Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

Warlock

:-\

Så ikke helt bra ut det der nei, og det går vel med en god del elektronikkrens...
Er det over hele kassa inni, eller har dt holdt seg til nederste del?

worry

Alt oksidpulveret kommer nok fra selve kassa. Har samlet seg mest i bunnen. Har foreløpig bare åpnet ene siden. Men her må det ha vært vått lenge, så jeg lurer på hvor mye som er ødelagt.  :P
Think lithium

Marsto

Oioioi, worry. Her ser det ut til å være galvanisk tæring så det holder. hvis du smaker litt på det tenker jeg det er saltaktig. Jeg tror kassen er ubrukelig. Det ser ut til at aluminiumen er så ødelagt at den aldri vil bli tett igjen. Kanskje noe av komponentene kan reddes hvis du får de regjort.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Det må ha stått vann der i flere år ja...
Men er ikke sikker på at kassa ikke kan repareres, mulig man må slipe/file litt og bytte pakninger, men burde vært mulig å få tett igjen. (Det funker i alle fall på kjølekretsene i påhengsmotore. Selv om det er mye pitting og slitasje der, får man ofte det "bra"/tett igjen uavhengig om en del aluminium er borte).

For elektronikken har jo kortene et relativt tykt lag med lakk utenpå komponenetene, og de er stående, så det er vel mer irr i kontakter og slikt som er hovedproblemet. Likevel, det har jo kunnet oppstå noen lysbuer mot høyspenningskretsene dessverre, for 12V og 5V er det nok ikke potensiale nok for å få overslag gjennom lakken.

Det blir spennende å se hva som har overlevd, og forhåpentligvis ser et værre ut enn det er...

worry

Nå har jeg åpnet den andre siden. Like jævlig der. Jeg tok bilder med mobilen bare. Så ikke før nå etterpå hvor dårlige bildene blir. Jeg burde ha lært. Ikke mye å vise fram.
Har demontert alle kortene og laderen på den siden. Kan ikke se åpenbare feil, med mitt sleggemekaniker-øye.

Hva er beste remedie for å rense kortene? Alle rustne skruer putter jeg i sitronsyrebad. Så kan de få en sprut zink etterpå.
Det var heldigvis lite irr på kontakter. Noen svarte pinner på den som het Control. Det ser ut som om EPO samles der. Kanskje derfor jeg ikke fikk kontakt gjennom EPO-kretsen? Har sett mer nøye på reed-releet under lokket foran. Jeg tror den er ok. Fikk det til å klikke i den nå. Må måle senere.

Tilbake til framsiden. Noen som har demontert der? Jeg ser foreløpig ikke hvor jeg skal starte.
Think lithium

Warlock

For å rengjøre elektronikk er isopropanol eller elektronikkrens og en nylonbørste av noe slag ikke ille...
Er det mye skitt på kortene kan man kjøre et såpebad på de også, men skyll godt etterpå og la de tørke skikkelig. Eventuelt ta en runde med isopropanol for å tvinge ut vannet igjen til slutt.
Pinnene kan man pusse med veldig veldig fint sandpapir om det er korrosjon som må fjernes, eventuelt kan man få noen elektronikkkyndige til å bytte kontakten om den ikke leder noe signal lengre..

(Vet om folk som har kjørt hovedkort fra datamaskiner en runde i oppvaskmaskina med stor suksess, til og med med glansvask for å få et fint beskyttende lag. Vet ikke helt om jeg ville gått helt dit :)

worry

Takktakk. Prøver litt forskjellig. Men tar ikke sjansen på oppvaskmaskin.  :D
Skal ta noen bilder når jeg får demontert resten. Hvis det er mulig da.
Think lithium

Marsto

Er helt enig i at konstruksjonen og innmonteringen av PCU er helt utrolig knotete, ja. Brukte lang tid på å få den ut. Her er et bilde fra framsiden av min. Jeg fikk skiftet sikringer for varmeapparat som er kortet til høyre med hvite tilkoblinger. Jeg startet med å merke alle tilkoblingene til kortene. Her er et bilde.

worry

Takk. Det så jo mye hyggeligere ut.  :)  Legger ved det beste av bildene jeg tok.

Øverst til høyre i ditt bilde er det tre tilkoblinger, som samler EPO-kretsen. Så går kretsen på baner i kortet og kommer ut igjen på andre enden. Det er den som er merket Control. 6 pinner tror jeg. I mitt bilde er den nesten dekket av al-pulver. Det er den som har helt svarte pinner, og jeg håper EPO-kretsen kun er brutt der. Skal måle.

Denne siden du har avbildet har jeg fått tømt helt. Andre siden må jeg pønske litt på.  :)
Think lithium

Marsto

Ja,vedig bra jobba. Det jeg ser av bildene er at kassen er i veldig dårlig stand. Det må mer enn nye pakninger til for å få denne tett, tror jeg. Noen av kantene ser helt opptæret ut. Har du en brukbar kasse som komponentene kan flyttes til?
Hvis ikke tror jeg du må du bruke tettemasse på toppen av alle nye pakninger før lokkene legges på. 

Marsto

Pitting tæring er speiselt vanskelig å håndtere og er opptrer ofte ved jordingsfeil i lavspent anlegg som 12v og 24V. Det opptrer vilkårlig og sprer seg. Det som kjennetegner pitting tæring er at man ser små hvite felter som ved berøring blir til støv og man kan etter litt pirking i aluminiumen se hull rett gjennom eller dype groper avhengig av platetykkelse. Se vedlagte bilde av typisk pitting i 5mm sjøvannsbestandig aluminium. Overført til PCU kassa er det viktig å sjekke alu overflatene overalt og se om pitting har oppstått fra innsida. 

worry

Hei. Takk for det. Jeg skal nok få kassa tett nok. Men først må jeg få PCU'en til å fungere, hvis mulig.

Jeg kommer til å bore luftehull, slik at jeg kan koble til et tørkefilter. Og så må kassa beskyttes mot sprut og rennende vann. Det er gjort for dårlig jobb med det slik bilen er konstruert.

I går fikk jeg lirket ut ramma som holder PCU'en. Jeg deler den i to, slik at den øverste bjelken kan tas av for seg. Da blir det en mye lettere jobb. Alle gummiopphengene til boksen er ferdige, så jeg må finne på noe lurt der. Motorrommet ser jo romslig ut, nå som boks og ramme er tatt ut. Fint å komme til for å beskytte mot rust flere steder. :-)
Think lithium

Marsto

Spennende. Håper du får det til. Ser av bildet ditt at det er montert en stor sylindrisk komponent i fremkant av motorrommet. Den ligner på en kjøler av noe slag. Hva er det?

worry

Jeg fant ut av det. Nå er kassa tom.  :)
Det blir en stor rense- og pussejobb. Usikker på hvor mye jobb jeg skal legge i det før jeg har testet om det virker. Noen som vet hvilket kort programmet og startsperra er lagret på?

Under alle kortene på framsiden er det et stort lokk. Jeg går ut fra at det er for kjølekretsen? Det ser ok ut, og jeg vil helst ikke åpne opp der. Men jeg bør kanskje trykkprøve?

Den blanke tanken er en liten volumutvidelse på varmesystemet. Forrige eier har montert en 5 kW dieselvarmer. Da er det greit at det er litt ekstra vann.
Think lithium

worry

Det har gått med mange timer med rengjøring. Rustne skruer er rengjort i sitronsyre. Al-oksyd forsvinne fort, rust trenger lengre tid. Nå har jeg vel fjernet zinklaget også, så noe lurium må på skruene sikkert.
Kretskort er rengjort vha. WD40 og børste. Skylt med varmt vann etterpå. Elektronikkrensen fra Biltema syntes jeg ikke fungerte noe særlig.
Jeg må bytte kontakten som heter Control. Den ene pinnen fulgte med stikket ut. Hva heter denne kontakten? 10 pinner. jeg har en kompis som fikser den jobben.
Artig detalj på kortet, oppe til høyre. Det står "Think Fast". Skal tro hva det betyr?
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA