Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq 85x

Startet av E-Trond, onsdag 31. mai 2023, klokken 21:40

« forrige - neste »

Elektro12

Sitat fra: daktari på torsdag 29. februar 2024, klokken 19:21Dere er da så utålmodige. Ventet 6 mndr på Model S i 2017. Snart 1 år på EX90. 1,5+ år på ID.4 gtx. 1,5 år på iX og EV6.

Men det er mange biler på markedet å velge i.

Jeg har solgt min andre bil og det er litt lenge å vente på ny, samt at det er kjøpers marked nå. Litt lenge å kjøre gammelt vrak for min del.

Og etter noen langturer med el så har faktisk en brukt fossil vært oppe til vurdering i bakhodet noen ganger.

EirikM

Mens vi venter på 85 - synes dette virker som en OK test av forskjellen på gammel vs ny motor. 5% mindre forbruk med 85 vs 80 på motorvei (80-en hadde kjørt 40-50k, mens 85 hadde 1 tomme større hjul).

Det er vel ca den forskjellen man kunne forvente - isolert sett ingen grunn til å bytte, men et lite pluss er det jo.

Egil S

5% mindre forbruk og er vel 7% lengre rekkevidde takket være batteriet og de nye motorene.

I seg selv ikke nok til å forsvare et bytte.

Den har jo også en ny software generasjon og forhåpentligvis fikset endel barnesykdommer.

For moro skyld bygget jeg en lik min RS Coupe, den kom på 657.850kr til kampanjepris med 19" vinterdekk (769.850kr fullpris)
Oppgitt rekkevidde er nå 531km, på min var den 495km, man får 35km mer teoretisk rekkevidde.

Ser man får brukte topp utstyrt RS 80 til 599.000kr, så er spørsmålet om ca60.000kr er nok forskjell til å kjøpe ny i forhold til en brukt for de som er på jakt etter bil.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Contango

60k mer på RS Coupe (som er min bestilling) synes jeg er en gavepakke ift batterioppvarming, ladehastighet, software, dreiemoment, hestekrefter og ny vs. brukt bil. Jeg hadde ikke vurdert Enyaq uten batterioppvarmingen og økt ladehastighet, så bruktbil var uansett helt uaktuelt.
Min bil har jeg fått beskjed kommer noen uker før planlagt, så ikke alle er forsinket tydeligivis. Bestilte rett etter nyttår, så mulig de da var konservative i estimert leveransetidspunkt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Egil S

Ja det er jo det store spørsmålet.
Er det nok, for mange er kanskje 60.000kr mye penger og nok til å velge en ett år gammel bil.
Hvor lenge varer disse kampanjene, går prisene opp? ingen vet.

Jeg ser kampanje prisen som er nå er faktisk litt under det en fullt utstyrt 2023 RS kostet ved lansering. altså pris uten moms og vektavgift.

Selv om det ligger mange RS til 599 er det jo ikke sikkert de blir solgt til den prisen.
reelle forskjellen på ny og brukt er kanskje mer realistisk 80-100.000kr.

Jeg kikker litt på markedet fordi jeg kommer til å legge ut min RS i april, blir spennende å se hvordan det går.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Contango

Om 60k er mye eller lite er jeg enig i er temmelig individuelt. Jeg så det nok ift prisen, og under 10% avslag er ikke så mye for en bruktbil. Jeg lurer på om det kan være stor forskjell på prisvurdering ift kompetansen hos kjøper. Du skal jo ha litt peiling for å vite forskjellene på årsmodellene og hva de betyr i praksis. Erfaringen når jeg har solgt er at kompetansen hos kjøpere er svært varierende.
Renter og dårlig bilsalg tilsier fortsatt kampanje. Inflasjon og kronekurs tilsier det motsatte. Merkenavnene til VAG tror jeg får seg et løft med både ID7 og de tekniske forbedringene på de andre modellene. Det har blitt veldig fornuftige kjøp og beskrives slik i media også. Det hjelper både på nybilsalg og bruktmarkedet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

torerik

Bilen min ble bestilt i midten av november og kommer nok ikke til landet før juni. Mulig det er pga. L&K-versjon...? Nå har jeg heldigvis ikke travelt (har leasingbil til sommeren), men så vidt jeg har forstått må den være forsinket mer enn 6 uker.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

EirikM

Jeg bestilte 85x i månedsskiftet nov/des, de sier levering "i mai" (det mest presise jeg får høre). Skulle egentlig fått mellom uke 12 og uke 17. De sier forsinkelsen er spesielt for AWD.

torerik

Spoiler: Jimi Rosa ville nå valgt Enyaq 85 foran TMY LR.

2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: torerik på mandag 08. april 2024, klokken 20:49Spoiler: Jimi Rosa ville nå valgt Enyaq 85 foran TMY LR.

God video 

bobil1

Noen som har erfaring med å endre valg av felg etter bestilling? Møller sier det kan medføre en forsinkelse på 2-4 uker å endre fra 19" Proteus til 19" Regulus, men at det er lite sannsynlig. Jeg har fått leveringstidspunkt på ca juli/august.

daktari

Fortsatt en stund til bestillingen er låst vil jeg tro, så er sikkert bare å endre?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Superman

Sitat fra: bobil1 på fredag 26. april 2024, klokken 15:03Noen som har erfaring med å endre valg av felg etter bestilling? Møller sier det kan medføre en forsinkelse på 2-4 uker å endre fra 19" Proteus til 19" Regulus, men at det er lite sannsynlig. Jeg har fått leveringstidspunkt på ca juli/august.

Jeg forstår ikke køsystemet for produksjontidspunkt de har på fabrikken. Og da kan det gå begge veier.

Da jeg fikk utlevert min Enyaq, etter ventetid på 1 år og 10 måneder, sa selger at det at jeg hadde beholdt standard 19" Proteus felger sannsynligvis hadde forsinket bilen, kontra om jeg hadde valgt 19" Regulus eller 20"/21" felger. Men selger sa de aldri fikk vite på forhånd hvilke type felger fabrikken periodevis hadde for lite av, og når dette inntraff. Om jeg hadde endret hadde det likevel ikke vært sikkert jeg hadde fått bilen tidligere...

Jeg husker jeg fikk beskjed om at hvis jeg skulle beholde 360-kamera så ble produksjon av bilen utsatt på ubestemt tid, selv om min bil på det tidspunktet var den lengst ventende hos min forhandler. Jeg fjernet da 360-kameraet, men likevel skjedde ingenting på 3-4 måneder. Så sa selger at de fleste bilene som hadde fått produksjonsbekreftelse hos dem de siste par måneder faktisk var med 360-kamera. Så da la jeg inn igjen 360-kamera og fikk produksjonbekreftelse kun dager etterpå. Altså vanskelig å forstå seg på...

2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Supernullet på fredag 26. april 2024, klokken 17:39Jeg forstår ikke køsystemet for produksjontidspunkt de har på fabrikken. Og da kan det gå begge veier.

Da jeg fikk utlevert min Enyaq, etter ventetid på 1 år og 10 måneder, sa selger at det at jeg hadde beholdt standard 19" Proteus felger sannsynligvis hadde forsinket bilen, kontra om jeg hadde valgt 19" Regulus eller 20"/21" felger. Men selger sa de aldri fikk vite på forhånd hvilke type felger fabrikken periodevis hadde for lite av, og når dette inntraff. Om jeg hadde endret hadde det likevel ikke vært sikkert jeg hadde fått bilen tidligere...

Jeg husker jeg fikk beskjed om at hvis jeg skulle beholde 360-kamera så ble produksjon av bilen utsatt på ubestemt tid, selv om min bil på det tidspunktet var den lengst ventende hos min forhandler. Jeg fjernet da 360-kameraet, men likevel skjedde ingenting på 3-4 måneder. Så sa selger at de fleste bilene som hadde fått produksjonsbekreftelse hos dem de siste par måneder faktisk var med 360-kamera. Så da la jeg inn igjen 360-kamera og fikk produksjonbekreftelse kun dager etterpå. Altså vanskelig å forstå seg på...

Super...  :+1: takk for at du elte dette med oss

Det der var galskap!

høres jo ut som noe kunne vært pønsket ut oppe på Hamar - hos de inne i produksjonshallen på Norsk Tipping ;D

EirikM

Første kjørevideo med 85x RS for Speicher Elektrisiert. Var ikke evnen til å anslå rekkevidde med stigning/nedfart en svakhet ved Skoda/VW-navigasjonen?
Dette ser jo veldig presist ut, ingen grunn til å ikke stole på det der.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA