Kan garasjekurs henge etter bil lader på frittstående garasje?

Startet av Jaggen95, tirsdag 02. mai 2023, klokken 11:35

« forrige - neste »

Jaggen95

Hei!

Har i dag en 4G6mm kabel som går ut fra sikringsskap og inn til en frittstående garasje. Har en 32A 3fas sikring i sikringsskapet som denne kabelen henger på. Da har eg en egen kurs for lader, men mitt ønske er å henge på en 16A kurs etter laderen for bruk av lys og div i garasjen. Eg er klar over at det beste her er å sikre med 32A i sikringsskap og deretter sette opp nytt fordelingsskap i garasjen og gå ut med en 32A til bil lader og en 15A til lys og div. Om det ikke er nødvendig ønsker heller å gå fra bil lader til fordelingsskap og inn på en 15A som sikrer garasjen. Grunnen for dette alternativet er for å slippe å kjøpe ny 3fas 32A sikring samt nytt fordelingsskap (har et lite fra før som har plass til 2stk 2polte sikringer). Er dette alternativet innafor? 

Takk for svar! 

geear

Beste svar får du nok fra en elektriker, men det er vel slik at elbillading skal være på egen/separat kurs. Angående 32A+15A på en 32A kurs så må elektriker også se på samtidighetsfaktor, vil tro du enten må opp på kursen i sikringsskapet eller ned på ladestrømmen til elbil.

Hvis det stemmer at du kun har 1-fas ut så er det vel ikke snakk om mer enn en god tusenlapp for en modulkapsling og en ny jordfeilautomat til ladeboksen.

PS: Hvorfor har du 3-fas sikring på 1-fas kabel?

RJK

Sitat fra: Jaggen95 på tirsdag 02. mai 2023, klokken 11:35Hei!

Har i dag en 4G6mm kabel som går ut fra sikringsskap og inn til en frittstående garasje. Har en 32A 3fas sikring i sikringsskapet som denne kabelen henger på. Da har eg en egen kurs for lader, men mitt ønske er å henge på en 16A kurs etter laderen for bruk av lys og div i garasjen. Eg er klar over at det beste her er å sikre med 32A i sikringsskap og deretter sette opp nytt fordelingsskap i garasjen og gå ut med en 32A til bil lader og en 15A til lys og div. Om det ikke er nødvendig ønsker heller å gå fra bil lader til fordelingsskap og inn på en 15A som sikrer garasjen. Grunnen for dette alternativet er for å slippe å kjøpe ny 3fas 32A sikring samt nytt fordelingsskap (har et lite fra før som har plass til 2stk 2polte sikringer). Er dette alternativet innafor? 

Takk for svar! 
Ser ut som det er vanskelig å få godkjent endring til å ta ut mer på en eksisterende kurs, men dersom du ikke hadde hatt elbil-lading fra før, kan du koble denne til en eksisterende kurs, men kun dersom det er frittstående garasje.

Men det beste svaret får du om du kontakter en elektriker, og fremlegger problemstillingen der.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2022
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Det er ikke værre enn å sette ladestasjon fast ned til 20A, dele kursen i 2 med en liten boks forran lader i garasjen, og 2stk nye vern i denne boksen til hver kurs.

Samtidighets-faktoren mellom 12 vs 16A på 1-fasen vil nok være godt innafor...det er jo lave og korte laster på denne.

Worst-case setter man inn 10A kurs for lys/stikk.

Men full effekt på 32A til lading + 16A kurs er nok usannsynlig å få til.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA