriet blir litt større.

4wd og litt større karosseri forsvarer ikke en prisøkning på 270K (525->800) om 800 skal være startprisen for 85kWh. Snakker vi 60kWh er tillegget 323K. Det henger ikke på greip.

Litt fingern i været vil jeg anta 4wd koster 100k ekstra. Da ender en velutstyrt 85kWh på ca 730" med vinterdekk, levering og service.

Godt utstyrt TMX P85 bikker raskt 800K.

Snakker vi 800" + for en skrapa 60kWh så ryker reservasjonen min (og sikkert mange andres). Det ville vært utrolig trist om de priser seg så kraftig opp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

autofil


Godt utstyrt TMX P85 bikker raskt 800K.

Snakker vi 800" + for en skrapa 60kWh så ryker reservasjonen min (og sikkert mange andres). Det ville vært utrolig trist om de priser seg så kraftig opp.
[/quote]
Hva er per i dag påslaget fra std 85 til p85. Jeg har estimert en kost på X til mellom 600-700k. Strekker meg trolig ikke lenger før jeg kansellerer.

KrW

Om den rimeligste versjonen av TMX blir 800 000kr, vil det være over 70% dyrere enn TMS. Høres mye ut i forhold til at Elon sier "a low single digit percentage higher" om prisen på kommende X. Men 800 000 var vel sikkert ikke tenkt som den rimeligste.

De kan selvsagt sette prisen bare litt over en eventuell TMS med AWD og sette et stort prishopp på AWD men på måten Tesla snakker om prisen på får de det ikke til å høres ut som TMX skal bli så mye dyrere pga at den har AWD.

Vi ønsker TMX først og fremst pga. hengerfeste. Bil med AWD har vi kjørt med i 1.5 år og er meget fornøyd med det. Så håper å komme under 650 000kr med hengerfeste, 85kWh og vinterhjul. Men meget mulig vi blir skuffet og prisen blir høyere.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

foe

På min reservasjon står følgende:
Model X vil ha en pris som en tilsvarende utstyrt Model S. Det vil komme flere detaljer ettersom produksjonsstart nærmer seg
Forholder meg til dette.
Eneste + i prisen må vel da bli 4wd og hengerfeste + en stadig synkende kronekurs.

sigurdi

#49
Dessverre så kan vi ikke stole på personale som jobber på Tesla om slike "gjetninger", de burde holdt seg profesjonelle og ikke uttalt seg med synsing.

Dette skal ikke brukes som salgs argument for å få kunde til å kjøpe en S i dag.
De vet akkurat like lite som oss når det gjelder prising på X, samt mye andre ting som skjer i selskapet.

Dette har jo mange på forumet fått oppleve, Tesla har vel hatt litt dårlig intern informasjons flyt dessverre.
Noe er nok bevist, for å unngå lekkasjer av informasjon som ikke skal ut, mens også litt på vedkommende selger hvor ivrig de er til å følge med.
Mye av infoen kommer på møter rundt i verden der Elon svarer på spørsmål, tror ikke det blir laget referat som blir sendt ut til alle butikker etter en slik event. :-(

Men hadde dette blitt gjort er det vel heller tvilsomt om alle medarbeiderene hadde lest alle slike mailer og samtidig husket alle detalj data. 

Vil ikke tro at priser blir fastsatt før tidligst nyttår i år og da er det USA som setter priser og "konverterer" de over til oss.

Med nåværende pris setting av Model S i USA (dette er hoved markedet og priser satt etter dette markedet), så har de lagt seg godt under instegs modellen for Porsche Panamera som de liker å sammenligne seg med.
85kWh modellen ligger faktisk ganske likt som rimeligste Panamera versjone, og 85P mellom Panamera 4 og Panamera S.

http://www.teslamotors.com/models/design
http://www.porsche.com/usa/models/panamera/

Overfører en dette til X, som liker å sammenligne seg med Porsche Cayenne og Audi Q7, så kan ikke prisen på X bli så mye over S. :-)

Q7 Prestige (Topp modellen) begynner på $60 000 som er på nivå med 60kWh Model S, koster i dag.

Porsche Cayenne begynner på 50 000, og Platinium Edition av samme bil begynner 70 000.

http://www.audiusa.com/models/audi-q7/configurator
http://www.porsche.com/usa/models/cayenne/

Å da legge seg 5% over nåværende model S priser gir startpris på $65 500 for 60kWh modell, dersom den kommer med denne batteri pakken.

Tror den heller kommer med 85kWh og et større batteri som er tilsvarende dyrere.

Men samtidig kan de ikke legge seg for langt over Audi Q7, Range Rover, Porsche Cayenne og andre tilsvarende biler i samme segment, da har de priset seg helt ut.

Her er en annen side med litt priser:

http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/compare/?trims=12485-360506_12476-362594_12399-361994

Dette er nok grunnen til at S kom foran X, S kan selges dyrere sammenlignet med material forbruket til X.
Men X kommer etterpå og tar synergi fra produksjons prosessen som allerede er kommet igang og samtidig som batteri teknologien har utviklet seg.

Dermed så får Tesla samme avanse eller høyere på X, som de hadde på S når produksjonen startet.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

autofil

Takk for et "oppløftende" innlegg, sigurdi. Håper de følger din prislogikk.

Olemann

#51
En 10-15 % svekkelse av valutaforholdet neste 1-2 år vil, for en bil til ca USD 70k, bety at den fort blir kr. 50.000.- dyrere, og det uten at Tesla tjener en eneste krone mer.

I tillegg kommer at Hr. Musk kan komme greit unna sitt utsagn om lik pris med Model S ved å tilby noe fundamentalt annet inkludert i X, f.eks. annen type garanti, 100 kW batteri etc. 

Men sålenge forskuddet er refundertbart (Og Tesla ikke går konk....) så er jo ikke dette annet problem at det blir spennende å se hva prisen blir.

Ole

KrW

Sitat fra: Olemann på lørdag 08. februar 2014, klokken 19:43
En 10-15 % svekkelse av valutaforholdet neste 1-2 år vil, for en bil til ca USD 70k, bety at den fort blir kr. 50.000.- dyrere, og det uten at Tesla tjener en eneste krone mer.


Jeg googlet "den norske krone 2015" og dette var første treff: http://www.hegnar.no/okonomi/article750257.ece
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

prophan

Fælt så mange som tar høyde for det verste her - lavere kronekurs pluss store tillegg i pris i forhold til S.
Som en av dere postet, det står i reservervasjonen at X blir marginalt dyrere enn S, samt at Musk har sagt at det blir mindre enn 10 prosent tillegg, nærmere 5 prosent (low digit) og det forholder jeg meg til.
800.000+ bør være en godt utstyrt X.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

KrW

Sitat fra: prophan på mandag 10. februar 2014, klokken 07:50
Fælt så mange som tar høyde for det verste her - lavere kronekurs pluss store tillegg i pris i forhold til S.


I linken jeg postet så tror de at kronekursen vil styrke seg. Jeg tenker også et påslag på ca 5% i forhold til S. Hvor mye AWD vil koste på en luksusbil er vel vanskelig å si. Men pga. ingen avgifter så blir det vel en god del rimeligere enn hos en fossilbil?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

sigurdi

#55
Dersom dere ser litt på linkene i posten min litt tidligere i denne tråden, så koster SUV med firehuls trekk det samme eller mindre en tilsvarende luksus sedan som er med bakhjuls trekk.

I dette segmentet som Tesla legger seg med sine bilder, så er det svært liten forskjell i pris, luksus sedan som S konkurrerer mot er godt overpriset pga det er en luksus biler.
SUV er bare en annen biltype i samme marked.

Som Elon sa når noen spurte om hvorfor en skulle kjøpe X istede for S:

Noen liker SUV andre liker luksus sedaner - prisen som sakt er omtrent lik er bare at smaken er som baken. :-)

(Er bare her i Norge den kommer svært gunstig ut)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Det var akkurat slik jeg kunne forklare til meg selv at prisen på SUVen X blir omtrent lik som S edanen  :) . Som du sier er ofte luksussedaner dyrere enn SUVene. Og de har vel dekket mye av produksjonskostnadene med erfaring fra Roadster og S.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

TrondW

Et tilleggsproblem med TMX og høy pris blir når (og ikke om) det kommer MVA på elbiler og evt. engangsavgift på ytelse. Mulig at vi som har reserver får kjøpt før dette inntreffer , men det blir solgt lite TMX, og TMS for den del, dersom totale avgifter blir 30 - 50 %. Kan bli litt risikabelt å sitte på en bil som det ikke blir solgt et svært lite kvantum av i fremtiden...
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

audioboy

Mva og andre avgifter vil garantert komme gradvis over mange mange år. En Leaf til 550k eller Tesla til 1M ville det ikke blitt solgt mange av. Er ikke 50.000 elbiler bare 6-7% av bilene i Norge? Jeg tror ikke politikerne tør å gjøre noe med avgiftene før andelen elbiler er minst 20-25%.
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

Porsgrunn

Sitat fra: audioboy på mandag 10. februar 2014, klokken 21:28
Er ikke 50.000 elbiler bare 6-7% av bilene i Norge?

Litt avhengig av om du skal ta med alle registrerte personbiler per 31.desember 2012    2 442 964 stk. Eller holde de som mest er for søndagstur og lignende lite bruk utenfor rundt 2 til 2,5%.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA