Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

worry

PCUen er ferdig renset og montert sammen. Nå måler jeg kontakt gjennom EPO-kretsen. Det er jo en forbedring!

Men jeg har hurtigmontert for test i dag. Det funker ikke. Ingen klikking i batteriet, og jeg får Power Limit lys og også blinkende lampe for nøkkel/startsperre. Litt rådvill nå..

Har modifisert kassa litt. Tettet helt nede til venstre. Det satt en plastplugg der. Ukjent funksjon, kanskje overtrykkventil? Boret og gjenget opp hull for å koble til tørkemiddel oppe til venstre. Ved siden av de oransje kontaktene.
Think lithium

Warlock

Kult, her har du jo virkelig kommet langt :)

Får du kontakt med den via CHAS eller CommTool (eventuelt SavvyCAN)?
Det er jo bare finne neste feilmelding og se om den også kan tolkes og utbedres (håper vi)

worry

Ja, jeg må lære meg de programmene nå. Problemet er at jeg glemmer slike ting altfor fort. Det komme sikkert Dummy-spørsmål fra meg snart.
Egentlig er det ikke overraskende at PCUen ikke virker, med tanke på hvordan det så ut inni der.
Her er baksiden av sikringskortet, eller hva det heter. Fikk byttet den 10-pin Molex kontakten. Men hele banen som tilhørte EPO-kretsen var borte, så det ble ny bane. :-)
Think lithium

Warlock

Warlock

Sitat fra: worry på søndag 17. september 2023, klokken 15:43Dette kortet lurer jeg på. Det ser smart ut.  :D
Jeg tenker litt framover. Dersom ting ikke virker. Er det dette kortet som har hele den programmerbare logikken? Er alle de andre kortene "dumme" slaver? Altså, om jeg antar at det er i orden... kan jeg flytte bare dette over til en fungerende PCU? Og slippe programmering?

Slik jeg ser det etter å ha gravd litt i en Gen2 PCU her så burde det gå å flytte over kun det kortet der. Det er ingenting annet som har noe med styringen i PCU å gjøre. Så ja, det ser ut som de andre er enten egne frittstående enheter (som batteriladeren) eller "dumme" slavekort.

worry

Hei,
Takk for svar. :+1:
Jeg gleder meg egentlig nå til å hive meg på denne bilen, men har vært opphengt i den andre med jordfeil og vann i batterikassa. Nå ser jeg slutten på det prosjektet.
Dvs. jeg må løse problemet med varmeapparat, nå har den siste jeg hadde av originale varmere sluttet å virke. Jeg ser på strømmåleren at det prøver å skru seg på, men faller til null igjen med en gang. Forrige vinter kom det på etter noen forsøk. Finnes det en fix for det?
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på onsdag 15. november 2023, klokken 11:47Hei,
Takk for svar. :+1:
Jeg gleder meg egentlig nå til å hive meg på denne bilen, men har vært opphengt i den andre med jordfeil og vann i batterikassa. Nå ser jeg slutten på det prosjektet.
Dvs. jeg må løse problemet med varmeapparat, nå har den siste jeg hadde av originale varmere sluttet å virke. Jeg ser på strømmåleren at det prøver å skru seg på, men faller til null igjen med en gang. Forrige vinter kom det på etter noen forsøk. Finnes det en fix for det?

Hei worry. Hvilken software versjon har du? Hvis du kobler på chas så står versjonen oppe til høyre. Jeg ser at det er noen versjoner som kan påvirke spenningsmåling i PCU. Det gjelder spesielt versjon D. Nøkkelprogrammering er også nevnt her i PATS (passive Anti Teft System). Kan det være bare å koble fra dette via chas så er vi kvitt omprogrammering av nøkler?

Her er teksten på engelsk som beskriver problemet på enkelte PCU`er.

Mains voltage measurement scaling factor

Due to a mistake, PCU rev. D has a different mains voltage measurements scaling than other PCU revisions. Since the default value is for PCU rev E, F, G and Gen 0, this setting is needed only for vehicles using PCU rev. D.

Action: Set SIADIS parameter #321 - FncEna2 - bit 2 – to
0 = Rev D, Factor 0.01068
1 = Rev E, F, G and Gen 0, Factor 0.01178 (default)

PATS (Passive Anti Theft System)
If the Keys were not programmed at the factory the vehicle will not be able to start.

Action: Set SIADIS parameter #322 - FncEna - bit 7 – to
0 = Enable (default)
1 = Disable
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Det der du beskriver er vel siste krampetrekninger før det ryker helt og tar da ofte med seg sikringa i PCU også. Det er i alle fall det de fleste beskrivelsene går ut på (og min egen erfaring med 2stk slike kolber).

Det er noen som selger en varmekolbe til Gen1 på finn nå, men da må du bytte plugg.

Ellers har vi nå en test med et PTC luft-varmeelement uten å ha gjort noe annet enn å sette inn en liten "jukseboks" på kontrolllinja. Ber bilen om varme omgjør boksen signalet til 1Hz firkantpuls, 60% PWM på, som er "på" for PTC elementet. Ulempen er jo selvsagt at bilen ber om varme gjerne noen sekunder etter bilen er skrudd av, så stor mulighet til å sprenge precharge om man ber om varme ved oppstart, eller med å skru bilen fort av og på (så ja, det vanlige problemet med PTC). Dette er et kjedelig enkelt kina-PWM-kort, koster ingenting, men det virker, og Arnie har varme i bilen i vinter. Her burde man kunne laget et en bedre ordning med å programmere en kontroller selv, men Jeg lurer på om vi er på nippet til å kunne programmere opp CDCMer til å styre PTC elementet selv i stedet...

Så det finnes vel diverse valgmuligheter, men ingen som er helt fullgod, eller ferdig :/

Marsto

Jeg programmerte inn en ny versjon når jeg holdt på med dette og bilen har gått fint etter det. https://elbilforum.no/index.php?msg=1093986
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Steike. Dere driver med ting jeg skjønner lite av.  ::)

Advarsel mottatt om varmekolben. Jeg vil nødig knerte sikringen, selv om det jo er to uttak der.
Det er på tide å prøve seg på Mjau-varmeren (Miev). Koblingsskjema er stort sett klart og jeg har fått tak i nødvendige komponenter. Men det blir ikke på denne bilen. Her er det dieselvarmer, som jeg håper virker hvis jeg får PCUen til å spille igjen.

Skjønner ikke det du skriver om spenningsmåling, men det om PATS er jo veldig interessant. Kan det være så enkelt?
Think lithium

Warlock

Sitat fra: worry på onsdag 15. november 2023, klokken 14:34Skjønner ikke det du skriver om spenningsmåling, men det om PATS er jo veldig interessant. Kan det være så enkelt?

Er bare den ene linja som er vesentlig, det andre omhandler andre innstillinger i CHAS. Men man må få satt PCU via Chas til å lese de lagrede innstillingene istedet for å bruke default verdier. Husker ikke helt hvordan det var, men enten kjøre development versjon, eller sett ennå en innstilling.

Eller man kan få techCenter til å virke og man kan legge inn flere nøkler.
(noe som dukket opp i hodet på det, kanskje jeg kjører det i "compability mode, og det er derfor dere ikke får det til å virke på standard win10?)

worry

Leste nettopp tråden på FB om det "nye" adapteret som kan brukes mot TechCentre. Der skriver en dette:

I got ThinkCentre v2.0.3 working on 64-bit Windows 10. I had to run in Windows XP SP3 compatibility mode and "Run this program as an administrator" selected.

Det må jeg prøve, når jeg kommer til skudd igjen.
Think lithium

Warlock

Jeg sjekka litt her, og jeg kjører ikke 2.0.3 i "compability mode" av noe slag, den funker bare helt av seg selv etter installasjon. Man trenger ikke ha adapteret eller en bil tilgjengelig heller for å få det til å kjøre... lutt usikker på om jeg overhodet gjorde noe spesielt...

Warlock

Sitat fra: Warlock på onsdag 15. november 2023, klokken 01:38
Sitat fra: worry på søndag 17. september 2023, klokken 15:43Dette kortet lurer jeg på. Det ser smart ut.  :D
Jeg tenker litt framover. Dersom ting ikke virker. Er det dette kortet som har hele den programmerbare logikken? Er alle de andre kortene "dumme" slaver? Altså, om jeg antar at det er i orden... kan jeg flytte bare dette over til en fungerende PCU? Og slippe programmering?

Slik jeg ser det etter å ha gravd litt i en Gen2 PCU her så burde det gå å flytte over kun det kortet der. Det er ingenting annet som har noe med styringen i PCU å gjøre. Så ja, det ser ut som de andre er enten egne frittstående enheter (som batteriladeren) eller "dumme" slavekort.

Må rette på meg selv her. Det ser ut som om PCU "logger på" lademodulen via CAN-melding 0x350 med serienummeret til laderen når PCU ber laderen starte opp. Jeg skal teste en del til får dette er bekreftet, men det ser ut som "påloggingsinformasjonen" må være lagret i PCU en plass...

Uansett, det ser ut som om lader må følge PCU om man ikke vil omprogrammere av noe slag...

EDIT: Æsj, mye kontrameldinger på kontrameldinger her nå. Så feil på retningen av kommunikasjonen her. Det er laderen som prøver "logg på" PCU hovedkortet og oppgir serienummeret sitt. PCU svarer med å si "du er enhet 1" for så å fortsette med innstillinger. Jeg får nå i alle fall til å kommunisere med laderen.. gøy gøy.

Laderen kan flyttes fritt runt og om hverandre om man vil ser det ut til :P

worry

Gøy! Ja enig. Å leke med Think får i hvert fall meg til å føle meg moderne. Hehe
Er vi da tilbake til at det bare er hovedkortet som har individuell programmering?
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA