Balkan-tips?

Startet av Hjortefot, mandag 29. mai 2023, klokken 00:46

« forrige - neste »

Hjortefot

Det går mot roadtrip-tider igjen, så hva med en liten diskusjon av ladesituasjonen i land som tidligere ble kalt for Jugoslavia?

Med Tesla klarer man seg i Slovenia og Kroatia, og Serbia har faktisk et par opsjoner. Men Bosnia/Hzg og sørover er litt tynt. Jeg er ikke god i lokale språk der, så det kan fort bli Top-Gear-roadtrip med en skjøteledning inn på kjøkkenet til en lokal bestemor.

Jeg snublet også over et par universal-kort som Chargemap Pass, men de svikter også der det trenges mest. Trenger jo ikke en løsning for lokale belgiske firmaer så lenge jeg har Tesla, men bosniske ladestasjoner vil jeg gjerne være en usannsynlig bestevenn med.

Gode tips?
Model 3 LR - 2019

eisa01

Skal selv prøve meg selv i Romania med leiebil som er litt tilsvarende - Teslas stasjoner er ikke åpnet for allmennheten.

Det kommer opp ladestasjoner i Ladeklubben så tror de fleste støtter roaming og slikt?

Orbit

Det lille som finnes i Serbia er hovedsaklig samarbeid mellom OMV (bensinstasjonkjede) og Charge&go. De har også en enslig lader i et alpinanlegg sør for Sarajevo. Ellers er Bosnia tilsynelatende nær tomt for hurtigladere, men har noen destinasjonsladere fra Tesla og Porsche.

Charge&go-laderne er tilgjengelig via deres egen app (mot å forhåndsbetale ladekreditt), men også via roaming som Ladeklubben (krever medlemsakap i Elbilforeningen) eller Virta (koster 10 kr/mnd å være registrert). Virta også er de som står for Charge&go sin app-løsning. Det skal også være mulig å betale med kort, ved å skanne QR-kode på laderen som tar deg til en betalingsside på mobilen.

Under er ladekartet til Virta i dette området
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hjortefot

Det ser ut som Bosnia er den største utfordringen, og at Sarajevo står på ruta, uansett. Kanskje et hotell med lading over natta. Men jeg vil jo gjerne dit, så det går bra. Kvalfoss, Milosevic og meg, på en måte.

Jeg prøvde ladekart.elbil.no for å se hva Ladeklubben kan bidra med. Det kommer opp noen få ladere i området, men ingen med de magiske ordene "Støtter Ladeklubben" når jeg klikker på dem. (Romania har noen, for ordens skyld.)

Model 3 LR - 2019

Daniel_0007

Sjekket PlugShare?
Ser ibis hotel har type 2 lader men ja er et land i stein alderen når det konmer til elbiler, tror det kjappeste som fins der er 50kw på veien så beregn god tid, spørs om du kommer sørfra eller nordfra, sørfra så kanskje et lite ladestopp i mostar, fordelen at det er minimalt med motorvei og mye 80/60 veier så forbruket blir lavt.
Model 3 2019 LR Rwd

eisa01

Planlegger du hoteller på forhånd?
Det smootheste vil jo være å destinasjonlade, og alle hotellene jeg har kontaktet i Romania har sagt at jeg kan lade på schuko. Ett av dem har hatt type2 :)

Hjortefot

Sitat fra: eisa01 på mandag 29. mai 2023, klokken 18:43Planlegger du hoteller på forhånd?
Ja, men ikke mange ukene. Nyhetene fra Kosovo om dagen tyder på muligheter for litt mindre koselige ferieopplevelser.
Model 3 LR - 2019

Ed_Eng87

Hei, se her https://placetoplug.com/en/charging-stations/Bosnia%20And%20Herzegovina/map for de faste stasjonene i Bosnia f.eks. De fleste er nærme populære hotell. Men du kan alltid spørre overnattingsstedet om de har kontakter som du kan låne for å lade bilen over natta. Ikke alle er registrert på typiske engelske sider, noen er registrert på lokale. Jepp landet er ca 10 år tilbake i tid til enhver tid. Krigen har satt sine spor og det er mye politisk korrupsjon desverre.

2023 Tesla MYP Quicksilver

Hjortefot

Takk for hjelpen. Jeg er trygt hjemme igjen, så jeg kan vel bidra med litt førstehånds ladetips fra Balkan. Jeg brukte stort sett Tesla-stasjoner, siden det er den kjedelige løsningen, og fungerer nord og midt i Kroatia og Serbia.

I Bosnia juksa jeg litt. Ladet godt opp i Slavonski Brod (Kroatia), og kjørte rett til ypperlige Residence Inn by Marriott Sarajevo. De har en AC-lader kun for Tesla i kjelleren på parkeringshuset og en for andre elbiler utenfor. Med relativt full tank var det null stress å kjøre ut til kysten i Kroatia via Mostar. Iallfall om man er oppvokst med veistandard og terreng i Vest- og Nord-Norge...

Tesla har ikke lader helt sør i Kroatia, men jeg har et nydelig hack til de som skal nedover kysten der og kanskje til Montenegro: Flyplassen til Dubrovnik har en 50 kW lader (og et par AC). Du kjører inn på den korttidsparkeringen helt inntil terminalen. Der ser du en liten bod med laderne på siden. Denne boden er sikkerhetssjekken for flight crew. Hun som var sjef der, var verdens hyggeligste og med flytende engelsk, så sikkert eks-flyvertinne. Du leverer fra deg passet eller førerkortet, og får et rosa plastkort i bytte. Det aktiverer laderen. Så stikker du inn på terminalen og tar en matbit i en kafe (eller kantina i 4.-etasje, ja jeg kjedet meg litt.) Når du så er ferdig, kan du bytte tilbake til førerkort igjen. Så går du bort til neste lille bod. Der sitter parkerings-sjefen for flyplassen og løser kryssord. Han har ikke så mye å gjøre, for parkeringssystemet er topp moderne. Du fikk en parkeringslapp med ditt eget bilnummer på da du kjørte inn(!) Du gir ham lappen og forklarer at du har ladet mens du gestikulerer mot bilen. Han blipper billetten og du kan nå magisk kjøre ut igjen helt gratis! (Det hadde fort kostet deg 15-20 Euro i korttidsparkering ellers.)

God tur!
Model 3 LR - 2019

eisa01

Brukte du Plugshare?

Går rimelig fint her i Romania også, og Plugshare er flittig brukt av folk for å dele status og slikt på ladepunkt. Har alltid vært riktig så langt :)

Hjortefot

Sitat fra: eisa01 på torsdag 20. juli 2023, klokken 20:09Brukte du Plugshare?
Plugshare har mye fin info, det var nok der jeg lærte en del om det flyplass-hacket. Men jeg holdt meg stort sett til kjedelige Tesla Supercharger. Det er ikke så fristende å prøve å få en app til å virke i et land der jeg ikke forstår språket, og til tider ikke engang alfabetet. Jeg måtte for eksempel gi opp en nederlandsk app som tilsynelatende kun ville ha nederlandske debet-kort som betaling. Tanken på en lignende opplevelse med faktisk flatt batteri på bygda i Republika Srpska er ikke fristende.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Det er såpass lavt tempo på dette hjørnet av forumet, at jeg gjenoppliver denne tråden, siden temaet er det samme, med et par oppdateringer:

Kroatia: Flyplasstrikset i Dubrovnik er utgått på dato, og hverken jeg eller lokale drosjesjåfører klarte å få liv i laderne, selv om de nå har fått flere. "Elen"-nettverket har noen 50 kW ladere rundt om og en app jeg fikk til å virke, og det berget meg et par steder. Tesla har uansett bare 120 kW på en god dag, og du må regne med å dele med en annen teslaturist, så det blir 60 kW med kø bak et nedlagt hotell i for eksempel Split.

Tyrkia: Supercharger er gull, for jeg fant ingen ladenettverk med app som virket for meg. Måtte bruke litt sosiale ferdigheter for å få strøm rundt om kring.  ;D  Du tenker kanskje at et hotell med lademuligheter er bra, men den ladestasjonen kan jo være satt opp av et tyrkisk selskap med app. "La oss sende deg en teksmelding for å verifisere..." Ja. Den kommer jo ikke til min norske telefon, iallfall.

Nord-Makedonia: Porsche-forhandleren i Skopje i åpningstiden har hurtiglader. Porche låser den opp for deg, du betaler i kassa hos VW. Fast pris og ikke billig, så kom med lav prosent og stort batteri. Kafeer for lokale pensjonister og drosjesjåfører ved industriområdet bak. Ta med lokal cash og bestill litt søt te (cha) med litt tegnspråk.
Model 3 LR - 2019

El Greco

Vi kjørte nedover til en øy i Egerhavet (Hellas) i vesterled via Italia (ferge) i oktober 2023 og tilbake igjen til Norge i mars i år gjennom Nord-Makedonia, Serbia etc. med vår Model Y. (Vi hadde egentlig tenkt å komme hjem til Jul, men hadde det så fint at vi ble til våren.)

Turen ned i oktober gikk helt knirkefritt med hyggelige opphold underveis etc. etc. Tesla-laderne ligger med ca. 15 mils? mellomrom, og vel framme på øya kunne vi hjemmelade.

Turen opp igjen i østerled bestemte vi oss for på sparket, og det gikk også greit - d.v.s. alle problemer ble løst ganske raskt, men litt undersøkelser på forhånd hadde ikke skadet:

- Siden Nord-Makedonia og Serbia ikke er medlem av EU gjelder ikke vanlig bilforsikring. Vi måtte ut med 50€ og endel venting for et Green Card som vi ellers ville fått gratis i Norge.
- Av samme grunn var mobilpriser ikke som hjemme, og Model Y-ens 'Prime Connectivity' forsvant. Navigasjonskjermen var blank. Vi måtte kjøpe haugevis med GB, lage Mobilsone som Y'en kunne bruke og holde telefonen ut av bilvinduet for kjøling - med lang ladekabel. :-)
- Det var dårlig med Tesla-ladere, men CSS fantes. I Nord-Makedonia brukte vi Chargemap for å finne CSS. Problemet var stort sett lav ladefart. I Serbia var CSS skilta med ladeikon langs veien på mange bensinstasjoner (stort sett OMV/Charge&Go). Nord i Serbia var det et par Tesla-ladere, og fra Slovenia var det som hjemme igjen med mobildekning, god Tesla-dekning og alt på stell.
- Du må ha et 'V-pass' for å kjøre på motorveier i Ungarn - som vi fikk vite da boten kom 3 måneder seinere...

Vi hadde tenkt å være litt turister opp igjen også, med bl.a. Praha på planen, men kom til at nok fikk være nok etter Gyõr i Ungarn og kjørte i ett strekk 1600km til Hirtshals i øsende regnvær. 17-18 timer tok den turen - med lading.

Vi brukte Booking.com når vi forstod sånn ca. hvor langt vi ville komme dag for dag, og det fungerte utmerket. Hadde vi bestilt på forhånd ville vi nok vært stresset og ulykkelige av og til.

Men vi var frie som fugler/elbilister! Noe skal man da ha igjen for å være gammel og pensjonist,
P.S. Det går fortere å kjøre i Østerled til Athen. Og det blir mye billigere - og like komfortabelt og hyggelig - når du har knekt koden. D.S.

Hjortefot

Kom på et par ting til jeg fikk ordnet annerledes enn El Greco her:

Grønt kort: De spør etter det i Nord-Makedonia og Tyrkia (og jeg gjetter på at det kan komme godt med i en knipe andre steder). Det er ikke et kort, og det er ikke grønt. Det er et bevis på at du har forsikring på bilen. 2 A4-sider på engelsk. Her stod jeg og så dum ut, men fant ut at man kan laste det ned fra sitt forsikringsselskap og vise det fram på telefonskjermen. Bare logg inn og finn bilforsikringen din, så er det et av de første valgene du finner, iallfall for meg (Gjensidige). Skriv ut og putt i hanskerommet rett før avreise, det har begrenset gyldighetstid. Mobildekning i en stressa situasjon krever flaks.

Kosovo er ikke med på grønt kort, siden de ikke får være med i FN en gang. Der må du kjøpe en forsikring på grensa (10 Euro for noen dager). Jeg kjørte pent og forsiktig på den forsikringen...

Nord-Makedonia og mobilnett: Det er billig med A1-kontantkort. Finn en A1-mobilbutikk i et kjøpesenter, så kan de hjelpe deg, for du får ikke registrert nummeret siden du ikke er makedoner. Uregistrert kontantkort til nesten anonym databruk i god småkriminell-stil fungerer fint, moderne telefoner har oftest plass til et ekstra simkort.

Mange land har et vignette-system for å få kjøre på veiene (eller motorveiene), og som regel har de en offisiell side der du kan betale og legge inn registreringsnummer, så ordner alt seg. Utfordringen er å finne riktig side. Noe som ser statlig ut og er like kjapt, stabilt og velfungerende som byråkratiet i aktuelt land, med riktige bokstaver for landet på slutten av nettadressa. Tror det gikk bra.
Model 3 LR - 2019

Rosstopher

Hvis du skal utenfor EU og trenger å bruke mobil til en billig penge kan jeg anbefale appen Airalo. Der kjøper du eSIM til latterlig lave priser og slipper å dra innom noen fysisk butikk. Du ordner alt før du reiser hjemmefra og kan bruke mobilen nesten som hjemme. Tar bare noen få minutter å sette opp.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA