Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq 85x

Startet av E-Trond, onsdag 31. mai 2023, klokken 21:40

« forrige - neste »

Egil S

Står mer her.

https://www.skoda-storyboard.com/en/emobility/enyaq-lk-technical-upgrades-and-extra-elegance/

RS har jo 299HK så 285hk er jo ikke vanskelig, er vel opp 20hk det.
Nye motorer står det, sikkert litt mer effektive slik at de får tatt ut litt mer rekkevidde av den grunn.

Mye nytt, lite vi får glede av, så ut som infotaiment har blitt mer likt ID modellene.

Så får vi satse på de fikser litt mer hos oss i 3.x oppdateringene da Skoda har bekreftet at 4.0 som denne har får ikke vi.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Stavangermannen

Når kommer denne for salg i Norge?

i3/RSiV

Se også denne videoen om 2024 modeller. Den er lang og detaljert, men gir god informasjon om Enyaq 2024 oppgraderinger.
https://youtu.be/s4X8w8sZ8xE?si=Xx0zvt7H7Ox23Ntl

Ser også at Skoda.no har stengt bygg bil konfiguratoren i påvente av å presentere 2024 modell i starten av oktober.

AndesiteSilver_i3

I den nye konfiguratoren står det oppført 1 000kg hengervekt på 85x.
Riktig eller "skrivefeil" ?
- - - - - - - - -

Elektro12

Noen som har kjøpt 85x?

Jeg kjøpte nylig 80x Tour-edition, men vurderer å bytte opp til den nye versjonen da keyless og matrix-mangel er savnet. Har man først hatt det... Må legge 100 lapper mellom.

Fornuftig?

torerik

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 23. november 2023, klokken 20:17Noen som har kjøpt 85x?

Jeg kjøpte nylig 80x Tour-edition, men vurderer å bytte opp til den nye versjonen da keyless og matrix-mangel er savnet. Har man først hatt det... Må legge 100 lapper mellom.

Fornuftig?
Bestilt 85x L&K. I min verden ville 100k mellomlegg vært verdt det, hvis du har anledning. Får jo mer enn bare keyless og matrix, spesielt hvis du lader mye på vinteren. Forvarming var en av tingene som tippet meg i retning av 24-modell.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Elektro12

Sitat fra: torerik på fredag 24. november 2023, klokken 00:40
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 23. november 2023, klokken 20:17Noen som har kjøpt 85x?

Fornuftig?
Bestilt 85x L&K. I min verden ville 100k mellomlegg vært verdt det, hvis du har anledning. Får jo mer enn bare keyless og matrix, spesielt hvis du lader mye på vinteren. Forvarming var en av tingene som tippet meg i retning av 24-modell.

Jeg har "anledning" og tenker oppdatert modell, Matrix, Kessy advanced, familiepakke, side+travel assist, el.bakluke, ny infotainment og drivers display, el.sete, ladeutganger en-masse, trådløs lader++ er egentlig verd mellomlegget.

torerik

Sitat fra: Elektro12 på fredag 24. november 2023, klokken 10:05Jeg har "anledning" og tenker oppdatert modell, Matrix, Kessy advanced, familiepakke, side+travel assist, el.bakluke, ny infotainment og drivers display, el.sete, ladeutganger en-masse, trådløs lader++ er egentlig verd mellomlegget.
Helt enig. Jeg kikket på brukt 22/23-modell, men endte på ny 24-modell fordi det gav god verdi i mine øyne. L&K gav mening pga. utstyrsnivået jeg ønsket, men det var egentlig en sekundær sak - da hadde jeg allerede avgjort at 24-modell var veien å gå.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Elektro12

Sitat fra: torerik på fredag 24. november 2023, klokken 11:40
Sitat fra: Elektro12 på fredag 24. november 2023, klokken 10:05Jeg har "anledning" og tenker oppdatert modell, Matrix, Kessy advanced, familiepakke, side+travel assist, el.bakluke, ny infotainment og drivers display, el.sete, ladeutganger en-masse, trådløs lader++ er egentlig verd mellomlegget.
Helt enig. Jeg kikket på brukt 22/23-modell, men endte på ny 24-modell fordi det gav god verdi i mine øyne. L&K gav mening pga. utstyrsnivået jeg ønsket, men det var egentlig en sekundær sak - da hadde jeg allerede avgjort at 24-modell var veien å gå.

Ja, jeg tror verdifallet også blir mindre på oppdatert utgave enn 80-serien på sikt.

Takk for hjelp til tankelufting.

Elektro12

Da var 85x bestilt. Spesielt ladehastighet, forvarming og effektivitet trakk meg dit fra 80x. Noen i husholdet følte også at rattvarme/setevarme ikke var så dumt å ha nå på vinteren. :)

Vurderte som alltid opp mot Tesla Model Y LR, men med forvarming ++ så fremstår Enyaq som et mye bedre valg. Mer komfort, mye bedre lykter og sensorer. Når infotainment også skal være kjappere og travel-assist/blindsone er med til en lavere pris enn gamle TMY selges for nå er valget lett.

torerik

2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Elektro12

Driver og ser på utstyr:

- Erfaring med Canton Sound System? Forhandler tilbyr å montere en pakke fra Bass-Brothers til 12 lapper.
- Panoramatak - det ser lite ut, noe å gå for? Jeg håper på noe mer i TMY-land størrelsesmessig.

02jan

Det er vel ikke alt som skal sammenlignes med Tesla, panorama taket til Enyaq er ikke laget likt som tesla, men det har funksjon for å åpnes. Usikker på om det også kan gjøres i en tesla.
Jeg valgte dette bort på min (hatt det på mange biler), litt pga kulderas og generell trøbbel med soltak og vann når bilene blir eldre (potensielt problem for 3 eller 4.eier).

På Enyaq for du 3.sone klima - som gir god luft til de bak og kupe'en er romslig, med skiboks på taket vinterhalvåret og ulempe med støy gjorde at jeg droppet dette utstyret. 1 1/2 år sener har ikke tenkt en tanke på det var noe jeg savnet.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

torerik

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 25. november 2023, klokken 19:09Driver og ser på utstyr:

- Erfaring med Canton Sound System? Forhandler tilbyr å montere en pakke fra Bass-Brothers til 12 lapper.
- Panoramatak - det ser lite ut, noe å gå for? Jeg håper på noe mer i TMY-land størrelsesmessig.
Bilen jeg prøvekjørte hadde Canton. Jeg vil si det er ett hakk ned fra mid-range anlegget jeg har i Volvo-en (H&K), så ikke veldig imponert. Canton ligger som en del av utstyrspakken på L&K, så jeg tenker å prøve med det en stund - så oppgraderer jeg heller til Bassbrothers-pakken hvis lyden blir for tynn. Pakken koster ca. 10k fra butikk, men spørs om jeg ikke setter bort monteringsjobben også. Har forstått at det ikke skal være spesielt vanskelig, men tror kanskje ikke jeg får til like pen finish.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA