Hovedmeny

Noen som har lagt PPF på en Tesla?

Startet av cstromme, søndag 23. april 2023, klokken 22:53

« forrige - neste »

cstromme

Har det fungert bra? Venter på en Model X Ultra Red, og vurderer sterkt å legge PPF på den, men syns prisen var lovlig høy.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

OlaM

Her og der på utsatte steder går fint selv, men hele flater er ganske vanskelig. Vurderte det selv, men etter å ha fått litt steinsprut og kjent på hvor lite jeg egentlig bryr meg er jeg glad jeg sparte pengene.  ;D

edit: misforsto overskriften, trodde det var å gjøre det selv vs å få det gjort proft
'21 3LR

førategangtesla

Jeg har fått lagt full ppf på min MYP dagen etter utlevering. Har kjørt 7500km over en vinter og 5 måneder og bilen er fortsatt strøken og nypolert rett etter vask  :+1: null steinsprut som har gått gjennom folien.

Det er jo mye penger å måtte ut med rett over 40k, men for min del så er det verd hver krone da jeg slipper å være så redd for steinsprut og skader. Jeg fikk to riper på bakskjerm etter at jeg stod parkert, jeg vasket godt og varmet med varmluftpistol og vips så var det strøkent igjen  ;D

Ellers så er bilen super å holde ren, trenger bare å bruke pricbort en sjelden gang, holder stort sett med surfex HD 1:30 før jeg skummer og skyller av, deretter chemical guys mr.pink og berøringsvask. Etter tørk så er det igjen nypolert og fint.

Godt mulig at det ikke lønner seg økonomisk, men jeg slipper å måtte utbedre skader før eventuelt salg og jeg vil tro at jeg kan få en litt bedre pris ved salg så kanskje det jevner seg ut litt. Det er jo veldig lite jobb med PPF, slipper å polere og legge voks/coating, slipper å fylle steinsprut jevnlig hvis du er en som bryr seg om slikt, slipper at lakken slites og somsagt så er bilen superenkel å holde ren.

Et alternativ er jo eventuelt delvis ppf, altså front og innsteg etc, det hjelper jo noe.

cstromme

Hvordan er det med vaskingen? Tåler den høytrykksspyler rett på, eller risikerer man at enden på folien blir fanget og man peeler?

førategangtesla

Sitat fra: cstromme på mandag 24. april 2023, klokken 10:53Hvordan er det med vaskingen? Tåler den høytrykksspyler rett på, eller risikerer man at enden på folien blir fanget og man peeler?

Det kommer sikkert ann på hvordan den legges, på min er det montert på en såkalt bulkmetode, da legges enden av folien bak panelene slik at den ikke er synlig. Utover det så tåler den fint høytrykk, men man bør jo ikke stå 20 cm unna og spyle selvfølgelig. Utover det så er bilen såpass grei å holde ren med folie at jeg bruker kun hageslangen hjemme faktisk.

cstromme

Stusset plutselig litt på ultralydsensorene på bakdørene... De har jo slitt med noen mm ekstra maling. Tåler de folie på dørene?

Klykken

Eneste plassen jeg har lagt folie utover det bilen leveres med er i dørkarmen bak, oppe ved c-stolpen. På Model Y gnisser pakningene såpass mot lakken at det tilslutt blir bart metall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

førategangtesla

Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. april 2023, klokken 09:57Eneste plassen jeg har lagt folie utover det bilen leveres med er i dørkarmen bak, oppe ved c-stolpen. På Model Y gnisser pakningene såpass mot lakken at det tilslutt blir bart metall.

Jeg har også lagt ppf her, det har jeg lagt selv. Jeg klaget på dette i appen da her var fult av riper og fikk beskjed av tesla om at dette var helt vanlig og innenfor tesla standard når jeg hentet bilen etter service, man måtte forvente dette på model y pga bilens design. Mine lister rundt vindu/topp av dør flukter ikke helt og bakdørene ligger litt innforbi bakskjermene og derfor vil jeg si at det er en justeringssak, men dette var også innenfor tesla spec sa de. Jeg synes det er litt rart da jeg har inntrykk av at dette er noe ikke alle opplever. Jeg tror nok at jeg må bytte denne ppf biten iallefall 2 ganger i året fordi den er allerede ganske slitt på begge sider bare etter et par måneder.

Jeg er ellers nøye med å vaske bilen, vasker den 3-4 ganger i uken og jeg vasker da også dørkarmer/bak dør/pakninger minst 2 ganger i uken da dette er en magnet for støv og fin sand.

Så hvis man har model y og bruker bilen uten ppf bak oppe ved c-stolpen så vil jeg anbefale å ta en titt her før det gnisser gjennom alt av lakk og grunning inn til bart metall, det kommer ikke til å ta lang tid er min erfaring når jeg ser hvor slitt det ble etter bare 1500km og nå etter 500 mil med PPF, den er snart klar for å byttes ut den.

OlaM

Hadde egentlig ikke vurdert PPF men etter en nøye vårvask ble jeg kjent med en rekke nye hull i lakken.  :-X På frontfangeren er det jo naturlig, men panseret også hadde mange små steinsprut ned til aluminiumet. Klattet på med litt lakkpenn, men det blir vel like mange til neste vår. Er det fornuftig å legge PPF på en lakk som allere har fått seg en liten trøkk?
'21 3LR

førategangtesla

Sitat fra: OlaM på søndag 07. mai 2023, klokken 08:40Hadde egentlig ikke vurdert PPF men etter en nøye vårvask ble jeg kjent med en rekke nye hull i lakken.  :-X På frontfangeren er det jo naturlig, men panseret også hadde mange små steinsprut ned til aluminiumet. Klattet på med litt lakkpenn, men det blir vel like mange til neste vår. Er det fornuftig å legge PPF på en lakk som allere har fått seg en liten trøkk?

Jeg vil aller helst ha bilen så strøken som mulig og det var derfor jeg ville få lagt full ppf med en gang jeg fikk bilen får å unngå steinsprut/skader i høyeste grad iallefall.

Jeg ville kanskje tatt en tur til MPS og forhøre meg hva de skal ha for å fylle, våtslipe og polere opp og deretter eventuelt legge ppf hvis det er hva du ønsker.

Om det lønner seg økonomisk er en annen sak, men jeg slipper styret med å fylle steinsprut jevnlig.

OlaM

Det lønner seg definitivt ikke økonomisk. Lønner seg dårlig å kjøpe ny bil også, samme med å kjøpe bil i det hele tatt. Hadde PPF + coating kostet 12000 til sammen så hadde jeg hoppet i det, men når det er 40-50 lapper da får jeg bare bite det i meg. Lakkpenn ser dårlig ut på kloss hold, men på et par meter så nyvokset multicoat red knallbra ut i solen i dag, så da sparer jeg heller de pengene.

Ønsk meg gjerne velkommen tilbake til denne tråden hver vår.  :laugh:
'21 3LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA