Hovedmeny

NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

elektro

Da er det på'n igjen! :) https://www.motor.no/bil/rekkeviddetesten-sommeren-2023/249773

Diskusjonen i etterkant kommer vel til å gå på det samme som tidligere, løypas natur. Været er nær optimalt, det er meldt blå himmel og 22 grader på Øyer midt på dagen. Noe vind fra vest/nord-vest, men det er snakk om kun 2 m/s i snitt med noen "kast" på 7-8 m/s. På Hjerkinn er det imidlertid meldt kun 12 grader Lett bris (4 m/s) fra nordvest med vindkast på 8 m/s

Dessverre stiller mange av bilene med de største, bredeste hjulene som kan leveres - mens noen har nesten komisk smale hjul.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Fpii

Håper ioniq6 kan dytte tesla ned fra tronen, så får håpe de har valgt riktig skotøy. Veldig synd at det ikke er mer fokus på dette

elektro

Sitat fra: Fpii på tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:18Håper ioniq6 kan dytte tesla ned fra tronen, så får håpe de har valgt riktig skotøy. Veldig synd at det ikke er mer fokus på dette

Ja, det hadde vært gøy, men jeg har mer tro på at det blir ny Tesla rekord. De stiller alltid med riktig skotøy og 3,5 bar lufttrykk. :P

Håper også alle bruker Eco innstillingen i sine biler, dersom det finnes en sånn. Uten at det går på bekostning av komforten. Det kan være helt avgjørende i denne løypa å få de siste km. ut av bilen.

Klykken

Blir spennende og se. Heier på Ioniq da det hadde vært sunt og bra, men tror egentlig Model S haler denne i land nok en gang... :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Hyundai (og KIA) har alltid vært veldig real life realistiske i oppgitt rekkevidde, så det er ingen overraskelse om Ioniq 6 vinner. Og det er flere som følger med oppgitt rekkevidde rett bak disse to.

Sånn ellers, 18 biler med oppgitt WLTP over 500 km. Og da er ikke alle tilgjengelige modeller i markedet med en gang, det begynner jammen å hjelpe.

elektro

Sitat fra: geear på tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:37Hyundai (og KIA) har alltid vært veldig real life realistiske i oppgitt rekkevidde, så det er ingen overraskelse om Ioniq 6 vinner. Og det er flere som følger med oppgitt rekkevidde rett bak disse to.

Sånn ellers, 18 biler med oppgitt WLTP over 500 km. Og da er ikke alle tilgjengelige modeller i markedet med en gang, det begynner jammen å hjelpe.

Sant, men i de testene jeg har sett har det ikke vært sjokkerende lave forbrukstall på IONIQ 6. Har ikke helt styr på dekk osv, men så f.eks. en test hos RSymons RSEV på YouTube i går hvor den gikk helt likt med BMW i4 M40, mens Model 3 var litt gjerrigere. Dog ikke mye. Størrelesmessig er vei IONIQ 6 et sted mellom Model 3 og S.

Ellers er det blitt såpass bra rekkevidde på disse bilene ja, at jeg snart ikke kunne brydd meg mindre. Dette har naturligvis sammenheng med at det også finnes bra med lynladere, de gangene man trenger det. Om en bil har WLTP på 450, 500 eller 550 har ikke veldig mye å si for min del. Jeg kjører ikke Oslo - Trondheim uten stopp. Det største problemet i feriene er at jeg stadig må avbryte et måltid for å flytte bilen. ;)

turfsurf

Mange som er oppe rundt 60 mil WLTP, så kan bli tett i toppen. Løypen favoriserer jo lette biler, så blir ikke overrasket om Ioniq6 slår TMS.

WLTP som NAF oppgir for TMS er med 21" felger, noen som vet hva testbilen har? 9 mil forskjell er jo drøyt mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:59Ellers er det blitt såpass bra rekkevidde på disse bilene ja, at jeg snart ikke kunne brydd meg mindre. Dette har naturligvis sammenheng med at det også finnes bra med lynladere, de gangene man trenger det. Om en bil har WLTP på 450, 500 eller 550 har ikke veldig mye å si for min del. Jeg kjører ikke Oslo - Trondheim uten stopp. Det største problemet i feriene er at jeg stadig må avbryte et måltid for å flytte bilen. ;)
Tja, jeg kjørte nettopp 150 mil med henger, og skal på ferie med to kajakker i sommer. Rekkvidden er langt fra god nok...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:51Mange som er oppe rundt 60 mil WLTP, så kan bli tett i toppen. Løypen favoriserer jo lette biler, så blir ikke overrasket om Ioniq6 slår TMS.

WLTP som NAF oppgir for TMS er med 21" felger, noen som vet hva testbilen har? 9 mil forskjell er jo drøyt mye.

Blir heller ikke overasket hvis ps2 slår ioniq 6  :D  etter 50km så ligger den litt bedre ann
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 11:00
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:59Ellers er det blitt såpass bra rekkevidde på disse bilene ja, at jeg snart ikke kunne brydd meg mindre. Dette har naturligvis sammenheng med at det også finnes bra med lynladere, de gangene man trenger det. Om en bil har WLTP på 450, 500 eller 550 har ikke veldig mye å si for min del. Jeg kjører ikke Oslo - Trondheim uten stopp. Det største problemet i feriene er at jeg stadig må avbryte et måltid for å flytte bilen. ;)
Tja, jeg kjørte nettopp 150 mil med henger, og skal på ferie med to kajakker i sommer. Rekkvidden er langt fra god nok...
Jeg tror det blir telt i stedet for campingvogn på årets ferietur. Hadde nok hengt på vogn om jeg hadde kjørt med fossilbil. Kort rekkevidde er ikke nødvendigvis den største utfordringen, men hovedproblemet mitt er ladetiden som blir for lang med vogn. I tillegg er det mye enklere å kjøre inn til ei drivstoffpumpe å fylle flytende drivstoff enn det er å lade med vogn på slep. Det er alt for få steder det er mulig å kjøre inn å lade med vogn på slep. Der det er mulig er det som oftest slik at man sperrer en annen ladeplass uansett om det er mulig å lade med vogn (f.eks. Tesla Supercharger med "drive thru" som også ofte har for lite plass til å navigere med vogn tilkoblet bil uansett). Forstår godt at de som ofte kjører mye med store og tunge hengerlass, de som har behov for pick-up, eller som kjører mye i forbindelse med anlegg osv. i perifere utkantstrøk sier at de aldri skal ha elbil.

Nå er det nok mange som tidligere har sagt at de aldri skal ha elbil som likevel har kjøpt elbil. Jeg har på følelsen av at tidsbegrepet aldri, ikke nødvendigvis betyr "aldri noen gang", men mer "ikke før biler, rekkevidde, lademuligheter osv. passer mitt behov". 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 11:16
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 11:00
Jeg tror det blir telt i stedet for campingvogn på årets ferietur. Hadde nok hengt på vogn om jeg hadde kjørt med fossilbil. Kort rekkevidde er ikke nødvendigvis den største utfordringen, men hovedproblemet mitt er ladetiden som blir for lang med vogn. I tillegg er det mye enklere å kjøre inn til ei drivstoffpumpe å fylle flytende drivstoff enn det er å lade med vogn på slep. Det er alt for få steder det er mulig å kjøre inn å lade med vogn på slep. Der det er mulig er det som oftest slik at man sperrer en annen ladeplass uansett om det er mulig å lade med vogn (f.eks. Tesla Supercharger med "drive thru" som også ofte har for lite plass til å navigere med vogn tilkoblet bil uansett). Forstår godt at de som ofte kjører mye med store og tunge hengerlass, de som har behov for pick-up, eller som kjører mye i forbindelse med anlegg osv. i perifere utkantstrøk sier at de aldri skal ha elbil.

Nå er det nok mange som tidligere har sagt at de aldri skal ha elbil som likevel har kjøpt elbil. Jeg har på følelsen av at tidsbegrepet aldri, ikke nødvendigvis betyr "aldri noen gang", men mer "ikke før biler, rekkevidde, lademuligheter osv. passer mitt behov". 
Ladetiden blir vel ikke lengre a at du har en vogn på slep. Om noe, vil det vel øke varmen i batteriet, og du lader raskere... ;-)

Jada, jeg skjønte at du mente total ladetid. Jeg bare måtte...

Men nå er det jo endel av bilene som er nede i 18-25 minutter fra 10-80 %, så ladestoppene blir jo enda kortere med rett bil.

Så det vil jo alltids være komboen rekkevidde og ladetid som avgjør, spesielt med vogn bakpå. Jeg skjønner veldig godt de som vil ha helst 800 km om de sleper mye på vogn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Polestar 2 har visst bedre WLTP enn Ioniq ja, den kom ikke opp som nummer 2 på WLTP da jeg sorterte lista på WLTP. Hadde bare ventet at en bil som ser ut som Ioniq 6, som har ofret "alt" for aeroen, og dermed endt opp med verdens styggeste bakende, burde være helt suveren på rekkevidde.  :o

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:51Mange som er oppe rundt 60 mil WLTP, så kan bli tett i toppen. Løypen favoriserer jo lette biler, så blir ikke overrasket om Ioniq6 slår TMS.

Tesla oppgir vel egentlig kun ett WLTP-tall, men motor.no oppgir WLTP for den på 600-634 km avhengig av kombo, men her er det vel egentlig slik at det er S LR som har 634 og Plaid som har 600. Denne ser ut for å stå på standard 19", så her bør nok S være en klar vinner, ja.

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 06. juni 2023, klokken 11:28Polestar 2 har visst bedre WLTP enn Ioniq ja, den kom ikke opp som nummer 2 på WLTP da jeg sorterte lista på WLTP. Hadde bare ventet at en bil som ser ut som Ioniq 6, som har ofret "alt" for aeroen, og dermed endt opp med verdens styggeste bakende, burde være helt suveren på rekkevidde.  :o

Tesla oppgir vel egentlig kun ett WLTP-tall, men motor.no oppgir WLTP for den på 600-634 km avhengig av kombo, men her er det vel egentlig slik at det er S LR som har 634 og Plaid som har 600. Denne ser ut for å stå på standard 19", så her bør nok S være en klar vinner, ja.
Nå er du slem med Porsche-fansen... ;-)

Flere som mener den hekken har veldig mye Porsche-look i seg. Synes nå faktisk Ioniq 6 er griselekker, men den blir for upraktisk for min del. Men kanskje om 5ish år, når dattera mi kanskje er flytta ut. Da trenger jeg nesten bare ego-bil...

Ellers har vel Tesla bare WLTP etter standard-dekkene, men de oppgir vel faktisk beregnet rekkevidde på alle felgdimensjonene du kan få de i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Fpii

Nissan Ariya med minst prosentvis forbruk (ved 100km passering) på batteriet som teoretisk tilsier at denne skal vinne

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 06. juni 2023, klokken 11:35Ellers har vel Tesla bare WLTP etter standard-dekkene, men de oppgir vel faktisk beregnet rekkevidde på alle felgdimensjonene du kan få de i.
Motsatt. Tesla oppgir WLTP med de største hjulene du kan velge i konfiguratoren. Så kan man gå på hjulvalg og se rekkevidden der. Derfor er WLTP på TMS 63 mil, mens man med 19" får WLTP på 72.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA