Hovedmeny

Blinklys foran (facelift)

Startet av zanzibar, lørdag 29. april 2023, klokken 15:47

« forrige - neste »

zanzibar

Hei,

Har merket at blinklys foran venstre ikke fungerer i dag. Er det noen som vet om man må bytte hele frontlykten eller kan man komme til selve pæren?

Dette gjelder facelift TMS 2017 75D.



VegarHenriksen

Å komme til LED-en i lykta er overhodet ikke en enkel operasjon og det krever litt for å bytte den også da det ikke er en god gammeldags pære. Det beste er nok å bare bytte hele lykta  ;)
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

zanzibar

Det kan jeg tenke meg, en nesten umulig oppgave å åpne disse.
Men denne gangen var jeg heldig at blinklyset startet å fungere som normalt.

Hva som var feilen er veldig vanskelig å si men kan være tegn til noe vil snart gå i stykker. :-)
12v batteri, MCU eller selve frontlyktene (som jeg har i reserve i boden, hentet fra USA).


sjokomelk

Det går bare tre ledninger til hovedlykta - +12V, jord/minus og LIN-bus. Så alt lykta skal gjøre må den få beskjed om digitalt via nettverket som går til lyktene. Hvis det er snerk på hypofysen i lyktekontrolleren i bilen, så kan det være at den ikke sender ut signalet som den skal. Og som så mye annet av datautstyr, så ordner det seg gjerne etter en omstart. Så det kan være det bare er dette du har opplevd.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

zanzibar

#4
Nå tror jeg vi har svaret! Når jeg skulle låse opp bilen nå, merket jeg at den ene led-stripen ikke kom på, altså på den siden hvor blinklyset ikke fungerte. Så det må være hovedlykten som har problemer. (Blinklyset fungerer fortsatt)

Da må jeg nok bytte hovedlys, er det smart å bytte begge samtidig tror dere?(den andre led-stripen er også svak)
Og kan jeg vente helt til EU kontrollen? (1. nov)

Klykken

Kjent feil med fading av ledstripen øverst. Nye lykter koster sinnsykt mye hos Tesla..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

possessed

Tar gjerne imot tips om hvor man kan bestille nye lykter fra utenlands til en litt mer spiselig pris enn Tesla tar.
Model S 75D

Klykken

Huggern er kanskje første sted jeg ville sjekket, men kan være kortvarig glede mtp aldersbetinget svikt i disse ledstripene. Grønvold er mye brukt sies det.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

alda

-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

zanzibar

Det som er positivt er at jeg har handlet disse lyktene fra ebay i fjor allerede, med revisjon F, der det sies at Tesla har startet å bruke kjølepasta for å unngå "burned out" problemet.

Jeg skal av med fangeren og montere de nye. Holder tråden oppdatert.

Jeg vurderer å montere tilbake de defekte etter EU-kontrollen.

zanzibar

#10
Sitat fra: possessed på tirsdag 02. mai 2023, klokken 11:45Tar gjerne imot tips om hvor man kan bestille nye lykter fra utenlands til en litt mer spiselig pris enn Tesla tar.


Jeg har kjøpt fra disse og har brukt Jetcarrier (sjø, ikke flypakke) til å få dem til Norge. Tok 3-4 uker totalt.
https://www.ebay.com/str/partslinkenterprise

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA