Hovedmeny

NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

turfsurf

Synes ingen av Teslaene gjør det spesielt bra her mtp forbruk opp mot WLTP.

Men det jeg stusser mest på er at BZ4X AWD har vesentlig lavere forbruk en 2WD. Det rimer ikke fryktelig mye. Det samme at den går så mye lengre enn Subaruen, men det kan jo ha litt med permanent AWD å gjøre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#31
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 06. juni 2023, klokken 16:03Skal Tesla virkelig få jukse seg til bedre tall enn virkeligheten denne gang også?

Model S med 19" er oppgitt til 723 km wltp...
I testen bruker de tall etter største dimensjon. 634 km.
Da er det jo ikke rart at det er lett å overgå wltp tallene for Tesla

I mine øyne er dette HELT motsatt. Tesla er de eneste som sertifiserer bilene sine med WLTP med STØRSTE hjulvalg, mens alle andre gjør det med MINSTE, og når veldig mange da bestiller større hjul enn standard har man oppskriften på misnøye rundt rekkeviddeangivelser. Tesla anslår rekkevidde med andre hjulvalg. NAF kunne sikkert oppgitt det som en tilleggsopplysning, men samtidig er det sertifisert rekkevidde som er dokumenterbar.

Ellers veldig lite spennende i år, de fleste ser ut for å komme ganske tett på WLTP. Kanskje mest overraskende at Model S ikke ser ut for å ta rekkevidderekorden fra Model 3 LR?

Og så må jeg bare nevne at det er litt spesielt at vinneren ser ut for å bli en bil med 0-100 på 3,2 sekunder.   :laugh:

Suverin

#32
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 17:17Men det jeg stusser mest på er at BZ4X AWD har vesentlig lavere forbruk en 2WD. Det rimer ikke fryktelig mye. Det samme at den går så mye lengre enn Subaruen, men det kan jo ha litt med permanent AWD å gjøre.

Kjører de med 20" på alle mon tro? Ser på bildene at Solterraen er med 20" iallefall og wltp-tall for 20". Med 18" har den ca 50km ekstra på wltp-en (466). Om BZ kjører med 18, så rimer det kanskje.

Edit; på bilde de la ut i feeden nå, så ser det ut som 18" på bz4x, da stemmer det ganske greit! Men står også at 4wd kom lengre enn 2wd! Snodig.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Daniel_0007

Årets bil stopper etter 363 km, tydelig at rekkevidde ikke var et av kravene  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 17:34Årets bil stopper etter 363 km, tydelig at rekkevidde ikke var et av kravene  ;D
Daniel  :+1: er ikke det en litt for stor svakhet? Rekkeviddeangst er bare sååååå 2016....


E-Trond

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 16:30
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 06. juni 2023, klokken 16:03Skal Tesla virkelig få jukse seg til bedre tall enn virkeligheten denne gang også?

Model S med 19" er oppgitt til 723 km wltp...
I testen bruker de tall etter største dimensjon. 634 km.

Er vel ikke Tesla som jukser, men NAF som gjør slett arbeide. Men vet vi hvilke hjul de forskjellige bilene har?

Motor gjør slett arbeid ja,og jeg synes de burde sjekke opplysninger fra Tesla når de ber om wltp tall fra de.
Men Tesla har det største ansvaret når de leverer fra seg bil til en slik test.
Ut ifra bilder av bilen,så er det helt klart 19" Tempest som står på.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ReneM

Fra nettsiden:

SitatBilene stoppet i nesten samme område, men kilometermålet baserer seg på bilens tripteller – og denne er forskjellig fra bil til bil.

Dette må være årets spøk? Så dersom 2 biler stopper på samme sted vinner den med størst avvik i speedometer?

har de aldri hørt om GPS? Eventuelt kan de plotte ruten på meter nøyaktig.

Synes det er ganske drøyt at de lønner seg å ha avvik i speedometer som kan fort være mange % og titals km med jukset rekkevidde.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

E-Trond

Sitat fra: geear på tirsdag 06. juni 2023, klokken 17:24
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 06. juni 2023, klokken 16:03Skal Tesla virkelig få jukse seg til bedre tall enn virkeligheten denne gang også?

Model S med 19" er oppgitt til 723 km wltp...
I testen bruker de tall etter største dimensjon. 634 km.
Da er det jo ikke rart at det er lett å overgå wltp tallene for Tesla

I mine øyne er dette HELT motsatt. Tesla er de eneste som sertifiserer bilene sine med WLTP med STØRSTE hjulvalg, mens alle andre gjør det med MINSTE, og når veldig mange da bestiller større hjul enn standard har man oppskriften på misnøye rundt rekkeviddeangivelser. Tesla anslår rekkevidde med andre hjulvalg. NAF kunne sikkert oppgitt det som en tilleggsopplysning, men samtidig er det sertifisert rekkevidde som er dokumenterbar.

Dette er jo lite relevant for denne testen.
Her er fokuset på hvor mange prosent av wltp som oppnås i testen og deretter kåres det en "vinner"
Og da er det særdeles viktig at oppgitt wltp stemmer med hjulvalg under testen.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

elektro

#39
Sitat fra: geear på tirsdag 06. juni 2023, klokken 17:24Ellers veldig lite spennende i år, de fleste ser ut for å komme ganske tett på WLTP. Kanskje mest overraskende at Model S ikke ser ut for å ta rekkevidderekorden fra Model 3 LR?

Og så må jeg bare nevne at det er litt spesielt at vinneren ser ut for å bli en bil med 0-100 på 3,2 sekunder.   :laugh:

Si ikke det, Model S hadde brukt 84% ved 550 km. Det betyr i teorien at den skal gå 655 km. I tillegg har den en buffer under 0... Jeg tippet jo 666 km ;) men så var det denne topografien da.

Elbilforeningen sier at det aldri har vært bedre vær. Det er jeg usikker på, det har blåst en del.

(Når det gjelder 0-100 tiden på Model S, er klarer jeg ikke la meg imponere når bilen for det første ikke er verken satt opp eller konstruert for det. EDIT: For det andre kan du få så utrolig mye annet kult for 1,2 millioner kroner. BMW i4 M50 Fully charged til 740' pluss en Model Y RWD til 460' f.eks. Eller en EQE AMG 53. Eller rett og slett en Volvo EX90. Men dette ble veldig off topic..)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på tirsdag 06. juni 2023, klokken 18:27Dette er jo lite relevant for denne testen.
Her er fokuset på hvor mange prosent av wltp som oppnås i testen og deretter kåres det en "vinner"
Og da er det særdeles viktig at oppgitt wltp stemmer med hjulvalg under testen.

Hvis WLTP for 19" er anslått bare, så er det litt vanskelig. Har lite tro på at forskjellen mellom 19" og 21" er 9 mil. Det beste hadde jo vært om alle kjørte med hjulene de er sertifisert med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Må ellers si at MB imponerer med ganske spot-on rekkevidde på EQS SUV og EQE, samt EQB som overpresterer.

Tesla Y og X er og ganske jevne hvis man tar hensyn til at Y var på vei opp fjellet, og X hadde kommet ned igjen. Y var vel og den bilen med lavest forbruk av alle ved 40mil. Skulle tro Ioniq 6 og ET7 presterte bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

#42
Model S er fremdeles ute. 5% rest ved 600 km. omtrent ved Folldal. Kommer den til Atnbrua, som er på samme høyde over havet, så er det 640 km. Den må vel omtrent til Enden eller Sollia for å slå Model 3, men da skal den ha bra stor buffer under null, for det er faktisk litt stigning dit. EDIT: Det står nå at Model S har passert 650 km. med 0% rest. På buffer altså.. Minner om rekorden til Model 3 på 654,9 km.

PS! Spent på å se sluttresultatet til Xpeng G9. Voyah leverer også varene.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hawK

Burde ikke det oppgitte forbruket samsvare med en rekkevidde på WLTP?

Tenker f.eks på TMY SR som har oppgitt rekkevidde på 455km og forbruk 15,7kWt/100km, men ender på 449km og 12,9kWt/100km.

THE

WLTP-forbruk er forbruket fra stikkontakt. Dvs. inkludert ladetap. Forbruket som rapporteres i testen er forbruket fra batteriet under kjøring.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA